Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä elokuva on syöpynyt mieleesi ikuisiksi ajoiksi?

Vierailija
29.03.2022 |

Itse en osannut valita yhtä. Possession (1981) Green mile Unelmien sielunmessu Inside (2007 Ranskalainen) Kellopeliappelsiini Marttyyrit (Alkuperäinen) Audition

Kommentit (484)

Vierailija
401/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuka puhuu.

Vierailija
402/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummisetä 2 ja Highlander 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon sotilas, Pianisti 

Vierailija
404/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikärpästen hauta. En ole koskaan itkenyt elokuvan aikana sillä tavalla.

Vierailija
405/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Funny Games" kuuluu tähän "cannot unsee" kategoriaan. Todella paha eikä missään tapauksessa herkimmille. Leffan ilkeys ei tule mistään gore-mässäilystä vaan jostain aivan muualta.

Vierailija
406/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleiden runoilijoiden seura.

Vierailija
407/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulikkana 60-luvulla, kun olin kansakoulussa, päästiin koulun kautta katsomaan suurelokuva 10 käskyä.  Todella vaikuttava ja ensimmäinen näkemäni värielokuva. Siihen saakka olin nähnyt vain muutaman mustavalkoisen Tarzanin ja Pekka ja Pätkä elokuvan. Hyviä oli nekin lapsen maailmassa.

Vierailija
408/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Billy Elliot on ehdoton ykkönen. Poika joka elää melko ankeassa kaivosympäristössä lakkojen keskellä ja haluaa tanssia balettia. Machot isä ja isoveli haluavat että Billy harrastaa nyrkkeilyä. Jotenkin uskottava vaikka onkin elokuva. Loppu saa aina nyyhkyttämään. Esitetty joskus ehkä viimeksi Yle Femmalla, nyt löysin sen maksukanavalta.

Todella hyvä elokuva. Sen loppukohtaus on yksi vaikuttavimpia koskaan näkemistäni.  Olen youtubesta katsonut pelkästään sitä loppukohtausta varmaan kymmenen kertaa ja joka keran kyyneleet vuotaa. Musiikki kruunaa kaiken.

Vierailija
409/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruusseikkailu 2001 - ihan hirvee. Jäi ahdistava fiilis. 

Vierailija
410/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andrei Tarkovskin Stalker

Tämä minullakin. Outo elokuva, jonka sanomaa (onko sitä) en ymmärrä vieläkään, mutta on visuaalisesti hyvin kiehtova. Näin sen ensikerran n.40 vuotta sitten.

Vierailija
411/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chaplinin Kaupungin valot. Loppukohtaus on niin upea. Ehkä upein mitä on koskaan tehty. 

Hitchcockin Vertigo. Näin tämän ensimmäisen kerran varmaan 7-8-vuotiaana, ja se askarrutti minua pitkään. Olen sittemmin katsonut sen monta kertaa, ja aina löytyy uutta pohdittavaa. 

Kieslowskin Sininen. Tästä tuli minulle tärkeä elokuva vaikeassa elämänvaiheessa. Päähenkilö haluaa vapauttaa itsensä menneisyydestä, jotta voisi vapautua surusta. Mutta onko täydellinen riippumattomuus kuitenkaan todellista vapautta? 

Päivi Hartzellin ohjaama Lumikuningatar 1980-luvulta, jossa Satu Silvo näyttelee nimiroolia. Rakastin tätä elokuvaa lapsena, ja se kietoi minut aina mukaan satumaailmaansa täydellisesti. Pystyn tavoittamaan jotain lapsuuteni tuntemuksista kun katson elokuvaa nyt aikuisena. Elokuvassa on sopivasti rosoa. Se osoittaa, että elokuvallisuutta ja tunnelmallisuutta voidaan saavuttaa kekseliäällä visuaalisella suunnittelulla ilman Hollywood-luokan budjettia tai CGI:tä. Kaiken kruunaa hieno kuvaus, upea musiikki, ja fantastiset näyttelijäsuoritukset - etenkin Tuula Nymanin noita. 

Vierailija
412/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä minullakin. Outo elokuva, jonka sanomaa (onko sitä) en ymmärrä vieläkään, mutta on visuaalisesti hyvin kiehtova. Näin sen ensikerran n.40 vuotta sitten.

Kai se sanoma oli että ihmiset ovat sisimmältään pahoja. Sellainen ilosanoma.

Vierailija
413/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappajahai 1.

Titanic.

Huuuuuuuu. 

Pelottavia.

Vierailija
414/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se sanoma oli että ihmiset ovat sisimmältään pahoja. Sellainen ilosanoma.

Oliko näin? Itse luin kerran monimutkaisen selityksen Stalkerista, en edes muista miten se meni.

Vierailija
415/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stand by me - Viimeinen kesä

The Shawshank Redemtion - Rita Heyworth avain pakoon

The Big Blue - Suuri Sininen

The perfect storm

Vierailija
416/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barbie. Voimaannutti.

Vierailija
417/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marley and me

Vierailija
418/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä parhaita, mutta "mieleen syöpyneitä"

Being John Malkovich

Päiväni murmelina

The Office Space

Vierailija
419/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bertoluccin Viimeinen keisari

Leonen Suuri gangsterisota

Kubrikin Kellopeliappelsiini

Peckinpahin Hurja joukko

Leonen Huuliharppukostaja.

Olen kuuttakymmentä lähestyvä nynnerön näköinen täti. Eipä moni arvaisi You Tube-katseluhistoriaanikaan...

Ex-mies suuttui minulle siitä, että pidän em. elokuvista.

Vierailija
420/484 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas pidän Tarkovskin elokuvista eniten Stalkerista. Elokuva eroaa alkuperäisestä kirjasta siinä, että elokuva sisältää paljon myyttisiä aineksia. Jossakin mielessä roolihahmojen tietoisuus yhdistyy vyöhykkeeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä