Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukunimen vaihtaminen

Vierailija
07.09.2015 |

Heips!

Mulla on siis aina ollut isäni sukunimi. Välit on viimevuosien aikana mennyt niin pahasti alamäkeen ja lähes katkenneet kokonaan. Mielestäni hän ei ansaitse sanojensa ja tekojensa perusteella sitä, että minulla on hänen nimensä. Haluaisin vaihtaa sukunimeni samaksi kuin äitini.
-
Onko täällä ketään, kuka olisi vaihtanut nimeä? Oliko nopea ja helppo operaatio, mitenkäs maksut?
Googlesta en saanut hirveästi mitään irti, ja haluaisinkin kuulla teidän kokemuksia ja neuvoja :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vaihtanut, mutta käsittääkseni äidin tyttönimeen vaihtaminen on suht' nopeaa. Ohjeita esim. http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=314

Maksu on noin 170 euroa.

Vierailija
2/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täytyy löytää joku, jonka kanssa vaihtaa ja sitten on sovittava välirahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:15"]En ole vaihtanut, mutta käsittääkseni äidin tyttönimeen vaihtaminen on suht' nopeaa. Ohjeita esim. http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=314

Maksu on noin 170 euroa.
[/quote]

Väestörekisterikeskuksen sivuilta kannattaa tutkia asiaa.

Vierailija
4/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa, kun ottaa nimen joka on jo suvussa. Hinta maistraatin sivujen mukaan 31 euroa hakemusvaiheessa ja sitten kun päätös tulee, päätöksestä vielä 114 euroa.

Vierailija
5/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.

Vierailija
6/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin sukunimi tai työttönimi on aika helppo vaihtaa. maksaahan se papereiden pyörittely tietenkin jotakin.

Vierailija
7/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.
[/quote]

Ihan järkevä idea.

Vierailija
8/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin käyttöön suvun vanhan nimen, joka oli suomennettu sata vuotta sitten. Ei ollut ihan helppo juttu, mutta onneksi meidän sukututkija auttoi. Piti todistaa, että minulla on oikeus ko nimeen, ja siihen tarvittiin jotain vanhoja ortodoksisen kirkon merkintöjä, se onneksi hoitui puhelimitse.

Muistaakseni koko homma maksoi n. 70 euroa ja aviomieheni sai nimen ilmaiseksi. 

Vierailija
9/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:32"]Mä otin käyttöön suvun vanhan nimen, joka oli suomennettu sata vuotta sitten. Ei ollut ihan helppo juttu, mutta onneksi meidän sukututkija auttoi. Piti todistaa, että minulla on oikeus ko nimeen, ja siihen tarvittiin jotain vanhoja ortodoksisen kirkon merkintöjä, se onneksi hoitui puhelimitse.

[/quote]

Nimi on siis sinun suvustasi? Miten miehesi sai sen ilmaiseksi?

Vierailija
10/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olimme menossa naimisiin ja mietittiin mikä nimi otetaan, päätettiin ottaa miehen äidin sukunimi. Mies vaihtoi nimen ja vaihto onnistui helposti, hyväksymisperuste oli "nimi on ollut hakijan nimi aikaisemmin" tms. Eli vaikka syntyessään miehen sukunimi on isänsä, katsotaan nimen olleen kuitenkin mieheni aiemmin vaikkei se missään paperissa olekaan ollut.

Nimen vaihto maksoi jotain 100-150e välillä, ja minä sain nimen ilmaiseksi avioliiton kautta.

Vierailija
11/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:32"]Mä otin käyttöön suvun vanhan nimen, joka oli suomennettu sata vuotta sitten. Ei ollut ihan helppo juttu, mutta onneksi meidän sukututkija auttoi. Piti todistaa, että minulla on oikeus ko nimeen, ja siihen tarvittiin jotain vanhoja ortodoksisen kirkon merkintöjä, se onneksi hoitui puhelimitse.

[/quote]

Nimi on siis sinun suvustasi? Miten miehesi sai sen ilmaiseksi?
[/quote]

Saisiko tuohon vastauksen. Eikä.alapeukkua yksinkertaiseen kysymykseen.

Vierailija
12/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:32"]Mä otin käyttöön suvun vanhan nimen, joka oli suomennettu sata vuotta sitten. Ei ollut ihan helppo juttu, mutta onneksi meidän sukututkija auttoi. Piti todistaa, että minulla on oikeus ko nimeen, ja siihen tarvittiin jotain vanhoja ortodoksisen kirkon merkintöjä, se onneksi hoitui puhelimitse. Muistaakseni koko homma maksoi n. 70 euroa ja aviomieheni sai nimen ilmaiseksi.  [/quote] Nimi on siis sinun suvustasi? Miten miehesi sai sen ilmaiseksi? [/quote] Saisiko tuohon vastauksen. Eikä.alapeukkua yksinkertaiseen kysymykseen.

[/quote]

Avioliiton kautta. Silloin vaihtaminen on ilmaista. (pl. korttien uusiminen jne.)

Vierailija
13/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]

Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.

[/quote]

Sitten se riitaantuu itsensä kanssa ja saa maailman isoimman identiteettiongelman.

Vierailija
14/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä isäs tässä tapauksessa onkin vaan tyytyväinen kun jätät hänen sukunimensä rauhaan. 

Vierailija
15/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut.vaihtaa kaikki nimet.Uudet etunimet olen jo päättänyt, mutta sukunimeä en ole vielä keksinyt.

Vierailija
16/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]

[/quote]

Sitten se riitaantuu itsensä kanssa ja saa maailman isoimman identiteettiongelman.
[/quote]

Ja tulee tänne avautumaan asiasta

Vierailija
17/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.
[/quote]

Mistä alapeukut? Voisitte perustella. Tuo on mielestäni ihan asiallinen kommentti.

Vierailija
18/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:32"]Mä otin käyttöön suvun vanhan nimen, joka oli suomennettu sata vuotta sitten. Ei ollut ihan helppo juttu, mutta onneksi meidän sukututkija auttoi. Piti todistaa, että minulla on oikeus ko nimeen, ja siihen tarvittiin jotain vanhoja ortodoksisen kirkon merkintöjä, se onneksi hoitui puhelimitse. Muistaakseni koko homma maksoi n. 70 euroa ja aviomieheni sai nimen ilmaiseksi.  [/quote] Nimi on siis sinun suvustasi? Miten miehesi sai sen ilmaiseksi?

[/quote]

Aviopuolisoilla on oikeus toisen sukunimeen, siksi.

Vierailija
19/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:21"]Mitäs.jos äidinkin kanssa menee sukset ristiin? Sitten taas nimeä vaihtamaan. Entä kuka aikoinaan päätti etunimestäsi? Vaihda kerralla kaikki ihan omiin keksimiisi nimiin.
[/quote]

Mistä alapeukut? Voisitte perustella. Tuo on mielestäni ihan asiallinen kommentti.
[/quote]

Etunimen ja toisen nimen päättivät äiti ja isä yhdessä. Tykkään kyllä niistä enkä osais kuvitellakaan muuttavani niitä. Ne on aika oleellinen osa miuta ja sitä kuka olen. Mitä sukunimeen tulee, olen myös äitini verta ja hänen sukuaan. Enempää en ala tilannetta isäni kanssa avaamaan, mutta TIEDÄN, ettei äitini ikipäivänä kohtelisi minua samalla tavalla. Hän on ihmisenä täysin erilainen. Ja joka tapauksessa vaihdan sukunimeni mieheni nimeksi sitten, kun menen naimisiin.
Kiitos vastauksista! Kertokaahan lisää omia kokemuksia tästä? :)
Ap

Vierailija
20/28 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!