PIDÄN sairaanhoitajan palkkaani oikein hyvänä 3618e kkk
Ihmettelen kollegoitani. Minusta palkkamme on hyvä. Koulutukseen nähden. Saan yli 3600e kk. Olen siitä hyvin kiitollinen enkä hyväksy lakkoa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä palkkakysymyksessä pitää nyt kuitenkin huomioida se, että selvästi hoitoalalla palkat eivät ole niin houkutteleva tekijä, että alalle olisi riittävästi tulijoita.
Hoitajapula on paha jo nyt, lisäksi hoitoalan koulutuksiin hakeutuu aina vain vähemmän opiskelijoita, hoitajia on lähivuosina eläköitymässä runsaasti, ihmiset elävät aina vain vanhemmiksi ja vanhusten (jotka tarvitsevat yleensä enemmän hoitoa ja hoivaa) määrä kasvaa vuosi vuodelta. Yleinen mielipide alalla on se, että palkkaa tarvitaan lisää, jotta nykyiset tekijät jäävät ja uusia saadaan. Miten muuten siis ratkaisisitte hoitajapulan? Vai oletteko valmiita esimerkiksi maksamaan hoidosta tulevaisuudessa aiempaa enemmän tai esimerkiksi hoitamaan itse iäkkäät vanhempanne?
Meille haettiin viime keväänä kolmea sairaanhoitajaa ja kahtatoista lähihoitajaa vakituisiin työsuhteisiin. Ei yhtäkään hakijaa. Ei kertakaikkiaan ole hoitajia mistä ottaa.
Aika sama tilanne meillä. Lisäksi jos joskus käy niin onnekkaasti että saadaan palkattua joku niin vastaavasti toinen irtisanoutuu, eli vaje jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa sinulle, jos olet tyytyväinen. Itse sairaanhoitajana saan bruttona 2640 euroa/kk ja en ole tyytyväinen.
Anteeksi, miksi et ole tyytyväinen? Onko summa vakiona joka kuukausi tuon? Sulla ei siis ole niitä kuuluisia lisiä tai ylitöitä ikinä? Jos tuo on pohjapalkka, on se koulutukseen nähden oikein hyvä.
Ei ole lisiä, työaikani on pääsääntöisesti 7 - 15. Pyrin myös lähtemään töistä kun työaika loppuu, kun on muutakin elämää. Toki joskus on pakko jäädä ylitöihin kun työtehtäväni on sellainen, ettei kukaan muukaan kesken jääviä töitä jatka, mutta tosiaan pyrin välttämään. Työni on todella vastuullista ja stressaavaa enkä koe tällä hetkellä rahallista korvausta siitä riittäväksi.
Säännöllinen työaika kuulostaa oikein hyvältä.
Opettajana olen koulussa 8-15, mutta kuten tiedät, työaikana ei pääty siihen vaan kotona menee helposti 2 tuntia lisää korjaamiseen ja suunnitteluun. Minulle maksetaan pidetyistä tunneista, joten brutto vaihtelee 2200 -3500€/kk. Ottaisin mieluummin säännöllisesti 2600. Koulutus on maisteri + opettajankoulutus.No tervetuloa hoitoalalle, töitä löytyy ja mielellään otetaan lisää tekijöitä. :)
No jos teidän palkat tuosta nousee, harkitsen tosissani vakavasti vaihtoa.
Aina palkkaa valittaessaan hoitajat unohtavat vaatia samalla viiden viikon vuosilomia. Mielelään pitävät 7-8 viikkoa silti.
Nämä jotka ulisee näistä lisistä,ne on haittakorvausta epämukavista työajoista. Yövuorot,pyhät jne. Silti harvalla tuntemallani sh:lla tuollaisia palkkoja on.. kyllä toki siihen+3000 pääsee tekemällä paljon töitä, mutta ei todellakaan päivätyöllä ilman överiä.
Vierailija kirjoitti:
Aina palkkaa valittaessaan hoitajat unohtavat vaatia samalla viiden viikon vuosilomia. Mielelään pitävät 7-8 viikkoa silti.
Ei tollasia lomia ole tänä päivänä kuin niillä jo eläkeikää lähestyvillä hoitsuilla. Muolla on se perinteinen 28 päivää, ja oliiohan se 10 vai 15 vuoden työuran jälkeen kun niitä lomapäiviä kertyy lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ja nuo haluu lisää palkkaa hamennä lakkoon?
En koskaan perehtynyt alan pallkoihin, mutta jos AP palkka on normi, niin sit on enemmän kuin hyvä palkkaa tehtävään nähden.
Olen asiantuntija ja saan 5800. Hoitoalan palkat liian suuret tai minun liian alhainen.
No ei ole todellakaan mikään normi. Aloitus on on tätä propagandaa jolla yritetään saada ihmiset vastustamaan palkankorotuksia ja lietsomaan hoitajavihaa.
Itse pidän tuota reilun 3600 euron palkkaa täysin realistisena kolmivuorotyöstä sairaanhoitajana. Onkohan se laskettu viime vuoden kokonaisansiosta? Viime vuonnahan moni sotetyönantaja maksoi hyvin hälytysrahaa ja tuplavuorokorvauksia, kun koronan vuoksi oli paha työvoimapula.
Oma kuukausipalkkani sairaanhoitajana oli työttömyyskassan laskelmien mukaan 3299e/kk, mutta tuosta on jo muutama vuosi enkä tehnyt silloin yövuoroja.
HUS:lla sh:n peruspalkka on päälle 2400 e. Jotta sais tonnilla lisiä kuussa, tarkoittaa se kyllä helevtillisesti ylitöitä, tuplavuoroja, iltoja ja öitä.
Helsingin kaupungilla yhdellä ikälisällä peruspalkka on 2738,17 euroa. Vuorolisien lisäksi sisällyttäisin laskelmiin lomarahat sekä mahdollisen tulospalkkion. Vieläkö 3600e kuulostaa mahdottomalta?
Ap saa 3600 euroa yksivuorotyöstä, joten ei ihan tasan mee. Sitä paitsi ei lomarahoja saa joka palkan yhteydessä, joten lomarahoilla ei ole merkitystä. Plus sitten kun ap saa lomarahaa, palkka huitelee paljon korkeammalla.
No tuolla logiikalla niillä lisilläkään ei ole merkitystä, kun ne eivät tule joka palkan yhteydessä. Tai joku juristi, joka saa 20 ke bonareita vuodessa niin eipä tarvii huomioida palkkana, kun ei tule tilille joka kuukausi.
No sehän on juuri näin. Jos ap saa yksivuorotyöstä 3600 e sairaanhoitajana (eli ilman lisiä, ilman bonuksia ja lomarahoja) kuukaudessa, ja minun vuorotöissä sairaanhoitajana työskentelevä puolisoni 2500 e (ilman lisiä, bonuksia ja lomarahoja) kuukaudessa niin kyllä, silloin verrataan pelkkiä peruspalkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa sinulle, jos olet tyytyväinen. Itse sairaanhoitajana saan bruttona 2640 euroa/kk ja en ole tyytyväinen.
Anteeksi, miksi et ole tyytyväinen? Onko summa vakiona joka kuukausi tuon? Sulla ei siis ole niitä kuuluisia lisiä tai ylitöitä ikinä? Jos tuo on pohjapalkka, on se koulutukseen nähden oikein hyvä.
Ei ole lisiä, työaikani on pääsääntöisesti 7 - 15. Pyrin myös lähtemään töistä kun työaika loppuu, kun on muutakin elämää. Toki joskus on pakko jäädä ylitöihin kun työtehtäväni on sellainen, ettei kukaan muukaan kesken jääviä töitä jatka, mutta tosiaan pyrin välttämään. Työni on todella vastuullista ja stressaavaa enkä koe tällä hetkellä rahallista korvausta siitä riittäväksi.
Säännöllinen työaika kuulostaa oikein hyvältä.
Opettajana olen koulussa 8-15, mutta 9kuten tiedät, työaikana ei pääty siihen vaan kotona menee helposti 2 tuntia lisää korjaamiseen ja suunnitteluun. Minulle maksetaan pidetyistä tunneista, joten brutto vaihtelee 2200 -3500€/kk. Ottaisin mieluummin säännöllisesti 2600. Koulutus on maisteri + opettajankoulutus.No tervetuloa hoitoalalle, töitä löytyy ja mielellään otetaan lisää tekijöitä. :)
No jos teidän palkat tuosta nousee, harkitsen tosissani vakavasti vaihtoa.
Hienoa! :) Sitähän tässä haetaan - että saataisiin ala houkuttelevammaksi ja hoitajapula toivottavasti vielä ratkaistua.
On totta, että kyseessä olisi hyvä palkka, jos sen eteen ei tarvitsisi uhrata omaa terveyttään tekemällä kuluttavaa kolmivuorotyötä. Päivätöissä olevat sh:t sekä muut terv.huollon ammattihenkilöt saavat hätinä 2300-2500 edeä. Surkea palkka tärkeästä työstä.
Olen 4v sitten valmistunut sairaanhoitaja.
Lomaa on 5 viikkoa, lisää lomapäiviä saan sitten 11 vuoden päästä, jos saan.
Peruspalkka on 2500. Eka kokemuslisä tulee vuoden päästä.
Teen 3 - vuorotyötä erikoissairaanhoidossa. Seuraava palkka tulee bruttona olemaan suurin tähänastisista, kun saan lisiä peräti 800.
Normaalin työlistani lisäksi olen tehnyt 3 ylimääräistä vuoroa, eli viimeiset 3 viikkoa tinkinyt vapaistani niin, että joka viikko on ollut vain 1 vapaapäivä.
2 näistä vapaista on ollut niin, että vapaa alkaa iltavuoron jälkeen, jolloin pääsen kotiin 21:30, ja vapaapäivän jälkeen menen taas töihin klo 7ksi, joten palautumisaikaa ei juuri ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tollasia lomia ole tänä päivänä kuin niillä jo eläkeikää lähestyvillä hoitsuilla. Muolla on se perinteinen 28 päivää, ja oliiohan se 10 vai 15 vuoden työuran jälkeen kun niitä lomapäiviä kertyy lisää.
Niinpä niin, vain neljäsosan työurastasi teet samoilla lomilla kuin muut. Lisäksi muut edut, kuten virka- ja opiskeluvapaat, joita ei yksityisellä puolella tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Teen 3 - vuorotyötä erikoissairaanhoidossa. Seuraava palkka tulee bruttona olemaan suurin tähänastisista, kun saan lisiä peräti 800.
Normaalin työlistani lisäksi olen tehnyt 3 ylimääräistä vuoroa, eli viimeiset 3 viikkoa tinkinyt vapaistani niin, että joka viikko on ollut vain 1 vapaapäivä.
2 näistä vapaista on ollut niin, että vapaa alkaa iltavuoron jälkeen, jolloin pääsen kotiin 21:30, ja vapaapäivän jälkeen menen taas töihin klo 7ksi, joten palautumisaikaa ei juuri ole ollut.
Kiitos rehellisestä postauksesta! Kerrotko vielä, ovatko nuo tulevat lisät 3 vai 6 viikon jaksolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, vain neljäsosan työurastasi teet samoilla lomilla kuin muut. Lisäksi muut edut, kuten virka- ja opiskeluvapaat, joita ei yksityisellä puolella tunneta.
Yksityisellä sun palkkakehitys tuskin tyssähtää siihen 10 vuoteen? Virkavapaata saa, jos saa, viimeiseen 2 vuoteen ei ole ainakaan meidän alueella myönnetty kenellekään.
Eikä niistä lomista nyt kauhean kateellinen kantsi olla, harvoin saa pidettyä edes 3 viikkoa putkeen. Eipä niillä viikon pätkillä kauheasti kerkiä palautua.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vasta neljä vuotta työskennellyt alalla niin sinulla ei taida olla kokemusta muusta kuin ergonomisesta työajasta? Aiemmin oli käytäntönä, että vapaille jäätiin aamuvuorosta ja vapailta palattiin iltavuoroon. Useimmat kuitenkin pitävät tuosta aamu-ilta-yö-vapaat -rytmistä, mutta itse inhoan sitä yhden päivän vapailla sekä viikonloppuvapaan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ja nuo haluu lisää palkkaa hamennä lakkoon?
En koskaan perehtynyt alan pallkoihin, mutta jos AP palkka on normi, niin sit on enemmän kuin hyvä palkkaa tehtävään nähden.
Olen asiantuntija ja saan 5800. Hoitoalan palkat liian suuret tai minun liian alhainen.
No ei ole todellakaan mikään normi. Aloitus on on tätä propagandaa jolla yritetään saada ihmiset vastustamaan palkankorotuksia ja lietsomaan hoitajavihaa.
!
Kiitos työpaikoista amen. kirjoitti:
Pääasia että pystyy maksamaan asumisen ruuan kengät ja kiitollisina vielä että elää yleensä jos terve siitä kiitetään. Toivotaan ettei tarvi sairastaa ja selkä kestää työn nostelu puolen.Sairaalassa on muitakin kuten huolto puoli ja puhtaanapito sekä välinehuolto vaatehuolto toimistotyö palkan maksu ja keittiöpuoli ettei voi olla noin itsekkäitä.
aika kalliit kengät, jos niihin ei palkka riitä. Ostatko uudet joka kuukausi?
Teet siis vuorotyötä, kun saat noin paljon. Insinööri tienaa vuorotyöstä paljon enemmän.
Jaa. Aika ökyä. Minä saan 2500€/kk, tai vähän alle. Saan ihan normaalin listapalkan, en mitään extraa. Teen päivätyötä, joten ei tule vuorolisiä. Oikein mielelläni ottaisin ne vuorolisät. Keskussairaalaan olen hakenut töihin noin 10 kertaa, mutta kertaakaan ei ole valittu, kun minulla ei ole akuuttihoidosta tai sairaalatyöstä kokemusta. Sairaalassa sh saa tehdä vuorotyötä, jolloin tulotkin on korkeammat.
Keikkaillen saa kuulemma paremmin palkkaa, mutta se ei sovi minun luonteelleni, koska haluan tietää etukäteen, missä ja milloin olen töissä. Valmistumisen jälkeen tein jonkin aikaa, muutaman kuukauden, keikkaa. Onhan se aika pyllystä, että keikkavuoro voi olla esim. 7-13, kun vakkarit saa tehdä täyspitkää vuoroa. Minulle selitettiin rekrystä, että nuo lyhyemmät vuorot mahdollistaa ottamaan toisen keikan samalle päivälle, jos haluan tienata. Siis anteeksi mitä?! Että olisin keikalla klo 7-13 jossain ja sitten oma tauko ja siirtyminen ihan eri puolelle kaupunkia (palkatta) ja uusi työvuoro esim. 14.30-21. Sehän on älyttömän raskasta, eikä jää aikaa tehdä mitään omalla vapaa-ajalla, paitsi nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Aika ökyä. Minä saan 2500€/kk, tai vähän alle. Saan ihan normaalin listapalkan, en mitään extraa. Teen päivätyötä, joten ei tule vuorolisiä. Oikein mielelläni ottaisin ne vuorolisät. Keskussairaalaan olen hakenut töihin noin 10 kertaa, mutta kertaakaan ei ole valittu, kun minulla ei ole akuuttihoidosta tai sairaalatyöstä kokemusta. Sairaalassa sh saa tehdä vuorotyötä, jolloin tulotkin on korkeammat.
Keikkaillen saa kuulemma paremmin palkkaa, mutta se ei sovi minun luonteelleni, koska haluan tietää etukäteen, missä ja milloin olen töissä. Valmistumisen jälkeen tein jonkin aikaa, muutaman kuukauden, keikkaa. Onhan se aika pyllystä, että keikkavuoro voi olla esim. 7-13, kun vakkarit saa tehdä täyspitkää vuoroa. Minulle selitettiin rekrystä, että nuo lyhyemmät vuorot mahdollistaa ottamaan toisen keikan samalle päivälle, jos haluan tienata. Siis anteeksi mitä?! Että olisin keikalla klo 7-13 jossain ja sitten oma tauko ja siirtyminen ihan eri puolelle kaupunkia (palkatta) ja uusi työvuoro esim. 14.30-21. Sehän on älyttömän raskasta, eikä jää aikaa tehdä mitään omalla vapaa-ajalla, paitsi nukkua.
Aloita tk-sairaalan vuodeosastolta ja työkokemuksen kartuttua hakeudu keskussairaalaan töihin.
Niin. Olen itse naisvaltaisella alalla, johon tarvitaan ylempi korkeakoulututkinto eikä palkkani ole hirveästi suurempi.
Hoitajat ovat onnistuneet rakentamaan narratiivin että ovat palkkakuopassa. Sanovat esim, että vastaavan koulutuksen käyneillä insinööreillä on parempi palkka. Insinöörit eivät kuitenlaan ole töissä julkissektorilla, niin vertaus ei oikeasti toimi. Parempi vertailukohde on esim. poliisit, joilla on vastaavan pituinen koulutus ja työ julkissektorila.
Olen itse miettinyt vaihtoa hoitoalalle, koska töitä riittäisi. Palkka ei ole este vaan se, etten jaksa katsella törkeästi käyttäytyviä, haukkuvia ja vähätteleviä potilaita.
Ihmeellisen paljon vaihtelua sairaanhoitajien palkoissa. Itseäni häiritsee, että erikoistumisesta tai jatkokouluttautumisesta ei alalla palkita ja ilmeisesti osittain siitä syystä palkkakehitys on heikkoa uran edetessä.
Minuakin ärsyttää nähdä valitusta yli 3500 €:n bruttoansioista, kun itse tienaan akateemisen tuplatukinnon suorittaneena julkisella saman toimistotyössä. Mutta minulla on kuitenkin odotus nousevasta ansiokehityksestä, jos vaan jaksan panostaa työhöni. Sairaanhoitajilla tätä odotusta ei ole samassa mitassa ole.
Soisin siis sairaanhoitoon enemmän palkitsevuutta. Se on epäilemättä raskas työ, jota tehdään vähillä resursseilla. Peruspalkka voisi olla aloituspalkka, johon voisi itse vaikuttaa olennaisesti ansioitumalla, erikoistumalla, kouluttautumalla. Mielestäni brutto 4200 € olisi sopiva ansiotaso esim yllä mainituille kokeneille ja erikoistuneille kätilöille.