Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun vanhempi raivoaa kännissä?

Vierailija
29.08.2015 |

Eli äitini (jota rakastan hyvin paljon) käyttäytyy juotuaan alkoholia raivoisasti ja vihamielisesti. Hän käy isäni kimppuun niin fyysisesti kuin henkisesti ja olen tavattoman väsynyt ja ahdistunut tähän käytökseen. Juuri äsken oli taas ovien paiskomista, huutoa, syyttelyä pettämisestä ja läpsimistä. Tämä toistuu siis lähes joka viikonloppu, vaikka molemmat osapuolet lupaavat käyttäytyä kunnolla. Lupaukset eivät koskaan pidä... Olen siis aikuinen jo (opiskelut kohta lopussa), mutta tykkään käydä viikonloppuisin kotona katsomassa heitä, sillä he ovat tärkeimpiä ihmisiä elämässäni. Olen väsynyt tilanteeseen, enkä enää meinaa jaksaa... Asiaa pahentaa se, että olen sairastanut jo vuosia masennusta ja ahdistusta ja nämä viikonloppuiset tempaukset tuntuvat vain pahentavan tilannetta. Tilannetta ei myöskään auta se, että minulla ei oikeastaan ole muita läheisiä ystäviä, poikaystävää tai ketään kenen kanssa keskustella asiasta. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Miten sanoa äidilleni, että hänellä on alkoholiongelma ja asialle pitäisi tehdä jotain, ilman että hän loukkaantuu? Mihinkään parisuhdeterapiaan kumpikaan eivät ole halukkaita lähtemään, vaikka yritin varovaisesti viime viikolla ehdottaa.... Olo on kamala ja tuntuu, että seinät kaatuvat, huuto vain jatkuu ja mikään ei auta....

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen, älä mene joka viikonloppu toisten riitelyä kuuntelemaan! Pysy omassa kodissa, hanki ystäviä ja poikaystävä.

Vierailija
2/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella hyvällä: pysy poissa sieltä lapsuuden kodista. Käy vain joskus. Etsi elämäsi muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:43"]

Olet aikuinen, älä mene joka viikonloppu toisten riitelyä kuuntelemaan! Pysy omassa kodissa, hanki ystäviä ja poikaystävä.

[/quote]

Kiitos vastauksesta... Ongelmana onkin se, että niitä ystäviä ja poikaystävää on yritetty hankkia, mutta kaikki kariutuu aina siihen, etää olen sosiaalisesti kömpelö ja sisäänpäinkääntynyt... En osaa ylläpitää ystäväsuhdetta ilman, että tulee se vaihe ettei toista osapuolta yksinkertaisesti kiinnosta. Asiaan vaikuttaa varmasti se, että olin kiusattu ala-asteelta lukioon asti ja se jätti jälkensä etten ole ihmissuhteissa kovin hyvä... Toinen syy miksi käyn viikoloppuisin vanhemmillani on myös kissani, jota haluan käydä katsomassa. Asun toisella paikkakunnalla vuokralla, mutta sinne ei saa ottaa eläimiä ja matka edestakaisin paikkakuntien välillä on satoja kilometrejä.

Vierailija
4/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:44"]

Kaikella hyvällä: pysy poissa sieltä lapsuuden kodista. Käy vain joskus. Etsi elämäsi muualta. 

[/quote]

Kiitos, pitää varmaan vain hyväksyä se, että on aika mennä eteenpäin... Kunhan saan paperit ulos ja jostain muunkin kuin määräaikaisen työpaikan voin toivon mukaan hankkia asunnon johon lemmikit sallitaan.. Ainakaan en ole sitten ihan yksin.

Vierailija
5/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö netin kautta hankkimaan kavereita/juttuseuraa? On monia muitakin sosiaalisesti kömpelöitä ihmisiä joista voisit saada seuraa.

Vierailija
6/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna pysyisin poissa sieltä. Kirjoita äidillesi kirje, jossa kerrot, että olet huolissasi hänestä koska näet että hänellä on alkoholiongelma. Listaa kirjeeseen tietämäsi määrät jotka hän juo ja kerro mihin ryhmään hän kuuluu

http://www.taitolaji.fi/vinkkeja-elamantapamuutoksiin/mita-tiedat-alkoholinkaytostasi/kuinka-paljon-on-liian-paljon

Kerro myös miten hän käyttäytyy sinun edessäsi.

Kirjoita että oma masennuksesi pahenee tilanteesta ja että pysyttelet siksi poissa sieltä. Kerro että tulet heti käymään, jos äiti pystyy pitämään lupauksensa olla juomatta.

Koita neuvotella voisitko saada tilapäisesti kissan luoksesi, kerro että perheessäsi on sairaustapaus. Tai järjestä kissa jonnekin muualle lähellesi.

Sitten olisi hyvä hoitaa itseäsikin. Onko sulla mitään harrastusta, jossa pääset ihmisten ilmoille niin että voit jotenkin rentoutua?

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:04"]

Pystyisitkö netin kautta hankkimaan kavereita/juttuseuraa? On monia muitakin sosiaalisesti kömpelöitä ihmisiä joista voisit saada seuraa.

[/quote]

Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Se voisi olla kokeilemisen arvoista ja yrittänyttä ei laiteta. Kiitos vinkistä! :)

Vierailija
8/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy arkena kylässä ja anna heidän vklp meuhkata ihan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:05"]

Sinuna pysyisin poissa sieltä. Kirjoita äidillesi kirje, jossa kerrot, että olet huolissasi hänestä koska näet että hänellä on alkoholiongelma. Listaa kirjeeseen tietämäsi määrät jotka hän juo ja kerro mihin ryhmään hän kuuluu

http://www.taitolaji.fi/vinkkeja-elamantapamuutoksiin/mita-tiedat-alkoholinkaytostasi/kuinka-paljon-on-liian-paljon

Kerro myös miten hän käyttäytyy sinun edessäsi.

Kirjoita että oma masennuksesi pahenee tilanteesta ja että pysyttelet siksi poissa sieltä. Kerro että tulet heti käymään, jos äiti pystyy pitämään lupauksensa olla juomatta.

Koita neuvotella voisitko saada tilapäisesti kissan luoksesi, kerro että perheessäsi on sairaustapaus. Tai järjestä kissa jonnekin muualle lähellesi.

Sitten olisi hyvä hoitaa itseäsikin. Onko sulla mitään harrastusta, jossa pääset ihmisten ilmoille niin että voit jotenkin rentoutua?

 

 

[/quote]

Hei! Kiitos hyvin konkreettisesta neuvostasi. Tuo kirje kuulostaa hyvältä idealta. Pystyisin tuomaan ajatukseni varmaan paremmin esiin kirjallisesti kuin suullisesti, sillä olen yrittänyt kertoa miten nämä juomisraivokohtaukset vaikuttavat minuun, mutta huonoin tuloksin. Ilmeisesti ainoa vaihtoehto tosiaan on nyt pysytellä poissa ainakin sen aikaa kunnes/jos tilanne rauhoittuu...

Olen yrittänyt selittää vuokranantajalle, että toinen vanhempani on allerginen kissalle (tiedän, se on valehtelua mutta en keksinyt muutakaan kun olin epätoivoinen), mutta valitettavasti vuokranantaja ei suostunut. Minun on hankala saada kissaa mihinkään lähelle, koska en tunne ketään, jolta voisin pyytää niin suurta palvelusta kuin kissani majoittamista...

Harrastan lähinnä kaikkea mitä tehdään yksin: lukeminen, piirtäminen, elokuvien katselu ja kävely. Kävin jossain vaiheessa yliopistojen järjestämissä liikunnoissa, mutta opiskelu ja työ veivät ajan jolloin tunteja pidettiin. Varsinaisesti rentoudun varmaan kun piirrän, silloin kaikki muu tuntuu unohtuvan. Ehkä pitäisi tosiaan hankkia uusi harraste, jossa tulisi lähdettyä paremmin ihmisten ilmoille.

Kiitos paljon neuvoistasi! :)  aion ainakin yrittää tuota kirjettä ja katsoa mitä tapahtuu.

Vierailija
10/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 22:09"]

käy arkena kylässä ja anna heidän vklp meuhkata ihan rauhassa.

[/quote]

Muuten kävisinkin silloin, mutta opiskelu ja työ ovat toisella paikkakunnalla satojen kilometrien päässä. Ehkä olen nyt jonkun aikaa vain käymättä siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! Helpotti hiukan, kun sain keskustella kanssanne. Aion kokeilla noita ehdotuksianne. Nyt minun on valitettavasti pakko mennä. Kiitos vielä kerran, kun viitsitte antaa neuvoja ja rauhaisaa loppuiltaa teille kaikille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän