Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä annanko rokottaa lastani! Mielipiteitä?

Vierailija
02.09.2015 |

Huomenta!

Onko paikalla muita, jotka eivät anna tai eivät ole antaneet rokottaa lastaan? Asia on pyörinyt paljon mielessä nyt kun olen viimeisilläni raskaana. Olen lukenut älyttömästi tietoa, katsonut dokumentteja ja keskustellut asiasta niin neuvolassa kuin ystävieni kanssa.

Mielipiteet voi jakaa helposti kahteen eri ryhmään. He, jotka ovat rokotusten kannalla pitävät minua aivan idioottina ja ovat todella negatiivisia asian suhteen. Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia. Tuntuu että kokoajan on korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta.

Moni joka antaa rokottaa lastaan, on kertonut ettei edes tiedä mitä kaikkia rokotteita lapselle on annettu, mitä niissä on ja mitä vastaan ne ovat. Neuvolassa ei tuollaisista edes puhuta pahemmin, koska oletetaan vaan että totta kai vanhemmat haluavat rokottaa lapsensa kaikkia mahdollisia sairauksia vastaan. Ja siitäkös älämölö syntyy, jos millään tavalla kyseenalaistat tai tuot ilmi että olet rokotuksia vastaan.

Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.

Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua. En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.

Täytyy miettiä tarkkaan jokaisen rokotteen kohdalla miten toimitaan. Varmaan aikamoitsa vääntöä tulee olemaan neuvolassa. Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole. Neuvolantädin ainoa kommentti oli, että ainahan niitä rokotteita on annettu.

Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä? Erityisesti olisi mukava kuulla kokemuksia sellaisilta jotka eivät halua antaa rokotteita? Rokotuksien kannalla olevien mielipiteet kun tiedän jo etukäteen. Emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä miehen kanssa, mutta olen todella kriittinen asian suhteen ja haluaisin jotenkin saada sen varmuuden asiaan. On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja? Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.

Toivon asiallista kommentointia, vaikka olisitki täysin eri mieltä kanssani. Kiitos :)

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau!

Vierailija
82/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen noudattamut rokotesuosituksia ja kaikki on mennyt aina hyvin. Rokotusohjelma on lapsesi hyväksi. Entä jos lapsi sairastuu rokottattomuuden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rokottamisen kannalla. Juurikin siksi, että joukkosuoja on tärkeä niille lapsille, joita ei voida rokottaa. Lisäksi matkustellessa voi tulla ongelmia, koska monia tauteja ei esiinny juurikaan Suomessa ja rokotteiden ansiosta on turvallista matkustaa lastenkin kanssa alueilla, joissa erilaisia vaarallisia tauteja on olemassa. Matkailun myötä on myös mahdollista, että niitä kantautuu Suomeen ja ne tavoittavat rokottamattoman lapsen. Lähtisin kuitenkin etsimään luomurokotteita. Ne ovat "pienempi paha". Rokottamatta jättäminen on mielestäni pois suljettu vaihtoehto. 

Vierailija
84/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata rokottaa. Kaikki vakavat sairaudet on jo eliminoitu. Ja sitä paitsi en kaipaa kilpailijoita omille lapsilleni. 

Vierailija
85/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on joukkosuoja? Ja mitä haittaa on siitä, että rokottamaton lapsi on muiden rokotettujen seurassa? Kiinnostaa tietää :)

Vierailija
86/138 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 23:09"]

Mikä on joukkosuoja? Ja mitä haittaa on siitä, että rokottamaton lapsi on muiden rokotettujen seurassa? Kiinnostaa tietää :)

[/quote]

Mitä enemmän rokotettuja on suhteessa rokoittamattomiin, sen pienempi riski rokoittamattomilla on sairastua. Samoin myös kun rokoitettujen osuus kasvaa riittävän suureksi, tauti ei enää esiinny populaatiossa endeemisenä vaan se vaatii ulkopuolisen tartunnanlähteen. 

Haittaa on siinä, että koska tiettyjä erityisryhmiä ei voi rokottaa, niin vapaaehtoinen rokottamatta jättäminen kasvattaa näiden ryhmien sairastumisriskiä. Kyse ei siis ole pelkästään omasta sairastumisriskistä vaan samalla pelaa myös muiden ihmisten hengellä.

Vierailija
87/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 23:09"]

[/quote]

Mitä enemmän rokotettuja on suhteessa rokoittamattomiin, sen pienempi riski rokoittamattomilla on sairastua. Samoin myös kun rokoitettujen osuus kasvaa riittävän suureksi, tauti ei enää esiinny populaatiossa endeemisenä vaan se vaatii ulkopuolisen tartunnanlähteen. 

Haittaa on siinä, että koska tiettyjä erityisryhmiä ei voi rokottaa, niin vapaaehtoinen rokottamatta jättäminen kasvattaa näiden ryhmien sairastumisriskiä. Kyse ei siis ole pelkästään omasta sairastumisriskistä vaan samalla pelaa myös muiden ihmisten hengellä.

[/quote]

Briteissähän tuon surullisenkuuluisan MPR-Autismi-kohun seurauksena laskeneen rokoteinnostuksen ansiosta kai hinkuyskä ja tuhkarokko taas endeemisiä. Surullista sinänsä, tuskimpa Wakefieldiä saadaan koskaan vastuuseen ahneudellaan aiheuttamistaan kuolemista ja pysyvistä vammautumisista.

Vierailija
88/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:09"]

Te jotka sanotte, että mitään oireita ei ole tullut lapselle rokotusken jälkeen. Ne voivat tulla myös vuosia jälkeenpäin! Rokotuksille on 48 tunnin suoja, jona aikana tulleet reaktiot voidaan laskea rokotuksesta aiheutuneeksi. Tämän ajan jälkeen mikään ei voi enää yhdisää oireita rokotteeseen, näin neuvolassa ainakin minulle sanottiin.

[/quote]Myös sairastetuista taudeista jälkiseuraukset voivat tulla vuosien kuluttua, että silleen.

Vierailija
89/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään oman kokemukseni keskusteluun: lapsemme ovat saaneet rokotusphjelman mukaiset rokotukset eikä kumpikaan ollut koliikkivauva, molemmilla on ollut korvatulehdus ehkä kaksi kertaa ärhäkän flunssan yhteydessä eikä kummallakaan ole oppimis tai keskittymisvaikeuksia..
Meille tuo rokotusmyrkky ei siis ole vaikuttanut mitenkään (elleivät lapsemme sitten "luonnontilassa" olisivat nukkuneet 16h/yössä ja olleet nuhattomina koko 9 ja 7 vuotiaat elämänsä..)

Vierailija
90/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä näkökulmia on jo tullut esiin tässä keskustelussa. Se minkä nostaisin vielä esiin: Monelle tulee yllätyksenä, että isoon osaan niitä tauteja jotka rokotuksilla on rikkaista maista jo kauan sitten hävitetty, ei ole mitään kunnollista täsmälääkehoitoa. Esimerkkinä polio, tuhkarokko, jäykkäkouristus. Totta kai välitöntä kuolleisuutta voidaan elintoimintoja jopa tehohoidon kenoin tukemalla vähentää, mutta esim. kun tuhkarokon sairastaneista pieni osa saa jälkitautina aivotulehduksen tai vihurirokon sairastaneen raskaana olevan lapsi voi esim. sokeutua, niin sen suhteen ei edelleenkään oikein voida muuta kuin odottaa ja toivoa ettei tulisi pysyviä vammoja.
Rokotekriittisten, jotka aikovat ottaa vain osan rokotteista, kannattaa perehtyä rokotehaittojen lisäksi myös siiihen miten riskaabelia minkäkin rokotteen väliin jättäminen on tartunnanvaaran kannalta. Esim. juuri pahamaineisen MPR:n taudit ovat erittäin herkästi tarttuvia ja niitä oikeasti liikkuu paljon maailmalla.

Vierailija
91/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten on mahdollista, että moniin tauteihin ja sairauksiin on olemassa rokotteet mutta ei lääkitystä? :o

Vierailija
92/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin joskus tätä. Se on ihan ok miettiä. Mutta kun olin faktoja tutkinut, päädyin rokottamaan. Ihan siksi, että taitien väheneminen perustuu siihen, että suurin osa ihmisistä on rokotettu. Jos moni kieltäytyy, teho katoaa ja pahat taudit tulevat takaisin leviämään. Vähän naiivisti ilmaistu, mutta ymmärtänette tarkoituksen. Lisäksi en voisi antaa itselleni anteeksi, että lapselleni tulisi jokin tauti, jolta olisi rokottamalla säästytty.

Meillä ei tullut mitään sivuvaikutuksia rokotuksista. Ei edes pientä kuumetta tai rotarokotteesta edes löysää kakkaa. Lapsi on iloinen, nukkuu hyvin, syö hyvin ja kehittyy hyvin.

Vierailija
93/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Aloituksen ongelma on virheellinen rinnastus. Ne jotka ovat "ottaneet asioista selvää" kannattavat rokottamattomuutta ja ne muut kai sitten aloittajan mielestä huutavat aggressivisesti, mitä sylki suuhun tuo. Oletko ollenkaan ajatellut, mitä lääkärit sanovat? Heillä on taustallaan 5-7 vuoden lääkietieteen opinnot, parhaimmillaan vuosien kokemus sairauksien ennaltaehkäisystä ja parantamisesta, ja heidän tieteenalansa saavutukset ovat nostaneet meidän odotetun elinikämme 30 vuodesta tuonne liki 80:een vuoteen. HE ovat OTTANEET ASIOISTA SELVÄÄ koko työ- ja opiskelijauransa ajan.  Heidän asiantuntemuksensa rinnastaminen "rokotuskriittiseen" huhaahaahan, jota internet on pullollaan, kertoo pelkästään kyvyttömyydestä käsitellä informaatiota kriittisesti.

Vierailija
94/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:15"]

Miten muuten on mahdollista, että moniin tauteihin ja sairauksiin on olemassa rokotteet mutta ei lääkitystä? :o

[/quote]

Vastauksia tähän?

Vierailija
95/138 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:42"]

[/quote]

Vastauksia tähän?

[/quote]

No kaikkiin sairauksiin ei ole keksitty parantavaa lääkettä. Tämä on niin omituisen yksinkertainen kysymys, että ei kukaan varmaan tajunnut että tähän ihan oikeasti odotetaan vastausta. Lisäksi noista taudeista monet pahenee niin nopeasti, ettei niitä ehditä hoitaa, vaikka hoito olisikin olemassa.

Vierailija
96/138 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:56"]

[/quote]

Vastauksia tähän?

[/quote]

No kaikkiin sairauksiin ei ole keksitty parantavaa lääkettä. Tämä on niin omituisen yksinkertainen kysymys, että ei kukaan varmaan tajunnut että tähän ihan oikeasti odotetaan vastausta. Lisäksi noista taudeista monet pahenee niin nopeasti, ettei niitä ehditä hoitaa, vaikka hoito olisikin olemassa.

[/quote]

Tarkoitinkin, että jos johonkin sairauteen tai tautiin on keksitty rokote, niin miten sitä ei voi hyödyntää ja  tehdä lääkkeitä? Miten rokote ja lääke käytännössä eroaa toisistaan?

Vierailija
97/138 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:44"]

Huomenta!

Onko paikalla muita, jotka eivät anna tai eivät ole antaneet rokottaa lastaan? Asia on pyörinyt paljon mielessä nyt kun olen viimeisilläni raskaana. Olen lukenut älyttömästi tietoa, katsonut dokumentteja ja keskustellut asiasta niin neuvolassa kuin ystävieni kanssa.

Mielipiteet voi jakaa helposti kahteen eri ryhmään. He, jotka ovat rokotusten kannalla pitävät minua aivan idioottina ja ovat todella negatiivisia asian suhteen. Kun taas he, jotka eivät kannata rokottamista ovat ottaneet asioista selvää, heillä on ainoastaan hyviä ja positiivisia kokemuksia asiasta. Heidän lapsensa ovat todella rauhallisia, nukkuvat hyvin ja ovat lähes aina hyvällä tuulella eivätkä sairastele. Kaikki on mennyt muutenkin hyvin, jos vertaa esimerkiksi ihan lähipiirin rokotettuja vauvoja. On koliikkia, huonosti nukuttuja öitä, itkuisuutta ja todella vilkkaita tapauksia. Tuntuu että kokoajan on korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta.

Moni joka antaa rokottaa lastaan, on kertonut ettei edes tiedä mitä kaikkia rokotteita lapselle on annettu, mitä niissä on ja mitä vastaan ne ovat. Neuvolassa ei tuollaisista edes puhuta pahemmin, koska oletetaan vaan että totta kai vanhemmat haluavat rokottaa lapsensa kaikkia mahdollisia sairauksia vastaan. Ja siitäkös älämölö syntyy, jos millään tavalla kyseenalaistat tai tuot ilmi että olet rokotuksia vastaan.

Neuvolassa joudun kuulemma allekirjoittamaan jonkun paperin, jossa otan vastuun siitä että en halua lastani rokotettavan. Kysyin neuvolassa suostuvatko allekirjoittamaan lapun, jossa ottavat vastuun mikäli rokotteista aiheutuu jotain. Eivät voi kuulemma laittaa nimeänsä tuollaisen paperin alle. Käytännössähän kukaan ei ota vastuuta siitä, jos lapselle tai ihan aikuisellekin tulee rokotevaurio.

Totta kai olen tietoinen siitä, että lapseni saattaa sairastua johonkin sairauteen johon rokotusta ei ole annettu. Mutta yhtä lailla myös ne, joilla on rokotus voivat sairastua. En halua lapseeni ruiskutettavan ensinnäkään elohopeaa, enkä mitää muitakaan myrkkyjä joita rokotteissa on.

Täytyy miettiä tarkkaan jokaisen rokotteen kohdalla miten toimitaan. Varmaan aikamoitsa vääntöä tulee olemaan neuvolassa. Otin viime käynnillä esiin viitosorokotteen, jossa kyseenalaistin viiden eri viruksen ja siinä mukana tulevien lisäaineiden aiheuttamaa reaktiota pienessä vauvassa jolal ei vielä kovin kummoista vastustuskykyä ole. Neuvolantädin ainoa kommentti oli, että ainahan niitä rokotteita on annettu.

Millaisia ajatuksia tämä herättää teissä? Erityisesti olisi mukava kuulla kokemuksia sellaisilta jotka eivät halua antaa rokotteita? Rokotuksien kannalla olevien mielipiteet kun tiedän jo etukäteen. Emme ole vielä tehneet lopullista päätöstä miehen kanssa, mutta olen todella kriittinen asian suhteen ja haluaisin jotenkin saada sen varmuuden asiaan. On myös käynyt mielessä, että jättäisi osan rokotteista pois ja osan antaisi, mutta mihin vetää raja? Olen pohtinut, keskustellut ja lukenut rokotteiden hyödyistä ja haitoista ja väistämättä todella monessa dokumentissa ja tekstissä tulee jossakin kohti vastaan rokotteiden vaikutus esimerkiksi autismiin ja erilaisiin suolistosairauksiin, sekä kehityksen viivästymiseen.

Toivon asiallista kommentointia, vaikka olisitki täysin eri mieltä kanssani. Kiitos :)

[/quote]

autismikohtaan vain puuttuisin sen verran, että ensinnäkään autismin syntymekanismia ei tunneta täysin. Ja autismi ei ole yksi yhtenäinen sairaus, vaan sairauksien kirjo. Toisekseen tiedemies, joka ensimmäiseksi nosti esiin autismin ja rokotteiden välisen yhteyden ja väitti autismin johtuvan rokotteista, on itsekin paljastanut vääristelleensä tuloksia ja valehdelleen silmät päästään. Autismi ei puhkea vaan se huomataan vähitellen lapsen kehityksen kautta. 

Vierailija
98/138 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:12"]Mä olen sen kannalla, että jos jätät lapsesi rokottamatta, vastaat itse mahdollisista kustannuksista, jos lapsesi sairastuu johonkin tautiin, joka olisi rokotuksella vältetty. Lisäksi haluaisin, että kouluikään mennessä rokotukset olisivat pakolliset, siis kouluun ei pääse, jos rokotukset eivät ole voimassa. [/quote] mä olen sitä mieltä, että rokotuksista aiheutuneet haitat tulee neuvolan tai thl:n korvata ja kantaa vastuun.

[/quote]

No niinhän se jo tekeekin. Et ole tainnut kuulla lääkevahinkovakuutuksesta.

99/138 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

R/antivax dumbass

Vierailija
100/138 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 20:56"]

Vastauksia tähän?

Tarkoitinkin, että jos johonkin sairauteen tai tautiin on keksitty rokote, niin miten sitä ei voi hyödyntää ja  tehdä lääkkeitä? Miten rokote ja lääke käytännössä eroaa toisistaan?

Huhhuh, onko tämä ap? Tai muu rokotuksenvastustaja? Aika heikolla tasolla mennään, mutta senhän jo tiesimmekin.