Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkani etätyökäytäntö. Mielipiteitä?

Vierailija
01.04.2022 |

Meillä voi saada yhden etätyöpäivän viikossa jos:
1. Toimittaa esimiehelle sähköpostitse suunnitelman milloin aikoo etätyöpäivän pitää ja mitä työtehtäviä silloin tekee (yleispiirteinen kuvaus tyyliin kaupan alan asiantuntijatehtävät ei riitä. Pitää olla listattuna raportit se ja se, puhelut, sähköpostit, kokoukset jne).
2. Esimiehen suostumuksen saatuaan hakee sähköisessä järjestelmässä etätyöpäivää. Hakemukseen pitää listata sähköpostissa lueteltu työsuunnitelma etätyöpäivän tehtävistä.
3. Toimittaa jälkikäteen sähköpostitse esimiehelle excel-muotoisen raportin, johon on listattu etätyöpäivänä suoritetut työtehtävät ja niihin kulunut aika.

Kuulemma tämä käytäntö on tarpeen, koska joku saattaa kysyä esimieheltä mitä yksittäinen työntekijä on etätyöpäivänään tehnyt.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti etätyötä käytetään paljon väärin, ja siitä kärsii valtaosa jotka niin eivät tee.

Itse esimiehenä, esimerkiksi on herännyt epäilyksiä että työntekijä harjoittaa sivutoimeaan etätöissä enemmän kuin tekee palkkatyötään. 

On havaittu, että useampaan projektiin tekevät pelaavat ristiin ja sanovat kullekin projektille, ettei ehdi tehdä tehtävää X kun pitää tehdä projektia Y.

Työntekijä on heikosti tavoitettavissa ollessaan etätöissä syystä tai toisesta.

Informaatio ei kulje, koska työntekijä ei etätöissä yksinkertasesti osaa tai halua seurata kaikkia kommunikaatiokanavia.

Listaa voisi jatkaa, mutta muutama esimerkki ongelmista joita itsekin kohdannut.

Voisiko johtamisessa olla ongelmia, jos työntekijät eivät ole motivoituneita? Meillä on. Konttorilla yksi henkilö hoitaa sitten suljetun oven takana omia vapaa-ajan projektejaan merkittävän osan työpäivästä. Mutta hei, hän ei ainakaan lusmua etänä! Eikös se ollut se pääasia?

Voi luoja. Tämä ikuinen hokema, että laiskurin laiskuuden syy onkin vain esimies. Samalla tavalla kuin huvikseen saikuttavat ovat tavallaan ihan syyntakeettomia, koska työpaikka on niin kamala.

Tervetuloa maailmaan. Ihmisillä on taipumuksena minimoida oma työnsä ja maksimoida siitä saatava voitto. Se on tervettäkin, mutta osa porukasta on täysin moraalitonta, jos järjestelmä vain mahdollistaa. Lisäksi valtaosa alkaa sluibia pikkuhiljaa, jos se on mahdollista. Jokainen tietää sen, että jos jossain ei vaadita mitään, niin rima alkaa laskea ja hetken päästä ei viitsi/jaksa/osaa mitään.

Hei haloo nyt. Kaikki eivät ole kuin sinä. Monet asiantuntijat suhtautuvat työhönsä aidon intohimoisesti ja haluaisivat ihan oikeasti työpäivänsä aikana keskittyä niiden töiden hoitamiseen.

Yksityiskohtaisten työsuunnitelmien laatimiseen, esimiehelle viestittelyyn, hakemusten täyttämiseen sähköisissä järjestelmissä ja esimiehelle esimiehelle työpäivän jälkeen kuluvaan raportointiin käytetty aika on pois niistä varsinaisista töistä.

Tuollaiseen organisaatioon saadaan töihin vastavalmistuneita, joiden työkokemuksella ei ole varaa valita minne mennään töihin. Kokeneemmat lähtevät sellaiseen paikkaan, jossa heillä on kunnollinen tilaisuus tehdä sitä mihin heidät on palkattu. Eivät he jää tuollaiseen paikkaan laatimaan pomolle excel-raportteja etätyöpäivän aikana soittamistaan puheluista.

Vierailija
102/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluottamus. Minuun ei luotettu edellisessä paikassa, nyt vaihdettuanu on ihanaa tehdä hybridimallilla. Kehuja tulee myös etänä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa. Huomaa, että työntekijöihin ei luoteta yhtään.

Vierailija
104/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti etätyötä käytetään paljon väärin, ja siitä kärsii valtaosa jotka niin eivät tee.

Itse esimiehenä, esimerkiksi on herännyt epäilyksiä että työntekijä harjoittaa sivutoimeaan etätöissä enemmän kuin tekee palkkatyötään. 

On havaittu, että useampaan projektiin tekevät pelaavat ristiin ja sanovat kullekin projektille, ettei ehdi tehdä tehtävää X kun pitää tehdä projektia Y.

Informaatio ei kulje, koska työntekijä ei etätöissä yksinkertasesti osaa tai halua seurata kaikkia kommunikaatiokanavia.

Listaa voisi jatkaa, mutta muutama esimerkki ongelmista joita itsekin kohdannut.

Voisiko johtamisessa olla ongelmia, jos työntekijät eivät ole motivoituneita? Meillä on. Konttorilla yksi henkilö hoitaa sitten suljetun oven takana omia vapaa-ajan projektejaan merkittävän osan työpäivästä. Mutta hei, hän ei ainakaan lusmua etänä! Eikös se ollut se pääasia?

Voi luoja. Tämä ikuinen hokema, että laiskurin laiskuuden syy onkin vain esimies. Samalla tavalla kuin huvikseen saikuttavat ovat tavallaan ihan syyntakeettomia, koska työpaikka on niin kamala.

Tervetuloa maailmaan. Ihmisillä on taipumuksena minimoida oma työnsä ja maksimoida siitä saatava voitto. Se on tervettäkin, mutta osa porukasta on täysin moraalitonta, jos järjestelmä vain mahdollistaa. Lisäksi valtaosa alkaa sluibia pikkuhiljaa, jos se on mahdollista. Jokainen tietää sen, että jos jossain ei vaadita mitään, niin rima alkaa laskea ja hetken päästä ei viitsi/jaksa/osaa mitään.

Niin, jos "järjestelmä" sen mahdollistaa. Ja jos "jossain" ei vaadita mitään. Johto, josta tuossa puhuttiin, ei ole yksittäinen esimies, mutta vastuuta alaisesti kuulostat pakoilevan sujuvasti. Kai meilläkin pomoina joku vastuu on? Paskana esimiehenä pitäisin itseäni ennemmin niiden muiden kengissä tai jos itse olisi laiskuri. Ja toki jos mitään ei vaadita, niin viitsin sentään lähteä menemään.

Vierailija
105/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jotkut työkaverisi ovat etäaikana käyttäneet etätyötä väärin joten johto ei nyt pysty luottamaan että etäpäivinä tehdään oikeasti töitä. Ei työnantajan tarvi maksaa palkkaa siitä että työpäivän aikana lenkkeillään, siivotaan kotia, pestään pyykkiä, vietetään jopa vapaapäivää jne. Sitähän se palkka on, ettätyönantaja maksaa työntekijälle siitä että tämä tekee sovitun tuntimäärän töitä eikä silloin tietenkään tee muuta. Ikäväähän se on että homma menee noin vaikeaksi että johdon on oikeasti tarkistettava mitä etäpäivänä on tehty mutta pakkohan se on jos on käynyt ilmi että kaikkiin työntekijöihin ei ole voinut luottaa. Säännöön on sitten kuitenkin oltava kaikille sama eli kaikkien on tehtävä tuo vaikeimman kautta. Voitte nyt kiittää niitä lusmuilija työkavereita.

