En tiedä annanko rokottaa lastani! Mielipiteitä?
Huomenta!
Onko paikalla muita, jotka eivät anna tai eivät ole antaneet rokottaa lastaan? Asia on pyörinyt paljon mielessä nyt kun olen viimeisilläni raskaana. Olen lukenut älyttömästi tietoa, katsonut dokumentteja ja keskustellut asiasta niin neuvolassa kuin ystävieni kanssa.
Mielipiteet voi jakaa helposti kahteen eri ryhmään. He, jotka ovat rokotusten kannalla pitävät minua aivan idioottina ja ovat todella negatiivisia asian suhteen. Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia. Tuntuu että kokoajan on korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta.
Moni joka antaa rokottaa lastaan, on kertonut ettei edes tiedä mitä kaikkia rokotteita lapselle on annettu, mitä niissä on ja mitä vastaan ne ovat. Neuvolassa ei tuollaisista edes puhuta pahemmin, koska oletetaan vaan että totta kai vanhemmat haluavat rokottaa lapsensa kaikkia mahdollisia sairauksia vastaan. Ja siitäkös älämölö syntyy, jos millään tavalla kyseenalaistat tai tuot ilmi että olet rokotuksia vastaan.
Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.
Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua. En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.
Täytyy miettiä tarkkaan jokaisen rokotteen kohdalla miten toimitaan. Varmaan aikamoitsa vääntöä tulee olemaan neuvolassa. Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole. Neuvolantädin ainoa kommentti oli, että ainahan niitä rokotteita on annettu.
Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä? Erityisesti olisi mukava kuulla kokemuksia sellaisilta jotka eivät halua antaa rokotteita? Rokotuksien kannalla olevien mielipiteet kun tiedän jo etukäteen. Emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä miehen kanssa, mutta olen todella kriittinen asian suhteen ja haluaisin jotenkin saada sen varmuuden asiaan. On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja? Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.
Toivon asiallista kommentointia, vaikka olisitki täysin eri mieltä kanssani. Kiitos :)
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:47"]
Se on sit kiva kun nää pakolaiset tuo kaikki taudit uudestaan tänne, selittele sitten lapsellesi kuinka et halunnut häntä "myrkyttää" ;) polio noin niin kuin esimerkiksi.
[/quote]
Polio erityisesti on valloillaan Syyriassa koska infra on käytännössä pommitettu paskaksi eikä siellä todellakaan toimi rokotusklinikat tai paljon mikään muukaan. Katotaan vaan koska on syytä aloittaa poliotehosteet myös aikuisille ja tuberkuloosi syntyville lapsille.
Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia.
-> Otanta on aika pieni, eikä tämän perusteella voi tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen.
Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua.
-> Totta, mutta kysymys onkin riskin määrästä, eli miten iso riski rokottamattomalla on sairastua verrattuna rokotettuun.
En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.
-> Onko perustelusi "niissä on jotain elohopeeta ja muuta", vai oletko oikeasti ottanut selvää rokotteiden koostumuksista ja selvittänyt onko markkinoilla saatavilla erilaisia rokotteita? Esim. influenssarokotteita on erilaisia.
On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja?
-> Nämä ovat niitä vanhemmuuden pohdintoja. Ostanko lapselleni mopon tai mopoauton, vaikka niihin liittyy suurempi onnettomuuden riski? Päästänkö lapsen ratsastustunnille ilman turvaliiviä? Millaisia riskejä perheessämme otetaan, millaisen vastuun kannan vanhempana, mikä on ylisuojelua ja mikä fiksua?
Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.
-> Lähdekriittisyys on tarpeen: kuinka monessa tutkimuksessa autismi on noussut esille, kuka tutkimukset on toteuttanut, millaiset riskit ovat ja miten ne vertautuvat esim. rokottamatta jättämisestä aiheutuvaan riskiin?
Kai sä olet itsekin rokotukset lapsena saanut ja tiedät sitä kautta että sulla niistä ei ainakaan mitään ongelmia tullu? Ainakin varsinkin nyt kun noita pakolaisia tulee ja tuovat ihan uusia bakteereja ja tauteja niin kyllä ihan vauva-aikana ainakin itse annan laittaa kaikki tarvittavat rokotteet ne kun nyt on ainakin tutkittuja ja lähes jokainen on ne vauvana saanut ja ihan aikuiseksi asti ilman ongelmia selvinnyt. Jopa sikainfluenssa rokotteen olen itse lapsena saanut eikä mulle tullut siitäkään mitään ongelmia.
Jätä vaan lapsesi rokottamatta.
Älä sit itke täällä miten lääketiede ei pystynytkään lastasi pelastamaan esim hinkuyskältä tai vaikkapa poliolta.
Siinähän sitten mietit tätä rokottamattomuutta lapsesi haudalla tai sairaalasängyn vierellä. Silloin voit olla ylpeä itsestäsi ja valinnastasi!
Tässä tuoreessa jutussa oli kertomus muutaman rokotusohjelman mukaisesti rokotetun lapsen saamista (lähes olemattomista) oireista.
http://geekgirls.fi/wp/blog/2015/08/31/lasten-rokotteiden-jarkyttavat-sivuvaikutukset/
En ole minäkään antanut, enkä anna. En ole itse myöskään lapsena saanut rokotteita, koska äitini on ollut niitä vastaan eikä niiden antaminen ole ollut synnyinmaassani muutenkaan niin "automaattista" kuin Suomessa, vaan jos on lapselle halunnut rokotukset, niitä on erityisesti tarvinnut hakea.
Ja kyllä, olen valmis ottamaan niin itseni kuin lasteni suhteen riskit joita päätöksestäni seuraa. Samoin kuin jokainen joka ottaa rokotuksia, päättää ottaa riskit joita niistä voi seurata. Itse uskon että rokotuksillakin on vakavia ja osin tuntemattomia haittavaikutuksia, joten niin kauan kuin ei toteudu yhdistelmä, että rokotuksella estettävä tauti on hyvin vaarallinen ja lisäksi sen saamisen riski käytännössä todellinen elinympäristössämme, niin ei rokotuksia. Sitten jos jokin vakava, rokotuksilla ehkäistävissä oleva sairaus yleistyisi Suomessa, rokotuttaisin lapset sitä vastaan. Itseäni en. Minä elän sillä periaatteella, että elän sen aikaa kun luonto määrää, enkä yritä pitkittää elämääni (en myös käytä lääkkeitä enkä lääkärinhoitoa).
Aikamoista vapaamatkustamista, jos ei ota rokotetta. Luotat muiden ottavan rokotteet ja lapsen saavan joukkosuojan. Matkoille ei sitten kannata lähteä. Ja hoidata lapsesi muualla kuin julkisella puolella!
Omat lapseni ovat saaneet kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset ja lisäksi vielä influenssarokotukset (jota monet kauhistelivat). Mitään oireita ei ole tullut mistään rokotteista, lapset ovat olleet todella terveitä ja mm. kausiflunssat lieviä.
Enää en vältämättä ottaisi influenssarokotusta perusterveille lapsilleni, koska en ole aivan vakuuttunut sen hyödyistä. Ystäväni ei ottanut allergiselle ja korvatulehduskierteiselle lapselleen influenssarokotusta ja ninpä lasta hoidettiin mm. keuhkokuumeen takia sairaalassa. Terveysmenothan tuossa lisääntyy ja lapsi kärsii.
Meillä lapset osarokotettiin/rokotettiin hitaammalla aikataululla (esim osa vasta kouluiässä). En kannata totaalista rokotuksista kieltäytymistä mutta suosittelen miettimään onko joitakin joita jätät pois tai otat hieman hitaammalla aikataululla. Eikä meillä tarvinnut mitää lappuja neuvolassa kirjoittaa, rokottaminen on täysin vapaaehtoista.
Kiitos vastauksistanne! Juuri yleisin saamani vastaus on tuo "no siinähän mietit sitten haudalla että olisko kannattanut rokottaa".. Mielestäni toi on vaan niin typerästi sanottu! Totta kai miettisin asiaa silloin, mutta yhtälailla mietin nyt että haluanko ottaa sen riskin, että annan rokotuttaa lapseni ja siitä voi seurata vielä paljon myöhemminkin joitakin oireita joita kukaan ei osaa/halua yhdistää joskus lapsena saatuihin rokotteisiin. Itselläni on ollut todella paha suolistosairaus ja äitini on aina sanonut, että pelkää niiden ensioireiden alkaneen jo silloin kun olin vauva ja sain ensimmäisiä rokotteita. Jossakin vaiheessa minulle jätettiin antamatta muutamia rokotteita, koska jopa lääkärin mukaan niistä olisi ollut enemmän suolistolleni haittaa kuin hyötyä sairauksia vastaan.
Miettiiköhän kukaan autistisen lapsen vanhempi, että olisiko kannattanut sittenkään rokottaa lastaan? Niin? Tuskinpa? Koska ei sitä voi koskaan tietää mitä tapahtuu ja mielestäni syyllistäminen on aina väärin eikä se hyödytä ketään.
Ap
Rokotteista annan lapselleni ne, jotka ovat jo pitkään kuuluneet rokotusohjelmaan. Esimerkiksi jäykkäkouristusrokotetta pidän tärkeänä. Uusia rokotteita, joita ei vielä ole kunnolla tutkittu, harkitsen tilanteen mukaan. Tosin rokotus vesirokkoa vastaan on vielä harkinnassa.
En alkaisi tekemään tuollaisia yleistyksiä rokotettujen ja ei rokotettujen lapsien välillä kuin sinä. Monet asiat vaikuttavat siihen millainen lapsesta tulee ja mitä tauteja hän saa.. oletko ifse saanut rokotuksia ja mitä vaikutusta tällä oli sinuun?
Miettisin rokotusta pitkällä tähtäimellä. Miten se ja sen puute voi vaikuttaa esimerkiksi ulkomaille matkustettaessa.. vaikka moni tauti onkin suomesta poistunut, ei se tarkoita sitä, että sitä ei enää esiinny.
Älä anna rokottaa. Parempi vaan, että luonnonvalinta karsii pois jos on epäkelpo yksilö.
Te jotka sanotte, että mitään oireita ei ole tullut lapselle rokotusken jälkeen. Ne voivat tulla myös vuosia jälkeenpäin! Rokotuksille on 48 tunnin suoja, jona aikana tulleet reaktiot voidaan laskea rokotuksesta aiheutuneeksi. Tämän ajan jälkeen mikään ei voi enää yhdisää oireita rokotteeseen, näin neuvolassa ainakin minulle sanottiin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:44"]
Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.
Kaikissa rokotteissa ja rokottamisissa on omat sivuvaikutuksensa. Kukaan ei voi allekirjoittaa paperia, jossa vakuuttaa ettei niitä tule. Rokotusreaktioista tehdään aina ilmoitus, jos ne ovat riittävän vakavia.
Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole.
Rokotteessa oli 5 virusta. Synnytyskanavassa vauva kohtaa noin 200 erilaista mikrobia. Jonkin lukemani rokotuskriittisille vanhemmille tarkoitetun esitteen mukaan oli laskettu, että vastasyntyneen keho kestäisi noin 100 000 eri rokotteen antamisen yhtä aikaa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:06"]
Kiitos vastauksistanne! Juuri yleisin saamani vastaus on tuo "no siinähän mietit sitten haudalla että olisko kannattanut rokottaa".. Mielestäni toi on vaan niin typerästi sanottu! Totta kai miettisin asiaa silloin, mutta yhtälailla mietin nyt että haluanko ottaa sen riskin, että annan rokotuttaa lapseni ja siitä voi seurata vielä paljon myöhemminkin joitakin oireita joita kukaan ei osaa/halua yhdistää joskus lapsena saatuihin rokotteisiin. [/quote]
Mun mielestä tässä on kaksi isoa pointtia. Ensinnäkin tuollainen pelottelu ei kauheasti auta. Mutta sitten jos oikeasti lasket noita riskejä, niin silloin kannattaa perehtyä niihin tutkimuksiin. Mun käsittääkseni homma menee niin, että rokottamattomalla lapsella on tyyliin 2% mahdollisuus saada joku vakava sairaus ja rokotetulla 0,5%. Eli molemmissa tapauksissa on mahdollista, että lapsi sairastuu jossain vaiheessa. Toisessa tapauksessa mahdollisuus on vain pienempi. Ikävää tässä tapauksessa on se, että sairauden aiheuttaa rokotus, joka on suojannut siltä isommalta riskiltä.
Itse kyllä toivotan pakolaiset tervetulleiksi, olen sitä mieltä että hädässä olevia ihmisiä pitää auttaa. Mutta totta on myös että hein mukanaan saattaa tulla tauteja, joita vastaan meillä lapset rokotetaan rokotusohjelman mukaisesti, joten mielestäni rokotukset on nyt entistäkin ajankohtaisempia.
Minulla on monta lasta, rauhallisia, hyväunisia ja kaikinpuolin ollaan päästy heidän kanssaan ns helpolla. Kaikki on rokotettu kaikilla neuvolasta tarjottavilla rokotuksilla. En usko että rokotuksista on ollut mitään haittavaikutuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:57"]En ole minäkään antanut, enkä anna. En ole itse myöskään lapsena saanut rokotteita, koska äitini on ollut niitä vastaan eikä niiden antaminen ole ollut synnyinmaassani muutenkaan niin "automaattista" kuin Suomessa, vaan jos on lapselle halunnut rokotukset, niitä on erityisesti tarvinnut hakea.
Ja kyllä, olen valmis ottamaan niin itseni kuin lasteni suhteen riskit joita päätöksestäni seuraa. Samoin kuin jokainen joka ottaa rokotuksia, päättää ottaa riskit joita niistä voi seurata. Itse uskon että rokotuksillakin on vakavia ja osin tuntemattomia haittavaikutuksia, joten niin kauan kuin ei toteudu yhdistelmä, että rokotuksella estettävä tauti on hyvin vaarallinen ja lisäksi sen saamisen riski käytännössä todellinen elinympäristössämme, niin ei rokotuksia. Sitten jos jokin vakava, rokotuksilla ehkäistävissä oleva sairaus yleistyisi Suomessa, rokotuttaisin lapset sitä vastaan. Itseäni en. Minä elän sillä periaatteella, että elän sen aikaa kun luonto määrää, enkä yritä pitkittää elämääni (en myös käytä lääkkeitä enkä lääkärinhoitoa).
[/quote]
Voi kamala. Annathan lapsillesi esim kipulääkettä kuitenkin? Jos et, syyllistyt lapsen pahoinpitelyyn!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:06"]
Miettiiköhän kukaan autistisen lapsen vanhempi, että olisiko kannattanut sittenkään rokottaa lastaan? Niin? Tuskinpa? Koska ei sitä voi koskaan tietää mitä tapahtuu ja mielestäni syyllistäminen on aina väärin eikä se hyödytä ketään.
Ap
[/quote]
Rokotteet eivät aiheuta autismia. Siihen tulokseen päätyi 90-luvun lopulla yksi tutkija, joka on sen jälkeen itse myöntänyt valehdelleensa tutkimustuloksista.
Älä anna.
Joku tautihan pysyy elossa vain rokotusten takia koska se sisältää elävää virusta.
Ja tämä on TOTUUS vaikken nyt muista mistä taudista on kyse.
Tämähän on silkkaa todcennäköisyyslaskentaa. Jos rokotutat, lapsi voi sairastua ja vammautua rokotteen sivuvaikutuksista. Jos taas et rokotuta, lapsi voi saada kohtalokkaan taudin ja vammautua tai kuolla.
Todennäköisyydet ovat vaat erilaiset. Tietääkseni rokotusriski on selkeästi pienempi kuin rokottamattomuudesta seuraava riski.
Esimerkki: Sinulla on kasi samankokoista nippua arpoja, joista toisessa on yksi voittoarpa ja toisessa kaksi. Saat valita kummasta nipusta vedät yhden arvan. Kumman nipun valitset?
Itse vetäisin ja vedän siitä kahden voittoarvan nipusta.
Ikätovereissani on polioon sairastuneita ja siitä halvaantuneita, muutama samoihin aikoihin syntynyt kuoli polioon. Tiedän vain yhden poliorokotuksista sairastuneen ja vammautuneen. Tai näin epäillään, että hän sairastui rokotuksesta. Jo tällä pienellä otannalla valitsen rokotuksen.
Toinen rokotusmyönteisyyttäni lisännyt seikka oli influenssa, johon (tai siis sen jälkitauteihin) meinasin kuolla noin 30 vuotiaana. Ilman antibiotteja niin olisi todennäköisesti käynyt. Itse influenssavaiheessakin oli hetki, että pumppu alkoi nikottelemaan reilusti yli 40 asteen kuumeessa, mutta se saatiin onneksi hoidettua alentamalla lämpöä märillä, kylmillä kääreillä. Siihen saakka olin vähätellyt influenssaa, että ei se tavanomaista räkätautia kummempi ole. Mutta oli se, kaksi kuukautta sairastettuani se oli pakko myöntää. Nyt otan influenssarokotteen joka vuosi. Nyttemmin jo senkin vuoksi, että minut luokitellaan vanhoilla päivilläni riskiryhmään kuuluvaksi.
Ja eipä nuo sikotaudin vuoksi hedelmättömiksi vammautuneiden ikätovereitteni elämänkokemukset niin kovin positiivisia ole. Lasten kaipuu on ollut kova eikä se yksinäisessä vanhuudessa tunnu helpottavan.
Mä näen asian aika yksinkertaisena. Rokotteet suojaavat sekä yksilöä että yhteisöä. Mitä useampi jää ilman rokotesuojaa, niin sitä useampi sairastuu näihin vakaviin tauteihin. Rokotus ei suojaa 100%, mutta mitä harvempi on rokotettu, niin sitä useampi sairastuu, vammautuu ja kuolee ennenaikaisesti. Tästä on tutkittua tietoa. Vastakkaiset kokemukset ovat yksittäisten ihmisten kokemuksia ja siksi niitä ei voi verrata laajoihin tutkimuksiin. Siksi on vastuutonta olla rokottamatta.