Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
161/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte kuin aamuvarvin heittää kotona päivällä sit sihteerin kans hotellin päivähuoneessa

Vierailija
162/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen paljon laihdutuspalstalla, sillä olen itse pudottanut juuri n.25kg painoani. Iso osa siellä valittaa kun ei laihdu. Syövät kuulemma "oikein" 5 kertaa päivässä huolehtien runsaasta proteiinista jne. Kalorit pidetään "terveellisellä" tasolla ettei elimistö mene sääntöliekille 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*säästöliekille

Vierailija
164/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipaloja ja iltapaloja pidän enemmän lapsille suunnattuna. Aikuisena en näitä syö.

Aamiaisen syön kyllä mutta yleensä hyvin kevyen, esim hedelmän. Ei ole juurikaan ruokahalua aamuisin. Lounas viimeistään 11.00 ja päivällinen sitten 17-18 paikkeilla.. Riittää hyvin aikuiselle.

Vierailija
165/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipaino ei vaan kerro mitään siitä miten kroppa oikeasti voi. Voi olla esim. "Laiha läski" jolloin kropassa ei ole lihasta tai muuten vaan kaikni hyvät hivenaineet ja vitamiinit puuttuvat ja vaikka ajatus takkuaa. Enemmän kertoo kehon koostumus.

Vierailija
166/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu vähän, nämä on aika yksilöllisiä juttuja. Pärjään ite ilman aamupalaakin, muttjos en sitä syö, niin iltamättämisen riski on niinä päivinä. Nälkä ikään kuin kumuloituu päivän mittaan, illalla tuntuu ettei mikään määrä ruokaa sitten riitä.

Eli mulle paremmin toimii se, että syön päivän mittaan tasaisesti. Kun ei ehdi tulla se tapponälkä, niin epätodennäköisempää on myös nälkäisenä herkkuihin sortuminen. Mieluummin bansku välipalaksi ennen kauppareissua, niin jää se karkkipussi sinne hyllyyn.

Vierailija
167/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipaino ei vaan kerro mitään siitä miten kroppa oikeasti voi. Voi olla esim. "Laiha läski" jolloin kropassa ei ole lihasta tai muuten vaan kaikni hyvät hivenaineet ja vitamiinit puuttuvat ja vaikka ajatus takkuaa. Enemmän kertoo kehon koostumus.

Mieluummin laiha läski kuin läski läski 😉

Vierailija
168/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on saatava aamupalaa parin tunnin sisällä heräämisestä tai koko aamupäivä on pilalla. Normi työpäivinä herään klo.6 ja lounas on puolenpäivän tienoilla tai myöhemmin.

Syön vähintään 5kertaa päivässä jotain, ja jos aamupäivällä en syö tarpeeksi olen illalla nälkäinen ja sorrun ahmimiseen. Teen suht fyysistä työtä.

Vierailija
169/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt aamupalan syömisestä. Lapsena minut oli vaikea saada syömään aamulla, ja aamupalasta luovuin heti kun muutin pois. Kotona asuessa vielä yritin aina syödä edes yhden leipäsiivun ilman mitään, etteivät vanhemmat olisi alkaneet huolehtia. Syön päivässä kaksi lämmintä ateriaa, en yleensä muuta.

Vierailija
170/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahva suositus: säännöllinen ruokailu väh. 4 x päivä. Ruuan voi painottaa iltaan, nukkuu paremmin. 🤣 Kokonaiskalorimäärä kannattaa ittelleen laskea noin suurinpiirtein. Hullu reuhkaaminen ei auta. Kotivoimailukin on jees.

Tämähän on uusinta uutta. Lue. Näinhän hoikat ranskalaisetkin syö. Välimeren malli, syödään myöhään. Ei ne rehki lenkeillä. Niillä on rakastaja.  :D

Itse huomasin, että söin liian vähän. Kilot pysyi. Keho tarvitsee 'polttoainetta'. Se säästöliekki on ihan oikea juttu. Keho pyrkii nälässä pitämään sen painon yllä viimeseen asti mikä on päällä. Nälkiintynyt menettää elintärkeitä hivenaineita yms.  mitä keho tarvitsee jatkuvaan toimintojen ylläpitoon. Ja keho lihoo äkkiä takas siihen mitä on ollut max paino. Rasvat kerääntyy ja paisuttaa solut.  Solumuisti. Joten laihtuminen on elämäntapamuutos. Ihmediettejä ei ole. Syö vähemmän, mutta niin kuin voisit syödä loppuelon. Kaikkea kohtuudella, mistään ei kannata luopua. 

Muutenhan nälkäleireillä kaikki olis kupsahtanut nälkään heti. Miten ne pärjäs sieltä pois?

Vierailija
171/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärrän mitä tarkoitat.

Mutta syömistavat on tällä palstalla yksi herkistä aiheista. Siksi olet saanut niin monta kiukkuiselta kuulostavaa vastausta. Tyyliin "jokainen syö niinkuin parhaaksi näkee". Osa vastaajista ei edes yritä/halua ymmärtää, mitä tarkoitat. Yritä olla välittämättä näistä. :)

Mä olen myös aina ihmetellyt välipalojen ja aamupalan tuputtamista. Ihan kuin ei otettaisi yksilöllisiä eroja huomioon. Tiedän useamman henkilön joille aamupala ei kuulu arkeen, ja hyvin ovat pärjänneet. Miksi syödä, jos ei ole nälkä tai tee mieli? Ei aamupala tai välipalat ole kaikille autuaaksi tekevä asia.

Itse nautin aamupalan. Välipalan vain, jos on nälkä ja lounaaseen tai päivälliseen on pari tuntia aikaa. Mutta en ymmärrä suositeltua kolmen tunnin välein puputtamista. Ihan kuin nälän tunnetta pidetään nykyään epänormaalina tunteena jota tulisi vältellä.

Uskon, että yksi syy ihmisten ylipainoon on liian suuret välipalat. Välipala kun saisi olla vain tyyliin hedelmä tai pilkottuja kasviksia ym. Ei kahta ruisleipää täytteillä. Tuossa on äkkiä lounaan tai päivällisen kalorit. Välipalan ei ole tarkoitus tehdä kylläiseksi, vaan olla huikopala.

Vierailija
172/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi päivällisen jälkeen pitää mussuttaa vielä iltapala

Monet syö päivällisen tosi aikasin ja ehtii tulla jo uudelleen nälkä illalla. Itse syön päivällisen myöhään enkä tarvitse iltapalaa, mutta välipalan kyllä syön iltapäivällä.

Syön päivällisen klo 17-18 välillä, enkä tarvi mitään iltapalaa

Vierailija
173/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä, miksi päivällisen jälkeen pitää mussuttaa vielä iltapala

Huh, onneksi itselläni on nopea aineenvaihdunta niin ei tarvitse syödä vain kahta kertaa päivässä lihomisen pelossa.

Kauheaa olisi jos pitäisi kytätä jokaista suupalaa.

Sääliksi käy kyllä sellaisia ihmisiä.

Miksi keksit omiasi, en ole missään kohtaa kirjoittanut, että minun tarvitsee tarkkailla jolaista suupalaa.

Itsellä aineenvaihdunta toimii hyvin, muttei silti ole nälkä päivällisen jälkeen

Vierailija
174/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niitä jotka pupeltaa pitkin päivää. Nälkä saa tosi kiukkuiseksi ja huonolle tuulelle, ja toisaalta jos en syö välipaloja niin ahmin sitten aterialla ja siitä tulee vatsavaivoja ja väsymys. Ns. oikean lämpimän ruuan syön 1-2 kertaa päivässä vähän rytmistä riippuen (epäsäännöllinen vuorotyö). Olen aina ollut normaalipainoinen ja viimeisimmän terveystarkastuksen mukaan terve kuin pukki. Kuten moneen kertaan todettua, ei ole mitään yleispätevää ruokailurytmiä joka sopii kaikille maailman 7mrd ihmisestä, vaan kannattaa löytää oma rytmi.

Vierailija
175/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aihe. Ruokailutottumukset ovat yksilöllisiä juttuja. Itse nautin kevyet, niukat ateriat, joten tarvitsen näin ollen myös välipalat. Puolisoni taas kykenee syömään kerralla paljon enemmän, joten hänellä ei ole tarvetta välipaloille.

Minulla on myös taipumus mataliin verensokereihin varsinkin liikuntaan liittyen, joten jotakin pitää syödä juuri ennen salitreeniä tai lenkkiä, muuten loppuu energiat kesken.

Vierailija
176/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän että ihmisen keho tottuu, hyviin ja huonoihin juttuihin. Itse uskon siihen että kannattaa syödä viisi ateriaa päivässä, noin kolmen tunnin välein ja sopivia annoksia. Näin pudotin jokunen vuosi sitten n. kymmenen kiloa ja tulos on pysynyt. Olin siis vähän ylipainoinen.

Vierailija
177/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaurapuuroa aamulla ja pari ruisleivänpalaa.

Vierailija
178/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon aamulla vain kahvin maidolla

Lounas 11-12

14aikaan kahvi ja jos tuntuu että on nälkä niin joku hedelmä(yleensä kahvi riittää)

16aikaan päivällinen

20aikaan joku leipä tai smoothie

Vierailija
179/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen vähän ihmiset syövät. Vai syöttekö te niillä päivän kahdella aterialla 1000 kcal/ateria? Vai oletteko pienikokoisia?

Minä syön aamulla n. 500 kcal, lounaalla n. 700 kcal, illallisella n. 700 kcal, ja joskus iltapäivällä vielä 200 kcal välipalaa, jos on pitkät ateriavälit tai raskaampaa liikuntaa. Olen normaalipainoinen perusatleettinen 170 cm, litteä vatsa ja hyvä lihaserottuvuus naiseksi.

Samaa pohdiskelin. Jos jättäisin aamiaisen pois, olisin pahasti kalorivajauksella, jotain välillä 400-800kcals. Tokihan asiaa voi korjata välipaloilla, mutta itse syön mieluummin hyvät perusateriat (3), ei yleensä ole tarvetta syödä muuta, eikä pystyisikään, kun maha täynnä 😂

Vierailija
180/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen kodista, jossa aamupala on ollut aamu kahdeksalta monta palaa leipää, lounas 13-15 välillä ja sitten illalla vedetään taas hillittömästi leipää ja napostellaan ties mitä kaapista löytyy, vihannekset vieraita. Kahvia paljon. Aamupalaan totuttelu oli aluksi kaikkein vaikeinta, mutta nykyisin en ikinä voisi jättää aamupalaa väliin (olen aamutreenaaja).

Nyt en tajua. Tulet kodista, jossa syötiin aamupala. Miten siihen totuttelu nyt sitten oli niin vaikeaa? Vai olitko lopettanut aamupalan syömisen, kun muutit omillesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi