Asumiskulut erossa
Olemme yhteisvelallisia talolainaan. Siis naimisissa, mutta ero todennäköisesti tulossa. Puoliso on jäänyt asuntoomme asumaan.
Olenko velvollinen maksamaan hänen nimellään olevia laskuja, esim. vesi, sähkö, vakuutus? Entä puolet lainanlyhennyksestä, kuuluuko mun maksaa vai haenko kulukorvausta, koska puoliso käyttää myös minun puolikasta asunnosta? Tuleeko minulle ongelmia, jos hän ei maksa asuinkustannuksia?
Ositushan tulee voimaan ilmeisesti vasta eron tultua voimaan, eli reilu 6kk päästä 1 hakemuksesta?
Kuitenkin olemme elatusvelvollisia toisiamme kohtaan. Vai hakeeko hän esim sosiaalitoimesta apua taloutensa hoitoon? Hänen kanssa ei pysty keskustelemaan asiasta ilman riitaa eikä saada päätettyä edes suhteen jatkosta.
Kommentit (10)
Ihan keskenään sovitte järjestelyt ja kulut. Molemmat ilmeisesti töissä? Ei tuollaisessa tilanteessa sossu auta, eikä edes Kela. Tällaiset asiat kuuluu miettiä etukäteen, et miten hoidetaan, jos ero/työttömyys/sairastuminen/puolison kuolema tulee.
Taas näitä pareja, jotka eivät pysty sopimaan asioista keskenään.
Lapsiparat.
Jos sinun nimi on lainassa niin myös sinä maksat, jos et osaa puhua exälle, sosku ei maksa kenenkään lainoja
Jos nimesi on lainassa niin sinun kuuluu se myös maksaa, ellette muuten sovi.
Kannattaa yrittää puhua mahdollisimman järkevästi sen exän kanssa ja sopia asioita paperilla.
Ei kukaan ulkopuolinen voi teidän puolesta päättää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun nimi on lainassa niin myös sinä maksat, jos et osaa puhua exälle, sosku ei maksa kenenkään lainoja
Minä osaan puhua, hän ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihan keskenään sovitte järjestelyt ja kulut. Molemmat ilmeisesti töissä? Ei tuollaisessa tilanteessa sossu auta, eikä edes Kela. Tällaiset asiat kuuluu miettiä etukäteen, et miten hoidetaan, jos ero/työttömyys/sairastuminen/puolison kuolema tulee.
Minä olen töissä. Hän ei.
Vierailija kirjoitti: Jos nimesi on lainassa niin sinun kuuluu se myös maksaa, ellette muuten sovi. Kannattaa yrittää puhua mahdollisimman järkevästi sen exän kanssa ja sopia asioita paperilla. Ei kukaan ulkopuolinen voi teidän puolesta päättää.
En ole niin olettanutkaan. Ajattelin, jos jollain olis ollut samanlainen tilanne tai jos olisi linjoilla ihan joku lainoppinut.
Puhu järkeä exällesi. Joko voitatte molemmat tai häviätte molemmat. On hänenkin etunsa että katsotte yhdessä homman kuntoon.
Toivottavasti hän kuuntelee järkipuhetta. Yritä ensin sitä porkkanaa ja keppi vasta sitten jos porkkana ei auta. Kepinkin jälkeen jos herätys on tapahtunut kannattaa todennäköisesti vielä palata porkkanaan. Sopiminen on aina paras tapa!
Voitte tehdä osituksen heti, kun 1. vaiheen hakemus on jätetty.
Huoh
Tuon ruljanssin läpi käyneenä:
Pääsette molemmat paljon vähemmällä kun sovitte keskenänne. Tällöin damage molemmille osapuolille on mahdollisimman pieni.