Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
181/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma aamupala on hyvä syödä, jotta ei tule ahmittua lounaalla, näin sanoi minulle työterveyshoitaja. Ahmiminen lounaalla lihottaa ja työpöydän ääressä tuppaa väsyttämään jos on lounaalla vedetty ruokaa napaan kuin viimeistä päivää. Ja miksei olisi, kun nälkä on, koska se aamupala on jäänyt välistä?

Ahmimisen lihottavuus ei ole siitä kiinni, mihin vuorokaudenaikaan sen tekee.

Aamupalalla ahmiminen aiheuttaa väsytystä ihan yhtä lailla kuin lounaalla ahmiminen. Minulla on niin, että päivän toisen aterian jälkeen nukuttaa vietävästi, ihan riippumatta siitä mitä syön ja kuinka paljon. Eli jos syön aamupalan ja lounaan, niin lounaan jälkeen nukuttaa. Toisaalta ei nukuta kuin puoli tuntia, mutta sekin oli hankalaa, kun työnantaja ei päiväunia suvainnut. Nyt teen etätöitä ja on paljon helpompaa.

Vierailija
182/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ensimmäisen kerran aikaisintaan kymmeneltä ja sitten lisää ennen kolmea, jos tulee nälkä. Siinä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma aamupala on hyvä syödä, jotta ei tule ahmittua lounaalla, näin sanoi minulle työterveyshoitaja. Ahmiminen lounaalla lihottaa ja työpöydän ääressä tuppaa väsyttämään jos on lounaalla vedetty ruokaa napaan kuin viimeistä päivää. Ja miksei olisi, kun nälkä on, koska se aamupala on jäänyt välistä?

Ahmimisen lihottavuus ei ole siitä kiinni, mihin vuorokaudenaikaan sen tekee.

Aamupalalla ahmiminen aiheuttaa väsytystä ihan yhtä lailla kuin lounaalla ahmiminen. Minulla on niin, että päivän toisen aterian jälkeen nukuttaa vietävästi, ihan riippumatta siitä mitä syön ja kuinka paljon. Eli jos syön aamupalan ja lounaan, niin lounaan jälkeen nukuttaa. Toisaalta ei nukuta kuin puoli tuntia, mutta sekin oli hankalaa, kun työnantaja ei päiväunia suvainnut. Nyt teen etätöitä ja on paljon helpompaa.

Kyllä vuorokaudenajallakin on merkitystä, se on ihan kiistatonta.

Vierailija
184/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipala sanoittaa syömisen niin ettei se ole mitä tahansa jatkuvaa mielivaltaista särpimistä vaan selkeä kahden aterian väliin osuva pienimuotoinen verensokerin nosto.

Vierailija
185/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipala sanoittaa syömisen niin ettei se ole mitä tahansa jatkuvaa mielivaltaista särpimistä vaan selkeä kahden aterian väliin osuva pienimuotoinen verensokerin nosto.

Siis aivan turha.

Vierailija
186/300 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ennen töihin lähtöä syön lasten vanukkaat. Saa sitten muija selitellä itkun tuhruisilla silmillä katseleville lapsille mihin vanukkaat on joutuneet.

Vierailija
187/300 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä syö välipaloja. Arkisin aamiainen 7:30, lounas 12:30 ja päivällinen 19-20. Viiikonloppuina aamiainen joskus kymmenen maissa ja lounas kolmen kieppeillä, silloin saatan illalla syödä jonkun välipalan jos on nälkä.  Pyrin olemaan 12 tuntia vuorokaudesta syömättä. 

Vierailija
188/300 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina aamiaisen. Aamiaisen ja iltaruoan välissä syön yleensä voileipiä tms ja illallisen melko myöhään, 22-23 aikoihin.

Vierailija
189/300 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön välillä kaksi aamupalaa: Toisen klo 04 jälkeen kun menen kuuteen töihin ja sitten kello 9 aikaan uudestaan, kun on kahvitauko.

En tee istumatyötä.

Sitten taas kun on iltavuoro, saatan herätä niin myöhään että syön vain lounaan kello 11 tai 12 ja seuraavan kerran ruokatauolla kello 17 tai 18.

Saatan iltapäiväkahvitauolla syödä välipalan, tai sitten en.

Vapaapäivänä syön yhden aamupalan, lounaan, päiväkahvin juon mutta en syö sen kanssa mitään, päivällisen ja iltapalan.

Joskus iltapala jää välistä tai aamupala on pelkkä kahvi.

Vierailija
190/300 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aamupalan 3-5 mukia kahvia sätkän kera. Päivällä pari voileipää välipalaksi, klo 16-17 lämminruoka, iltapala pari voileipä. Kyllä jaksaa touhuta.

Vierailija
191/300 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tottunut syömään aamupalan+lounas+välipala+päivällinen+iltapala. Tämä johti lihomiseen aikuisiällä ja asiaa selvitettyäni tajusin, että se ruoka mitä meille syötetään yhdistettynä jatkuvaan tiheään syömiseen pilaa terveytemme. Katsokaa ympärillenne ja todetkaa kuinka terveen näköinen keskiverto kaduntallaaja on.

Sen enempää mainostamatta mitään kenellekään, ratkaisin asian vaihtamalla ruokavaliota ja siirryttyäni 1-2 aterian päivärytmiin. Laihduin ja alkanut psoriasikseni parani. Helppoa!

Vierailija
192/300 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aikuisena aamiaisen, lounaan välipalan, päivälisen ilta palan. Normaalia oti ruokaa siis. Välissä en lapaa suhuni mitään.Aineen vaihduntani toimii ja olen normaali painoinen. Ruoka on ihmisen aineen vaihdunaalle numero 1.Vimeistän silloin kun ollaan menopaussissa ja vaihdevuosissa ja niiden jälkeen.Jokainnen joka sanoo syö vain illalla 1 ateria. On vatsakas nainen ja valitaa ylipainosta.verenpaineista,korkeasta kolestroli ,kivuista,unetomudesta. Selitäen ei pysty syömän aamulla tai päivällä.Vain 1 ruoka illalla.

Vierailija
193/300 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan syö mitään välipaloja. Aivan täysin turhia kaloreita eikä niitä oikeasti tarvi yksikään terve aikuinen jos syö ihan normaalin kokoisen annoksen lounaalla ja päivällisellä. Jotkut diabeetikot on sitten asia erikseen. Aamupalankin olen jättänyt pois kun sen syöminen on aina ollut vaikeaa kun oikeasti aivan oksettaa syödä niin aikaisin aamulla. Jotenkin sitten heräsin siihen, että miksi ihmeessä syön väkisin jos ei vaan ole nälkä. Amerikkalaiset murofirmat ovat aikoinaan onnistuneet brändäämään aamupalan päivän tärkeimmäksi ateriaksi myydäkseen enemmän tuotteitaan ja vieläkin ihmiset tähän myyttiin uskovat. Oma luontainen syömisrytmini on aika lailla 16:8 paasto vaikka en siis tätä paastoa varsinaisesti noudatakaan. Huomasin vaan kun tuosta paastosta tuli trendi, että noinhan minä olen syönyt ihan luontaisesti jo vuosia. Eli syön kun on nälkä ja se tarkoittaa käytännössä että syön töissä lounaan klo 11 ja yleensä pienen iltapalan n. 19 kun heti vaikuttaa uneen jos on syönyt illalla raskaasti. 

Mitä eroa on välipalalla ja pienellä iltapalalla? Eikö ne ole molemmat turhia kaloreita?

Miksi se, että sinä syöt, kun on nälkä, ei käykään, jos toinen syö välipaloja koska on nälkä?

Vierailija
194/300 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kehoa kannattaa kuunnella. Kun nuorimmaisen imetys oli päättymisestä oli n. 4 kuukautta ja olin ehtinyt olla useamman viikon takaisin työelämässä, yhtenä päivänä minulle riitti iltapäivällä välipalaksi omena. Työkaverit eivät oikein ymmärtäneet, miksi olin niin innoissani.

Edeltävät kaksi vuotta olin jatkuvasti joutunut kaiken muun elämäm keskellä vahtimaan, että syön riittävästi ja riittävän usein. Sitten tuli päivä, jolloin kehoni uskoi, että pärjäämme vähän vähemmällä työpäivän aikana.

Edelleen voin paremmin, jos syön pienen välipalan iltapäivällä, mutta sen ei tarvitse olla kaksi voileipää ja jugurttia, hedelmä tai vähän pähkinä - kuivattu hedelmä sekoitusta riittää. 

Vierailija
195/300 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Syön lounasta noin klo 12 ja illallisen noin klo 17. Ennen tuli syötyä useammin ja tiuhempaan, mutta puolitoista vuotta nyt mennyt tällä rytmillä eikä enää entiseen kaipaa. Painokin putosi alkuun hyvin nopeasti 15 kiloa.

Aikaisemmin olin varma että jos en syö aamupalaa ja iltapalaa niin verensokerihan romahtaa aivan varmasti ja kauhea tutina päällä mutta kummasti muutamassa viikossa kroppa tottui tähän rytmiin ja nyt tuntuu kaikin puolin energisemmältä. Aterioiden lisäksi ei mitään napostelua, eikä varsinkaan mitään sokerista.

Vierailija
196/300 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aika aktiivinen ja nuori niin mulla ainakin tulee ihan helvetinmoinen nälkä jos syön vaan pari ateriaa

Syön aamupalan, lounaan, välipalan ja illallisen ja saatan jopa syödä iltapalaa jos vatsa kurnii :D

Vierailija
197/300 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen kotona tai menen ilta- tai yövuoroon, niin en välttämättä syö aamupalaa. Jos menen aamuvuoroon, niin kyllä mun on pakko töissä syödä aamupalaa tauolla koska en muuten jaksa fyysisesti raskasta työtä. Ei ole kovin potilasturvallista jos hoitaja pyörtyy kesken asukkaan avustamisen. Jos menen aamulla kouluun (opiskelen töiden ohessa), niin kyllä mä syön aamupalan, että ei ole kauhea nälkä lounaaseen mennessä. Keskityn paremmin tunneilla kun ei nälkä möyri mahassa.

Vierailija
198/300 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tekee. Istumatyössä minulla ainakin tulee helposti syötyä liikaa, jos ottaa välipaloja. Aamiainen, lounas, päivällinen, iltapalaksi hedelmä tai jugurtti jos vielä tuntuu nälkäiseltä. Viikonloppuna olen enemmän aktiivinen, niin silloin välipaloillakin on paikkansa.

Toki, jos tekee fyysistä työtä esim. rakennuksilla, niin kyllä silloin klo 9 kahvilla on voileivälle paikkansa, että jaksaa painaa lounasaikaan asti.

Vierailija
199/300 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamupalan, kunnon lämpimän ruuan ja iltapalan väsyn helposti enkä jaksa olla aktiivinen jos en saa syötyä. Verensokerit varmaan syynä.

Olen normaalipainoinen nainen.

Vierailija
200/300 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin aamupalan syömisen sen jälkeen, kun opiskelin osapaaston terveyshyödyistä (osapaasto = tavoitellaan, että yöaikainen syömättömyys olisi mahdollisimman pitkä. Tavoitteena, että illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen ruoan välillä olisi vähintään 12h, mielellään pitempikin aika. Sillä on monia terveyshyötyjä, että keho saa pitemmän levon ruoansulatuksesta).

Syön arkisin lounasta klo 11, välipalan klo 14-15, päivällistä klo 18 ja iltapalan klo 21. Tämä toimii minulla, en koe tarvetta aamupalalle. Aamupalan lopettamisella on ollut myös se hyvä vaikutus, että olen laihtunut lievästä ylipainosta normaalipainoon ilman laihduttamista. En tiedä kummasta tämä johtuu: siitä että kaloreita päivän aikana tulee vähemmän (en ole ikinä laskenut kaloreita joten tiedä) vai siitä, että aineenvaihdunta on osapaaston myötä parantunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä