Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkani etätyökäytäntö. Mielipiteitä?

Vierailija
01.04.2022 |

Meillä voi saada yhden etätyöpäivän viikossa jos:
1. Toimittaa esimiehelle sähköpostitse suunnitelman milloin aikoo etätyöpäivän pitää ja mitä työtehtäviä silloin tekee (yleispiirteinen kuvaus tyyliin kaupan alan asiantuntijatehtävät ei riitä. Pitää olla listattuna raportit se ja se, puhelut, sähköpostit, kokoukset jne).
2. Esimiehen suostumuksen saatuaan hakee sähköisessä järjestelmässä etätyöpäivää. Hakemukseen pitää listata sähköpostissa lueteltu työsuunnitelma etätyöpäivän tehtävistä.
3. Toimittaa jälkikäteen sähköpostitse esimiehelle excel-muotoisen raportin, johon on listattu etätyöpäivänä suoritetut työtehtävät ja niihin kulunut aika.

Kuulemma tämä käytäntö on tarpeen, koska joku saattaa kysyä esimieheltä mitä yksittäinen työntekijä on etätyöpäivänään tehnyt.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt… phyh! Tuottavilla tiimialoilla todella huono.

Vierailija
22/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditaanko sama raportointi myös lähityöpäivistä? Olisi loogista, koska samalla lailla tehdyistä töistä jää jäljet järjestelmään sijaitsi työntekijä missä tahansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa tulla ja mennä ihan miten haluaa. En tiedä onko sekään ihan hyvä. Yksikin työkaveri sanoi ettei kuukauteen avannut konettaan.

Vierailija
24/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöt… phyh! Tuottavilla tiimialoilla todella huono.

Mikä on tuottava tiimiala 😅?

Vierailija
25/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä vaivahan tuo on, mutta aika yleinen käytäntö. Minun mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä, mutta kyttäysmentaliteetin firmoissa käytössä.

Yleinen käytäntö missä? Etätyöpäivää pitää hakea yksityiskohtaisten tehtäväkuvausten kanssa pomolta peräti kahteen otteeseen + jälkikäteen raportointi formaalisti excel-taulukon kanssa.

Vierailija
26/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä vaivahan tuo on, mutta aika yleinen käytäntö. Minun mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä, mutta kyttäysmentaliteetin firmoissa käytössä.

Oon ollut aiemmin it-alan hommissa ja siellä oli jo joskus melkein 20 vuotta sitten etätyö ihan normaalia. Osa viikosta toimistolla, ehkä päivä tai pari . Loput kotona. Kun on tavoitteet, omat tehtävät ja vastuu niistä, etätyötä ei tarvitse erityisemmin kontrolloida. Tai jos tekee esim. provisiopalkkaista työtä, jolloin joka minuutti on arvokas eli lintsailla tietenkään ei kannata

Vierailija
27/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että joku lusmuilee. Minä olen tosi paljon firmassa yksin ilman että kukaan vahtii tekemisiäni, vaikka en etätöitä teekään. Tunnit kirjataan ylös projektikohtaisesti 0seurantaa ja laskutusta varten.

Vierailija
28/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarvitsee myös anoa etukäteen, s-posti riittää. Ja kertoa mitä aikoo tehdä, ei riitä "töitä" vaan "projektin X loppuun saattaminen, tutustuminen aiheen Y materiaaleihin ja niistä yhteenvedon tekeminen, kokous sidosryhmän kanssa teamsissa". Mutta ei noihin käytetyjä aikoja tms.

Ap:n kuvailemassa tilanteessa en innostuisi etäpäivistä, olisi hirveä työ pitää exceliä, kun työtehtäviä on paljon ja osa menee limittäin, eli ei voi laittaa että "X työ 8-10 ja Y työ 10-12 jne.".

Toisaalta, meillä useimmilla etäpäivät merkataan normaaliksi työajaksi, käytännössä päivä kuitenkin venyy, kun on kerrankin rauha keskittyä vaativimpiin hommiin, joten etäpäivä= ilmaista työtä jokunen tunti lisää työnantajan hyväksi. Luulen että työnantaja tämän tiedostaa ja siksi ei vaadi älyttömiä raportointeja.

Vierailija
29/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa ja typerää. Luuleeko pomo tuolla tarkkuuden tietävänsä, mitä porukka konttorilla puuhaa? Tuollain kyttääminen ja epäluottamus kääntyy itseään vastaan. Melkein pakko alkaa lusmuilemaan ja petkuttamaan iho periaatteesta!

Vierailija
30/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen käytäntö missä? Etätyöpäivää pitää hakea yksityiskohtaisten tehtäväkuvausten kanssa pomolta peräti kahteen otteeseen + jälkikäteen raportointi formaalisti excel-taulukon kanssa.

Tuo oli valtiollakin käytössä ennen koronaa. Ei jokaisessa valtion lafkassa tietenkään, ja eri lafkoissa eri osastoillakin oli eri käytäntöjä, mutta oli meiaan aika järkytys tietyille esimiehille, kun eivät enää voineetkaan kytätä excelistä, että oliko Katri-Valtteri merkannut päiväänsä varmasti joka ikisen koneen naputtelun - ja auta armias, jos siihen päivään tulikin joku pakollinen konepäivitys kesken kaiken!!!

Vierailija
31/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että joku lusmuilee. Minä olen tosi paljon firmassa yksin ilman että kukaan vahtii tekemisiäni, vaikka en etätöitä teekään. Tunnit kirjataan ylös projektikohtaisesti 0seurantaa ja laskutusta varten.

Valtakunnallisen etätyösuosituksen aikaan kehuttiin etätyön toimivan hyvin. Tosin silloinkin piti asiantuntijoiden viikoittain käydä toimistolla. Ja toimittaa sähköiseen järjestelmään yksityiskohtaiset suunnitelmat mitä etänä aikoo tehdä ("jos joku sitä kysyy".) Etätyösuosituksen päätyttyä mentiin sitten todella pahasti takapakkia.

Vierailija
32/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotto alaisiin on onneton.

Vierailija
33/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?

Mä työskentelen etänä 3 pvää viikossa.

Ei multa ole kukaan kysynyt, mitä mä teen. Mä teen samoja töitä, mitä töissäkin.

Vierailija
34/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Luulen että tästä työpaikasta tullaan vielä siirtymään muualle töihin. Ei tämä mikään kovin motivoiva järjestely ole.

Vierailija
35/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pitää etäpäiviä sen verran kuin tahtoo, päätän itse yleensä työskentelypaikan edellisenä tai samana päivänä. Omaan kalenteriin pitää merkitä etätyöpäivät ja osa työkavereista pitää sitäkin liian byrokraattisena.

Vierailija
36/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Luulen että tästä työpaikasta tullaan vielä siirtymään muualle töihin. Ei tämä mikään kovin motivoiva järjestely ole.

Jotenkin on outoa palkata ihmisiä itsenäisiin asiantuntijatehtäviin, jos heitä koetaan olevan etänä tarpeen seurata kuin pieniä lapsia.

Vierailija
37/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa pitää etäpäiviä sen verran kuin tahtoo, päätän itse yleensä työskentelypaikan edellisenä tai samana päivänä. Omaan kalenteriin pitää merkitä etätyöpäivät ja osa työkavereista pitää sitäkin liian byrokraattisena.

Meillä esimies ei hyväksy nonstop etätyöhakemuksia. Ensin voi mennä päivä pari ennen sähköpostin kuittaamista ja sitten pari päivää ennen kuin sähköiseen järjestelmään tehty hakemus hyväksytään. Ruuhkasumassa etätyöpäivää ei vain ehdi yleensä riittävän aikaisin hakea.

Vierailija
38/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen jossa keskustelua on avainasemassa.. Esim. asiantuntijatyöt.

Tuottava oli huono sanavalinta, tarkoitin sitä dialogia, joka tarvitaan asiantuntijayhteisön välillä.

Vierailija
39/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen jossa keskustelua on avainasemassa.. Esim. asiantuntijatyöt.

Tuottava oli huono sanavalinta, tarkoitin sitä dialogia, joka tarvitaan asiantuntijayhteisön välillä.

Teillä ei pystytä käymään sitä ilman että kaikki nököttävät toimistolla?

Vierailija
40/130 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 10 vuotta sitten vähän samanlainen systeemi. Ei nyt ihan noin päällekkäinen, mutta piti listata, mitä on tehnyt etänä. Tämä kyllä sitten loppui etätyön yleistyessä nopeasti. Korona-aikana kukaan edes kysellyt perään, vaikka ei koskaan kukaan ollut toimistolla.