Minä haluaisin tietää, millaista työtä nämä etätyössä lusmuilevat tekevät toimistolla ollessaan? Millainen työnkuva ja tehtävät on työntekijällä, joka voi olla kokonaisen työpäivän tekemättä töitä ilman, että ne täytyy tehdä jossain toisessa vaiheessa?

Vierailija
106/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuttavan työn antaja ei suostunu etätöihin sillä seurauksella että kaikki sairastuivat koronaan ennen rokotuksia ja joillakin jo kahdesti. ajatelkaapa.mikä olisi ollut tilanne jos kaikki työnantajat olis tehnyt noin!

Meillä piti valtakunnallisen etätyösuosituksen aikaan viettää työpaikalla viikoittain vähintään päivä tai useampia päiviä. Jotkut olivat siellä koko ajan. Oikeastaan on näin jälkikäteen ajateltuna todella yllättävää ettei korona ilmeisesti missään vaiheessa levinnyt todella laajamittaisesti työyhteisössä.

Meidän työpaikalla on koko korona-aika tehty työtä fyysisesti työpaikalla, eikä korona ole missään vaiheessa levinnyt työyhteisössä, yksittäisiä sairastapauksia siellä täällä.

Vierailija
107/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo nyt. Kaikki eivät ole kuin sinä. Monet asiantuntijat suhtautuvat työhönsä aidon intohimoisesti ja haluaisivat ihan oikeasti työpäivänsä aikana keskittyä niiden töiden hoitamiseen.

Yksityiskohtaisten työsuunnitelmien laatimiseen, esimiehelle viestittelyyn, hakemusten täyttämiseen sähköisissä järjestelmissä ja esimiehelle esimiehelle työpäivän jälkeen kuluvaan raportointiin käytetty aika on pois niistä varsinaisista töistä.

Tuollaiseen organisaatioon saadaan töihin vastavalmistuneita, joiden työkokemuksella ei ole varaa valita minne mennään töihin. Kokeneemmat lähtevät sellaiseen paikkaan, jossa heillä on kunnollinen tilaisuus tehdä sitä mihin heidät on palkattu. Eivät he jää tuollaiseen paikkaan laatimaan pomolle excel-raportteja etätyöpäivän aikana soittamistaan puheluista.

Ja eikö sillä esimiehellä ole muka muuta tekemistä kuin lukea näitä etätyöhakemuksia ja -raportteja? Luulisi, että hänenkin aikansa voisi käyttää paremmin. Ja jos hän ei taas noita vaatimiaan lanketteja edes lue, niin eihän niillä ole mitään virkaa. "Jos joku joskus sattuu kysymään", voi työntekijä siinä tilanteessa selata kalenteriaan taaksepäin ja katsoa sieltä tarvittaessa.

Vierailija
108/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä maksetaan työnteosta, aivan kuten toimistollakin.

Meillä etätyö on tarkoittanut nuorten työntekijöiden loputtomia psyykesairauslomia. Hyvä, että jatkossa toimistolla pitää käydä edes kerran viikossa saamassa mielenterveysvirikkeitä.

On ollut rankkaa tehdä omien töiden lisäksi myös "reippaan" nykynuorison työt.

Vierailija
109/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä maksetaan työnteosta, aivan kuten toimistollakin.

Meillä etätyö on tarkoittanut nuorten työntekijöiden loputtomia psyykesairauslomia. Hyvä, että jatkossa toimistolla pitää käydä edes kerran viikossa saamassa mielenterveysvirikkeitä.

On ollut rankkaa tehdä omien töiden lisäksi myös "reippaan" nykynuorison työt.

Ja tämä liittyy aloitukseen miten?

Vierailija
110/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikö sillä esimiehellä ole muka muuta tekemistä kuin lukea näitä etätyöhakemuksia ja -raportteja? Luulisi, että hänenkin aikansa voisi käyttää paremmin. Ja jos hän ei taas noita vaatimiaan lanketteja edes lue, niin eihän niillä ole mitään virkaa. "Jos joku joskus sattuu kysymään", voi työntekijä siinä tilanteessa selata kalenteriaan taaksepäin ja katsoa sieltä tarvittaessa.

En usko esimiehen lukevan noita työsuunnitelmia tai raportteja. Luulen että niiden ainoa tarkoitus on pönkittää esimiehen itsetuntoa. Raportit ovat todiste siitä, että alaiset hyppäävät kyseenalaistamatta hänen pillinsä mukaan.

Vierailija
111/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että firmassa on ollut vähän liikaa "etätöissä" lenkkeileviä, auringonottavia, pyykkääviä, lapsiaan hoitavia, jumppaavia ja nettisurffailevia ennakkotapauksia.

Vierailija
112/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että firmassa on ollut vähän liikaa "etätöissä" lenkkeileviä, auringonottavia, pyykkääviä, lapsiaan hoitavia, jumppaavia ja nettisurffailevia ennakkotapauksia.

Ai heti valtakunnallisen etätyösuosituksen käynnistämisestä asti? Vai voisiko työntekijöiden sijaan esimiehen kyttäämisen tarve johtua pelkästään esimiehen omista asenneongelmista?

Vierailija
113/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli kahden päivän toimistotyö ja kolme päivää saa tehdä etöitä, mutta ei meillä tarvitse selvittää mitä töitä milloinkin tekee, kunhan työt tulee tehtyä ja se on pääasia.

Vierailija
114/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa organisaatiossa töissä ja pakollisina etäpäivinä kävelen aamulla respan kautta skannauttamaan käyntikorttini, josta näkee, että olen tullut toimistolle, mutta samalla kävelen takakautta autotallin kautta ulos kotiin tekemään etätöitä. Ehkä joku päivä ne alkaa tsekata, että mistä IP-osoitteesta niitä töitä tehdäänkin. Mulla on oma työhuone eikä kukaan tule koskaan tarkistamaan olenko siellä vai en. Porukat tulee toimistolle niin eri päivinä ettei kukaan tarkista kuka milloinkin on toimistolla. 

Vierailija
115/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isossa organisaatiossa töissä ja pakollisina etäpäivinä kävelen aamulla respan kautta skannauttamaan käyntikorttini, josta näkee, että olen tullut toimistolle, mutta samalla kävelen takakautta autotallin kautta ulos kotiin tekemään etätöitä. Ehkä joku päivä ne alkaa tsekata, että mistä IP-osoitteesta niitä töitä tehdäänkin. Mulla on oma työhuone eikä kukaan tule koskaan tarkistamaan olenko siellä vai en. Porukat tulee toimistolle niin eri päivinä ettei kukaan tarkista kuka milloinkin on toimistolla. 

Ajatko työpaikalle päivän lopuksi myös kirjautuaksesi työpisteeltä ulos?

Vierailija
116/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatko työpaikalle päivän lopuksi myös kirjautuaksesi työpisteeltä ulos?

Ilmeisesti työmatkasi ei ole kovin pitkä, jos jaksat ajella päivän aikana useampaan kertaan sitä edestakaisin?

Vierailija
117/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi etäpäivänä pitää käydä toimistolla skannauttamassa käyntikortti?

Vierailija
118/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan kirjoitusvirhe? Kyse on varmaankin lähityöpäivästä.

Mutta millaista työtä tekevää henkilöä ei lähipäivän aikana käydä lainkaan omasta työhuoneesta tavoittelemassa?

Vierailija
119/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, kunta kyseessä

Vierailija
120/130 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan kirjoitusvirhe? Kyse on varmaankin lähityöpäivästä.

Mutta millaista työtä tekevää henkilöä ei lähipäivän aikana käydä lainkaan omasta työhuoneesta tavoittelemassa?

Kukaan ei kysy edes syömään tai kahville seuraksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme