Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskulut erossa

Vierailija
30.11.2025 |

Olemme yhteisvelallisia talolainaan. Siis naimisissa, mutta ero todennäköisesti tulossa. Puoliso on jäänyt asuntoomme asumaan.

Olenko velvollinen maksamaan hänen nimellään olevia laskuja, esim. vesi, sähkö, vakuutus? Entä puolet lainanlyhennyksestä, kuuluuko mun maksaa vai haenko kulukorvausta, koska puoliso käyttää myös minun puolikasta asunnosta? Tuleeko minulle ongelmia, jos hän ei maksa asuinkustannuksia?

Ositushan tulee voimaan ilmeisesti vasta eron tultua voimaan, eli reilu 6kk päästä 1 hakemuksesta?  

Kuitenkin olemme elatusvelvollisia toisiamme kohtaan. Vai hakeeko hän esim sosiaalitoimesta apua taloutensa hoitoon? Hänen kanssa ei pysty keskustelemaan asiasta ilman riitaa eikä saada päätettyä edes suhteen jatkosta. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh

Tuon ruljanssin läpi käyneenä:

Pääsette molemmat paljon vähemmällä kun sovitte keskenänne. Tällöin damage molemmille osapuolille on mahdollisimman pieni.

Vierailija
2/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan keskenään sovitte järjestelyt ja kulut. Molemmat ilmeisesti töissä? Ei tuollaisessa tilanteessa sossu auta, eikä edes Kela. Tällaiset asiat kuuluu miettiä etukäteen, et miten hoidetaan, jos ero/työttömyys/sairastuminen/puolison kuolema tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä pareja, jotka eivät pysty sopimaan asioista keskenään.

Lapsiparat.

Vierailija
4/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun nimi on lainassa niin myös sinä maksat, jos et osaa puhua exälle, sosku ei maksa kenenkään lainoja 

Vierailija
5/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimesi on lainassa niin sinun kuuluu se myös maksaa, ellette muuten sovi.

Kannattaa yrittää puhua mahdollisimman järkevästi sen exän kanssa ja sopia asioita paperilla.

Ei kukaan ulkopuolinen voi teidän puolesta päättää.

Vierailija
6/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun nimi on lainassa niin myös sinä maksat, jos et osaa puhua exälle, sosku ei maksa kenenkään lainoja 

Minä osaan puhua, hän ei. 

Vierailija
7/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan keskenään sovitte järjestelyt ja kulut. Molemmat ilmeisesti töissä? Ei tuollaisessa tilanteessa sossu auta, eikä edes Kela. Tällaiset asiat kuuluu miettiä etukäteen, et miten hoidetaan, jos ero/työttömyys/sairastuminen/puolison kuolema tulee.

Minä olen töissä. Hän ei. 

Vierailija
8/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jos nimesi on lainassa niin sinun kuuluu se myös maksaa, ellette muuten sovi. Kannattaa yrittää puhua mahdollisimman järkevästi sen exän kanssa ja sopia asioita paperilla. Ei kukaan ulkopuolinen voi teidän puolesta päättää.

En ole niin olettanutkaan. Ajattelin, jos jollain olis ollut samanlainen tilanne tai jos olisi linjoilla ihan joku lainoppinut. 

Vierailija
9/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu järkeä exällesi. Joko voitatte molemmat tai häviätte molemmat. On hänenkin etunsa että katsotte yhdessä homman kuntoon.

Toivottavasti hän kuuntelee järkipuhetta. Yritä ensin sitä porkkanaa ja keppi vasta sitten jos porkkana ei auta. Kepinkin jälkeen jos herätys on tapahtunut kannattaa todennäköisesti vielä palata porkkanaan. Sopiminen on aina paras tapa!

Vierailija
10/10 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte tehdä osituksen heti, kun 1. vaiheen hakemus on jätetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän