Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutusjärjestelmä suosii tyttöjä

Vierailija
31.08.2015 |

Edelleen koulussa on tärkeätä olla hiljainen, tunnollinen ja päntätä päähän muiden valmiiksi pureskelemat ajatukset painetusta sanasta. 

Parempaan suuntaan on toki menty sitten omien kouluvuosien: on erinäistä projektityötä, luovia ideoita ehkä voi vähän paremmin tuodea esiin ja innovatiivisuutta ja erilaista ajattelua ei aivan lytätä kokonaan heti kättelyssä. 

Silti parantamisen varaa on ja paljon. Opettajakunnassa on vielä näitä kansankynttilöitä, joille paras oppija on se, joka uskoo oppituntien sisällön mukisematta ja toistaa sen mekaanisesti paperille kokeessa. 

-kolmen pojan äiti, mutta yhden tytönkin. 

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne on kyllä ne hiljaiset kiltit tytöt jotka jäävät niiden suulaiden ja huomiota tarvitsevien poikien jalkoihin. Tytöllä voi olla vaikka lukihäiriö jota ei huomata tai jolle ei riitä aikaa kun pitää ensin hoitaa ne häirikköpojat, jotka eivät ilman tukiopetusta pääse edes luokaltaan. Ne hiljaiset tytöt kuitenkin pärjää sen lukihäiriönsäkin kanssa paremmin kuin häiriköt.

Häiriköt saa kaiken huomion ja tuen, muille sitä ei enää riitäkään. Heidän on pärjättävä omillaan. Ne tytöt (ja miksei myös hiljaiset ja kiltit pojat) kun ei vaadi huomiota ja sinnittelevät omillaan. 

Vierailija
62/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:27"]No suomalaisessa "pänttää ulkoa kokeeseen ja unohda sitten" -koulussa olisi kyllä mielestäni kehitettävää, mutta en tiedä saadaanko sitä kuitenkaan koskaan sellaiseksi että laiskat pärjäisi yhtä hyvin kuin ahkerat. Eikä tuo kouluissa pärjäämättömyys ole pojille edes mikään ongelma, koska poikien ei tarvitse työelämässä todistaa pätevyyttään kolmella tutkinnolla, kuten tyttöjen.
[/quote]
Tuo on ongelma meille huonomuistisille, koska ei auta vaikka kuinka luet, jos unohdat lukemasi. Ja olen nainen. En ole koskaan ymmärtänyt nykyistä opetustapaa, en opi siten mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:08"]

Silloin kuin vain pojat saivat käydä koulua, oli opettajilla valtuudet piiskata pahimmista pois se turha rähinä. Nykyäänhän näin ei enää ole, vaan pojat joutuvat vapaaehtoisesti tekemään sen minkä tytötkin, jotta pärjäisivät.

Silti osa pojista pärjää yhä hyvin, osa taas menee sieltä mistä rima on matalin. Nykyään ne tytöt ja pojat, jotka pärjäävät koulussa, ovat näitä itsestään vähän vähemmän show-bisnestä tekeviä, ahkeria ja oppivaisia nuoria, jotka ymmärtävät edes sen, että koulu on vain yksi välivaihe elämässä, joka kannattaa suorittaa pois alta, fiksuimmat ymmärtävät jopa sen, että sieltä pitäisi päätyä jonnekin. Tytöille tämä menee perille, mutta osalle pojista ei. Näiden poikien takia taas koko ryhmän oppiminen kärsii. On todella typerää leimata tytöt kiltiksi pänttääjiksi ja ilmeisti samalla huonosti käyttäyvät pojat joiksikin kurittomiksi neroiksi. Enne kuri oli kovempi, mutta nykyään näiden ilveilijöiden ehdoillaan mennään.

[/quote]

Näinhän se on. Suomalaisissa mammoissa ja isukeissa elää sitkeässä käsitys, että mitä paskamaisempi tyyppi, sitä nerokkaampi ja luovempi! Ja ollaan sitä iloisempia, mitä paskamaisempi kusipää kotona asustaa ja koulussa häiriköi

Vierailija
64/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:51"]

jessus mitä nyyhkimistä. Pojat nyt vain ovat akateemisesti tyhmempiä ja lähempänä eläintä, ei voi mitään.

Naiset eivät pärjänneet aiemmin, koska olivat niin nyrkin ja hellan välissä, miesten fyysisen voiman takia.

Nyt kun naisille on annettu samat mahdollisuudet porhaltavat ohi, ja sitten ihmetellään kun pojat ei pärjää. Jos naiset menestyisivät huonosti, syy ei olisi koululaitoksessa vaan naisten "älyllisissä kyvyissä". Ihanaa kun miehille löydetään aina tekosyy.

[/quote]No kyllähän älykkyyttä on tutkittu ja se nyt ei ole mikään syy poikien koulumenestykseen varsinkaan yläasteilla joissa pärjää helposti tyhmäkin, riittää kun on ahkera. Huippumenestyjistä, yrittäjistä edelleen reilu enemmistö miehiä, elämässä kun voi pärjätä muutenkin kuin kouluja käymällä ja lahjakkuutta on muunkinlaista kuin pelkkä älyllinen lahjakkuus.

Vierailija
65/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi 2016 koulutusjärjestelmään on tulossa muutos joka ei suosi kumpaakaan sukupuolta!!!

http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut?juttuID=1408910277036

Vierailija
66/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jessus mitä nyyhkimistä. Pojat nyt vain ovat akateemisesti tyhmempiä ja lähempänä eläintä, ei voi mitään.

Naiset eivät pärjänneet aiemmin, koska olivat niin nyrkin ja hellan välissä, miesten fyysisen voiman takia.

Nyt kun naisille on annettu samat mahdollisuudet porhaltavat ohi, ja sitten ihmetellään kun pojat ei pärjää. Jos naiset menestyisivät huonosti, syy ei olisi koululaitoksessa vaan naisten "älyllisissä kyvyissä". Ihanaa kun miehille löydetään aina tekosyy.

[/quote]ÄLÄ VAJOA LASSUKOIDEN TASOLLE! Turhaa meidän on itkeä sitä että lassukat pilaavat tämän palstan naisvihamielisillä ketjuilla ja viesteillä, jos itse vajotaan samalle tasolle. Älä siis yleistä lassukoiden tapaan tiettyjä piirteitä koskemaan koko sukupuolta ja johtumaan sukupuolesta, poikia ja miehiäkin on moneen lähtöön. 

Vierailija
67/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:57"]

[/quote]No kyllähän älykkyyttä on tutkittu ja se nyt ei ole mikään syy poikien koulumenestykseen varsinkaan yläasteilla joissa pärjää helposti tyhmäkin, riittää kun on ahkera. Huippumenestyjistä, yrittäjistä edelleen reilu enemmistö miehiä, elämässä kun voi pärjätä muutenkin kuin kouluja käymällä ja lahjakkuutta on muunkinlaista kuin pelkkä älyllinen lahjakkuus.

[/quote]Taas kerran kaksoisstandardi. Miesten menestys johtuu lahjakkuudesta, naiset eivät ole lahjakkaita.

Voisiko olla, että miesten nousu korkeimmille paikoille selittyisi myös noilla hyväveliverkostoilla ja muilla yhteiskunnan näkymättömillä rakenteilla ja toimintakulttuureilla sekä sillä että peritneisesti mies nähdään johtajatyyppinä helpommin kuin nainen (ei johtu vain armeijassa saadusta johtajakoulutuksesta) sekä siitä että miehelle voi olla liian kova pala saada esimiehekseen nainen. Syitä on helppo löytää todella monia, näillä harvemmin on mitään tekemistä sen kanssa että miehet olisivat naisia lahjakkaampia noin keskimäärin.

Vierailija
68/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:02"]

[/quote]ÄLÄ VAJOA LASSUKOIDEN TASOLLE! Turhaa meidän on itkeä sitä että lassukat pilaavat tämän palstan naisvihamielisillä ketjuilla ja viesteillä, jos itse vajotaan samalle tasolle. Älä siis yleistä lassukoiden tapaan tiettyjä piirteitä koskemaan koko sukupuolta ja johtumaan sukupuolesta, poikia ja miehiäkin on moneen lähtöön. 

[/quote]Kyllä minä olen tällä palstalla oppinut, että kaikki ovat samanlaisia, yhoot, pojat, tytöt, naiset, miehet, jos on tietynikäinen on ällöttävä pervo, ahdistelija ihmissaastaa joka pitäisi hävittää nuorempien ihmisten tieltä.

Tämä foorumi on opettanut, että stereotyyppinen ja mustavalkoinen ajattelu on ihan arkipäivää monien ihmisten elämässä ja se myös oikeuttaa silmittömään vihaan ja raivoon, sekä ihmisen halveksuntaan, riittää että kuuluu johonkin viitekehykseen olipa se mikä hyvänsä, vaikka silmälasipäiset ihmiset.

Vierailija
69/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:54"]

Mun mielestä ne on kyllä ne hiljaiset kiltit tytöt jotka jäävät niiden suulaiden ja huomiota tarvitsevien poikien jalkoihin. Tytöllä voi olla vaikka lukihäiriö jota ei huomata tai jolle ei riitä aikaa kun pitää ensin hoitaa ne häirikköpojat, jotka eivät ilman tukiopetusta pääse edes luokaltaan. Ne hiljaiset tytöt kuitenkin pärjää sen lukihäiriönsäkin kanssa paremmin kuin häiriköt.

Häiriköt saa kaiken huomion ja tuen, muille sitä ei enää riitäkään. Heidän on pärjättävä omillaan. Ne tytöt (ja miksei myös hiljaiset ja kiltit pojat) kun ei vaadi huomiota ja sinnittelevät omillaan. 

[/quote]

juuri näin. on muistettava että narsistiset paskaläjät voivat myös joskus pärjätä ihan loistavasti kun taas usein esim lestaperheiden kiltit tytöt pärjäävät heikosti, mutta ei heille riitä aikaa koska opettaja joutuu kuumeisesti miettiä miten saada lellityt paskaläjät hommiin, niin että luokkaa ei hajotettaisi.

Tämä varmaan väsyttää ja uuvuttaa eniten opettajia että he tietävät joidenkin jäävän liian vähälle.

Jostain syystä lastentarhanopettajat eivät huomaa näitä asioita samalla tavalla- olisiko alempi koulutus?

Vierailija
70/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

sehän on tietenkin fakta, että rahan tekemiseen tarvitaan ahneutta, ei älyä. Ihminen on aina rikastunut työllä, mutta ei kukaan ole koskaan omalla työllä rikastunut. Hyvin voi pärjätä vielä suomessa toistaiseksi mutta esim bangladeshin lapsi ei välttämättä rikastu tai elä hyvin vaikka tekee kakarallesi rättejä 23 tuntia vuorokausi. ja sanan menestys voi myös määrittää monella tavalla. Jollekin se voi olla vaikka sitä etät aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa muille.

Vierailija
71/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:07"]

[/quote]Taas kerran kaksoisstandardi. Miesten menestys johtuu lahjakkuudesta, naiset eivät ole lahjakkaita.

Voisiko olla, että miesten nousu korkeimmille paikoille selittyisi myös noilla hyväveliverkostoilla ja muilla yhteiskunnan näkymättömillä rakenteilla ja toimintakulttuureilla sekä sillä että peritneisesti mies nähdään johtajatyyppinä helpommin kuin nainen (ei johtu vain armeijassa saadusta johtajakoulutuksesta) sekä siitä että miehelle voi olla liian kova pala saada esimiehekseen nainen. Syitä on helppo löytää todella monia, näillä harvemmin on mitään tekemistä sen kanssa että miehet olisivat naisia lahjakkaampia noin keskimäärin.

[/quote]Onhan asiaa tutkittu, yksi syy on ainakin se, että miehet ja naiset haluavat elämältä eri asioita, sekä tavoittelevat myös eri asioita. Monet naiset arvottavat vapaa-ajan ja perhe-elämän tärkeämmäksi kuin rahan. Kyse on myös erilaisista arvoista ja valinnoista ja jokainen päättäkööt iha itse omasta elämästään ja minkälaista elämää haluaa elää, kaikkien unelma ei ole olla työnarkomaani jolle raha on yksi tärkeimmistä arvoista elämässä.

Vierailija
72/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:54"]

[/quote]

Tunteellinen tarina, mutta löytyykö tälle näkemykselle jotain tukea asiantuntijoilta? 

Vierailija
73/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomattava syy on myös siinä, että osassa perheistä tyttöjä ja poikia yhä kasvatetaan eri tavalla, vaikka kuinka joku inttää vastaan. Joissakin perheissä pojilta ei vaadita oikeastaan mitään yhtä paljon kuin tytöiltä - kotitöihin osallistumista, koulutöissä kunnostautumista, vastuunottoa ylipäänsäkään. Varsinkin äidit tuovat kaiken valmiina poikiensa nenän eteen ja kulkevat perässä korjaamassa jälkiä. Joillekin miehenaluille on uskomattoman vaikeaa oppia, että tavaroille on paikkansa, sotkut täytyy siivota ja kaupasta kannattaa ostaa ruokaa jo ennen kuin se on loppu. Ja jos kotona ei ole vaadittu tekemään töitä minkään eteen, harva siihen asennoituu koulussa ihan itsekseen.
Kuinka moni on kuullut tarinoita siitä, kuinka äiti hakee tyttölapselleen vaikkapa kesätyöpaikkaa? Entä vastaavasti pojalle? Niinpä.
(Olen muuten itse mies.)

Vierailija
74/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:21"]

Kyllä huomattava syy on myös siinä, että osassa perheistä tyttöjä ja poikia yhä kasvatetaan eri tavalla, vaikka kuinka joku inttää vastaan. Joissakin perheissä pojilta ei vaadita oikeastaan mitään yhtä paljon kuin tytöiltä - kotitöihin osallistumista, koulutöissä kunnostautumista, vastuunottoa ylipäänsäkään. Varsinkin äidit tuovat kaiken valmiina poikiensa nenän eteen ja kulkevat perässä korjaamassa jälkiä. Joillekin miehenaluille on uskomattoman vaikeaa oppia, että tavaroille on paikkansa, sotkut täytyy siivota ja kaupasta kannattaa ostaa ruokaa jo ennen kuin se on loppu. Ja jos kotona ei ole vaadittu tekemään töitä minkään eteen, harva siihen asennoituu koulussa ihan itsekseen.
Kuinka moni on kuullut tarinoita siitä, kuinka äiti hakee tyttölapselleen vaikkapa kesätyöpaikkaa? Entä vastaavasti pojalle? Niinpä.
(Olen muuten itse mies.)

[/quote]Olen ihan samaa mieltä, kodeista se pitäisi lähteä koko homma. Korvien väli kuntoon.

(mies minäkin)

Vierailija
75/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kun ei mun tarttee lukea, kun mä voin alkaa vaikka teejiiksi. Vaikka ilmoittaa, että mä oon käytettävissä vaikka jääkiekkoliiton puheenjohtajaksi. Mun omat pojatkin pelaa jäkistä. Niin. Tuima ilme ja mä ooon vakavasti otettava, onhan mulla iso maha ja munat.

http://www.hs.fi/urheilu/a1440985688787

Vierailija
76/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:37"]

Mut kun ei mun tarttee lukea, kun mä voin alkaa vaikka teejiiksi. Vaikka ilmoittaa, että mä oon käytettävissä vaikka jääkiekkoliiton puheenjohtajaksi. Mun omat pojatkin pelaa jäkistä. Niin. Tuima ilme ja mä ooon vakavasti otettava, onhan mulla iso maha ja munat.

[/quote]

Sanomamediassa mä olen antanut teille palstatilaa ja huomiota ja rahaa ja nyt mä voin saada vaikka tän pestin. Sitten mä voin antaa taas oman panokseni vaikka jakamalla rahaa ja joku muu herra taas antaa mulle rahaa. Siellä energiafirmassa voidaan kerätä isompaa vesimaksua kuntalaisilta niin ne rahat voidaan antaa mulle ja mun joukkueille. Näille kultapojuille, joilla on rahakas tulevaisuus edessä, kun mä laitan energiafirman pomoksi mun yhden kamun, niin sitten se antaa sitä rahaa.

Sitten mä voin myös ojentaa, jos joku kirjoittaa väärin, kun mulla on tämä sanomatausta. Me lehdet myös olemme sillä lailla verkostoituneet, että aina on tiettyjä asioita, mistä kirjoitetaan ja mistä ei.

Me vaan ollaan niin ahkeria ja hyviä, ihan kuten Nallekin! Nuoret ne ei osaa tehdä töitä! Kyllä 2 euroa päivä on sopiva korvaus siitä, että on vaikka päiväkodissa töissä harjoittelijana. Mutta siis nämä mun junnut on kyllä niin hyviä tyyppejä. Pelaajille on aina sopiva duunia jossain kysykää vain multa.

Vierailija
77/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:37"]

[/quote]Kuinka todennäköisenä pidät, että hänet valitaan? Voihan sitä itsestään pellen tehdä, se tuskin on mikään miesten erikoisominaisuus.

Vierailija
78/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:08"]Silloin kuin vain pojat saivat käydä koulua, oli opettajilla valtuudet piiskata pahimmista pois se turha rähinä. Nykyäänhän näin ei enää ole, vaan pojat joutuvat vapaaehtoisesti tekemään sen minkä tytötkin, jotta pärjäisivät.

Silti osa pojista pärjää yhä hyvin, osa taas menee sieltä mistä rima on matalin. Nykyään ne tytöt ja pojat, jotka pärjäävät koulussa, ovat näitä itsestään vähän vähemmän show-bisnestä tekeviä, ahkeria ja oppivaisia nuoria, jotka ymmärtävät edes sen, että koulu on vain yksi välivaihe elämässä, joka kannattaa suorittaa pois alta, fiksuimmat ymmärtävät jopa sen, että sieltä pitäisi päätyä jonnekin. Tytöille tämä menee perille, mutta osalle pojista ei. Näiden poikien takia taas koko ryhmän oppiminen kärsii. On todella typerää leimata tytöt kiltiksi pänttääjiksi ja ilmeisti samalla huonosti käyttäyvät pojat joiksikin kurittomiksi neroiksi. Enne kuri oli kovempi, mutta nykyään näiden ilveilijöiden ehdoillaan mennään.
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:08"]Silloin kuin vain pojat saivat käydä koulua, oli opettajilla valtuudet piiskata pahimmista pois se turha rähinä. Nykyäänhän näin ei enää ole, vaan pojat joutuvat vapaaehtoisesti tekemään sen minkä tytötkin, jotta pärjäisivät.

[/quote]

AMEN

Vierailija
79/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi opetussuunnitelma tuo onneksi tähän muutosta. Kaikenmoinen pänttääminen vähenee ja asioiden ymmärtämisellä on enemmän merkitystä. Keskiverrosti pojat tulevat pärjäämään paremmin, toki poikkeuksiakin on.

Opettaja 15 vuoden kokemuksella

Vierailija
80/106 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 15:52"]

Uusi opetussuunnitelma tuo onneksi tähän muutosta. Kaikenmoinen pänttääminen vähenee ja asioiden ymmärtämisellä on enemmän merkitystä. Keskiverrosti pojat tulevat pärjäämään paremmin, toki poikkeuksiakin on.

Opettaja 15 vuoden kokemuksella

[/quote]

Mihin perustat näkemyksesi? Tytöt eivät siis ymmärrä, vaan heidän pärjäämisensä perustuu kokonaan pänttäämiseen? Mielelläni kuulisin perusteluja tälle näkemykselle.

Omien lasten koulunkäyntiä sivusta seuranneena vaikutelmani on seuraava: koulussa pärjäävät ne, jotka ymmärtävät, mitä koulussa vaaditaan. Jos vaaditaan ulkoa opettelua, he opettelevat ulkoa. Kun vaaditaan päättelykykyä, he päättelevät. Kun vaaditaan luovuutta, he toimivat luovasti. Koulussa huonosti pärjäävät ovat asenteella EVVK, mikä näkyy siinä, että tunneilla pelataan kännykällä/laitetaan ripsaria sen sijaan että opeteltaisiin asioita/ymmärrettäisiin/oltaisiin luovia. En jaksa uskoa että uusi OPSi tuo tähän perusjakoon kovin suurta muutosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän