Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansplaining = men explaining things to me

Vierailija
30.08.2015 |

Mansplaining!

Koko ikäni miehet ovat luennoineet minulle asioita, jotka tiedän itse paremmin. Heidän pitää vain päteä ja kuulla oma äänensä.

Kootaan parhaat selitykset ja tilanteet.

Kommentit (277)

Vierailija
101/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tällaisia tiedän, mutta minusta nämä selostajat kyllä selostavat ihan samalla tavalla naisille kuin miehillekin, ettei se ole mitenkään sukupuolisidonnaista :-)

Vierailija
102/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä termin sukupuolittamista, kokemukseni mukaan naisetkin "mansplainaa" ja paljon.

Olen itse tutkija ja tiedän useammankin naisen, jotka wikipediatiedoillaan pätevät aihettani liippaavista asioista mulle. Vastaan rauhallisesti, mutta varmasti, osoittaen heidän tietämyksensä vääräksi ja vanhentuneeksi. Koettavat sen jälkeen meuhkaamalla pää punaisena osoittaa olevansa kuitenkin oikeassa. Huoh.

Uuden termin paikka kyllä.

M34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nykyään en vaivaudu edes korjaamaan ihmisten selviä virheitä, koska sekin on mansplaining. Yleensä liittyvät tilanteisiin jotka koskettavat koulutustani ja työtäni. Totean että parempi antaa muiden luulla olevansa oikeassa kuin saada tuota leimaa.

Vierailija
104/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku mies selittää termiä vähän tarkemmin?

En minä ainakaan, kun en osaa ulkomaan kieliä.

M42

Vierailija
105/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nykyään en vaivaudu edes korjaamaan ihmisten selviä virheitä, koska sekin on mansplaining. Yleensä liittyvät tilanteisiin jotka koskettavat koulutustani ja työtäni. Totean että parempi antaa muiden luulla olevansa oikeassa kuin saada tuota leimaa.

Tunnistan valitettavasti käytöksen omasta toiminnastani. Ajan kanssa tämä poliittisen korrektiuden kulttuuri oikeasti tyhmentää meitä kollektiivisesti - viestin arvo riippuu enemmän sanojasta kuin sisällöstä.

Vierailija
106/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Womansplaining = Käyt neuvolassa ja kätilö puhuu vain äidille, ei huomioi isän kysymyksiä tai kysy häneltä mitään.

Womansplaining  = Kun tulet naisvaltaiseen työyhteisöön niin sinulle todetaan, että olet varmaan saanut paikan vain sen takia että olet mies

Womansplaining = Kun ongelmaan ei haeta ratkaisuja vaan kerrotaan tunteista ja suututaan kun asioita käsitellään ratkaisukeskeisesti.

Ai niin, jokainen noista voisi olla mansplainaustilanne. Idiootteja löytyy, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
107/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt seuraava asia joka apinoidaan amerikkalaisesta kulttuurista Suomeen ilman lähdekritiikkiä ja kulttuurierojen ymmärtämistä?

Nuoret. ÄLKÄÄ apinoiko amerikkalaisia asioita tänne enää. Kulttuurit ovat täysin erilaiset. Sanon tämä 20-vuoden yhdysvalloissa asumisen perusteella.

Kyllä minua on wifesplainattu enemmän kuin minä olen vaimoa husbandsplainannut. 

Vierailija
108/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mansplainingissa on kyse nimenomaan siitä, että vähemmän pätevä mies selittää asiaa pätevämmälle naiselle sillä oletuksella, että itse tietää miehenä automaattisesti naista paremmin. Monilla naisilla on kokemusta tästä, ja siksi tilanteelle on syntynyt oma nimi.

Esim. edellinen kommentti "asiantuntijamies vs wikipedianainen" ei liity aiheeseen mitenkään.

Itse voisin kertoa esimerkin: kärsin vaikeista kuukautisista ja lähes jatkuvasta vuodosta ja kivuista. Olen avoin asiasta, koska mielestäni naisten terveydestä ei puhuta tarpeeksi ja aihe on edelleen melko tabu. Olen useamman kerran sekä netissä että tosielämässä törmännyt miehiin, jotka alkavat todella selittää minulle, miten minun terveyttäni pitäisi hoitaa. Alkaen "tiedäthän, että ehkäisyjä on erilaisia?" "oletko kokeillut buranaa?" eli ylä-asteen terveystiedon tietäjät -sarjasta siihen, että miehet käskevät minua että "vaadi tutkimuksia!" ihan kuin minulle ei itselleni tulisi mieleen ja ikään kuin gynekologi tekisi juuri muuta kuin valittelisi tilannetta ja sitä, että ei näitä naisten sairauksia tunneta kovin hyvin ja mitäpä jos kokeillaan vielä jotain muuta ehkäisyä.

Sitten jos en jaksa kuunnella Jouni 28v tietämystä naisten terveydestä vaan sanon että enköhän minä tiedä nämä kuukautishommat sinua paremmin, niin loukkaannutaan ja olen kiittämätön...

Vierailija
109/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mansplainingissa on kyse nimenomaan siitä, että vähemmän pätevä mies selittää asiaa pätevämmälle naiselle sillä oletuksella, että itse tietää miehenä automaattisesti naista paremmin. Monilla naisilla on kokemusta tästä, ja siksi tilanteelle on syntynyt oma nimi.

Esim. edellinen kommentti "asiantuntijamies vs wikipedianainen" ei liity aiheeseen mitenkään.

Itse voisin kertoa esimerkin: kärsin vaikeista kuukautisista ja lähes jatkuvasta vuodosta ja kivuista. Olen avoin asiasta, koska mielestäni naisten terveydestä ei puhuta tarpeeksi ja aihe on edelleen melko tabu. Olen useamman kerran sekä netissä että tosielämässä törmännyt miehiin, jotka alkavat todella selittää minulle, miten minun terveyttäni pitäisi hoitaa. Alkaen "tiedäthän, että ehkäisyjä on erilaisia?" "oletko kokeillut buranaa?" eli ylä-asteen terveystiedon tietäjät -sarjasta siihen, että miehet käskevät minua että "vaadi tutkimuksia!" ihan kuin minulle ei itselleni tulisi mieleen ja ikään kuin gynekologi tekisi juuri muuta kuin valittelisi tilannetta ja sitä, että ei näitä naisten sairauksia tunneta kovin hyvin ja mitäpä jos kokeillaan vielä jotain muuta ehkäisyä.

Sitten jos en jaksa kuunnella Jouni 28v tietämystä naisten terveydestä vaan sanon että enköhän minä tiedä nämä kuukautishommat sinua paremmin, niin loukkaannutaan ja olen kiittämätön...

Naiset menevät nykyään mansplainingin taakse ja mitätöivät sen kautta myös asiantuntijatiedon. Minulla on tästä paljon kokemusta.

Vierailija
110/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sanoo vain "kyllä, kulta" ja "haluaisitko vielä yhden orgasmin?"

Kuulehan kultaseni en ole saanut vielä yhtäkään. Yritä enemmän

Vierailija
111/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt seuraava asia joka apinoidaan amerikkalaisesta kulttuurista Suomeen ilman lähdekritiikkiä ja kulttuurierojen ymmärtämistä?

Nuoret. ÄLKÄÄ apinoiko amerikkalaisia asioita tänne enää. Kulttuurit ovat täysin erilaiset. Sanon tämä 20-vuoden yhdysvalloissa asumisen perusteella.

Olet kyllä täysin oikeassa. Nykyään nuoret ihmiset sekoittavat hyvin usein USA:n ja Suomen asiat - johtunee siitä, että englanninkielistä mediaa seurataan paljon ja kotimaan asiat tunnetaan melko huonosti.

Vierailija
112/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaveri alkoi takapenkiltä neuvoa mulle, kuskille, kuinka mun pitäisi sillä omalla autollani ajaa. Kysyin, että jäätkö kyydistä vai tukitko turpasi. Hiljeni.

Tämä kyllä varmaan ihan yleisin, jos nainen sattuu autoa ajamaan. Niin oletus on ei osaa ajaa autolla, ja neuvotaan ja selitetään se koko matka. xD

Vierailija
113/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaveri alkoi takapenkiltä neuvoa mulle, kuskille, kuinka mun pitäisi sillä omalla autollani ajaa. Kysyin, että jäätkö kyydistä vai tukitko turpasi. Hiljeni.

Tämä kyllä varmaan ihan yleisin, jos nainen sattuu autoa ajamaan. Niin oletus on ei osaa ajaa autolla, ja neuvotaan ja selitetään se koko matka. xD

Ja täällä tosielämän puolella taas nainen voi ihan hyvin suuttua miehelle siitä, että tämä ei neuvonut autoasioissa, vaikka tiesi paremmin.

Vierailija
114/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset menevät nykyään mansplainingin taakse ja mitätöivät sen kautta myös asiantuntijatiedon. Minulla on tästä paljon kokemusta.

No se ei tietenkään ole hyvä asia missään tilanteessa, että asiantuntijatieto mitätöidään. Naisetkin harrastavat sitä, valitettavasti.

Se ei silti poista sitä, että manspleinaus on yleistä ja rasittavaa ja sille on oma sana.

Manspleinaus on erityisen hyvä sana kuvaamaan miehiä, jotka ovat aina omasta mielestään fiksumpia kuin naiset. Esim. oma exäni oli tällainen: oli omasta mielestään vakuuttunut, että oli minua fiksumpi lingvistiikassa, vaikka minä opiskelin sitä pääaineena yliopistossa ja hän taas oli katsonut netistä muutaman aihetta käsittelevän videon.

Vierailija
115/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mansplainaan, koska nuorempana sain syytökset niskaan erään vanhemman naisen mokailusta koska en ollut selittänyt tarpeeksi ohjelmiston toimintoja, koska nainen oli oman selityksensä mukaan useita vuosia jo käyttänyt sitä, ja päin helvettiä kun asiat menivät, vasta töihin tulleen it-pojun vikahan se oli.

Vierailija
116/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, siis tuosta onkin koko ajan ollut kysymys!

Tämä on vanha ja tunnettu miesten ja naisten välinen ero. Keskivertomies on keskusteluissa ratkaisukeskeinen, kun taas keskivertonainen haluaa lähinnä sympatiaa. Mies halusi tuossa todennäköisesti vain käydä eri ratkaisuvaihtoehtoja läpi ja olla oikeasti avuksi - nainen taas olisi halunnut kuulla lohduttavia sanoja ja tulkitsi miehen jutut "päsmäröinniksi".

Miehet on tällaisia myös toisilleen. Lähdetään käymään läpi ratkaisuvaihtoehtoja, jotka voisivat auttaa tilanteeseen.

"Oot varmaan katsonut jo iskarit?"

"Sä varmaan ekana buuttasit tämän uudelleen?"

"Kokeilit varmaan tolla toisellakin maalilaadulla?"

vs.

"Olet hyvä mekaanikko/IT-kaveri/maalari, kyllä se siitä! Uskon suhun!"

Tämä kommunikaatioero on hyvin konkreettinen miesten ja naisten välillä, älä ota sitä itseesi. Emme me miehetkään yleensä pahastu naisten tsemppi- ja symppikommenteista. :)

Vierailija
117/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä täysin oikeassa. Nykyään nuoret ihmiset sekoittavat hyvin usein USA:n ja Suomen asiat - johtunee siitä, että englanninkielistä mediaa seurataan paljon ja kotimaan asiat tunnetaan melko huonosti.

Kuvitteletteko te todella että sieltä ei “apinoida” sitä kulttuuria siinä samalla? Asuin USAssa kuutisen vuotta, sitä ennen briteissä muutaman vuoden, joten ymmärrän kulttuurierot, mutta se että joku on selvempää USAssa, ei tee siitä puuttuvaa muualla.

Mansplainingiin olen törmännyt joka maassa.

Vierailija
118/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sana kuvaa sitä, että oletetaan miehen osaavan asioita ja suututaan kun näin ei ole? Eräs tapailemani nainen suuttui kun en osannut sanoa mikä hänen autossaan on vikana ja haukkui minun olevan miehenä turhake. En ole mikään mekaanikko tai autoa edes omistanut.

Vierailija
119/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mansplainaan, koska nuorempana sain syytökset niskaan erään vanhemman naisen mokailusta koska en ollut selittänyt tarpeeksi ohjelmiston toimintoja, koska nainen oli oman selityksensä mukaan useita vuosia jo käyttänyt sitä, ja päin helvettiä kun asiat menivät, vasta töihin tulleen it-pojun vikahan se oli.

Juuri tämä on itsellänikin ongelmana nykyään usein. Jos selitän perinpohjaisesti, mansplainaan, jos en selitä, niin olen pimittänyt tietoa.

Oikeasti koko mansplaining-puhe on vain haitallista. Lopetetaan tämä amerikankotkotusten apinointi ja ollaan taas ihan suomalaisia pliis.

Vierailija
120/277 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sana kuvaa sitä, että oletetaan miehen osaavan asioita ja suututaan kun näin ei ole? Eräs tapailemani nainen suuttui kun en osannut sanoa mikä hänen autossaan on vikana ja haukkui minun olevan miehenä turhake. En ole mikään mekaanikko tai autoa edes omistanut.

Tämä! Itselleni myös tullut vastaan melko useinkin, mulle on myös suututtu kun en tiedä autoista paljoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi