Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinki-Jyväskylä-Helsinki, VR 122€ vs.Omnibus 29€!

Vierailija
30.08.2015 |

Ja ihan normaaleja lähtö- ja paluuaikoja etsin. Nyt ymmärrän, miksi VR:n on pakko aloittaa yt:t.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnibussi on kyllä yleensä paljon halvempikin, alle kympin eestaas. Ja junalipun saa myös Veturi-jäsen paljon halvemmalla, kun on ajoissa etsimässä lippua. Ei tietenkään auta aina, jos tulee äkkilähtö. Olen kaikki junamatkani kulkenut parin vuoden aikana viitosen tai kympin lipuilla, noin 15 matkaa.

Vierailija
2/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin just sarjalipun Jkl-Hki, 149€ 10 yhdensuuntaista matkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:54"]

[/quote]Minäkin mietin sen ostamista, mutta muistelen että voimassaoloaika oli aika lyhyt, en käy niin usein Helsingissä :) Mutta edullinen on kyllä. Miten se paikanvaraus hoituu?

2

Vierailija
4/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, Onnibus on hankala kilpailija halpoine hintoineen. Eipä tuossa hintaerossa sinänsä mitään ihmeellistä ole, kyseessä on kuitenkin kaksi eri kulkuvälinettä eikä hintoja voi suoraan verrata. Lentolipujen hinnoissakin on helposti satojen prosenttien hintaeroja kun vertaa eri yhtiöiden lentoja.

Vierailija
5/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Helsinki-Vaasa opiskelija 10 matkaa 199 euroa. miten Jyväskylä voi olla noin paljon halvempi? Edestakainen viimetinka-menopaluu on noin 80.

Vierailija
6/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvatkaapa paljonko on Hki-Tre väli junalla?
39, 90 euroa!
Tasan en mee junalla.

Vierailija
7/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:56"]

[/quote]Minäkin mietin sen ostamista, mutta muistelen että voimassaoloaika oli aika lyhyt, en käy niin usein Helsingissä :) Mutta edullinen on kyllä. Miten se paikanvaraus hoituu?

2

[/quote]

Puoli vuotta, ja sitä voi käyttää useampikin henkilö

Vierailija
8/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:58"]

Ja arvatkaapa paljonko on Hki-Tre väli junalla? 39, 90 euroa! Tasan en mee junalla.

[/quote]No pakkko sieltä on se kallein lippu ostaa?

Vierailija
9/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 08:59"]

2

[/quote]

Puoli vuotta, ja sitä voi käyttää useampikin henkilö

[/quote]Okei, tuo meni minulta ohitse, että sitä voi käyttää useampikin. Meniköhän se tarjous jo ohi...

Vierailija
10/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin junalla kulkemisen, kun lippujen hinnat nousivat muutama vuosi sitten niin paljon. Alennuslippuja kun ei paljon 8-16 päivätyöläiselle löydy eikä varsinkaan yhteysvälille, missä on kaksi vaihtoa. Ennen hinta meni sen mukaan mikä oli matka paikkakunnalta A paikkakunnalle B, mutta tuolloin ne muuttuivat niin, että mitä pitempää olet rautatien päällä, sitä enemmän maksat. Eipä kannata ihmiselle, joka joutuu menemään kiertoteitä.

Autolla maksan kaikki kulut mukaan lukien, polttoaineet, vakuutukset, ja laskin hinnat myös huolloille ja renkaille niin, että renkaat pitää ostaa kahdet kolmessa vuodessa, ajomäärilläni se todella on näin paljon, suunnilleen saman kuin junalippuihin menisi. Säästän siinä kuitenkin aikaa kolmisen tuntia ja pääsen pihasta pihaan. Junalla pitäisi toisessa päässä kävellä kolme kilometria, kun sunnuntai-iltaisin ei enää kulje bussejakaan. Käyn siis töissä toisella paikkakunnalla.

Ei tämä ekologista ole, mutta joskus on oltava itsekäs. Sarjalippuja toki käytin, mutta sekin oli rasittavaa aina seuraavan junan konnarille selittää, että joo, siinä on se käytetyn  pykälä, mutta minulla on tässä takana jo kaksi vaihtoa. Eikä tartte jännittää, ehtiikö illan viimeiseen junaan. Eikä omassa autossa käy kukaan ovella tupakalla, kukaan ei lakkaa kynsiään eikä kukaan huuda puhelimeen vieressä. 

Vierailija
11/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

[/quote]

Puoli vuotta. Mut jos olet kolme matkaa käyttänyt, loput on jo ilmaista. 

Vierailija
12/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnibussilla pääsee usein jopa halvemmalla. Halvimmillaan olen päässy Jkl - Oulu välin eurolla. Matkasta Oulu - Jyväskylä - Tampere - Jyväskylä - Oulu maksoin vain 20e, vaikka liput olivat viikonloppuvuoroille. Jos Onnibussia ei olisi, en näkisi ystäviä käytännössä melkein koskaan, koska pienituloisena ei ole varaa maksaa VR:n matkasta yli 100e (vieläpä vaihdon kanssa). Yhtään edullisemmaksi ei tulisi tavallisella bussiyhtiölläkään. Tuolloinkin menopaluu maksaisi yli satasen.

Vierailija
13/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuskelin jokunen vuosi sitten kuppilassa kun seuraani lyöttäytyi mies joka illan jatkuessa kertoi olevansa VR:n veturinkuljettaja. Retosteli sitten paremman puutteessa palkkatiedoillaan jotka näin opiskelijan korvaan tuntuivat tähtitieteellisiltä. Niillä kerrotuilla palkoilla maksaa jo useamman linja-autonkuljettajan palkat - ja tämän episodin jälkeen minulle ei ole tarvinnut selitellä VR:n hintojen kalleutta.

Joo, junankuljettajan työ on vastuullista - mutta onko linja-autonkuljettajan työ jotenkin vastuuttomampaa ?

Vierailija
14/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalippuja saa halvemmalla, kun kuuluu veturiin ja jos ostaa viikkoa ennen. Mieluummin sitä istuu junassa kuin täyteen ahdetussa bussissa. Jos talvikeli, niin noin 200 km matkat matkustan mieluummin junalla, kuin omalla autolla.

Vierailija
15/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:09"]

2

[/quote]

Puoli vuotta. Mut jos olet kolme matkaa käyttänyt, loput on jo ilmaista. 

[/quote]

Sä taisit ostaa aikaan, jolloin nämä oli puoleen hintaan, ei se muuten noin halpaa ole. Mulla sarjalipulla hinta olisi hiukan alle 70 euroa/suunta, yksittäin ostettuna 80 eurosta ylöspäin ja pahimmillaan maksaa 120 euroa, mutta sitä yhteysväliä en kyllä koskaan käytä. Yhteen suuntaan, kyllä. Autolla menee bensaa 40 litraa eli n. 60 euroa, yli tai alle vaihdellen päivän hinnan mukaan sekä sen mukaan, missä sattuu tankkaamaan. Sitten jää vielä autolle toinen mokoma kuluihin, eli edullisempaa on, toisinaan lähtee läheinen mukaan ja hän opiskelijana pääsee kyydissä ihan ilmaiseksi, lähisukua kun on, mutta siinä säästää jo paljon jos hänellekin laskee junalipun hinnan. Ne kun ovat ruuhkavuorolla opiskelijalle nykyään vain 45 % alennuksella. Onnibussilla on halvempaa mennä kuin omalla autolla, vielä on kokematta. Itse joutuisin silläkin kiertämään, mutta seuraava pk-seudun reissu on tarkoitus sillä kokeilla. 

Vierailija
16/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vko sitten ostin Jkl-Hki meno-paluun 14 euroa. B
Onnilla oli painoraja tavaroille.

Vierailija
17/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omko?

Vierailija
18/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 09:28"]Omko?
[/quote] onko mitä?

Vierailija
19/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näkyy pitävän paikkansa, Helsinki-Jyväskylä välille saa sarjalipun tällä hetkellä 149 eurolla, ihan aikuinen. Mutta tämä johtuu VR:n kampanjasta, jota on mainostettu, eli suosituimmille yhteysväleille on sarjalippuja alennushintaan. Tämä tarjous loppuu pian, joten olkaa nopeita. Eli tuo ei ole normaalihinta, vaan kampanjahinta ja se on vain joillekin väleille.  Vaasa-Helsinki välille kampanjahinta on 199 euroa, eikä kampanjahinnoista anneta opiskelija-alennuksia. Kun taas minun kahden vaihdon sarjalipun hinta on yli 900 euroa! Herranjestas, hinta on noussut vuodessa yli 200 euroa, muistaakseni lähemmäksi 250! Vuosi sitten se oli alle 700. Eli näköjään renkaiden hinnat tulikin tuossa tienattua, ja vielä muutama tankki bensaa päälle, jos ajattelee koko vuoden hintaa. 

Vierailija
20/70 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 unohti kertoa olevansa 11 ja totesi juuri tämän keskustelun ansiosta, ettei junaa kannata enää käyttää ollenkaan kotimatkaan.