PIDÄN sairaanhoitajan palkkaani oikein hyvänä 3618e kkk
Ihmettelen kollegoitani. Minusta palkkamme on hyvä. Koulutukseen nähden. Saan yli 3600e kk. Olen siitä hyvin kiitollinen enkä hyväksy lakkoa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ja nuo haluu lisää palkkaa hamennä lakkoon?
En koskaan perehtynyt alan pallkoihin, mutta jos AP palkka on normi, niin sit on enemmän kuin hyvä palkkaa tehtävään nähden.
Olen asiantuntija ja saan 5800. Hoitoalan palkat liian suuret tai minun liian alhainen.
No ei ole todellakaan mikään normi. Aloitus on on tätä propagandaa jolla yritetään saada ihmiset vastustamaan palkankorotuksia ja lietsomaan hoitajavihaa.
Itse pidän tuota reilun 3600 euron palkkaa täysin realistisena kolmivuorotyöstä sairaanhoitajana. Onkohan se laskettu viime vuoden kokonaisansiosta? Viime vuonnahan moni sotetyönantaja maksoi hyvin hälytysrahaa ja tuplavuorokorvauksia, kun koronan vuoksi oli paha työvoimapula.
Oma kuukausipalkkani sairaanhoitajana oli työttömyyskassan laskelmien mukaan 3299e/kk, mutta tuosta on jo muutama vuosi enkä tehnyt silloin yövuoroja.
HUS:lla sh:n peruspalkka on päälle 2400 e. Jotta sais tonnilla lisiä kuussa, tarkoittaa se kyllä helevtillisesti ylitöitä, tuplavuoroja, iltoja ja öitä.
Helsingin kaupungilla yhdellä ikälisällä peruspalkka on 2738,17 euroa. Vuorolisien lisäksi sisällyttäisin laskelmiin lomarahat sekä mahdollisen tulospalkkion. Vieläkö 3600e kuulostaa mahdottomalta?
Paitsi ettei HGin kaupunki maksanut viime vuonna tulospalkkiota, eikä tule maksamaan varmasti pariin seuraavaan vuoteen.
Ja saatko tulospalkkion ja lomarahat joka kuukausi palkkaasi myös?
No ei tietenkään, mutta mielestäni ainoa oikea ja vertailukelpoinen tapa laskea kuukausipalkka on jakaa palkkatyön kokonaisvuosiansiot kahdeltatoista. Lisätkin vaihtelevat joka kuukausi samoin kuin niiden maksujaksot. Ja Helsingin kaupunki korotti viime vuonna tuplavuorokorvauksen 50 eurosta 150 euroon, eikö?
Kovasti ihmettelin sitä Twitter-kamppista, kun jotkut tosiaan jakoivat tilinauhojaan palkanmaksupäiviltä, kun ei ollut lisiä. Ja kuitenkin veroprosentista näki, että varmasti saa myös lisiä eikä sen 2400e bruttona.
Sairaanhoitajan, kätilön, terveydenhoitajan, bioanalyytikon, röntgenhoitajan jne. peruspalkka on n.2400-2600 € kuussa. Onhan se aika vähän kun ikälisätkin tyssää jo 10 vuoden kohdalla. Ja ensimmäisen ja toiseksi viimeiseen ikälisän saa vasta 5 vuoden työn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitoalalla mutta toivon että jokainen hoitaja saisi hyvän korvauksen työstään. Se mikä se hyvä korvaus sitten on, siitä on varmasti montaa mielipidettä. Tottakai jokainen haluaisi mahdollisimman paljon palkkaa. Palkkoja on turha alkaa liikaa vertailemaan eri alojen kanssa koska maksajat vaihtelevat. Paljon on muitakin tärkeitä töitä vaikka niissä ei hoidetakaan ihmistä.
Se minua ihmetyttää miten erilaisia hoitajien palkat ovat. Joku saa yli 3 tonnia ja joku kituuttaa alle 2 tonnilla. Ymmärrän että lisät sekoittaa pakkaa mutta hankala siihen palkkaan ottaa mitään kantaa kun ei ole hajuakaan peruspalkoista. Täälläkin ne tuntuu vaihtelevan paljonkin.
Voit tarkistaa lähtöpalkat KVETS:istä sekä yksityispuolen TES:istä. En usko, että nykyisin on enää alle 2000e lähtöpalkkaa paitsi ehkä hoiva-avustajalla tai oppisopimusopiskelijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon vaipanvaihdosta.
Törkeetä tekstiä. Jos joudut joskus sairaalahoitoon niin voi mieli muuttua.
Miksi vähättelet itse vaipanvaihtoa? Tärkeää työtä.
Mitä en itse ymmärrä, on se, että kätilöksi erikoistunut sairaanhoitaja saa samaa palkkaa kuin sairaanhoitaja. Koulutus on pidempi ja vastuu aivan jäätävä. Sitten peruspalkka jotain hikiset 2500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa sinulle, jos olet tyytyväinen. Itse sairaanhoitajana saan bruttona 2640 euroa/kk ja en ole tyytyväinen.
Anteeksi, miksi et ole tyytyväinen? Onko summa vakiona joka kuukausi tuon? Sulla ei siis ole niitä kuuluisia lisiä tai ylitöitä ikinä? Jos tuo on pohjapalkka, on se koulutukseen nähden oikein hyvä.
Ei ole lisiä, työaikani on pääsääntöisesti 7 - 15. Pyrin myös lähtemään töistä kun työaika loppuu, kun on muutakin elämää. Toki joskus on pakko jäädä ylitöihin kun työtehtäväni on sellainen, ettei kukaan muukaan kesken jääviä töitä jatka, mutta tosiaan pyrin välttämään. Työni on todella vastuullista ja stressaavaa enkä koe tällä hetkellä rahallista korvausta siitä riittäväksi.
Säännöllinen työaika kuulostaa oikein hyvältä.
Opettajana olen koulussa 8-15, mutta kuten tiedät, työaikana ei pääty siihen vaan kotona menee helposti 2 tuntia lisää korjaamiseen ja suunnitteluun. Minulle maksetaan pidetyistä tunneista, joten brutto vaihtelee 2200 -3500€/kk. Ottaisin mieluummin säännöllisesti 2600. Koulutus on maisteri + opettajankoulutus.
No tervetuloa hoitoalalle, töitä löytyy ja mielellään otetaan lisää tekijöitä. :)
Hohhoi taas joku peruskoulun käynyt, psyykkisistä syistä eläkettä odottava katkera alottaa tämmösen ketjun, joita on varmaan kymmeniä tässäkin foorumissa.
Olen synnytyssalikätilö yliopistollisessa sairaalassa ja bruttopalkkani ilman haittalisiä on 2458€/kk.
45 vuoden koulutus kirjoitti:
Olen synnytyssalikätilö yliopistollisessa sairaalassa ja bruttopalkkani ilman haittalisiä on 2458€/kk.
Apua, missä kestää kätilön koulutus 45 vuotta?!
Tässä palkkakysymyksessä pitää nyt kuitenkin huomioida se, että selvästi hoitoalalla palkat eivät ole niin houkutteleva tekijä, että alalle olisi riittävästi tulijoita.
Hoitajapula on paha jo nyt, lisäksi hoitoalan koulutuksiin hakeutuu aina vain vähemmän opiskelijoita, hoitajia on lähivuosina eläköitymässä runsaasti, ihmiset elävät aina vain vanhemmiksi ja vanhusten (jotka tarvitsevat yleensä enemmän hoitoa ja hoivaa) määrä kasvaa vuosi vuodelta. Yleinen mielipide alalla on se, että palkkaa tarvitaan lisää, jotta nykyiset tekijät jäävät ja uusia saadaan. Miten muuten siis ratkaisisitte hoitajapulan? Vai oletteko valmiita esimerkiksi maksamaan hoidosta tulevaisuudessa aiempaa enemmän tai esimerkiksi hoitamaan itse iäkkäät vanhempanne?
Vierailija kirjoitti:
Mitä en itse ymmärrä, on se, että kätilöksi erikoistunut sairaanhoitaja saa samaa palkkaa kuin sairaanhoitaja. Koulutus on pidempi ja vastuu aivan jäätävä. Sitten peruspalkka jotain hikiset 2500€.
Täähän on yks isoimpia ongelmia hoitoalan palkkauksessa. Jos sulla on erikoisosaamista tai hankit lisäosaamista, niin ainoastaan työmäärä kasvaa, muttei liksa. Tai jos sijaistat vaikka esihenkilöä, niin siitä aletaan maksaa korvausta vasta 2 viikon sijaistamisen jälkeen (tai niinkuin Hgin kaupungilla, 4 viikon jälkeen). Jos näitä asioita saataisiin edes kuntoon, niin sekin olis jo jotain. Siihen asti olen ainakin itse kieltäytynyt kaikista vastuuhommista yms.
Vierailija kirjoitti:
45 vuoden koulutus kirjoitti:
Apua, missä kestää kätilön koulutus 45 vuotta?!
Toivottavasti ei missään, pilkku ei jostain syystä näy. 😅
4,5 v. kestää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä palkkakysymyksessä pitää nyt kuitenkin huomioida se, että selvästi hoitoalalla palkat eivät ole niin houkutteleva tekijä, että alalle olisi riittävästi tulijoita.
Hoitajapula on paha jo nyt, lisäksi hoitoalan koulutuksiin hakeutuu aina vain vähemmän opiskelijoita, hoitajia on lähivuosina eläköitymässä runsaasti, ihmiset elävät aina vain vanhemmiksi ja vanhusten (jotka tarvitsevat yleensä enemmän hoitoa ja hoivaa) määrä kasvaa vuosi vuodelta. Yleinen mielipide alalla on se, että palkkaa tarvitaan lisää, jotta nykyiset tekijät jäävät ja uusia saadaan. Miten muuten siis ratkaisisitte hoitajapulan? Vai oletteko valmiita esimerkiksi maksamaan hoidosta tulevaisuudessa aiempaa enemmän tai esimerkiksi hoitamaan itse iäkkäät vanhempanne?
Meille haettiin viime keväänä kolmea sairaanhoitajaa ja kahtatoista lähihoitajaa vakituisiin työsuhteisiin. Ei yhtäkään hakijaa. Ei kertakaikkiaan ole hoitajia mistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa sinulle, jos olet tyytyväinen. Itse sairaanhoitajana saan bruttona 2640 euroa/kk ja en ole tyytyväinen.
Tuo on TES minimi ilman yhtään mitään lisiä. Lisäksi et laske lomarahoja mukaan joten reaalisesti bruttopalkka on isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille haettiin viime keväänä kolmea sairaanhoitajaa ja kahtatoista lähihoitajaa vakituisiin työsuhteisiin. Ei yhtäkään hakijaa. Ei kertakaikkiaan ole hoitajia mistä ottaa.
Samaa olen kuullut pk-seudulla sairaalassa keikkailevana. Ainoilla hakijoilla saattaa olla puutteellinen kielitaito, mutta heidät palkataan kun ei ole muitakaan hakijoita. Kuormittaa vaan työyhteisöä ja valitettavasti saattaa johtaa vaaratilanteisiin, jos kommunikaatio potilaan tai kollegan kanssa ei suju.
Muistakaa mainita työtunnit, onko ilta, yötyötä ja viikonloppuja sekä lomat.
Siivoojakin tienaisi helposti 4000e/kk, jos tekisi vain ilta ja yötyötä kaikki viikonloput ja 16 tunnin työpäivät, ottaa vuosilomat rahana. Siinä on vain on, että elämä menee samalla ohi.
Oikeasti hoitajapula on sellainen, että siitä eivät vielä työssä olevat uskalla edes puhua ääneen, tai jaksa, vaan suunnittelevat pakoa, juuri valmistuneet hoitavat erikoisaloilla töitä, joihin pitäisi saada vuosien perehdytys työparina. Oikeasti en edes uskalla kertoa läheiselleni miten kokemattomissa käsissä hänen henkensä kirjaimellisesti on monta kertaa viikossa.
Liksa se on, jonka takia sitä työtä tehdään eikä harrastaminen. Minusta hoitaja on hoitoalan asiantuntija, ja hänellä on myös lakisääteinen vastuu eli hoitovirheitä ei saa tehdä tai jos vahinko käy, joudut pahassa tapauksessa vielä oikeuteen ja ammatinharjoittamiskieltoon, työ on myös raskasta. Sairaanhoitajan koulutus on AMK-koulutus. Mun nähden 3600 euroa alkaa olla kelvollinen palkka siitä työstä. Enemmänkin saisi maksaa! Pääkaupunkiseudulla asuminen on niin kallista, että turha kuvitella että hoitajia saa jollain
"no onhan tämä kutsumusammatti" ajattelulla palkatuksi. Ei se koulutuksen lisääminen auta, jos liksalla ei tule toimeen. Mulla vaihtoi nelikymppinen kaveri alaa, kun saa saman palkan helpommalla ihan muista hommista eikä tarvitse valvoa öitään.
Itse saan asiantuntijatyöstä 4400 euroa brutto tradenomin koulutuksella. Minun ei tarvitse olla kenenkään hengestä ja terveydestä kuitenkaan vastuussa.
Jos ei tuolla pärjäisi, kuuluisi sairaalaan, potilaaksi.
En ole hoitoalalla mutta toivon että jokainen hoitaja saisi hyvän korvauksen työstään. Se mikä se hyvä korvaus sitten on, siitä on varmasti montaa mielipidettä. Tottakai jokainen haluaisi mahdollisimman paljon palkkaa. Palkkoja on turha alkaa liikaa vertailemaan eri alojen kanssa koska maksajat vaihtelevat. Paljon on muitakin tärkeitä töitä vaikka niissä ei hoidetakaan ihmistä.
Se minua ihmetyttää miten erilaisia hoitajien palkat ovat. Joku saa yli 3 tonnia ja joku kituuttaa alle 2 tonnilla. Ymmärrän että lisät sekoittaa pakkaa mutta hankala siihen palkkaan ottaa mitään kantaa kun ei ole hajuakaan peruspalkoista. Täälläkin ne tuntuu vaihtelevan paljonkin.