Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä annanko rokottaa lastani! Mielipiteitä?

Vierailija
02.09.2015 |

Huomenta!

Onko paikalla muita, jotka eivät anna tai eivät ole antaneet rokottaa lastaan? Asia on pyörinyt paljon mielessä nyt kun olen viimeisilläni raskaana. Olen lukenut älyttömästi tietoa, katsonut dokumentteja ja keskustellut asiasta niin neuvolassa kuin ystävieni kanssa.

Mielipiteet voi jakaa helposti kahteen eri ryhmään. He, jotka ovat rokotusten kannalla pitävät minua aivan idioottina ja ovat todella negatiivisia asian suhteen. Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia. Tuntuu että kokoajan on korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta.

Moni joka antaa rokottaa lastaan, on kertonut ettei edes tiedä mitä kaikkia rokotteita lapselle on annettu, mitä niissä on ja mitä vastaan ne ovat. Neuvolassa ei tuollaisista edes puhuta pahemmin, koska oletetaan vaan että totta kai vanhemmat haluavat rokottaa lapsensa kaikkia mahdollisia sairauksia vastaan. Ja siitäkös älämölö syntyy, jos millään tavalla kyseenalaistat tai tuot ilmi että olet rokotuksia vastaan.

Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.

Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua. En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.

Täytyy miettiä tarkkaan jokaisen rokotteen kohdalla miten toimitaan. Varmaan aikamoitsa vääntöä tulee olemaan neuvolassa. Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole. Neuvolantädin ainoa kommentti oli, että ainahan niitä rokotteita on annettu.

Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä? Erityisesti olisi mukava kuulla kokemuksia sellaisilta jotka eivät halua antaa rokotteita? Rokotuksien kannalla olevien mielipiteet kun tiedän jo etukäteen. Emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä miehen kanssa, mutta olen todella kriittinen asian suhteen ja haluaisin jotenkin saada sen varmuuden asiaan. On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja? Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.

Toivon asiallista kommentointia, vaikka olisitki täysin eri mieltä kanssani. Kiitos :)

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista!

Vierailija
62/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotusten vastustajien kanssa keskustelu on kuin pelaisi pulun kanssa shakkia: se kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lentää lopuksi kertomaan kavereilleen että voitti. Tässä tapauksessa edesauttaa vielä tartuntatautien leviämistä, joten tuo puluvertaus on tällä kertaa ihan erityisen toimiva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:41"]Se autismijuttu osoittautui perättömäksi. Rokotus ei aiheuta autismia.

Mutta kukapa ei haluaisi isorokkoa takaisin? Kurkkumätäkin olisi kiva.
[/quote] tutkimuksen tekijä kuitenkin myönsi, että oli tarkoituksella " peukaloinut" $$$ tutkimus tuloksia. Joten ei ole todellakaan luotettava tutkimus.

Vierailija
64/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:12"]Mä olen sen kannalla, että jos jätät lapsesi rokottamatta, vastaat itse mahdollisista kustannuksista, jos lapsesi sairastuu johonkin tautiin, joka olisi rokotuksella vältetty. Lisäksi haluaisin, että kouluikään mennessä rokotukset olisivat pakolliset, siis kouluun ei pääse, jos rokotukset eivät ole voimassa.
[/quote] mä olen sitä mieltä, että rokotuksista aiheutuneet haitat tulee neuvolan tai thl:n korvata ja kantaa vastuun.

Vierailija
65/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vielä turvavyökin pois, olen kuullut huhuja että joku on selvinnyt vähemmillä vammoilla lennettyään tuulilasista läpi.

Tupakointi vähentää Alzheimerin taudin riskiä ja päivittäinen kaljoittelu edistää sydämen toimintaa.

Olet ilmeisesti ehkäissyt käymällä suihkussa yhdynnän jälkeen, sinulla se ei nyt vaan toiminut mutta kaverilla toimi ihan varmasti.

Dorka.

Vierailija
66/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:06"]

Miettiiköhän kukaan autistisen lapsen vanhempi, että olisiko kannattanut sittenkään rokottaa lastaan? Niin? Tuskinpa? Koska ei sitä voi koskaan tietää mitä tapahtuu ja mielestäni syyllistäminen on aina väärin eikä se hyödytä ketään.

Ap

[/quote]

Rokotteet eivät aiheuta autismia. Siihen tulokseen päätyi 90-luvun lopulla yksi tutkija, joka on sen jälkeen itse myöntänyt valehdelleensa tutkimustuloksista.

[/quote]

Hep, ja siitä huolimatta nämä asioista selvää ottaneet rokotuskriittiset aina vetoaa siihen että rokotteet aiheuttaa autismia. Ovat siis todella ottaneet selvää asioista, huoh... Sääli lapsiaan, hehän mahdollisesti maksavat sen hinnan tästä muoti-ilmiöstä.

Vierailija
67/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolaisten mukana rulee täältä hävinneitä tauteja. Vaarallista, jos saa niitä vasta sitten aikuisena.
Kaverini sai vesirokon aikuisena ja oli ihan sairaalassa osaatohoidossa. Sehän on lapsella niin liebä, ettei rokotetta saa kuin itse ostaen.
Ne muut taudit on varmaan kamalan rankkoja aikuisena

Vierailija
68/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan mielenkiinnosta joskus lueskellut kertomuksia rokotusten hyvistä/huonoista puolista ja pakko sanoa että itse en haluaisi ottaa riskiä ja jättää lapsiani rokottamatta. Paljon luotettavamman oloista on ollu tutkimukset ja kokemukset rokotusten hyvistä vaikutuksista ku kertomukset siitä miten jonkun siskon kummin kaiman lapsella on irronnut jalka ja kehittynyt autismi kun on menty "elohopeapiikkejä" pistelemään.

Ihan jokaista flunssarokotusta ja sikainfuenssarokotusta en välttämättä ottaisi, mutta ainakin nämä perusrokotteet on varmasti ihan luotettavia ja tarpeellisia. Näitä rokotusohjelman rokotteita on pääsääntöisesti tutkittu ja käytetty kuitenki pitkään ja niiden avulla on saatu aikalailla kokonaan hävitettyä vaikka mitä tauteja, mikä on mun mielestä mahtava asia.

Vaikka rokottamattomana oiskin pienen pieni mahdollisuus sairastua, niin rokotettuna se mahdollisuus on silti pienenpi. Se mahdollisuus on rokottamattomillakin pieni nimenomaan siksi kun niin suuri osa ihmisistä on rokotettu eikä se tauti sen takia pääse leviämään, tottakai riski suurenee sitä mukaa kun ihmiset jättää rokottamatta ja sitten ollaan taas siinä tilanteessa että ihmisiä kuolee näihin jo hävinneisiin tauteihin.

Vierailija
69/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me mitään lappuja neuvolassa allekirjoitettu kun jätettiin rotavirusrokote ottamatta. Myös pneumokokki jäi väliin.
Rokotukset on vapaaehtoisia. Minkä vuoksi pitää allekirjoittaa jotain lippulappuja, häh?
Ihan sama jos joku äiti ei halua imettää niin pitäis allekirjoittaa paperi, jossa ottaa vastuun korvikkeen mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Ei toi ole totta.
Millä ihmeellä voidaan edes varmistua olisiko rokote suojannut lapsen taudilta vai ei, kun se rokotteen suoja ei ole 100%

Vierailija
70/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:55"]

Rokotteet eivät toimi, eivätkä suojaa mitään tauteja vastaan. Se joka väittää muuta, puhuu hölynpölyä. Riskinä on rokotteista saada itse tauti, jota vastaan rokotetaan, sekä rokotteet ovat immunosuppressiivisia, startiksi lapsi saa rajun lisäyksen bakteereja ja loisia, jotka lisääntyvät elimistössä immuunipuolustuksen heikentymisen myötä. Joillekin tämä on tarpeeksi laukaistaakseen sairauden, toiset pystyvät sinnittelemään vielä vajaakuntoisina, ja jotkut eivät saa mainittavia haittavaikutuksia. Riskit ovat joka tapauksessa suuret, etuja ei ole, paitsi tietysti toisessa päässä, jossa kassakone kilisee.

[/quote]

Joo näinhän se menee. Polio, sikotauti ja tuhkarokko vammauttaa lapsia niin kuin ennekin, siis joskus näiden rokotusten aloituksia.

Vai onko nuo taudit sittenkin nykyään harninaisempia? Mikä ihme niiden katoamiseen on syynä, jos kertA rokotteet eivät tehoa vaan suorastaan aiheuttavat tautekja? Tunnetko yhtään em. tauteihin nykyvuosikymmeninä sairastunutta?
[/quote]
Mä olen sairastanut sikotaudin 80-luvun alussa. Äitiysneuvolassa kysyttiin mitä tauteja olen sairastanu ja täti oli ihan ihmeissään kuinka olen sen voinut sairastaa vaikka olen näin nuori.

Vierailija
71/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Yhdysvalloissa, ja täällä rokotevastaisuus alkaa jo valitettavasti näkyä. Tuhkarokko on jo palannut, ja pahimpien epidemioiden aikaan rokottamattomia lapsia ei päästetty kouluun. Myös monet lastenlääkärit eivät ota vastaan rokotevastaisten vanhempien lapsia, ettei joku toinen lapsi heidän vastaanotollaan sairastuisi.

Mieti, haluatko samaa: lapsesi eristetään aina ensimmäisenä, jos joku epidemia puhkeaa. Oma lapsesi saattaa selvitä hengissä, mutta jonkun toisen lapsi kuolee sinun takiasi, vaikka hänen vanhempansa tekivät kaikkensa (toisin kuin sinäg.

Jos todella päädyt siihen, ettet rokota, ole hyvä ja muuta perheinesi metsään äläkä ikinä tapaa ketään. Yhteiskunnassa kuuluu hyväksyä sen kaikki puolet, eikä vain poimia rusinoita pullasta.

Vierailija
72/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme hankkineet vapaaehtoista vesirokkorokotusta .

Pieni prinsessamme kuoli sen jäkitauteihin vuoden ja 5 kk iässä.

Vierailija
73/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kertoa rokotuksista
Kurkunkannen tulehdusKurkunkansitulehdusKurkunpääntulehdusRokotus

Lääkärilehdessä julkaistussa tapausselostuksessa yksinkertainen rutiinikysymys pelasti pienen potilaan hengen. Kaikki alkaa siitä, kun keskussairaalan yhteispäivystykseen tuodaan hengenahdistuksesta kärsivä ja kuumeinen pikkulapsi. Terveyskeskuspäivystäjä toteaa, että oireet sopivat kurkunpäätulehdukseen. Lasta aletaan hoitaa diagnoosin mukaan, mutta tämän olo ei helpotukaan. Lapsi päätetään siirtää lastentautien infektio-osastolle.

Päivystysvuoro vaihtuu ja uusi takapäivystäjä sattuu kysymään vanhemmilta rutiinikysymyksen: "Onhan lapsi saanut normaalit rokotteet?" Vasta tuolloin selviää, että lasta ei ole rokotettu lainkaan.

Harvinainen kurkunkannen tulehdus

Nyt lääkärit alkavat epäillä kurkunkannen tulehdusta. Kyseessä on harvinainen, mutta hengenvaarallinen bakteeri-infektio kurkunkannessa. Infektio aiheuttaa kurkunkannen nopean turpoamisen, joka voi estää ilman kulun keuhkoihin.

Tulehduksen aiheuttaa yleensä Haemophilus influenzae tyyppi B -bakteeri (HiB), jota vastaan on olemassa tehokas rokote, joka on kuulunut rokotusohjelmaan vuodesta 1993.

HiB voi aiheuttaa kurkunkannen tulehduksen lisäksi rajuja verenmyrkytyksiä ja aivokalvontulehduksia. Sairauteen liittyy merkittävä kuolleisuus.

Lapsi lakkaa hengittämästä

Lapselta otetaan veriviljely ja hänelle aloitetaan suonensisäisesti kefuroksiimia. Päätetään, että lapsen nielu tutkitaan leikkaussalissa ja että hänelle asetetaan intubaatioputki. Leikkaussaliin saavuttua lapsi lakkaa hengittämästä. Hänet intuboidaan ja siirretään hengityskoneessa jatkohoitoon yliopistosairaalan teho-osastolle.

Lapsi toipuu ja pääsee kotiin noin viikon päästä sairastumisen jälkeen. Veriviljelynäytteestä vahvistetaan Haemophilus influenzae tyyppi B -bakteeri (HiB).

Kuvatussa tapauksessa moni asia osui kohdalleen. Lapsen rokotuksista muistettiin kysyä ja lastenanestesiologikin oli junasta myöhästymisen takia vielä sairaalalla, kun häntä tarvittiin. Lapsi saatiin pelastettua.

Tapausselostuksen kirjoittajat kuitenkin arvioivat, että oltiin lähellä rokottamattomuuden aiheuttamaa kuolemantapausta. He toteavat, että Hemofilus tyyppi B ei ole kadonnut Suomesta, eikä laumaimmuniteettiin voi rajattomasti luottaa. Tapausselosteen lopussa todetaankin: "Rokotuskriittinen ilmapiiri saattaa tuoda päivystyksiin potilasryhmiä, jotka mielellämme jättäisimme lääketieteen historian sivuille.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/muista-kertoa-rokotuksista/#.VecUL5aBWyE

Vierailija
74/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta katosi yleisvaaralliset taudit ja rokottamattomat menivät toisten suojissa. Enää tämä ei päde mamujen vuoksi. Vain hullu tapattaa lapsensa.

Vierailija
75/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun rokotteiden suoja ei ole 100%, eikä suoja kestä loppuelämää, niin miten voi sanoa, että lapsi olisi pelastunut jos olisi rokotettu tai muuta vastaavaa. Ja jos kaikki vauhkoo, että lapset pitää rokottaa, ettei muut kuole, niin onko teillä itsellä esim. poliorokotukset voimassa? Nii sitähän minäkin.
Jos lapsi viedään sairaalaan ja sillä on jonkin taudin selkeät oireet, lääkäri sivuuttaa ne koska kyseinen tauti kuuluu rokotusohjelman rokotteilla torjuttaviin tauteihin. Eikö toi ole ihan typerää, koska rokotteiden teho ei vaan ole täydellinen.
Ja minkä vuoksi vauvojen tubirokote on jätetty pois runsaiden haittavaikutusten vuoksi jos suomalaisissa rokotteissa ei kerran ole merkittäviä haittoja.
Mulla on kaksi lasta, jotka molemmat ovat saaneet kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, paitsi ei sitä HPVtä eikä sika- tai muita influenssapiikkejä. Kolmas lapsi ei tule kaikkia saamaan.

Vierailija
76/138 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin muutama päivä sitten televisiosta oikein hyvän dokumentin aiheesta. Se oli tosi kiinnostava, vaikka mulla ei ole itsellä edes lapsia. Se on nähtävissä varmaan Suomessakin YouTuben kautta.

(Ohjelman löytää googlettamalla NOVA Vaccines - Calling the Shots, PBS). Suosittelen.

Vierailija
77/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
78/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viherpiiperrys. Ja vapaamatkustus. Suomessa on pieni lapsikuolleisuus pitkälti koska lapsia rokotetaan. Jos joku selviää rokottamatta, se johtuu siitä että muut vanhemmat ovat olleet vastuullisia ja rokottaneet omansa. Täydellistä auvoa ei ole olemassakaan. Mutta rokote on paljon pienempi riski kuin noi taudit. Ja niinkuin joku sanoikin, maahanmuuton lisääntyminen tuo tänne taas uusia tauteja. On elitististä sontaa olla rokottamatta lapsiaan. ja vapaamatkustamista muiden vastuullisuuden varassa.

Vierailija
79/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kiitos kaikille viestiketjuun kirjoittaneille, olen Ap ja halusin tulla kertomaan että olen todella tullut toisiin ajatuksiin asian kanssa. Olen todella kiitollinen teille siitä, että olette kirjotittaneet tänne. Myönnän, että olin aivan hukassa asian kanssa ja vasta tämä keskustelu sai mut ihan oikeasti miettimään asiaa uudelta kantilta. Olen nyt lukenut paljon enemmän tutkimustietoa asiasta ja tajusin itsekin, että oikeastaan ainoat ihmiset joiden kanssa olen asiasta enemmän keskustellut ovat itse rokotevastaisia ja tämän takia olen varmasti suurimmaksi osaksi ollut itsekin rokotteita vastaan.

Näköjään tähän tarvittiin mammapalstalle keskustelun avaaminen, jotta tajusin tilanteen oikean laidan. Aion antaa rokottaa tulevan lapseni, tosin muutamien kohdalla meinaan silti miettiä vielä josko jättäisi pois. Mutta suurin osa rokotteista kyllä tulee meille varmasti.

Kiitos! :)

Ap

Vierailija
80/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄ AP!