Kuvat Välimereen hukkuneista lapsista
Kaveri jakoi facebookissa tuollaisen jonkun tekemän albumin hukkuneiden lasten kuvista. Vauvoja kellumassa vedessä vaipoissaan. Saman ikäisiä lapsia kuin itsellänikin on ja tottakai järkyttää. Silti myös ärsyttää että en saa itse valita tuleeko silmilleni noin järkyttäviä kuvia yhtäkkiä.
Mitä mieltä olette tuollaisten kuvien jakamisesta pyytämättä? Varmaan moni muukin on jo kyseiseen albumiin törmännyt. Tavallaan ymmärrän että joo saahan tuolla nyt viestiä tehostettua, mutta silti, ne kuvat on ihan helvetin järkyttäviä. Seuraavaksi varmaan aletaan jakamaan kuvia tieliikenneonnettomuuksien mössäytyneistä ruumiista.
Kommentit (240)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:57"]
Olisi kyllä mukava ihmiskoe ottaa joukko suomalaisia,vähän pommittaa heitä ja pakottaa elämään sotamaisissa olosuhteissa ja sitten viedä pakolaisleirille keskenään,missä nukkuisivat teltoissa eivätkä saisi ruokaa. Millainenkohan järjestys siellä syntyisi? Ihmiset hermotriekaleina asuisivat vieri vieressä.. Kyllä varmaan tulisi menestystarina! Suomalaisethan on niin tunnettuja yritteliäisyydestään ja pärjäämisestään. Ei ollut täälläkään mitään ongelmia veteraaneilla sotien jälkeen......
[/quote]
Aivan! Ja tulevat tunnetusti niin hyvin keskenään. Koskaan ei ole naapurin kanssa riitoja pikkuasioista, saati että somessa kukaan solvais toista, joten pakolaisleirilläkin elettäis kuin pupuset sulassa sovussa. Mamukeskustelussakin tulee esiin suomlaisten empaattinen asenne ja halu jakaa siitä mitä heillä niin runsaasti on. Varmasti pikku eväistään leireillä antaisivat muille palan.
Satuahan tämä on ja todellisuus on toista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:22"]
Sulle ei vaan mene kaaliin, ettei jonnekin aavikolle voi putkahduttaa yhtäkkiä uutta kaupunkia leiristä.
[/quote]
Mikä estää? Rakentamaton aavikko on nimenomaan otollinen paikka koska siellä ei ole mitään tiellä.
[/quote]
Joo, ihan uskomattoman otollinen. Ei vettä ja mikään ei kasva. Toktok, ajattelu olis sullekin sallittua.
[/quote]
Alapeukuttajat eivät oivaltaneet, että jollain se miljoonien porukka olis juotettava ja syötettäväkin keskellä aavikkoa. Jos vaikka K-kaupasta hakevat?
[/quote]
Älä nyt viitsi olla noin mielikuvitukseton.
YK'pakolaisjärjestön kenian operaation budjetti on n. 250miljoonaa vuodessa eli suurinpiirtein neljännes Suomen kehitysavusta. Sillä pidetään jotenkuten hengissä n. 600 000 pakolaista ja pyöritetään myös niitä kouluja n. 50 000 lapselle.
Kehitysapu nykymuodossaan on pitkälti epäonnistunut, länsimaiden harrastama ylijäämän dumppaaminen on lähinnä este koko Afrikan mantereen kehitykselle.
Entäs jos...
Kehitysapurahat käytettäisiinkin pakolaisten auttamiseen. Pelkästään EU-maista maksetaan vuosittain valtioiden toimesta lähemmäs 60mrd euroa kehitysapua ja monessa maassa yksityiset lahjoittajat maksavat jopa lähes saman verran kuin valtio. Sanotaan, että maailmanlaajuisesti saataisiin kehitysapurahoista kokoon esim 150mrd potti. Siinä alkaa olla sen verran rahaa, että taatusti saataisiin neuvoteltua sopivan maapläntin liisaus.
Leirien rakentamisessa lähdettäisiin siitä, että niistä tulee pysyviä. Infraan satsattaisiin enemmän. Asukkaiden kouluttamiseen satsattaisiin enemmän, tavoite olisi, että pyörittäisivät leirejä pääosin itse. Alkuvaiheessa tukeuduttaisiin entiseen malliin länsimaiseen ylijäämään, mutta pyrittäisiin siihen suuntaan, että esim ruokapuoli hoituisi "lähiruokana" eli sapuskat hankittaisiin ensisijaisesti paikallisilta (väljästi tulkiten, lähimaat tai koko afrikka kelpaa), joten samalla toteutuisi myös se kehitysavun tavoite, afrikan taloudellinen kehitys.
Länsimaiden rooliksi jäisi lopulta koulutus ja rahan kaataminen systeemiin, mutta näkisin, että se tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin miljoonien pakolaisten asuttaminen eurooppaan ja sillä olisi toivottavasti lopulta positiivisempi vaikutus sekä Afrikan talouteen että pakolaisongelmaan, kuin nykymallilla.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:19"]
No voi kyynel... Mamma parka järkyttyi kun näki yhden kuvan. Mieti niitä ihmisiä, jotka elävät tuollaisten tapahtumien keskellä. Mutta poissa silmistä, poissa mielestä vai miten se olikaan?
[/quote]Mikä saa sinut kuvittelemaan ettemme miettisi? On niin helppo sarjapostata niitä kuvia kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, muokkaakseen somekuvaansa. Hyppiä hautoja päällä ja huutaa: "katsokaa miten hyvä olen". Jotkut meistä tekee ihan konkreettisia tekoja maailmaa parantaakseen.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:13"]
Oletko lukutaidoton? Tuo on poliitikoksi pyrkivän tyypin kuvitelmaa. Niitä leirejä e-i o-l-e o-l-e-ma-s-s-a!
Vain UNHCR:llä on leirejä. Ne ovat tilapäisiä. Perustelttaleiriä. Tuossa kuvaa, jos se menis jakeluun:
[/quote]
Muutama viimeisin sivu on ollut kontekstia että sellaisia leirejä pi-täi-si ol-la o-le-mas-sa.
Jos jotain ei ole ei se tarkoita sitä että sellaista ei voiSI olla.
Sellaisten leirien perustaminen on tahtokysymys. Se ei ole "suistuuko maapallo radaltaan jos näin teemme" kysymys.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:21"]
YK'pakolaisjärjestön kenian operaation budjetti on n. 250miljoonaa vuodessa eli suurinpiirtein neljännes Suomen kehitysavusta. Sillä pidetään jotenkuten hengissä n. 600 000 pakolaista ja pyöritetään myös niitä kouluja n. 50 000 lapselle.
[/quote]
Kiesus! Montakos Gutaletta me täällä saamme paapotuksi 250miljoonalla? 6000? Vähemmän?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:00"]
Tarkasta historiantietämyksesi. Ulkomaille paettiin tuolloin täältäkin miten ikinä kyettiin, useimmat paenneet itänaapuriin kärsien sitten vielä pahemman kohtalon 1930-luvulla, mutta myös muihin maihin on paettu ja toki myös maan sisällä.
[/quote]
BNo kerro montako miljoona nuorta miestä Suomesta lähti ulkomaille? Saivatko he hyvän, kattavan sosiaaliturvan siellä perillä?
[/quote]
Ahaa, sisällissotaa, kurjuutta ja lähes varmaa kuolemaa saa paeta ainoastaan, jos kohdemaassa EI ole sosiaaliturvaa tarjolla. Tämä selvä. On ne ikäviä ne pakolaiset, kun vääriin maihinkin pakenevat, kun pitäisi ymmärtää olla menemättä turvallisiin maihin, joissa on kunnon infra.
[/quote]
Kertokaapa nyt vain montako miljoonaa suomalaismiestä pakeni sisällissodan aikana Suomesta
. Lukuja, lukuja!
[/quote]
Aika moni. Suurin osa meistä ei halua käyttää asetta naapuria vastaan. Kansalaissodan aikaan moni nuori mies oli metsässä. Yritti turvata oman ja läheisten hengen sillä että ei valinnut puolta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:08"]thaimaassa on ihna peittämättömiä kuvia kuolleista liikenneonnettomuuksissa ym, katso phuket gazette tai pattaya news. tsunamin jälkeen käytäni kaduilla myytin paljon tsunamivideoita ym.
mutta ovat rakentaneet uskomattoman nopeasti kaiken takaisin toisin kuin muiden maiden katasrtofialueet, siitä saa laiskemmat ihmiset ottaa oppoa, kun katrine hurrikaani iski lousianaan, niin siellä tietyt porukat käytti vaan tilannetta hyväksi ja rupesi ryöstelemään, myös jälleenrakennus oli paljon hitaampaa ja heikompaa kuin aasiassa.
[/quote]
Thaimaalaisilla oli kiire saada bordellit toimimaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:21"]
YK'pakolaisjärjestön kenian operaation budjetti on n. 250miljoonaa vuodessa eli suurinpiirtein neljännes Suomen kehitysavusta. Sillä pidetään jotenkuten hengissä n. 600 000 pakolaista ja pyöritetään myös niitä kouluja n. 50 000 lapselle.
[/quote]
Kiesus! Montakos Gutaletta me täällä saamme paapotuksi 250miljoonalla? 6000? Vähemmän?
[/quote]
Vastaanottokeskusten kautta on viime vuosina kulkenut n. 3500 maahantulijaa ja vastaanottotoiminnan budjetti ollut noin 60 miljoonaa. Toki prosessin läpikäytyään osasta maahantulijoita tulee vakiasukkeja, jotka tarvitsevat edelleen monenlaisia tukitoimia, mutta jos unohdetaan se, niin tuo 250 miljoonaa menee aika tarkkaan siihen, että ne povatut 15 000 maahantulijaa tänä vuonna saadaan vedettyä prosessista läpi eli edes selvitettyä, että onko maahan jäämiselle edellytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:19"]
No voi kyynel... Mamma parka järkyttyi kun näki yhden kuvan. Mieti niitä ihmisiä, jotka elävät tuollaisten tapahtumien keskellä. Mutta poissa silmistä, poissa mielestä vai miten se olikaan?
[/quote]Mikä saa sinut kuvittelemaan ettemme miettisi? On niin helppo sarjapostata niitä kuvia kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, muokkaakseen somekuvaansa. Hyppiä hautoja päällä ja huutaa: "katsokaa miten hyvä olen". Jotkut meistä tekee ihan konkreettisia tekoja maailmaa parantaakseen.
[/quote]
No mm. mutapohja vitsit. Ja ehkä kuvilla haetaan enemmän sitä reality checkkiä ihmisille, jotka omaavat kovinkin vankat mielipiteet asioista, joista eivät todellisuudessa tiedä mitään.
Sitten ovat tällaiset pumpuli-ihmiset erikseen. Pumpulissa on toki mukava elää, mutta en sääli sellaista, jonka täydellistä elämää järkyttää hetkellisesti kuva maailman todellisista tapahtumista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:51"]
Kertokaapa nyt vain montako miljoonaa suomalaismiestä pakeni sisällissodan aikana Suomesta . Lukuja, lukuja! [/quote] Aika moni. Suurin osa meistä ei halua käyttää asetta naapuria vastaan. Kansalaissodan aikaan moni nuori mies oli metsässä. Yritti turvata oman ja läheisten hengen sillä että ei valinnut puolta.
[/quote]
Kiitos tästä epämääräisestä vastauksesta joka ei välttämättä edes vastannut kysymykseeni. En kysynyt montako nuorta miestä pakeni metsään. Vaan ulkomaille.
"Aika moni" on rajaa määrän ... jonnekin nollan ja kolmen miljoonan välimaastoon.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:19"]
No voi kyynel... Mamma parka järkyttyi kun näki yhden kuvan. Mieti niitä ihmisiä, jotka elävät tuollaisten tapahtumien keskellä. Mutta poissa silmistä, poissa mielestä vai miten se olikaan?
[/quote]Mikä saa sinut kuvittelemaan ettemme miettisi? On niin helppo sarjapostata niitä kuvia kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, muokkaakseen somekuvaansa. Hyppiä hautoja päällä ja huutaa: "katsokaa miten hyvä olen". Jotkut meistä tekee ihan konkreettisia tekoja maailmaa parantaakseen.
[/quote]
No mm. mutapohja vitsit. Ja ehkä kuvilla haetaan enemmän sitä reality checkkiä ihmisille, jotka omaavat kovinkin vankat mielipiteet asioista, joista eivät todellisuudessa tiedä mitään.
Sitten ovat tällaiset pumpuli-ihmiset erikseen. Pumpulissa on toki mukava elää, mutta en sääli sellaista, jonka täydellistä elämää järkyttää hetkellisesti kuva maailman todellisista tapahtumista.
[/quote]Aliarvioit muita ihmisiä todella rankasti. Etkä kunnioita kuolleita.
YK:n pakolaisleireillä olisi kyllä paljon parannettavaa, mutta tällä hetkellä jäsenmaiden ja EU:n rahat menevät lähes täysin muutaman onnekkaan kalliiseen auttamiseen uudessa maassa. Yhteen tänne selvinneeseen upotetaan täällä helposti satoja tuhansia euroja...Tajuatteko mitä samalla summalla saisi aikaan jos ne käytettäisiin pakolaisleirien parantamiseen noilla alueilla? Pelkästään rahan arvo on mantereilla niin erilainen, että yhdellä eurolla saat paikan päällä 4-5 kertaa enemmän kuin mitä saisit sillä täällä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:33"]
Vastaanottokeskusten kautta on viime vuosina kulkenut n. 3500 maahantulijaa ja vastaanottotoiminnan budjetti ollut noin 60 miljoonaa. Toki prosessin läpikäytyään osasta maahantulijoita tulee vakiasukkeja, jotka tarvitsevat edelleen monenlaisia tukitoimia, mutta jos unohdetaan se, niin tuo 250 miljoonaa menee aika tarkkaan siihen, että ne povatut 15 000 maahantulijaa tänä vuonna saadaan vedettyä prosessista läpi eli edes selvitettyä, että onko maahan jäämiselle edellytyksiä.
[/quote]
Paljonkohan on jotain kirjanpidollisia säätöjä kulujen piilotteluun muihin momentteihin tämän lisäksi?
Hannu Karpoa tarvittaisiin taas.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 23:51"]
Kertokaapa nyt vain montako miljoonaa suomalaismiestä pakeni sisällissodan aikana Suomesta . Lukuja, lukuja! [/quote] Aika moni. Suurin osa meistä ei halua käyttää asetta naapuria vastaan. Kansalaissodan aikaan moni nuori mies oli metsässä. Yritti turvata oman ja läheisten hengen sillä että ei valinnut puolta.
[/quote]
Kiitos tästä epämääräisestä vastauksesta joka ei välttämättä edes vastannut kysymykseeni. En kysynyt montako nuorta miestä pakeni metsään. Vaan ulkomaille.
"Aika moni" on rajaa määrän ... jonnekin nollan ja kolmen miljoonan välimaastoon.
[/quote]
Suomen sisällussodassa kuoli n. 15 000 ihmistä jos ladketaan molempien puolien terrori mukaan plus itse sotatoimet. Haavoja kannetaan edelleen. Suomen sisällissota oli lajissaan aika iisi. Haavat eivät silti parane excel laskurilla idiootti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:33"]
Vastaanottokeskusten kautta on viime vuosina kulkenut n. 3500 maahantulijaa ja vastaanottotoiminnan budjetti ollut noin 60 miljoonaa. Toki prosessin läpikäytyään osasta maahantulijoita tulee vakiasukkeja, jotka tarvitsevat edelleen monenlaisia tukitoimia, mutta jos unohdetaan se, niin tuo 250 miljoonaa menee aika tarkkaan siihen, että ne povatut 15 000 maahantulijaa tänä vuonna saadaan vedettyä prosessista läpi eli edes selvitettyä, että onko maahan jäämiselle edellytyksiä.
[/quote]
Paljonkohan on jotain kirjanpidollisia säätöjä kulujen piilotteluun muihin momentteihin tämän lisäksi?
Hannu Karpoa tarvittaisiin taas.
[/quote]
En välttämättä usko, että kuluja tuon vastaanottotoiminnasta on juurikaan kaunisteltu. Varsinaisestihan kulut alkavat vasta juosta, kun turvapaikkahakemus on käsitelty. Hupaisaa on tietysti, että nyt on otsikoitu, kuinka yksi maahantulija maksaa vain 15 000e (ja siitäkin kertyy jo isompi potti kuin kuntien valtionavun leikkaus tänä vuonna), vaikka on kyse vain niistä kuluista mitä kertyy pelkästään turvapaikkahakemuksen käsittelyn aikana.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:58"]
Kaveri jakoi facebookissa tuollaisen jonkun tekemän albumin hukkuneiden lasten kuvista. Vauvoja kellumassa vedessä vaipoissaan. Saman ikäisiä lapsia kuin itsellänikin on ja tottakai järkyttää. Silti myös ärsyttää että en saa itse valita tuleeko silmilleni noin järkyttäviä kuvia yhtäkkiä.
Mitä mieltä olette tuollaisten kuvien jakamisesta pyytämättä? Varmaan moni muukin on jo kyseiseen albumiin törmännyt. Tavallaan ymmärrän että joo saahan tuolla nyt viestiä tehostettua, mutta silti, ne kuvat on ihan helvetin järkyttäviä. Seuraavaksi varmaan aletaan jakamaan kuvia tieliikenneonnettomuuksien mössäytyneistä ruumiista.
[/quote]
Siis sä et kestä maailman menoa ja syytät siitä sitten muita? Oletko elänyt elämäsi jossain pumpulissa vai miksi ihmeessä suo noin kovasti häiritsee, kun näet totuuden maailman tilasta?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:19"]
No voi kyynel... Mamma parka järkyttyi kun näki yhden kuvan. Mieti niitä ihmisiä, jotka elävät tuollaisten tapahtumien keskellä. Mutta poissa silmistä, poissa mielestä vai miten se olikaan?
[/quote]Mikä saa sinut kuvittelemaan ettemme miettisi? On niin helppo sarjapostata niitä kuvia kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, muokkaakseen somekuvaansa. Hyppiä hautoja päällä ja huutaa: "katsokaa miten hyvä olen". Jotkut meistä tekee ihan konkreettisia tekoja maailmaa parantaakseen.
[/quote]
No mm. mutapohja vitsit. Ja ehkä kuvilla haetaan enemmän sitä reality checkkiä ihmisille, jotka omaavat kovinkin vankat mielipiteet asioista, joista eivät todellisuudessa tiedä mitään.
Sitten ovat tällaiset pumpuli-ihmiset erikseen. Pumpulissa on toki mukava elää, mutta en sääli sellaista, jonka täydellistä elämää järkyttää hetkellisesti kuva maailman todellisista tapahtumista.
[/quote]Aliarvioit muita ihmisiä todella rankasti. Etkä kunnioita kuolleita.
[/quote]
Eli kuolleiden kunnioitus on sitä ettei ota kuvaa heidän ruumistaan? Vaikka se voisi pelastaa muita lapsia/ihmisiä tulevaisuudessa, kun tämä kuva saavuttaa auttavat tahot. Jos esim. ihmisten julmuuksista ei otettaisi todistusaineistoa, ei kukaan niihin reagoisi niin nopeasti. "Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa".
Ja mitä tulee aliarvioimiseen, niin ei vaan jaksaisi kuunnella itkemistä siitä kuinka joku aikuinen ei olisi halunnut nähdä liian poppaa kuvaa, vaikka jotkut elävät sitä todellisuutta juuri sillä hetkellä..
Ne on todellisuutta, mutta ymmärrän jos mammat haluaa elää kuplassa. Pääasia, että itse voi hyvin<3
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:36"] Kiitos tästä epämääräisestä vastauksesta joka ei välttämättä edes vastannut kysymykseeni. En kysynyt montako nuorta miestä pakeni metsään. Vaan ulkomaille. "Aika moni" on rajaa määrän ... jonnekin nollan ja kolmen miljoonan välimaastoon. [/quote] Suomen sisällussodassa kuoli n. 15 000 ihmistä jos ladketaan molempien puolien terrori mukaan plus itse sotatoimet. Haavoja kannetaan edelleen. Suomen sisällissota oli lajissaan aika iisi. Haavat eivät silti parane excel laskurilla idiootti.
[/quote]
Kiitos tästäkin vastauksesta joka ei tosin vastannut ensinkään kysymykseeni koska en kysynyt montako ihmistä kuoli vaan montako suomalaismiestä pakeni ulkomaille.
Ilmeisesti vastaus on saippuoitu tai muuten rasvainen, liukas koska se tuntuu olevan niin vaikeaa toimittaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 00:02"]
Buin siirtola ja Muurmannin legioona.
[/quote]
Muurmannin legioona oli punakaartilaisista muodostettu sotilaallinen yksikkö joka taisteli Suomen hallituksen joukkoja vastaan.
Miten se liittyy pakolaisuuteen ja pakolaisleireihin?
Buin siirtolaan saapui wikin mukaan noin 6000 ihmistä. Artikkelista käy ilmi että ainakin osa joukosta oli naisia, vanhuksia, lapsia tai muuten työkyvyttömiä. Artikkeli ei kerro paljonko näistä oli työ/taistelukykyisiä suomalaismiehiä. Voidaan päätellä että niitä oli vähemmän kuin 6000.
Koska Buin siirtolaan saapuneet olivat punaisia he käytännössä vastustivat Suomen itsenäisyyttä. Teknisesti ottaen he eivät siis edes paenneet "ulkomaille" vaan muualle siihen maahan mihin katsoivat Suomenkin kuuluvan.
Vähemmän kuin 6000 miestä kuulostaa aika vähältä 3000000 kokoisesta kansasta. Rohkenisin väittää että suomalaismiesten taipumus paeta maasta sisällissodan aikana ei ainakaan ollut mitenkään yleinen vaan pikemminkin poikkeus.