PIDÄN sairaanhoitajan palkkaani oikein hyvänä 3618e kkk
Ihmettelen kollegoitani. Minusta palkkamme on hyvä. Koulutukseen nähden. Saan yli 3600e kk. Olen siitä hyvin kiitollinen enkä hyväksy lakkoa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis vuorotyötä, kun saat noin paljon. Insinööri tienaa vuorotyöstä paljon enemmän.
Insinööri tekee tuottavaa työtä. Hoitaja ei tuota konkreettista rahaa, joten näitä ei voida verrata. Miksi hoitajat ette opiskele insinööreiksi, jos kerta taivas aukeaa sillä tavalla?
Näin hoitajana voin vain sanoa vihaavani tuota ajattelutapaa. Kyllä, kaikki me tiedetään että terveydenhuolto Suomessa on rahareikä. Sille ei kai mahda mitään, ei terveydenhuollosta saa "tuottavaa" ilman että riistetään lisää sitä käyttäviltä ihmisiltä. Tuo sinun muka-hauska kommenttisi siitä, että kaikkien pitäisi opiskella insinööreiksi koska sen jälkeen rahahanat aukeavat, on vain osoitus siitä, ettet arvosta hoitajien erilaista työpanosta etkä koe, että se olisi yhtä arvokasta kuin insinöörin tuottava työ. Ilman osaavaa terveydenhoidon henkilöstöä ne tuottavan työn tekijät ovat jossain vaiheessa kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työnantajien olisi pitänyt tajuta pitää työntekijöistä ja -hakijoista kiinni jo vuosikausia sitten. Minun entiseen työpaikkaani soitteli vielä joskus viisi vuotta sitten säännöllisesti työnhakijoita. Eihän niitä voitu ottaa kun tuijotettiin vakansseja ja säästöjä piti repiä. Työntekijät itkivät väsymystään kehityskeskusteluissa, mutta "kolme päivää pitää pärjätä omalla porukalla" tai "ei ole vakansseja mihin ottaa lisää työntekijöitä" tai "tänä vuonna pitää säästää x euroa". Yksi kerrallaan vakkarit väsyivät ja vaihtoivat työpaikkaa tai alaa.
Nyt nauran kun luen tuon työpaikan hakuilmoituksia. "Haemme useita hoitajia vakituiseen työsuhteeseen tai keikkatyöntekijöiksi. Saat valita, miten paljon työskentelet, voit tehdä vaikka yhden vuoron silloin tällöin". Minä veikkaan, ettei tätä nykytilannetta korjata edes rahalla. Itse en ainakaan palaa alalle, vaikka palkka nousisi reilusti. Olen onnellinen nykyisessä pienipalkkaisessa työssäni.Sama, ei tää ole ainakaan omalla kohdalla enää pelkästään kiinni rahasta vaan myös paskasta johtamisesta ja arvostuksen puutteesta. Yli- ja osastonhoitajiksi valikoituu persoonallisuushäiriöisiä jees jees tyyppejä, jotka saa ihan rauhassa terrorisoida työyhteisöjä ja kukaan ei siihen puutu. Pitkän linjan, rautaisia moniosaajia annetaan mielummin irtisanoutua, sen sijaan että saisivat virkavapaata.
Jatkuva uudistamisen hinku ja sellaisten asioiden parantelu, jotka eivät parantelua edes kaipaa (ergonominen työvuorosuunnittelu). Jatkuva venymisen ja jouston odotus työnantajan puolelta, työnantaja tosin ei itse jousta paskan vertaa.
Kuulostaa niin tutulta. Meillä pomot puhuivat, että virkavapaata voi aina hakea. Siinä oli vain sellainen juju, ettei sitä koskaan kenellekään myönnetty työvoimapulan takia :D Hoitoalan työnantajilta puuttuu kokonaan kyky ajatella asioita pidemmälle.
Olen sairaanhoitaja päivätyössä palkka on 2400, verojen jälkeen 1900. Mies ihanperusinsinööri, palkka 3500, verojen jälkeen 2400. Mielestäni palkka ero on hiukea, kuitenkin vastaava amk-koulutus ja peruspäivätyössä molemmat.
Sairaanhoitajan työ on rankkaa, mutta niin on moni muukin työ tänä päivänä. Eikä sairaanhoitajan palkka nyt niin huono ole. Sitä paitsi kyseessä on alempi korkeakoulututkinto, mikä ei vaadi erityistason matemaattista osaamista tms. Toisin sanoen potentiaalisia tekijöitä on enemmän kuin vaikkapa insinöörialoilla. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Itse olen yliopiston käynyt ja teen järjestöalan hommia, palkka hippasen yli 3000e. Varmaan aika sama, mitä useimmilla sairaanhoitajille ja olen ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sait bonareita että tulit palstalle huudattamaan ja mitätöimään tulevaa lakkoa?
Näinpä. Näitä "tyytyväisiä hoitajia" ilmaantuu aina kuin sieniä sateella lakkovaroituksen aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja päivätyössä palkka on 2400, verojen jälkeen 1900. Mies ihanperusinsinööri, palkka 3500, verojen jälkeen 2400. Mielestäni palkka ero on hiukea, kuitenkin vastaava amk-koulutus ja peruspäivätyössä molemmat.
Insinöörin työ on usein vaikeampaa. Oma puolisoni on koodari ja saa 1500e enemmän palkkaa kuin minä. Sen ymmärtää, koska aika harvalla on potentiaalia olla koodari.
On se paljon palkkaa tosiaan työ panokseen nähden. On tullut meinaan sen monta kertaa käytyä terveyskeskuksessa ja näkemässä, mitä nämä s.hoitajat siellä tekevät ja rehellisesti sanottuna eivät tee paljon mitäön. Joten helpolla rahaa saavat tekemättömyydellä, mutta saahan sitä tyhjästä maksaa niin paljon kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinulle, itse olen tehnyt neljä vuotta erikoissairaanhoidossa kolmivuorotyötä lisineen kaikkineen ja korkeintaan joululisien kanssa tai lomarahat maksettuna olen päässyt bruttona yli tuon 3000e. Vastuuseen ja työmäärään suhteutettuna koen palkkani melko köykäiseksi. Peruspalkka bruttona ilman lisiä nyt noin 2500e/kk, siihen lisät ja koko paketista verot pois, käteen jää keskimäärin 2400e/kk. Ei tällä palkalla juhlita, eikä kaikki voi tehdä vuorotyötä ja tienata enemmän peruspalkan päälle.
Eikö bruttosi ole silloin luokkaa 3300-3500e, jos saat nettona 2400e?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan työ on rankkaa, mutta niin on moni muukin työ tänä päivänä. Eikä sairaanhoitajan palkka nyt niin huono ole. Sitä paitsi kyseessä on alempi korkeakoulututkinto, mikä ei vaadi erityistason matemaattista osaamista tms. Toisin sanoen potentiaalisia tekijöitä on enemmän kuin vaikkapa insinöörialoilla. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Itse olen yliopiston käynyt ja teen järjestöalan hommia, palkka hippasen yli 3000e. Varmaan aika sama, mitä useimmilla sairaanhoitajille ja olen ihan tyytyväinen.
En oikein ymmärrä miten kys. työtä tekemättömät voi tulla kertomaan että työ ei ole erityisen vaativaa palkkaan nähden. Meillä on tuhansien hoitajien pula ja pula vaan kasvaa tulevaisuudessa. Moni on vaihtanut alaa koska työ on raskasta ja alipalkattua. Eikä niistä kukaan ole niistä muista töistä hoitoalalle palannut…
Asia ei korjaannu sillä että se kielletään.
Faktat on yhä samat: tutkinto on keskitasoa, työn vaativuus on keskitasoa, palkka on keskitasoa.
Insinööreihin on turha verrata, koska insinöörien keskipalkkaa nostaa paljon johtotehtäviin nousseet insinöörit, jotka tekevät paljon keskimääräistä pidempää päivää ilman lisäkorvausta. Johtotehtäviin nousseiden insinöörien työn vaativuutta voi verrata esim ylilääkärin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Järjestöalan hommia, teetkö vuorotyötä? Jos palkka on hippasen yli 3000€ ja työ on päivätyötä, niin eihän se sairaanhoitajan peruspalkkaa vastaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Faktat on yhä samat: tutkinto on keskitasoa, työn vaativuus on keskitasoa, palkka on keskitasoa.
Insinööreihin on turha verrata, koska insinöörien keskipalkkaa nostaa paljon johtotehtäviin nousseet insinöörit, jotka tekevät paljon keskimääräistä pidempää päivää ilman lisäkorvausta. Johtotehtäviin nousseiden insinöörien työn vaativuutta voi verrata esim ylilääkärin työhön.
Siinä kunnon mansplaining.
Faktat. Koulutus on vaativa. Työ on vaativa. Palkka on paska. Naiset ei enää siihen suostu. Faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktat. Koulutus on vaativa. Työ on vaativa. Palkka on paska. Naiset ei enää siihen suostu. Faktat.
Ei sen vaativampi tutkinto kuin mikään muu AMK-tutkinto, ei sen vaativampaa työtä kuin mikään muu AMK-tutkinnon työ ja palkka on keskimääräinen palkkataso, lisien kanssa selvästi keskimääräistä korkeampi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa sinulle, jos olet tyytyväinen. Itse sairaanhoitajana saan bruttona 2640 euroa/kk ja en ole tyytyväinen.
Anteeksi, miksi et ole tyytyväinen? Onko summa vakiona joka kuukausi tuon? Sulla ei siis ole niitä kuuluisia lisiä tai ylitöitä ikinä? Jos tuo on pohjapalkka, on se koulutukseen nähden oikein hyvä.
Ei ole lisiä, työaikani on pääsääntöisesti 7 - 15. Pyrin myös lähtemään töistä kun työaika loppuu, kun on muutakin elämää. Toki joskus on pakko jäädä ylitöihin kun työtehtäväni on sellainen, ettei kukaan muukaan kesken jääviä töitä jatka, mutta tosiaan pyrin välttämään. Työni on todella vastuullista ja stressaavaa enkä koe tällä hetkellä rahallista korvausta siitä riittäväksi.
Hyvä palkka päivätyöstä ja tuollaisella koulutuksella. Tiedän myös ihan pk- ja amispohjalla duunareita, joita työ stressaa enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinäkään tiedät mikä on perusinsinöörin työtä ja mikä ei? Ihan näin vinkkinä, että miehesi palkka ei tule muutenkaan mistään taulukosta kuten hoitsuilla vaan on sorvattu kykyjen ja tehtävän vaatimuksen mukana. Vastaavasti on niitä 2.2k brutto insinöörejä myös olemassa, mutta eivät julkisisuudessa kitise vaan kehittyvät ja vaihtavat parempiin hommiin.
Ihan näin vinkkinä hoitsuille, että se palkkakommunismi eli "sama palkka jokaisesta työstä" on vähän huono nostamaan tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki faktat väärin.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008304701.html
Jopa korona aikana hoitsut pysyvät hyvin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestöalan hommia, teetkö vuorotyötä? Jos palkka on hippasen yli 3000€ ja työ on päivätyötä, niin eihän se sairaanhoitajan peruspalkkaa vastaa lainkaan.
Yleensä järjestöissä menee illat ja viikonloput töissä kyllä. Aika usein nämä korvataan vain vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Liksa se on, jonka takia sitä työtä tehdään eikä harrastaminen. Minusta hoitaja on hoitoalan asiantuntija, ja hänellä on myös lakisääteinen vastuu eli hoitovirheitä ei saa tehdä tai jos vahinko käy, joudut pahassa tapauksessa vielä oikeuteen ja ammatinharjoittamiskieltoon, työ on myös raskasta. Sairaanhoitajan koulutus on AMK-koulutus. Mun nähden 3600 euroa alkaa olla kelvollinen palkka siitä työstä. Enemmänkin saisi maksaa! Pääkaupunkiseudulla asuminen on niin kallista, että turha kuvitella että hoitajia saa jollain
"no onhan tämä kutsumusammatti" ajattelulla palkatuksi. Ei se koulutuksen lisääminen auta, jos liksalla ei tule toimeen. Mulla vaihtoi nelikymppinen kaveri alaa, kun saa saman palkan helpommalla ihan muista hommista eikä tarvitse valvoa öitään.
Itse saan asiantuntijatyöstä 4400 euroa brutto tradenomin koulutuksella. Minun ei tarvitse olla kenenkään hengestä ja terveydestä kuitenkaan vastuussa.
Tradenomin koulutus ei taida ihan olla riittävä asiantuntijatyöhön..
Hyvä sinulle, itse olen tehnyt neljä vuotta erikoissairaanhoidossa kolmivuorotyötä lisineen kaikkineen ja korkeintaan joululisien kanssa tai lomarahat maksettuna olen päässyt bruttona yli tuon 3000e. Vastuuseen ja työmäärään suhteutettuna koen palkkani melko köykäiseksi. Peruspalkka bruttona ilman lisiä nyt noin 2500e/kk, siihen lisät ja koko paketista verot pois, käteen jää keskimäärin 2400e/kk. Ei tällä palkalla juhlita, eikä kaikki voi tehdä vuorotyötä ja tienata enemmän peruspalkan päälle.