Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
141/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkatkaa nyt oikeasti joku luotettava sivusto, jossa kerrottaisiin tästä aineenvaihduntahommasta. Eli, että pitääkseen sen toiminnassa pitäisi muka syödä parin tunnin välein jotain. Onko ihmisen elimistö muuttunut niin paljon vuosituhanten aikana? Ei kai alkuihmisetkään jatkuvasti napostelleet.

Tämä minuakin ihmetytti joku vuosi sitten kun sain nälkäkiukku kohtauksia jos en ollut syönyt neljään tuntiin että miten tämä laji on selvinnyt ikinä luonnossa jos ihmisen pitää koko ajan syödä jotain että verensokeri pysyy tasaisena?. No, hyvin ihmiset ovat ennen selvinneet, olemme vain ajaneet itsemme tähän tilanteeseen syömällö ihan kokoajan että verensokerin heittelehtii sen takia koko päivän ja myös silläkin on merkitystä että kroppa odottaa tietyin väliajoin ruokaa mihin se on tottunut mikä monilla lienee se 3-4h.

Kun siirryin osapäiväpaastoon eli paastoan 20h päivässä niin eipä ole ollut enää nälkäkiukkuja tai verensokerin heilahduksia. Nälkä iskee yllättäen aina silloin kun kroppa on tottunut saamaan ruokaa, mutta nälkä myös laantuu kun tuo ruokahetki ohitetaan vaikkei silloin olisikaan syönyt mitään.

Vierailija
142/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan syö mitään välipaloja. Aivan täysin turhia kaloreita eikä niitä oikeasti tarvi yksikään terve aikuinen jos syö ihan normaalin kokoisen annoksen lounaalla ja päivällisellä. Jotkut diabeetikot on sitten asia erikseen. Aamupalankin olen jättänyt pois kun sen syöminen on aina ollut vaikeaa kun oikeasti aivan oksettaa syödä niin aikaisin aamulla. Jotenkin sitten heräsin siihen, että miksi ihmeessä syön väkisin jos ei vaan ole nälkä. Amerikkalaiset murofirmat ovat aikoinaan onnistuneet brändäämään aamupalan päivän tärkeimmäksi ateriaksi myydäkseen enemmän tuotteitaan ja vieläkin ihmiset tähän myyttiin uskovat. Oma luontainen syömisrytmini on aika lailla 16:8 paasto vaikka en siis tätä paastoa varsinaisesti noudatakaan. Huomasin vaan kun tuosta paastosta tuli trendi, että noinhan minä olen syönyt ihan luontaisesti jo vuosia. Eli syön kun on nälkä ja se tarkoittaa käytännössä että syön töissä lounaan klo 11 ja yleensä pienen iltapalan n. 19 kun heti vaikuttaa uneen jos on syönyt illalla raskaasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi päivällisen jälkeen pitää mussuttaa vielä iltapala

Vierailija
144/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nuoruudesta asti syönyt kolme ateriaa, aamiainen n.klo 8, lounas n.klo13, päivällinen n.klo 19. Töistä tultua syön hedelmän ja juon kupin kahvia.

Eli syöt välipalan.

Sanoisin iltapala tuo hedelmä illalla

Vierailija
145/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla en oikeistaan syö aamupalaa, vain tee ja voileipä ennen klo 10, päivällä taas voileipiä teen kanssa, myöhemmin ip lämmin ateria ( kalaa, lihaa, äyriäisiä ja erilaisia kasviksia, ei riisiä eikä pastaa ) ja illalla syön monenlaista, marjoja, hedelmiä, voileipää ym.. Päivittäin  tyrnimehushotti, tai joku muu vitamiinipitoinen, Strath yrttihiiva-D vitam, tai Mivitotal. Painoindeksi hyvä, olen urheilua harrastava

Vierailija
146/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita.

Ei ole hampaille hyväksi syödä noin usein.

Vierailija
147/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi itselläni on nopea aineenvaihdunta niin ei tarvitse syödä vain kahta kertaa päivässä lihomisen pelossa.

Kauheaa olisi jos pitäisi kytätä jokaista suupalaa.

Sääliksi käy kyllä sellaisia ihmisiä.

Vierailija
148/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö aamupalaa, mutta välipalan syön, koska muuten tulee liian pitkä tauko lounaan ja päivällisen välille. Syön päivällisen noin klo 19-19.30.

Vierailija
149/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tarkkoja syömisrutiineja teillä on. Ja ihan kellonaikoineen. Itsellä syömiset vaihtelee paljon ja viikonloput ja lomilla menee ihan eri tahtiin kuin arki.

No kyllähän sitä väkisinkin tulee rutiineja. Lounas syödään ruokatunnilla ja itse syön päivällisen suunnilleen aina samoihin aikoihin. Töiden jälkeen käyn lenkillä ja sitten teen kotijumpan ja suihkun jälkeen alan tehdä päivällistä, kun on jo nälkäkin. Arkena on kyllä sama rytmi aina ja viikonloppunakin tulee nälkä samoihin aikoihin kuin arkena. 

Vierailija
150/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka täällä kauhistelee aamupaloja ja välipaloja niin ei kaikilla ole aineenvaihdunta ja suoli niin tukossa, kuin teillä että lihoisi heti jos syö ruuan lisäksi jugurtin, leipää tai vaikka muroja.

Repikää siitä koko ajan mussuttamisesta vauhkoajat.

Vierailija
151/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä välipaloja. Syö 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria. Ei tee jatkuva napostelu elimistölle eikä hampaillekaan hyvää.

Välipala = jatkuva napostelu?! Jos syön kotona aamupalan klo 5, niin aika heikko mun työteho on, jos lounasaika on klo 12. Syön töissä siis klo 9 rahkan, hedelmän tms. ja kupin kahvia. Millään mittapuulla ei ole jatkuvaa napostelua se, että pistää suuhunsa jotain noin 4 h välein.

On se noiden mukaan, jotka syö 2 kertaa päivässä.

Minusta kahvin jatkuva lipittäminen on myös napostelua. Ei sitä tarvitse juoda kokoajan. Hampaatkin kärsii.

Juo kahvin mustana ja ilman sokeria, niin ei hampaat siitä mitään kärsi.

Vierailija
152/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala on hyvä syödä, ettei mene illalla syömiset överiksi.

Enemmän iltasyömisen määrään se vaikuttaa, mitä päivällä syö tai jättää syömättä.

Muuten ihan sama mihin aikaan ruoan itseensä mättää. Espanjalainen syö aamupalaksi kahvin kanssa pari makeaa keksiä. Ehkä sen takia sitten illalla vietetäänkin ruokapöydässä aikaa kunnolla, ja se on sitten tosiaan vasta illalla eli aikaan, jolloin suomalaisten ravitsemusoppien mukaan ei saisi enää syödä mitään. Mutta haitanneeko tuo?

Vierailija
153/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet syö päivällisen tosi aikasin ja ehtii tulla jo uudelleen nälkä illalla. Itse syön päivällisen myöhään enkä tarvitse iltapalaa, mutta välipalan kyllä syön iltapäivällä.

Vierailija
154/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noiden ravintopoliisien juttuja ole koskaan ymmärtänyt enkä uskonut! Aamiainen ja aamiainen! Minä voin erittäin hyvin kun syön ensimmäisen kerran vasta useita tuntia heräämisen jälkeen. Kun ei maistu ja joo ei, ei tule heikko olo tai mitään. Söisin varmaan jos tulisi. Paino pysyy kurissa kun ei syö mitään pakotettuja aterioita. Toisaalta en myöskään ymmärrä sitä, että pitäisi hotkaista jotain hampurilaista heti kun on vähän nälkä. Tai suklaapatukka. Kyllä sitä nälkää kestää sen verran, että saa sitten syödä rauhassa ja nautiskellen. Kotona tai ravintolassa. Mutta tämä sopii minulle ja muille voi sopia ihan muunlainen juttu. Se aamiainen voi olla jollekin tärkein ateria, ei minua haittaa. 

Vierailija
155/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Noilla jaksaa. Tulee syötyä n. 2000kcal päivässä ja terveellisesti olen syönyt aina.

Paino 62kg ja pituus 177cm

Vierailija
156/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kanssa tota toitotettu, että pitäisi parin tunnin välein aina puputtaa jotain esim hedelmiä, välipalapatukoita jne. Mä syön 3 kertaa päivässä, riittävästi kunnon ruokaa ettei tarvi miettiä millon "nälkä" iskee.

Hampaat kiittää kun ei koko ajan oo happohyökkäystä suussa. Ihmiset on erilaisia, mutta mulle sopii tämä. Mulle on tultu ihmettelemään että miksi en syö väli/iltapaloja? Vastaus on aika yksinkertainen, syön kunnon ruokaa. "Palat" on mielestäni lapsille.

Vierailija
157/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole jos et koe niin. Jos koet että se sulle sopii niin anna mennä. Uusavutonta kysellä tällaista.

Vierailija
158/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vielä ylipainoinen, mutta viime vuosina on pudotettu 20kg ihan perusliikunnalla ja säännöllisellä 4-5krt ateriointirytmillä. Teen kokovartalotreeniä kolmesti viikossa 10kg käsipainoilla ja vastuskuminauhoilla, kävelen reipasta kävelyä päivittäin koiran kanssa 7-9km ja kerta viikkoon pelaan tunnin sulkapalloa ystävän kanssa. Itse olisin ilman välipaloja ja aamupalaa ihan nälkäkuoleman partaalla, etenkin lihaskuntopäivinä. Työni on kyllä istumatyötä, mutta pidän jaloittelutaukoja ja venyttelen ainakin tunnin välein.

Meni kyllä hyvän aikaa opetella ruokarytmiin. Tulen kodista, jossa aamupala on ollut aamu kahdeksalta monta palaa leipää, lounas 13-15 välillä ja sitten illalla vedetään taas hillittömästi leipää ja napostellaan ties mitä kaapista löytyy, vihannekset vieraita. Kahvia paljon. Aamupalaan totuttelu oli aluksi kaikkein vaikeinta, mutta nykyisin en ikinä voisi jättää aamupalaa väliin (olen aamutreenaaja).

Kaikkien toki pitää pystyä löytämään se itselle sopiva rytmi, jos voit hyvin ja koet olevasi jaksavainen, niin tuskin olet jäänyt mistään paitsi.

Vierailija
159/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma aamupala on hyvä syödä, jotta ei tule ahmittua lounaalla, näin sanoi minulle työterveyshoitaja. Ahmiminen lounaalla lihottaa ja työpöydän ääressä tuppaa väsyttämään jos on lounaalla vedetty ruokaa napaan kuin viimeistä päivää. Ja miksei olisi, kun nälkä on, koska se aamupala on jäänyt välistä?

Kaipa eri ihmisillä on ruokahalukin erilainen, mutta itse kuulun näihin jotka syö lounaalla ihan liikaa. En syö aamupalaa ja muutos siihen olisi tultava.

Ruokailuvälit ei saisi olla kovin montaa tuntia, kuulemma olisi hyvä syödä usein ja vähän. Eli aamupalat ja välipalat = kannatan.

Kuulemma sitä ja tätä. Työterveyshoitaja sanoi tätä. Siis mitä? Etkö osaa itse ollenkaan kuunnella mitä kroppasi sanoo ja löytää itsellesi se sopiva ruokailurytmi? Ihmiset ovat totuttaneet itsensä jatkuvaan mussutukseen ja sitten nämä erinomaiset neuvojat kehoittavat vielä enemmän syömään. Lihavia on liikaa. Aikuinen terve ihminen jolla on vielä maalaisjärkikin tajuaa, että ei jatkuvasti syödä. Itse en syö aamupalaa enkä ikinä ole välipaloja tarvinnut, eikä ole minkäänlaista himoa makeaan ollut koskaan. Näillä on menty eläkkeelle asti eikä mikään ole muuttunut. Olen perusterve ilman minkäänlaista lääkitystä edelleenkin. 

Vierailija
160/300 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kaikki tarvitsenkkaan jos ei elä kovin aktiivista arkea. Ite alotin päivät viideltä koirien kanssa lenkillä, fyysinen työ, salitreenit, toinen lenkki ja hevoshommat.. tarvitsen todellakin polttoainetta 5x päivässä ja en ole lihava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan