Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?
Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?
Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.
Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä varmaan että jokainen löytää itselle sopivan rytmin. Mä syön viis kertaa päivässä ja se sopii mulle.
Itseasiassa ei ole. Se on tekemäsi arvovalinta. Mutta Mohammed Etiopiassa näkee nälkää sen vuoksi, että voit tehdä valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua itseasiassa pelottaa elää yhteiskunnassa, jossa suurin osa ihmisistä on suunnilleen kahden tunnin päässä murhasta, elleivät saa sokerissa kastettua tuttia suuhunsa ajoissa.
Ja sitten yhteiskunnassa elää ihmisiä joiden mielestä tuo kommenttisi on hauska/nokkela/nerokas/?
Vittuilu ei vahingoita ketään toisin kuin nälkäkiukussa tehdyt väkivallanteot. Tää opitaan yleensä jo päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin kun lisäsin ruokailuja päivään sen jälkeen kun olin aiemmin skipannut aamupalan ja syönyt vain lounaan ja tuhdin illallisen. Tottakai tässä järkevöitettiin myös lautasmallia, eli 4-5 kertaa päivässä ja sellaisia annoksia että nälkä lähtee mutta palaa n. 3h päästä ja terveellistä. Laihduin vuodessa 10kg, vireys on huipussaan ja olo muutenkin ihan mahtava, joten omalla kohdalla allekirjoitan useammin syömisen, mutta JÄRKEVÄSTI.
Mut sä lihot takaisin parin vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkatkaa nyt oikeasti joku luotettava sivusto, jossa kerrottaisiin tästä aineenvaihduntahommasta. Eli, että pitääkseen sen toiminnassa pitäisi muka syödä parin tunnin välein jotain. Onko ihmisen elimistö muuttunut niin paljon vuosituhanten aikana? Ei kai alkuihmisetkään jatkuvasti napostelleet.
Aiemmin ihmisillä ei ollut ruokaa siinä määrin saatavilla kuin mitä nykyään on. Olen ymmärtänyt välipalan idean olevan, ettei ruokapöytään mentäisi kauhean nälkäisenä. Kauhean nälkäisenä syöt helpommin liikaa eli harvemmin syömällä päivittäiset kalorisit olisivat suuremmat kuin välipaloja hyödynnettäessä. Toki välipala ei saa olla mikään ateria itsessään.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa tuskin on jatkuvaa napostelua, vai? Aamiainen 07:00, lounas 11:00, ehkä välipala iltapäivällä, illallinen 18:00 ja ehkä iltapala 21:00. Riippuen mitä teet työksesi ja mitä harrastat, niin nuo välipalat on juuri ne tarvittaessa syötävät. Ellet tarvitse, et syö niitä.
Jos toi olisi totta niin kaikki 6 kertaa päivässä syövät olisivat hoikkia ja kerran päivässä syövät läskejä. Todellisuus on kuitenkin täysin päinvastainen. Vain läskit syövät yli 3 kertaa päivässä.
No tuokaan ei ole totta. Muuten kaikki harvoin syövät olisi hoikkia ja usein syövät läskejä, mutta aika usein näyttää olevan toisinkin päin. Joskus oikein ihmettelee mistä se paino joillekin tulee kun muka eivät syö paljoa, mutta tosiasiassa taitavat vetää melkoiset mätöt sitten illalla kun päivän ovat vähällä syönnillä.
Ihminen, joka vetää 3000 kcal sokeia yhdeltä istumalta on taatusti hoikempi kuin se, joka vetää samat 3000 kcal jaettuna kuudelle eri kerralle päivässä. Insuliini on rasvan varastointihormoni. Jos sun insuliinitasot on jatkuvasti korkealla, lihot.
No niin eli useammin syövät syövät itseasiassa vähemmän kuin harvoin syövät. Tosin se taitaa vaikuttaa aika paljon myös, että mitä syö, ei pelkät kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön koska muuten on nälkä.
no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.
No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.
Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.
Kai mä jo tässä iässä erotan mikä on nälkä ja mikä mieliteko.
Harva länsimaalainen ihminen on koskaan tuntenut nälkää.
Aikamoista saivartelua. Kyllä nälän tunne on ihan normaali tunne ja jos sitä ei muka koskaan ole tuntenut niin syömisissä on varmaan jotain pielessä.
Kommenttisi kertoo vain ja ainoastaan siitä, että sinä et ole koskaan tuntenut aitoa nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua itseasiassa pelottaa elää yhteiskunnassa, jossa suurin osa ihmisistä on suunnilleen kahden tunnin päässä murhasta, elleivät saa sokerissa kastettua tuttia suuhunsa ajoissa.
Ja sitten yhteiskunnassa elää ihmisiä joiden mielestä tuo kommenttisi on hauska/nokkela/nerokas/?
No se ei varmaan yllättänyt ketään, että yhteiskunnassamme elää tyhmiä ja ilkeitä ihmisiä.
Ja heidät yleensä tunnistaa huomattavasti ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu."
Tämä sääntö koskee ainoastaan niitä, jotka syövä kerran pari päivässä. Jos tällä palstalla kertoo syövänsä usein pieniä annoksia, siitä saa haukut, solvaukset ja syytökset päällensä.
Te kulutatte aivan turhaan planeettamme rajallisia resursseja. Teidän vuoksi suurin osa maapallon väestöstä elää kurjuudessa. Mut hei, otapa poskeen välipalapatukka, ettet ihan pyörry.
Miten usein mutta kevyesti syövät kuluttaa enemmän resursseja kuin harvoin ja raskaammin? Syödyn ruuan kokonaismäärä lienee kuitenkin molemmilla suht sama... Välipala ei tarkoita mitään patukkojen syömistä.
He syövät enemmän kaloreita pakattuna ympäristöä tuhoaviin materiaaleihin ja joita kuljetetaan maapallon toiselta puolelta tänne heidän mussutettavaksi. Teidän vuoksi Ukrainassa soditaan juuri nyt.
He syövät kerralla vähemmän, eli kalorien määrä sama. Kevyemmin syövä syö usein myös ekologisemmin eli enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa.
Kerran syövät syövät vähemmän kaloreita kuin useammin syövät. Oletko täysi idiootti?
Ei. Vanha viisaus... "hyvä vasikka elää juomalla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittuilu ei vahingoita ketään toisin kuin nälkäkiukussa tehdyt väkivallanteot. Tää opitaan yleensä jo päiväkodissa.
Kuka nyt on väittänyt että nälkäisenä ollaan väkivaltaisia? Kyllä aikuinen ihminen osaa kiukutella olematta väkivaltainen, nämä yleensä tosiaan opetetaan jo siellä päiväkodissa... Vittuiluun se nälkäkiukku tosin usein johtaa, ehkä sun kannattais syödä vaikka banaani niin tulisit paremmalle tuulelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkatkaa nyt oikeasti joku luotettava sivusto, jossa kerrottaisiin tästä aineenvaihduntahommasta. Eli, että pitääkseen sen toiminnassa pitäisi muka syödä parin tunnin välein jotain. Onko ihmisen elimistö muuttunut niin paljon vuosituhanten aikana? Ei kai alkuihmisetkään jatkuvasti napostelleet.
Aiemmin ihmisillä ei ollut ruokaa siinä määrin saatavilla kuin mitä nykyään on. Olen ymmärtänyt välipalan idean olevan, ettei ruokapöytään mentäisi kauhean nälkäisenä. Kauhean nälkäisenä syöt helpommin liikaa eli harvemmin syömällä päivittäiset kalorisit olisivat suuremmat kuin välipaloja hyödynnettäessä. Toki välipala ei saa olla mikään ateria itsessään.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa tuskin on jatkuvaa napostelua, vai? Aamiainen 07:00, lounas 11:00, ehkä välipala iltapäivällä, illallinen 18:00 ja ehkä iltapala 21:00. Riippuen mitä teet työksesi ja mitä harrastat, niin nuo välipalat on juuri ne tarvittaessa syötävät. Ellet tarvitse, et syö niitä.
Jos toi olisi totta niin kaikki 6 kertaa päivässä syövät olisivat hoikkia ja kerran päivässä syövät läskejä. Todellisuus on kuitenkin täysin päinvastainen. Vain läskit syövät yli 3 kertaa päivässä.
No tuokaan ei ole totta. Muuten kaikki harvoin syövät olisi hoikkia ja usein syövät läskejä, mutta aika usein näyttää olevan toisinkin päin. Joskus oikein ihmettelee mistä se paino joillekin tulee kun muka eivät syö paljoa, mutta tosiasiassa taitavat vetää melkoiset mätöt sitten illalla kun päivän ovat vähällä syönnillä.
Ihminen, joka vetää 3000 kcal sokeia yhdeltä istumalta on taatusti hoikempi kuin se, joka vetää samat 3000 kcal jaettuna kuudelle eri kerralle päivässä. Insuliini on rasvan varastointihormoni. Jos sun insuliinitasot on jatkuvasti korkealla, lihot.
No niin eli useammin syövät syövät itseasiassa vähemmän kuin harvoin syövät. Tosin se taitaa vaikuttaa aika paljon myös, että mitä syö, ei pelkät kalorit.
War is peace, freedom is slavery. Pellemaailman logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön koska muuten on nälkä.
no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.
No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.
Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.
Kai mä jo tässä iässä erotan mikä on nälkä ja mikä mieliteko.
Harva länsimaalainen ihminen on koskaan tuntenut nälkää.
Aikamoista saivartelua. Kyllä nälän tunne on ihan normaali tunne ja jos sitä ei muka koskaan ole tuntenut niin syömisissä on varmaan jotain pielessä.
Kommenttisi kertoo vain ja ainoastaan siitä, että sinä et ole koskaan tuntenut aitoa nälkää.
Ja sinun kommenttisi kertoo siitä että luulet olevasi se henkilö, joka kertoo muille mitä muut tuntee ja mikä on oikein.
Välillä kyllä harmittaa kun kaikki keskustelut tuntuvat olevan täynnä ihan idioottimaista porukkaa. Tietty trollit pesiytyvät tänne mutta pakko kai se vaan on myös todeta että osa ihmisistä on tosi ikäviä ja tyhmiä. Se että pyrittäisiin ymmärtämään erilaisuutta ja erilaisia käytänteitä on ihan poissuljettu ja tärkeintä on yrittää iskostaa omaa totuuttaan läpi ja mitä ilkeämmin sitä tekee sen parempi. Sitten keksitään sellaisia olkiukkoja että oksat pois, esim vähän aiemmin esitetty "te roskaatte enemmän kun syötte niin paljon patukoita!!!111". Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu."
Tämä sääntö koskee ainoastaan niitä, jotka syövä kerran pari päivässä. Jos tällä palstalla kertoo syövänsä usein pieniä annoksia, siitä saa haukut, solvaukset ja syytökset päällensä.
Te kulutatte aivan turhaan planeettamme rajallisia resursseja. Teidän vuoksi suurin osa maapallon väestöstä elää kurjuudessa. Mut hei, otapa poskeen välipalapatukka, ettet ihan pyörry.
Miten usein mutta kevyesti syövät kuluttaa enemmän resursseja kuin harvoin ja raskaammin? Syödyn ruuan kokonaismäärä lienee kuitenkin molemmilla suht sama... Välipala ei tarkoita mitään patukkojen syömistä.
He syövät enemmän kaloreita pakattuna ympäristöä tuhoaviin materiaaleihin ja joita kuljetetaan maapallon toiselta puolelta tänne heidän mussutettavaksi. Teidän vuoksi Ukrainassa soditaan juuri nyt.
He syövät kerralla vähemmän, eli kalorien määrä sama. Kevyemmin syövä syö usein myös ekologisemmin eli enemmän kasviksia ja vähemmän lihaa.
Kerran syövät syövät vähemmän kaloreita kuin useammin syövät. Oletko täysi idiootti?
Millä perusteella muka? Oletko itse täysi idiootti? Jos ihminen pysyy hoikkana/normaalipainoisena niin tuskin syö liikaa. Aiemmassa kommentissa juuri todettiin että samalla kalorimäärällä useammin syövä lihoo enemmän kuin harvoin syövä, joten tosiasiassa usein syövät taitavat syödä vähemmän kaloreita eli ekologisemmin. Siis jos puhutaan normaalipainoisista. Lihova ihminen toki syö jollain tapaa väärin.
En syö yleensä koskaan aamupalaa, jos söisin niin varmaan hampaat putoaisi. Yritän syödä vain vähän sokeria, siitä huolimatta hampaat täynnä reikiä. Jos söisin aamupalaksi esim. mehuja, lettuja, usean jugurtin, hilloa, keksejä, niin varmasti tippuisi pois. Ihmettelen miten muiden hampaat kestävät sellaisia sokerimääriä. Minulle riittää aamupalaksi kahvi ja jotain kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
En syö yleensä koskaan aamupalaa, jos söisin niin varmaan hampaat putoaisi. Yritän syödä vain vähän sokeria, siitä huolimatta hampaat täynnä reikiä. Jos söisin aamupalaksi esim. mehuja, lettuja, usean jugurtin, hilloa, keksejä, niin varmasti tippuisi pois. Ihmettelen miten muiden hampaat kestävät sellaisia sokerimääriä. Minulle riittää aamupalaksi kahvi ja jotain kevyttä.
Ei kai kukaan normaali syö arkiaamupalaksi mehuja, lettuja, hilloja, keksejä? Ruokavaliossasi on joku pielessä jos et osaa kuvitella muunlaista aamupalaa.
No ei missään nimessä. Kahvit aamulla ja illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nuoruudesta asti syönyt kolme ateriaa, aamiainen n.klo 8, lounas n.klo13, päivällinen n.klo 19. Töistä tultua syön hedelmän ja juon kupin kahvia.
Eli syöt välipalan.
Kuka määrittelee, että mikä on välipala.
Jonkun lounas voi olla saman kokoinen kuin jonkun toisen välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläähän yhteiskunnassa sellaisiakin ihmisiä, joiden mielestä sukupuolia on enemmän kuin kaksi ja että sukupuolen voi korjata leikkaamalla. Eli meitä on moneen junaan, toiset vain harmittomasti vitsailevat ja toiset ovat oikeasti vaarallisia.
Mä syön aina aamupalan, koska vaikka aamulla ei oikein maistu ruoka, olen huomannut aamupalan vaikuttavan illan ruokahaluun. Sama oikeastaan välipalojen kanssa, ei mulla välttämättä ole nälkä 3h välein, mutta joku porkkana tai hedelmä isompien aterioiden väleissä auttaa siihen, että esim. päivällisellä ei tule syötyä liikaa
En koe ns. napostelevani jatkuvasti tms. koska enhän minä napostele, vaan syön säännölliset ateriat, enkä ikinä mitään niiden ulkopuolelta. En myöskään syö kovin paljoa, koska ateriat on pieniä
Jollekin varmasti toimii myös harvemmin syöminen. Sitä en oikein kyllä ymmärrä, että joku sanoo syövänsä vain kolme ateriaa päivässä, mutta välissä silti napostelee. Minusta jokainen suuhun laitettu ruoka on ateria. Syön säännöllisesti pieniä aterioita, koska pitkät ruokavälit aiheuttaa epäterveellisiä himoja, huonoja päätöksiä ja isoja aterioita. Sen takia 5 ateriaa päivässä on varmaan yleinen suositus. Säännölliset pienet ateriat auttaa painonhallinnassa niillä, joilla on vaikeuksia pitää ateriat terveellisinä vain pari kertaa syödessään. Mikäli ihminen on kuitenkin ollut koko elämänsä normaalipainoinen ja terve, ja koostaa ateriat terveellisesti, ei varmaankaan ole väliä sillä, kuinka monta kertaa päivässä syö.
Mä en jaksa mennä salille töiden jälkeen, jos en syö jotain välipalaa. Syön lounasta noin klo 11. Tulisi ihan liian pitkä tauko syömiseen, jos söisin vasta joskus kuuden- puoli seitsemän tienoilla treenin jälkeen. Lisäksi mä saan ilmavaivoja ja vatsaan sattuu, jos mulla on liian pitkä väli aterioilla. Niinpä mä syön siinä kolmen ja neljän välillä aina jotain pientä, hedelmän ja pähkinöitä, rahkaa tai jotain muuta vastaavaa. Aamupalaa mä en saa syötyä, hyvä että mukillinen kahvia menee.