Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä teille kehitysvaiheet, joiden mukaan kannattaa kasvattaa

Vierailija
29.08.2015 |

0-4v on tiiviisti vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa ja on heidän turvasta ja rakkaudestaan riippuvainen. Tämän ikäinen lapsi ei voi kehittyä ilman hänestä huolehtivaa aikuista.
(Alle 2v: vauva
2-3v: taapero)
5-6v tarvitsee aikuista ohjaamaan itseään. Hän haastaa vanhemmat opastamaan ja ohjaamaan, maailma tuntuu monimutkaiselta ja jännittävältä paikalta. Lapsi opettelee olemaan osa ryhmää.
(4-6v: leikki-ikäinen)
7-11v oppii koulunkäynnin kautta toimimaan enemmän muiden lasten kanssa ja ymmärtää suhteensa aikuisiin monimuotoisemmin. Lapsi löytää salaamisen mahdollisuuden, koululuokan kuviot ja mahdollisuudet rehellisyyteen, varastamiseen ja tiimityöskentelyyn.
(7-11v: kouluikäinen, alakoululainen)
11-13v alkaa hahmottaa olevansa yksilö ja arvioi itseään. Kaveriporukoiden merkitys kasvaa.
(11-12v: varhaisnuori, esiteini)
13-16v saavuttaa murrosiän ja teini-ikä tuntuu ajoittain repivältä. Ryhmäpaine ja -dynamiikka kouluyhteisössä ja -porukoissa kasvaa, ja nuorella on edessä ns. "näytön paikka". Vanhempien läheisyys ja merkitys nuoren elämässä vähenee koko ajan, ja nuoren reviiri laajenee pitkälle kodin ulkopuolelle. Itsenäistyminen koittaa.
(13-17v: teini, nuori, murrosikäinen)
17-19v alkaa käyttäytyä aikuismaisemmin ja harjoittaa jo kypsempiä käytösmalleja. Hän vaatii itselleen aikuisuuteen kuuluvaa arvostusta ja itsenäisyyttä.
(18 --> nuori aikuinen)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän