Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PIDÄN sairaanhoitajan palkkaani oikein hyvänä 3618e kkk

Sisar valkoinen
20.03.2022 |

Ihmettelen kollegoitani. Minusta palkkamme on hyvä. Koulutukseen nähden. Saan yli 3600e kk. Olen siitä hyvin kiitollinen enkä hyväksy lakkoa.

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Aika ökyä. Minä saan 2500€/kk, tai vähän alle. Saan ihan normaalin listapalkan, en mitään extraa. Teen päivätyötä, joten ei tule vuorolisiä. Oikein mielelläni ottaisin ne vuorolisät. Keskussairaalaan olen hakenut töihin noin 10 kertaa, mutta kertaakaan ei ole valittu, kun minulla ei ole akuuttihoidosta tai sairaalatyöstä kokemusta. Sairaalassa sh saa tehdä vuorotyötä, jolloin tulotkin on korkeammat.

Keikkaillen saa kuulemma paremmin palkkaa, mutta se ei sovi minun luonteelleni, koska haluan tietää etukäteen, missä ja milloin olen töissä. Valmistumisen jälkeen tein jonkin aikaa, muutaman kuukauden, keikkaa. Onhan se aika pyllystä, että keikkavuoro voi olla esim. 7-13, kun vakkarit saa tehdä täyspitkää vuoroa. Minulle selitettiin rekrystä, että nuo lyhyemmät vuorot mahdollistaa ottamaan toisen keikan samalle päivälle, jos haluan tienata. Siis anteeksi mitä?! Että olisin keikalla klo 7-13 jossain ja sitten oma tauko ja siirtyminen ihan eri puolelle kaupunkia (palkatta) ja uusi työvuoro esim. 14.30-21. Sehän on älyttömän raskasta, eikä jää aikaa tehdä mitään omalla vapaa-ajalla, paitsi nukkua.

Tämä on muuten alalla myös erikoista, että vaikka joka paikassa on kyllä pulaa niin töihin et esimerkiksi juuri perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon niin vaan pääse, vaan käytetään mielummin keikkalaisia.

Vierailija
102/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ja nuo haluu lisää palkkaa hamennä lakkoon?

En koskaan perehtynyt alan pallkoihin, mutta jos AP palkka on normi, niin sit on enemmän kuin hyvä palkkaa tehtävään nähden.

Olen asiantuntija ja saan 5800. Hoitoalan palkat liian suuret tai minun liian alhainen.

No ei ole todellakaan mikään normi. Aloitus on on tätä propagandaa jolla yritetään saada ihmiset vastustamaan palkankorotuksia ja lietsomaan hoitajavihaa.

Itse pidän tuota reilun 3600 euron palkkaa täysin realistisena kolmivuorotyöstä sairaanhoitajana. Onkohan se laskettu viime vuoden kokonaisansiosta? Viime vuonnahan moni sotetyönantaja maksoi hyvin hälytysrahaa ja tuplavuorokorvauksia, kun koronan vuoksi oli paha työvoimapula.

Oma kuukausipalkkani sairaanhoitajana oli työttömyyskassan laskelmien mukaan 3299e/kk, mutta tuosta on jo muutama vuosi enkä tehnyt silloin yövuoroja.

HUS:lla sh:n peruspalkka on päälle 2400 e. Jotta sais tonnilla lisiä kuussa, tarkoittaa se kyllä helevtillisesti ylitöitä, tuplavuoroja, iltoja ja öitä.

Helsingin kaupungilla yhdellä ikälisällä peruspalkka on 2738,17 euroa. Vuorolisien lisäksi sisällyttäisin laskelmiin lomarahat sekä mahdollisen tulospalkkion. Vieläkö 3600e kuulostaa mahdottomalta?

Paitsi ettei HGin kaupunki maksanut viime vuonna tulospalkkiota, eikä tule maksamaan varmasti pariin seuraavaan vuoteen.

Ja saatko tulospalkkion ja lomarahat joka kuukausi palkkaasi myös?

No ei tietenkään, mutta mielestäni ainoa oikea ja vertailukelpoinen tapa laskea kuukausipalkka on jakaa palkkatyön kokonaisvuosiansiot kahdeltatoista. Lisätkin vaihtelevat joka kuukausi samoin kuin niiden maksujaksot. Ja Helsingin kaupunki korotti viime vuonna tuplavuorokorvauksen 50 eurosta 150 euroon, eikö?

Kovasti ihmettelin sitä Twitter-kamppista, kun jotkut tosiaan jakoivat tilinauhojaan palkanmaksupäiviltä, kun ei ollut lisiä. Ja kuitenkin veroprosentista näki, että varmasti saa myös lisiä eikä sen 2400e bruttona.

Näinhän se on. Esim. USA:ssa puhutaan yleensä vuosiansioista. Merkitys korostuu silloin, kun palkan päälle tulee erilaisia lisiä epäsäännöllisesti.

Jos oikein kovasti haluaa vertailla, voihan sitä vertailla palkat ilman vuorolisiä, siinähän selviää se ero peruspalkkojen välillä, jos verrataan mitä saa kyseisistä töistä kun tekee suunnilleen normi työaikaa, ilman iltoja ja viikonloppuja. Esim. työ arkisin brutto 4000€ on monen mielestä parempipalkkainen työ kun työ vuorotyössä, jossa peruspalkka 3000€ ja lisien kanssa päästään neljääntonniin.

Jos kuitenkin työtuntimäärä on sama ja jos vyorotyötä ei edes koe huonommaksi kun päivätyö, ei välttämättä voi puhua huonompi palkkaisesta työstä.

Joku ehkä tekisi mielummin vuorotyötä neljäntonnin palkalla, kun päivätyötä kolmentonnin päivätöissä, mutta siihen ei ole mahiksia edes.

Jos kysytään, jonkun palkkaa ja se ilmoitetaan ilman vuorolisiä, on se vähän hölmöä, kun se palkka tulee kuitenkin niiden lisien kanssa joka kuukausi ja rahamäärien kyselystä on yleensä kyse. Ja jos ei lisät tule joka kuukausi sitä suuremmalla syyllä puhua sitten vuosiansioista. Voihan sitä eritellä peruspalkka ja lisät, jos haluaa.

Yleensä ne kuukausiansiot vaikuttaa pienemmiltä, mitä oikeasti on tienannut, kun näkee verotuksesta vuosiansiot. Moni helposti arvioi vuositulonsa alakanttiin jos epäsäännölliset tulot. "Hui noinko paljon olen tienannut ja joka kuukausi tulee niin vähän"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä palkkakysymyksessä pitää nyt kuitenkin huomioida se, että selvästi hoitoalalla palkat eivät ole niin houkutteleva tekijä, että alalle olisi riittävästi tulijoita.

Hoitajapula on paha jo nyt, lisäksi hoitoalan koulutuksiin hakeutuu aina vain vähemmän opiskelijoita, hoitajia on lähivuosina eläköitymässä runsaasti, ihmiset elävät aina vain vanhemmiksi ja vanhusten (jotka tarvitsevat yleensä enemmän hoitoa ja hoivaa) määrä kasvaa vuosi vuodelta. Yleinen mielipide alalla on se, että palkkaa tarvitaan lisää, jotta nykyiset tekijät jäävät ja uusia saadaan. Miten muuten siis ratkaisisitte hoitajapulan? Vai oletteko valmiita esimerkiksi maksamaan hoidosta tulevaisuudessa aiempaa enemmän tai esimerkiksi hoitamaan itse iäkkäät vanhempanne?

Meille haettiin viime keväänä kolmea sairaanhoitajaa ja kahtatoista lähihoitajaa vakituisiin työsuhteisiin. Ei yhtäkään hakijaa. Ei kertakaikkiaan ole hoitajia mistä ottaa.

Ei täällä sitä tajuta. Sitten tajutaan kun jää itse tai oma läheinen ilman hoitoa kun sairaalaan ei voida ottaa kun ei ole hoitajia. Sitten alkaa kuolla taas ihmisiä esimerkiksi umpisuolen tulehdukseen.

Sairaanhoitajien lähtöpalkka 4500 euroon ja lähäreiden 3500 euroon. Vähintään. Jos hoitajien peruspalkka olis yli 5000 euroa, mikä on itse asiassa aika vähän, niin takaan että alalle on tulijoita.

Tottakai noita summia kauhistellaan mutta se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Koska työvoimapula. Ensimmäisen hoitajapulasta seuranneen ruumiin jälkeen alkaa tapahtua etenkin jos ruumis on pieni lapsi. Sen jälkeen rahaa löytyy kuten löytyi yrityksille koronatukena.

Vierailija
104/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti parempi palkka kuin minulla lukion opena. Täydet tunnit ja noin 3100e ennen veroja, kesät työttömänä. Ja pätevä olen.

Vierailija
105/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitajien liksoja ei nosteta, niin veroja nostetaan joka tapauksessa, kun perusterveydenhuollossa hoidettavia vaivoja ei pystytä siellä hoitamaan, vaan ne äityvät niin pahaksi, että ne on hoidettava erikoissairaanhoidossa. Ja se ei ole halpaa.

Vierailija
106/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet siis vuorotyötä, kun saat noin paljon. Insinööri tienaa vuorotyöstä paljon enemmän.

Insinööri tekee tuottavaa työtä. Hoitaja ei tuota konkreettista rahaa, joten näitä ei voida verrata. Miksi hoitajat ette opiskele insinööreiksi, jos kerta taivas aukeaa sillä tavalla?

Vierailija
107/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet siis vuorotyötä, kun saat noin paljon. Insinööri tienaa vuorotyöstä paljon enemmän.

Insinööri tekee tuottavaa työtä. Hoitaja ei tuota konkreettista rahaa, joten näitä ei voida verrata. Miksi hoitajat ette opiskele insinööreiksi, jos kerta taivas aukeaa sillä tavalla?

OK. Muista tämä, kun joudut sairaalaan.

Vierailija
108/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööri- runggari on taas täällä kertomassa miten hieno mies hän on. 🥸

Onko sinulla aina ollu näin huono itsetubto?

Vierailija
109/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä palkkakysymyksessä pitää nyt kuitenkin huomioida se, että selvästi hoitoalalla palkat eivät ole niin houkutteleva tekijä, että alalle olisi riittävästi tulijoita.

Hoitajapula on paha jo nyt, lisäksi hoitoalan koulutuksiin hakeutuu aina vain vähemmän opiskelijoita, hoitajia on lähivuosina eläköitymässä runsaasti, ihmiset elävät aina vain vanhemmiksi ja vanhusten (jotka tarvitsevat yleensä enemmän hoitoa ja hoivaa) määrä kasvaa vuosi vuodelta. Yleinen mielipide alalla on se, että palkkaa tarvitaan lisää, jotta nykyiset tekijät jäävät ja uusia saadaan. Miten muuten siis ratkaisisitte hoitajapulan? Vai oletteko valmiita esimerkiksi maksamaan hoidosta tulevaisuudessa aiempaa enemmän tai esimerkiksi hoitamaan itse iäkkäät vanhempanne?

Meille haettiin viime keväänä kolmea sairaanhoitajaa ja kahtatoista lähihoitajaa vakituisiin työsuhteisiin. Ei yhtäkään hakijaa. Ei kertakaikkiaan ole hoitajia mistä ottaa.

Ei täällä sitä tajuta. Sitten tajutaan kun jää itse tai oma läheinen ilman hoitoa kun sairaalaan ei voida ottaa kun ei ole hoitajia. Sitten alkaa kuolla taas ihmisiä esimerkiksi umpisuolen tulehdukseen.

Sairaanhoitajien lähtöpalkka 4500 euroon ja lähäreiden 3500 euroon. Vähintään. Jos hoitajien peruspalkka olis yli 5000 euroa, mikä on itse asiassa aika vähän, niin takaan että alalle on tulijoita.

Tottakai noita summia kauhistellaan mutta se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Koska työvoimapula. Ensimmäisen hoitajapulasta seuranneen ruumiin jälkeen alkaa tapahtua etenkin jos ruumis on pieni lapsi. Sen jälkeen rahaa löytyy kuten löytyi yrityksille koronatukena.

Hoitajapulan takia kuolee koko ajan ihmisiä. Turha yrittää dramatisoida, että sitten alkaa tapahtua, kun eka kerta sattuu.

Vanhukset eivät pääse ajoissa hoitoon. Äidillä oli massiivinen tulehdus koko kehossa. Hän kävi kolmella eri lääkärillä, sai antibioottia ja lähetettiin kotiin. Päivystysapuun soitettiin useamman kerran ja joka kerta vastasivat, että ei tarvitse tulla päivystykseen, hoitava lääkäri on määrännyt jo hoidon. Kuume oli lähellä 40, eikä laskenut lääkkeillä, kun soitin ambulanssin. Hätäkeskuksen kanssa taistelin, lähettävätkö lanssin vai ei. Onneksi ensihoitajat huomasivat, että hengitysvaikeuksia ja kuume niin korkea ja veivät päivystykseen. Olin päivystysapuun jo aiemmin sinä päivänä soittanut ja sieltä ei mitään apua saanut. Sanoivat, että ei ole tilaa ja jatkakaa hoitoa kotona lääkärin ohjeiden mukaan. Sairaalassa antibiootit suoraan suoneen, särkylääkkeet suoraan suoneen ja 3 viikon hoitojakso. Äiti olisi kuollut kotiin.

Näitä tapahtuu ihan koko ajan, ettei saa hoitoa. Hoitovirheistä jatkuvat valitusrumbat menossa. Tunsin naisen, joka kuoli verenmyrkytykseen. Ambulanssi oli lähetetty kiireettömänä. Kun ehti paikalle, tilanne oli jo paha. Kuoli sairaalassa parin päivän päästä.

Vierailija
110/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Muista tämä, kun joudut sairaalaan.

Kyllä siellä aina joku marttyyri on hoitamassa. Hyvin harva hoitaja oikeasti uskaltaa vaihtaa alaa. Kymmenen vuotta olen kuunnellut kollegoiden ulinaa alanvaihdosta, mutta yksi on oikeasti lähtenyt. Ei hoitajien alanvaihtouhkauksia ota kukaan enää tosissaan.

Vierailija
111/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti parempi palkka kuin minulla lukion opena. Täydet tunnit ja noin 3100e ennen veroja, kesät työttömänä. Ja pätevä olen.

Minulla on sairaanhoitajana palkka vähän alle 2500€ kuussa. En ole työttömänä kesällä, valitettavasti.

Vierailija
112/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauden sattuessa hoitajat hoitaa insinöörin menoerästä taas tuottavaksi.

Vierailija
113/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa. Kannatan kuntien palkkaharmonisaatiosuunnitelmaa. Kunnilla on paljon laahaavia matalapalkka-aloja.

Palkkaharmonisaatio koskee saman työntekijäryhmän välisiä palkkoja.

Kun nyt tulee hyvinvointialueet, jossa yhdistyvät monet kunnat, niillä on eritasoiset palkat saman työntekijäryhmän välillä. Näitä harmonisoidaan samantasoisiksi.

Vierailija
114/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla palkalla saat kuitenkin ihan kivaa ansiosidonnaista kesällä.

Vierailija
115/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkausta ei saada kuntoon, niin työnantajat voisivat ihan tosissaan pyrkiä houkuttelemaan työntekijöitä kunnon eduilla. Esim. kunnollinen ja toimiva työterveys, hammashuolto tms. S-ryhmällä palkasta meni 20e kk ns. sairaskassaan palkasta. Sillä 20 eurolla saatiin paitsi toimiva työterveys, niin käyttää Diacorin (joka siis silloin toimi työterveytenä) lähes kaikki lääkäripalveluita ja maksettiin vain 30% omavastuu. Johonkin vastaavaan voisivat kunnat yrittää pyrkiä.

Vierailija
116/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Aika ökyä. Minä saan 2500€/kk, tai vähän alle. Saan ihan normaalin listapalkan, en mitään extraa. Teen päivätyötä, joten ei tule vuorolisiä. Oikein mielelläni ottaisin ne vuorolisät. Keskussairaalaan olen hakenut töihin noin 10 kertaa, mutta kertaakaan ei ole valittu, kun minulla ei ole akuuttihoidosta tai sairaalatyöstä kokemusta. Sairaalassa sh saa tehdä vuorotyötä, jolloin tulotkin on korkeammat.

Keikkaillen saa kuulemma paremmin palkkaa, mutta se ei sovi minun luonteelleni, koska haluan tietää etukäteen, missä ja milloin olen töissä. Valmistumisen jälkeen tein jonkin aikaa, muutaman kuukauden, keikkaa. Onhan se aika pyllystä, että keikkavuoro voi olla esim. 7-13, kun vakkarit saa tehdä täyspitkää vuoroa. Minulle selitettiin rekrystä, että nuo lyhyemmät vuorot mahdollistaa ottamaan toisen keikan samalle päivälle, jos haluan tienata. Siis anteeksi mitä?! Että olisin keikalla klo 7-13 jossain ja sitten oma tauko ja siirtyminen ihan eri puolelle kaupunkia (palkatta) ja uusi työvuoro esim. 14.30-21. Sehän on älyttömän raskasta, eikä jää aikaa tehdä mitään omalla vapaa-ajalla, paitsi nukkua.

Tämä on muuten alalla myös erikoista, että vaikka joka paikassa on kyllä pulaa niin töihin et esimerkiksi juuri perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon niin vaan pääse, vaan käytetään mielummin keikkalaisia.

Ei niitä keikkalaisia saa käyttää, jos on avoin vakanssi, vakkaripaikka. Silloin pitää laittaa avoimeen hakuun. Meillä ei sairaalassa ole jäänyt osastolta yhtään vakkaripaikkaa täyttämättä ja hakijoita voi olla 5-10 yhteen paikkaan. Sijaisuuksiin on vaikea saada väkeä ja niissä on koko ajan keikkalaisia. Ymmärrän hyvin, koska ei saa sijaiset lomia lomakauden aikana, esim. kesällä. Ei ole varmuutta jatkosta, koska raha. Ystäväni teki äitiyslomasijaisuuden ja odotti, jatkuuko. Hän sai pelkkiä keikkavuoroja monta kuukautta. Vasta kesäkaudeksi sai uuden sijaisuuden 3 kk. Kun alalla on työvoimapulaa, niin kuka perheellinen epävarmuudessa haluaa olla.

Vierailija
117/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se paljon vaipanvaihdosta.

Tympäisee tuollainen ☝🏻tyhmä, joka täällä päästelee aivopierujaan.

Vierailija
118/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoitaisi sairastuneet insinöörit, jos kaikki hoitajat olisivat insinöörejä?

Vierailija
119/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan työnantajien olisi pitänyt tajuta pitää työntekijöistä ja -hakijoista kiinni jo vuosikausia sitten. Minun entiseen työpaikkaani soitteli vielä joskus viisi vuotta sitten säännöllisesti työnhakijoita. Eihän niitä voitu ottaa kun tuijotettiin vakansseja ja säästöjä piti repiä. Työntekijät itkivät väsymystään kehityskeskusteluissa, mutta "kolme päivää pitää pärjätä omalla porukalla" tai "ei ole vakansseja mihin ottaa lisää työntekijöitä" tai "tänä vuonna pitää säästää x euroa". Yksi kerrallaan vakkarit väsyivät ja vaihtoivat työpaikkaa tai alaa.

Nyt nauran kun luen tuon työpaikan hakuilmoituksia. "Haemme useita hoitajia vakituiseen työsuhteeseen tai keikkatyöntekijöiksi. Saat valita, miten paljon työskentelet, voit tehdä vaikka yhden vuoron silloin tällöin". Minä veikkaan, ettei tätä nykytilannetta korjata edes rahalla. Itse en ainakaan palaa alalle, vaikka palkka nousisi reilusti. Olen onnellinen nykyisessä pienipalkkaisessa työssäni.

Vierailija
120/162 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan työnantajien olisi pitänyt tajuta pitää työntekijöistä ja -hakijoista kiinni jo vuosikausia sitten. Minun entiseen työpaikkaani soitteli vielä joskus viisi vuotta sitten säännöllisesti työnhakijoita. Eihän niitä voitu ottaa kun tuijotettiin vakansseja ja säästöjä piti repiä. Työntekijät itkivät väsymystään kehityskeskusteluissa, mutta "kolme päivää pitää pärjätä omalla porukalla" tai "ei ole vakansseja mihin ottaa lisää työntekijöitä" tai "tänä vuonna pitää säästää x euroa". Yksi kerrallaan vakkarit väsyivät ja vaihtoivat työpaikkaa tai alaa.

Nyt nauran kun luen tuon työpaikan hakuilmoituksia. "Haemme useita hoitajia vakituiseen työsuhteeseen tai keikkatyöntekijöiksi. Saat valita, miten paljon työskentelet, voit tehdä vaikka yhden vuoron silloin tällöin". Minä veikkaan, ettei tätä nykytilannetta korjata edes rahalla. Itse en ainakaan palaa alalle, vaikka palkka nousisi reilusti. Olen onnellinen nykyisessä pienipalkkaisessa työssäni.

Sama, ei tää ole ainakaan omalla kohdalla enää pelkästään kiinni rahasta vaan myös paskasta johtamisesta ja arvostuksen puutteesta. Yli- ja osastonhoitajiksi valikoituu persoonallisuushäiriöisiä jees jees tyyppejä, jotka saa ihan rauhassa terrorisoida työyhteisöjä ja kukaan ei siihen puutu. Pitkän linjan, rautaisia moniosaajia annetaan mielummin irtisanoutua, sen sijaan että saisivat virkavapaata.

Jatkuva uudistamisen hinku ja sellaisten asioiden parantelu, jotka eivät parantelua edes kaipaa (ergonominen työvuorosuunnittelu). Jatkuva venymisen ja jouston odotus työnantajan puolelta, työnantaja tosin ei itse jousta paskan vertaa.