Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
121/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä välipaloja. Syö 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria. Ei tee jatkuva napostelu elimistölle eikä hampaillekaan hyvää.

Välipala = jatkuva napostelu?! Jos syön kotona aamupalan klo 5, niin aika heikko mun työteho on, jos lounasaika on klo 12. Syön töissä siis klo 9 rahkan, hedelmän tms. ja kupin kahvia. Millään mittapuulla ei ole jatkuvaa napostelua se, että pistää suuhunsa jotain noin 4 h välein.

On se noiden mukaan, jotka syö 2 kertaa päivässä.

Minusta kahvin jatkuva lipittäminen on myös napostelua. Ei sitä tarvitse juoda kokoajan. Hampaatkin kärsii.

Kahvi on huumetta.

Vierailija
122/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva suositus: säännöllinen ruokailu väh. 4 x päivä. Ruuan voi painottaa iltaan, nukkuu paremmin. 🤣 Kokonaiskalorimääärä kannattaa ittelleen laskea noin suurinpiirtein. Hullu reuhkaaminen ei auta. Kotivoimailukin on jees.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallaan kateellinen ihmisille, jotka pakkaavat eväitä töihin tyyliin:

- Tässä rasiassa klo 9:00 aamupala nro 2. (Ensimmäinen oli puuro raejuustolla kotona klo 6:30) 

- Tässä rasiassa kourallinen pähkinäsekoitusta klo 10:30

- Tässä rasiassa höyrytettyä kalaa ja grillatuja kasviksia klo 12:00

- Tässä rasiassa välipalapatukka kahvin kanssa klo 14:00

- Tässä rasiassa omenalohkoja, että jaksaa kävellä 5km kotiin kotiin klo 16:00

- Kotona odottaakin sitten se kana-riisi-salaatti päivällinen klo 17:00

- Toinen kourallinen pähkinöitä tai omen klo 19:00

- Jogurtti ja mysliä klo 21:00

En vaan käsitä. Varmaan sinkkuja tai vähintään lapsettomia. Ei mulla ole aikaa rasioiden tekoon 300 päivää vuodessa.

Minä kyllä ottaisin tuosta pois välipalapatukan ja pähkinät. Miksi illalla pitää syödä jotain mysliä? Ja viisi kilometriä jaksaa kävellä normaali aikuinen ilman mitään välipalaomenia.

No NIINPÄ! Siksi ihmettelinkin, MITEN joillakin on mahdollista olla vähän väliä syömässä ja joka ilta käyttää aikaa noiden rasioittensa tekoon. 

Kun on lukenut ennenkin näitä "minun pitää syödä kahden tunnin välein" -tyyppien kirjoituksia, olen aika varma, että tuo on vaan opittu tapa. Kyllä aikuinen ihminen pärjää aamupalalla, voileipä/kahvi-lounaalla ja illallisella. Kaikki muu on opittua. Mutta ei siinä. Kiva, että joillakin jatkuva välipalojen miettiminen ja kellon kyttääminen niiden syömiseksi on päivän pääasia. Ehtivätkö muuta tehdäkään? Ja onko muka OIKEASTi nälkä esim. siinä kourallinen pähkinöitä -tilanteessa?

Vierailija
124/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1-2 kertaa päivässä. En tarvi ruokaa parin tunnin välein, ei heikota eikä kiukuta ja ihan hengissä olen pysynyt. En useinkaan syö aamupalaa, ja pärjään hyvin. Syön kun on nälkä, ja syön kunnes nälkä lähtee. Olen normaalipainoinen.

Eli kyllä ilman välipalojakin pärjää. Jos joskus on tullut naposteltua välipaloja ja muuta, niin menee suolisto ihan tukkoon ja turvottaa.

Vierailija
125/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertasesti; kroppasi osaa kyllä ilmoittaa sinulle, jos tarvitsee energiaa. Jotkut eivät tarvitse aamupalaa, joku toinen saattaa tarvita. Ihan iästä riippumatta.

Minä itse olen huono syömään aamupalaa, sillä kropallani kestää herätä eikä minulle maistu heti herättyäni. Menee yleensä se pari tuntia, ennen kuin tunnen minkäänlaista nälkää. Jos siis tunnet nälkää tai olosi heikoksi, silloin se on kehosi tapa viestiä sinulle, että tarvitset energiaa.

Vierailija
126/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä syon 2 aamupalaa! Työt alkaa niin varhain että pitää syödä jotain ennen töitä ja aamupala-aikana 8n maissa tuhdimpi setti.

Iltapalaa en syö kun illallinen on niin lähellä. Lounas tietenkin, fyysinen työ vaatii.

Vierailija
127/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt juuri oikein. On hyvä jättää aamupala kokonaan väliin jos tuntuu ettei tarvitse sitä.

Vierailija
128/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä välipaloja. Syö 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria. Ei tee jatkuva napostelu elimistölle eikä hampaillekaan hyvää.

Välipala = jatkuva napostelu?! Jos syön kotona aamupalan klo 5, niin aika heikko mun työteho on, jos lounasaika on klo 12. Syön töissä siis klo 9 rahkan, hedelmän tms. ja kupin kahvia. Millään mittapuulla ei ole jatkuvaa napostelua se, että pistää suuhunsa jotain noin 4 h välein.

On se noiden mukaan, jotka syö 2 kertaa päivässä.

Minusta kahvin jatkuva lipittäminen on myös napostelua. Ei sitä tarvitse juoda kokoajan. Hampaatkin kärsii.

napostelu on syömistä ei juomista

Kyllä heti jos juot kahvissa maitoa tai jotain moskakorviketta, elimistö kokee sen ruokana. Kerma sen sijaan on ok.

Vierailija
129/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma aamupala on hyvä syödä, jotta ei tule ahmittua lounaalla, näin sanoi minulle työterveyshoitaja. Ahmiminen lounaalla lihottaa ja työpöydän ääressä tuppaa väsyttämään jos on lounaalla vedetty ruokaa napaan kuin viimeistä päivää. Ja miksei olisi, kun nälkä on, koska se aamupala on jäänyt välistä?

Kaipa eri ihmisillä on ruokahalukin erilainen, mutta itse kuulun näihin jotka syö lounaalla ihan liikaa. En syö aamupalaa ja muutos siihen olisi tultava.

Ruokailuvälit ei saisi olla kovin montaa tuntia, kuulemma olisi hyvä syödä usein ja vähän. Eli aamupalat ja välipalat = kannatan.

Vierailija
130/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman aamupalaa en liikkeelle lähde.

Sitten tulee lounas, välipala (reilu, enemmän kuin hedelmä) ja iltapala. Tai työvuorosta riippuen järjestys aamiaisen jälkeen saattaa olla Välipala (sama reilu), Päivällinen ja iltapala.

Välipaloja en syö paitsi jos sattuu jotain houkuttekevaa olevan tarjolla. En ole sen suhteen tiukkapipoinen. Olen normaalivartaloinen, liikkuva hlö ja fyysinen työ

Onpas ristiriitainen viesti.

Jep, perus AaVee-settiä :D. Tästä on ennenkin keskusteltu täällä, ja paljon näkee viestejä tyyliin "En todellakaan syö välipaloja, syön aamiaisen, aamukahvilla keksin, lounaan, iltapäivällä leivän päällisineen, illallisen, ja illalla vielä rahkaa ja banaania - mutta välipaloille minulla ei ole mitään tarvetta!". Ooookke...

Ehkä tolla tarkoitetaan, että ruokavalio on vakiintunut tuollaiseksi, sen ulkopuolisille syömisille ei ole tarvetta.

Vierailija
131/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua mitä jollakin iltapalalla tekee. Ei kannalta syödä päivällistä liian aikaisin, niin ei tarvitse käydä tee- ja voilepäpöytään ennen nukkumaanmenoa. Meillä syödään noin 20 maissa, sekä aikuiset että teini-ikäiset lapset. Nämä syövät kyllä välipalaa koulun jälkeen, koska koululounas on niin aikaisin.

Vierailija
132/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin aamupalan syömisen heti kun muutin pois kotoa. En ole kaivannut, itse asiassa aamupalan syöminen tekee minut vain nälkäisemmäksi: ennen yhtätoista on jo pakko saada ruokaa. Jos taas olen syömättä, isompi nälkä tulee vasta puolen päivän jälkeen jolloin syön lounaan. Seuraava ruoka on n. kello viisi kun tulen kotiin, sitä voi kai kutsua välipalaksi koska se ei ole lämmin. Ennen nukkumaanmenoa iltapala, eli syön kolmesti päivässä. Jos söisin suositusten mukaan parin tunnin välein olisin 1) huomattavasti painavampi 2) aina nälkäinen 3) minulla olisi paljon vähemmän aikaa tehdä muita asioita 4) minun pitäisi vahtia etten syö liikaa. Nyt kun syö 3 kertaa päivässä voi lappaa ruokaa juuri sen verran kun huvittaa, lihominen ei käy vahingossa.

Olen huomannut että itse ainakin kestän olla paremmin syömättä mitä pidempi väli ruokailujen välisissä on. Jos tällä nyt tuhoan jotenkin terveyteni (mitä suuresti epäilen), niin sitten käy niin. Jatkuvaa napostelua en vaan jaksaisi. Vaikeaa kuvitella että ihmiset olisivat tuhansia vuosia sitten syöneet sen seitsemän ateriaa päivässä.

Vierailija
133/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa kuvitella että ihmiset olisivat tuhansia vuosia sitten syöneet sen seitsemän ateriaa päivässä.

Täysin naurettavaa vedellä mutkia suoraksi..

Tekivätkö he sen takia, että kuvittelivat syövänsä parhaalla mahdollisella tavalla, millä ihminen voi syödä vai siksi, ettei heillä ollut ruokaa? Olisivatko kieltäytyneet syömästä seitsemän kertaa päivässä, jossa heillä olisi ollut siihen mahdollisuus?

Tuhansia vuosia sitten ihmiset eivät olisi voineet kuvitella nykyisenkaltaista yhteiskuntaa. 

Vierailija
134/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa kuvitella että ihmiset olisivat tuhansia vuosia sitten syöneet sen seitsemän ateriaa päivässä.

Täysin naurettavaa vedellä mutkia suoraksi..

Tekivätkö he sen takia, että kuvittelivat syövänsä parhaalla mahdollisella tavalla, millä ihminen voi syödä vai siksi, ettei heillä ollut ruokaa? Olisivatko kieltäytyneet syömästä seitsemän kertaa päivässä, jossa heillä olisi ollut siihen mahdollisuus?

Tuhansia vuosia sitten ihmiset eivät olisi voineet kuvitella nykyisenkaltaista yhteiskuntaa. 

Olisivat varmaan syöneet jatkuvasti mutta onneksi eivät voineet. Mutta voisiko kuvitella että he olisivat jotenkin sopeutuneet tuohon ruoan niukkuuteen ja aterioiden epäsäännöllisyyteen niin että se olisi nykyihmisillekin ihan ok, ruokaa kun ei ole ollut yllin kyllin tarjolla kovin kauaa? Vaan kunhan arvailen, enpä minä ole mikään historian ravitsemusasiantuntija.

Vierailija
135/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun tarvitse niitä ymmärtääkään. Toiset vain syövät välipaloja ja toiset eivät.

Vierailija
136/300 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tällä palstalla paljonki näitä "mulla laskee verensokeri niin pitää syödä jotian pientä vähän väliä "

Mitä lihavampi,sitä enempi ne tarttee aina  välipaloja ja proteiinipatukoita yms.

Vierailija
137/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallaan kateellinen ihmisille, jotka pakkaavat eväitä töihin tyyliin:

- Tässä rasiassa klo 9:00 aamupala nro 2. (Ensimmäinen oli puuro raejuustolla kotona klo 6:30) 

- Tässä rasiassa kourallinen pähkinäsekoitusta klo 10:30

- Tässä rasiassa höyrytettyä kalaa ja grillatuja kasviksia klo 12:00

- Tässä rasiassa välipalapatukka kahvin kanssa klo 14:00

- Tässä rasiassa omenalohkoja, että jaksaa kävellä 5km kotiin kotiin klo 16:00

- Kotona odottaakin sitten se kana-riisi-salaatti päivällinen klo 17:00

- Toinen kourallinen pähkinöitä tai omen klo 19:00

- Jogurtti ja mysliä klo 21:00

En vaan käsitä. Varmaan sinkkuja tai vähintään lapsettomia. Ei mulla ole aikaa rasioiden tekoon 300 päivää vuodessa.

Minä kyllä ottaisin tuosta pois välipalapatukan ja pähkinät. Miksi illalla pitää syödä jotain mysliä? Ja viisi kilometriä jaksaa kävellä normaali aikuinen ilman mitään välipalaomenia.

No NIINPÄ! Siksi ihmettelinkin, MITEN joillakin on mahdollista olla vähän väliä syömässä ja joka ilta käyttää aikaa noiden rasioittensa tekoon. 

Kun on lukenut ennenkin näitä "minun pitää syödä kahden tunnin välein" -tyyppien kirjoituksia, olen aika varma, että tuo on vaan opittu tapa. Kyllä aikuinen ihminen pärjää aamupalalla, voileipä/kahvi-lounaalla ja illallisella. Kaikki muu on opittua. Mutta ei siinä. Kiva, että joillakin jatkuva välipalojen miettiminen ja kellon kyttääminen niiden syömiseksi on päivän pääasia. Ehtivätkö muuta tehdäkään? Ja onko muka OIKEASTi nälkä esim. siinä kourallinen pähkinöitä -tilanteessa?

Päivittäin syöminen on vain opittu tapa. Kyllä aikuinen ihminen pärjää 3-4 päivää syömättä, kunhan ensin tottuu niihin helvetillisiin päänsärkyihin, joihin liian harvoin syöminen aluksi johtaa.

Vierailija
138/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tällä palstalla paljonki näitä "mulla laskee verensokeri niin pitää syödä jotian pientä vähän väliä "

Mitä lihavampi,sitä enempi ne tarttee aina  välipaloja ja proteiinipatukoita yms.

Niin tarvitseekin, koska ylipainoinen ihminen kuluttaa enemmän energiaa kuin normaalipainoinen.

Kokeilepa hyviksesi energiantarvelaskurilla, kuinka paljon eripainoiset ihmiset "tarvitsevat" energiaa vain pysyäkseen nykyisessä painossaan.

Ja ihmiskeho pitää hyvin tiukasti kiinni keräämästään varastorasvasta.

Vierailija
139/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkoja syömisrutiineja teillä on. Ja ihan kellonaikoineen. Itsellä syömiset vaihtelee paljon ja viikonloput ja lomilla menee ihan eri tahtiin kuin arki.

Vierailija
140/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen keho ja aineenvaihdunta on erilainen. Jokin, mikä toimii yhdellä, ei välttämättä lainkaan uppoa toiselle.

Paras tapa on minusta kuunnella oman kehonsa viestejä (ne vaan harmillisesti usein vain sivuutetaan tai lääkitään heti pois..).

Itse liikun aktiivisesti ja yleensä syön 4-5 ateriaa päivässä. En kuitenkaan syö, jos en tunne nälkää tai heikotusta. "Varmuuden vuoksi" syöminen on täysin järjetöntä.

Minulla on kuitenkin yleensä mukana aina jokin hedelmä tai pähkinöitä, jos energiantarve iskee odottamatta, yleensä ei, sillä tunnen kehoni ja tiedän miten sitä pitää ravita :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän