Työpaikkani etätyökäytäntö. Mielipiteitä?
Meillä voi saada yhden etätyöpäivän viikossa jos:
1. Toimittaa esimiehelle sähköpostitse suunnitelman milloin aikoo etätyöpäivän pitää ja mitä työtehtäviä silloin tekee (yleispiirteinen kuvaus tyyliin kaupan alan asiantuntijatehtävät ei riitä. Pitää olla listattuna raportit se ja se, puhelut, sähköpostit, kokoukset jne).
2. Esimiehen suostumuksen saatuaan hakee sähköisessä järjestelmässä etätyöpäivää. Hakemukseen pitää listata sähköpostissa lueteltu työsuunnitelma etätyöpäivän tehtävistä.
3. Toimittaa jälkikäteen sähköpostitse esimiehelle excel-muotoisen raportin, johon on listattu etätyöpäivänä suoritetut työtehtävät ja niihin kulunut aika.
Kuulemma tämä käytäntö on tarpeen, koska joku saattaa kysyä esimieheltä mitä yksittäinen työntekijä on etätyöpäivänään tehnyt.
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajasi olisi mennyt aikaa sitten konkurssiin, jo muista syistä, jos olisi oikeasti yritys. Onneksi suurin osa suomalaisista ei tiedä totuutta.
Totuutta mistä? Olen töissä julkisella sektorilla.
Sanoisin, että katsopa sähköinen kalenterini. Pomosi on todella vanhanaikainen ja pelle.
Tietääkö teillä pomo mitä työntekijät ovat toimistopäivinä tehneet? Kysyykö joku?
Ottamatta kantaa siihen onko tämä aloitus aprillipila vai ei niin, niin itselleni on työpaikka, jossa etätyö on periaatteessa mahdollista. Käytännössä harvalla on mahdollisuus etäilyyn.
Oma lähipomoni torppaa etäpäiväehdotukseni. Kerran kuussa olen saanut pitää puolikkaan etäpäivän pakottavissa olosuhteissa.
Asiantuntijaorganisaatio, jossa työvälineet epäilyyn olemassa.Tekisin ap:n kuvaileman kuvion, jos sillä etäpäivän itselleni saisin.
Aiemmassa työpaikassa etäily kerran viikossa toimi. Palkan takia tässä ollaan ja etsitään uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö teillä pomo mitä työntekijät ovat toimistopäivinä tehneet? Kysyykö joku?
En toimistolla tapaa pomoa oikeastaan kuin vain silloin, kun tulee joku äkillinen kiireinen nakitettava homma/ hommia hoidettavaksi. Pomon määräämät kiireiset työt eivät edes yleensä suoraan liity niihin varsinaisiin työtehtäviini, joita hoitamaan minut on palkattu. Niissä olen täysin omillani, koska esimiehellä ei ole niistä osaamista. Joten välillä voi hyvin mennä enemmänkin aikaa etten esimiestä toimistolla pahemmin tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa siihen onko tämä aloitus aprillipila vai ei niin, niin itselleni on työpaikka, jossa etätyö on periaatteessa mahdollista. Käytännössä harvalla on mahdollisuus etäilyyn.
Oma lähipomoni torppaa etäpäiväehdotukseni. Kerran kuussa olen saanut pitää puolikkaan etäpäivän pakottavissa olosuhteissa.
Asiantuntijaorganisaatio, jossa työvälineet epäilyyn olemassa.Tekisin ap:n kuvaileman kuvion, jos sillä etäpäivän itselleni saisin.
Aiemmassa työpaikassa etäily kerran viikossa toimi. Palkan takia tässä ollaan ja etsitään uutta työtä.
Tiesitkö työpaikkaa vaihtaessa nykyisen työpaikan käytännöistä? Vai tuliko puskista kun olit jo aloittanut tuolla?
Vierailija kirjoitti:
Päädyin itse käyttämään uuden työpaikan etsimiseen ne voimat, jotka menisivät etätyöpäivien hakemiseen ja niistä raportoimiseen. Onneksi uusi työpaikka on jo odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi tuokin kun ei etätöitä ollenkaan. Ei tuohon montaa ylimääräistä minuuttia mene kun asiaan rutinoituu.
Oletko tosissasi? Tuo vie aika paljon työaikaa. Käytännössä harva ehtii hakea niitä etätyöpäiviä, kun tuohon pomolle viestittelyyn, hakemuksen täyttämiseen, raportointiin yms. ei vain ehdi käyttää päivän aikana aikaa.
Joudutko ihan tosissaan miettimään mitä teit etätöissä, vai teitko yhtään mitään lehdenluvun ja kahvittelun välillä? Ai niin kävit kaupassa ja kusetit koiran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi tuokin kun ei etätöitä ollenkaan. Ei tuohon montaa ylimääräistä minuuttia mene kun asiaan rutinoituu.
Oletko tosissasi? Tuo vie aika paljon työaikaa. Käytännössä harva ehtii hakea niitä etätyöpäiviä, kun tuohon pomolle viestittelyyn, hakemuksen täyttämiseen, raportointiin yms. ei vain ehdi käyttää päivän aikana aikaa.
Joudutko ihan tosissaan miettimään mitä teit etätöissä, vai teitko yhtään mitään lehdenluvun ja kahvittelun välillä? Ai niin kävit kaupassa ja kusetit koiran?
Sinä et ole tainnut koskaan olla yhtään missään töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pomoko siellä? Noinko sinun päiväsi töissä menevät?
Työtehtävien yksityiskohtainen listaaminen ennakkoon tuntuu aika turhalta, koska usein niiden esimiehen antamien kiireellisten hommien takia et pystykään tekemään sitä mitä olit suunnitellut. Sitten joudut hakemaan samoja tehtäviä varten etätyöpäivää moneen kertaan.
Meillä ei ilmoitella ollenkaan, ollaan kotona tai toimistolla. Kunhan työt tehdään niin paikka on vapaasti valittavissa
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ilmoitella ollenkaan, ollaan kotona tai toimistolla. Kunhan työt tehdään niin paikka on vapaasti valittavissa
Työpaikkani on todella vanhanaikainen. Työnantaja ei ole hankkinut kaikille asiantuntijatöissä toimiville edes lisenssejä Teamsiin tai Zoomiin. Ne saa vain erikseen pyytämällä. Joten etätöissä ollessaan keskustelut työtehtävistä joutuu monen kollegan kanssa käymään sähköpostitse tai puhelimitse.
Ihan kätevää. Saat itse asiassa etätyössä paljon enemmän aikaiseksi kuin työpaikalla, jossa kirjaat vain etätyösuunnitelmia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmassa työpaikassa etäily kerran viikossa toimi. Palkan takia tässä ollaan ja etsitään uutta työtä.Tiesitkö työpaikkaa vaihtaessa nykyisen työpaikan käytännöistä? Vai tuliko puskista kun olit jo aloittanut tuolla?
Voin kuvitella, mitä työhönotossa tuostakin kerrotaan: ”talossa on toimiva etätyökäytäntö”
Vierailija kirjoitti:
Epävarma esimies.
Niin. Eikä vaikuta olevan lähdössä täältä minnekään. Itse olen kevään aikana siirtymässä toiseen työpaikkaan. Siellä etätyötä voi tehdä enemmän. Uudessa työpaikassa etätyöpäivät haetaan merkitsemällä ne sähköiseen kalenteriin. Eikä siellä ole tapana laatia esimiehelle yksityiskohtaisia raportteja etätyöpäivien sisällöstä.
Työnantajasi olisi mennyt aikaa sitten konkurssiin, jo muista syistä, jos olisi oikeasti yritys. Onneksi suurin osa suomalaisista ei tiedä totuutta.