Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukunimen vaihtaminen

Vierailija
07.09.2015 |

Heips!

Mulla on siis aina ollut isäni sukunimi. Välit on viimevuosien aikana mennyt niin pahasti alamäkeen ja lähes katkenneet kokonaan. Mielestäni hän ei ansaitse sanojensa ja tekojensa perusteella sitä, että minulla on hänen nimensä. Haluaisin vaihtaa sukunimeni samaksi kuin äitini.
-
Onko täällä ketään, kuka olisi vaihtanut nimeä? Oliko nopea ja helppo operaatio, mitenkäs maksut?
Googlesta en saanut hirveästi mitään irti, ja haluaisinkin kuulla teidän kokemuksia ja neuvoja :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ottaa käyttööni isoäitini tyttönimen. Tilasin isoäitini seurakunnasta todistuksen missä käy ilmi hänen entinen sukunimensä ja sukulaisuus äitiini (n. 10-15 euroa).

Tämän jälkeen laitoin nimihakemuksen vetämään (n. 110 e), joka maksettiin hakumuksen jättämisen yhteydessä.

Tällä hetkellä käsittelyaika on n. 3-6 kk, joten ehkä ennen joulua saan uuden sukunimen käyttööni.

Vierailija
22/28 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut äidin tyttönimeen kymmenisen vuotta sitten. Oli nopeaa, en muista maksoiko edes silloin mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.

Mistä alapeukut? Voisitte perustella. Tuo on mielestäni ihan asiallinen kommentti.

Nolo tekonokkeluus, niin säälittävää. 

Vierailija
24/28 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kokemuksia nimenmuutoksesta siltä kantilta, että miten kaikki, puhelinliittymät, sähkösopimukset, pankkitilit, sijoitukset ja omistukset, testamentit ym. muutetaan. Mitkä jutut menee automaattisesti, minne tarvitsee itse ilmoitella. Tiedän, että Kelakortti tulee automaattisesti, mutta passit ja henkkarit pitää uusia itse.

Vierailija
25/28 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla kokemuksia nimenmuutoksesta siltä kantilta, että miten kaikki, puhelinliittymät, sähkösopimukset, pankkitilit, sijoitukset ja omistukset, testamentit ym. muutetaan. Mitkä jutut menee automaattisesti, minne tarvitsee itse ilmoitella. Tiedän, että Kelakortti tulee automaattisesti, mutta passit ja henkkarit pitää uusia itse.

Puhelinliittymiin ja sähköyhtiöihin piti itse ilmoittaa uusi nimi. Lehtitilauksiin pitää luultavasti ilmoittaa myös itse. Kirjastoon, jos on kirjastokortti.

Pankki sai muistaakseni tiedon automaattisesti, mutta pitikö uusi pankkikortti itse pyytää.

Vakuutuksista en ihan muista, mutta luultavasti nimitiedot päivittyy sinne myös.

Noista sijoituksista ja testamenteista en tiedä. Ehkä jos on jotain allekirjoituksia jossain, niin luulisi, että ne pitäisi vaihtaa.

Vierailija
26/28 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa lapsellinen noissa syissäsi. Ettäkö isä ei ansaitse. Sä voit vaihtaa nimesi jos niin haluat, mutta tuo ansaisemishomma on lapsellista uhoamista. Sun isäs ei sua ole tehnyt ajatuksena jonkun sukunimen ansaitseminen. Aikuistu. Ole tekemisissä isäsi kanssa tai älä, mutta älä kiukuttelee kuin uhmaikäinen. Vaihda nimesi, siihen sulla on oikeus.

Vierailija
27/28 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin eroon mieheni sukunimestä idioottimaisen appiukkoni vuoksi. En halua käyttää sukunimeä, joka ei ole millään lailla minulle tärkeä nimi vaan naimisiinmenon kautta otettu. En ole eroamassa, mutta haluaisin täysin eri nimen, mikä appiukolla. Mieluummin vaikka tyttönimeni takaisin tai suvusta jonkun vanhan nimen.

Vierailija
28/28 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin eroon mieheni sukunimestä idioottimaisen appiukkoni vuoksi. En halua käyttää sukunimeä, joka ei ole millään lailla minulle tärkeä nimi vaan naimisiinmenon kautta otettu. En ole eroamassa, mutta haluaisin täysin eri nimen, mikä appiukolla. Mieluummin vaikka tyttönimeni takaisin tai suvusta jonkun vanhan nimen.

Sama täällä. Ja erostakin haaveilen jolloin ottaisin toki tyttönimen takaisin, mutta harmittaa yli kaiken, että pojalle tuli noiden törkimysten sukunimi myös, haluaisin sen häneltäkin vaihtaa.