Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!

Vierailija
28.08.2015 |

Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.

Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?

Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?

Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?

Selittäkää!

Kommentit (291)

Vierailija
181/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"]

Meillä menee kaikki yhteiseen hyvään, tilit on kylläkin erikseen. Se maksaa jolla on, myös toisen vaatteita, harrastuksia ym. Ollaan sovittu summa joka säästetään kuukaudessa, se kumpi sen sinne säästötillle laittaa ei ole väliä. Kaikki muu menee juokseviin kuluihin. Ei lasketa mitä toinen on tässä kuussa saanut, esim kirjoja, DVD levyjä, vaatteita ym. Molemmat saa mitä tarvitsee ja tahtoo, mutta ei välttämättä just saman kuukauden aikana.

[/quote]

Ei kai tuossa tilanteessa hirveästi voi mitään laskea ja jakaakaan, jos kerran kaikki menee pakollisiin. Itse kyllä miettisin sitäkin, että ehkä kaikki menee juuri siksi, että rahalla ei ole "omistajaa". Molempien on "pakko" tuhlata rahat aina loppuun, koska muuten tilanne voisi luisua siihen että vain toinen ostaa itselleen kivoja juttuja toinen ei ikinä. Mutta kun molemmat tuhlaa kuin viimeistä päivää, niin molemmat saa jotakin. Kannattaisi kokeilla sitäkin että pitäisitte hetken rahat erillään - ehkä sitä ylimääräistä alkaisi jäädä eri tavalla, kun ei puolensa pitämiseksi olisi pakko ostaa kaikkea mahdollista.

[/quote]

Varmasti noin, jos perheen molemmat aikuiset ovat shoppailuhulluja materialisteja, joille säästäminen on vieras käsite. 

Oikeesti nyt hei :D

Vierailija
182/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]

Minä olen elänyt tuollaisessa kahden elintason perheessä. Miksikö? No alkuun se oli tietysti ihan ymmärrettävää, mies kävi töissä ja hänellä oli rahaa, minä olin kotona, enhän minä edes tarvinnut niitä viikonloppureissuja. Ja auto oli miehen nimissä, mutta minäkin sitä käytin (vaikka en omistanutkaan)

Lapsethan ei hirveästi kuluttaneet, ja minulla oli aikaa kiertää kirpputoreja. Olin ylpeäkin siitä, että pystyin kantamaan korteni kekoon "yhteisen" talouden eteen.

Sitten kun menin töihin minäkin, niin asiat pysyivät ennallaan. Maksoin lasten tarhamaksut, ostin parempaa ruokaa (enemmän lihaa), kirppareille ei ehtinyt enää samalla tavalla. Ei säästöön vieläkään mitään.

Mies vaihtoi kalliimpaan autoon, osti sijoitusasunnon - minä maksoin näitä talouden juoksevia kuluja. Eikä siinä vielä tässäkään vaiheessa mitään, hyvinhän ne rahat riitti minullakin kun lapset aloitti koulun ja tarhamaksut jäi pois. Säästämisen kanssa oli vähän niin ja näin, kun mies katsoi että nyt voidaan tehdä yhteisiä lomamatkoja, joihin tietysti osallistuin.

Siinä vaiheessa, kun ero viimein tuli, miehellä oli ihan kohtuullinen omaisuus. Minulla parin tonnin säästötili. Eikä siinä mitään, itsehän se oli omaisuutensa hankkinut eikä siitä minulle mitään kuulunutkaan.

[/quote]

Olet kyllä tyhmä jos et riitauttanut ositusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:14"]

Kyllä läheisesi ovat sinulle melko alhaisessa asemassa rahaan nähden, jos annat puolisosi/lapsesi olla köyhyydessä ja sinulla on varaa säästää ja sijoittaa.

[/quote]Missä olen kirjoittanut, että annan perheeni elää köyhydyessä? Onkohan lääkityksesi ihan kunnossa?

[/quote]

Niin mutta kun eihän ole OLEMASSA muunlaisia perheitä kuin niitä, joissa toinen on ikuisesti kotona 3,40 euron vuosittaisella sosiaalituella, ja puoliso johtotason hommissa miljoonan euron tuntipalkalla. Jos pitää omat rahansa, niin automaattisesti se tarkoittaa että toinen on köyhyydessä rypevä nälkäänäkevä likainen raukka. Ei vaan voi olla sitä normaalia ja yleisintä tilannetta, että molemmilla on suunnilleen tavallinen tulotaso, jolloin aktuaaliset nettotulon erot on laskettavissa muutamissa satasissa. Eijeijei, tämä on täysin mahdotonta eikä sitä tarvitse vastatessaan edes muistaa!

[/quote]

Missä maailmassa molemmilla on sama tulotaso? 

[/quote]

Suomimaailmassa?

Miesten mediaanipalkka on noin 3000e

Naisten mediaanipalkka on noin 2600e

Nettotuloina tämä ero on verotuksen tasaavasta vaikutuksesta johtuen noin 200e.

Siinäkö sitten on se ihan hirveä ero?? Minä lasken 200 euron eron nettopalkassa kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla "samaksi tulotasoksi". 

Vierailija
184/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:04"]

Sehän on nimenomaan se sama elintaso, että molemmat käyttävät saman verran rahaa omiin turhuuksiin

[/quote]Vihdoinkin suora vastaus. Kauan sitä saikin kärttää. :)

Tähän asenteeseen juuri aloituksessani viittaan: jos enemmän tienaava käyttää omiin menoihinsa enemmän rahaa kuin vähemmän tienaava, perheessä on joidenkin mukaan "eri elintaso", vaikka kunka syötäisiin samaa ruokaa ja asuttaisiin samassa asunnossa. -ap

[/quote]

Se syödäänkö samaa ruokaa ja asutaanko samassa asunnossa, ei kerro mitään. Toiselle siihen voi mennä kaikki rahat, ja hän vielä ostaa ja laittaa ne ruuat ja hankkii astiat ja lakanat siihen asuntoon pienemmistä rahoistaan.  Hänen "turhuudet" on naistenlehti kioskilta kerran kuussa. Toiselle siihen menee vain kolmannes tuloista, ja hän voi pukeutua hyvin, käydä hyvillä lounailla, harrastaa kalliisti, sijoittaakin mukavasti.

Eri elintasot on ja ihan samassa talossa asutaan.

Mutta tämähän ei ole se mitä ap haluaa kuulla.

[/quote]

Logiikkasi on täysin väärin.

Se, onko jollakulla varaa ylläpitämäänsä elintasoon, ei tarkoita, ettei hänellä todellisuudessa ole tuota elintasoa. -ap

[/quote]

Sinä taas et halua olla looginen. Jos lähdemme olettamuksestasi että kumpikin maksaa oman elintasonsa, minu-rahat-on-minun-rahoja jne., miten maailmassa voisin hankkia korkeamman elintason kuin mihin minulla on rahaakaan.

Oletko kuullut muuten sellaisesta ilmiöstä, että kun nainen on eronnut, hänelle onkin jäänyt enemmän rahaa käytettäväksi itseensä. Olen kuullut useammankin kertovan näin. Kas, kun ei tarvitse maksaa puolia ruuasta josta itse kuluttaa kolmanneksen jne., kun mies olettaa että nainen ostaa ruuat, ja itse laittaa rahansa kalliiseen konjakkiin. Hänelle on myös jäänyt vapaa-aikaa, kun ei kotona ole niin paljon siivottavaa, kokattavaa ja pyykättävää muiden jäljiltä. Mutta tämähän ei mene sinun oppiisi vapaamatkustajanaisista.

Vierailija
185/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:14"]

Kyllä läheisesi ovat sinulle melko alhaisessa asemassa rahaan nähden, jos annat puolisosi/lapsesi olla köyhyydessä ja sinulla on varaa säästää ja sijoittaa.

[/quote]Missä olen kirjoittanut, että annan perheeni elää köyhydyessä? Onkohan lääkityksesi ihan kunnossa?

[/quote]

Niin mutta kun eihän ole OLEMASSA muunlaisia perheitä kuin niitä, joissa toinen on ikuisesti kotona 3,40 euron vuosittaisella sosiaalituella, ja puoliso johtotason hommissa miljoonan euron tuntipalkalla. Jos pitää omat rahansa, niin automaattisesti se tarkoittaa että toinen on köyhyydessä rypevä nälkäänäkevä likainen raukka. Ei vaan voi olla sitä normaalia ja yleisintä tilannetta, että molemmilla on suunnilleen tavallinen tulotaso, jolloin aktuaaliset nettotulon erot on laskettavissa muutamissa satasissa. Eijeijei, tämä on täysin mahdotonta eikä sitä tarvitse vastatessaan edes muistaa!

[/quote]

Missä maailmassa molemmilla on sama tulotaso? 

[/quote]

Suomimaailmassa?

Miesten mediaanipalkka on noin 3000e

Naisten mediaanipalkka on noin 2600e

Nettotuloina tämä ero on verotuksen tasaavasta vaikutuksesta johtuen noin 200e.

Siinäkö sitten on se ihan hirveä ero?? Minä lasken 200 euron eron nettopalkassa kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla "samaksi tulotasoksi". 

[/quote]

Voisko nyt kuitenkin olla, että nämä ihmiset, jotka näistä perheen sisäisistä eri tulotasoista valittavat, eivät kuulu näihin ihmisiin, joilla on suunnilleen sama tulotaso? Voisko millään olla?

Vierailija
186/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"]

Meillä menee kaikki yhteiseen hyvään, tilit on kylläkin erikseen. Se maksaa jolla on, myös toisen vaatteita, harrastuksia ym. Ollaan sovittu summa joka säästetään kuukaudessa, se kumpi sen sinne säästötillle laittaa ei ole väliä. Kaikki muu menee juokseviin kuluihin. Ei lasketa mitä toinen on tässä kuussa saanut, esim kirjoja, DVD levyjä, vaatteita ym. Molemmat saa mitä tarvitsee ja tahtoo, mutta ei välttämättä just saman kuukauden aikana.

[/quote]

Ei kai tuossa tilanteessa hirveästi voi mitään laskea ja jakaakaan, jos kerran kaikki menee pakollisiin. Itse kyllä miettisin sitäkin, että ehkä kaikki menee juuri siksi, että rahalla ei ole "omistajaa". Molempien on "pakko" tuhlata rahat aina loppuun, koska muuten tilanne voisi luisua siihen että vain toinen ostaa itselleen kivoja juttuja toinen ei ikinä. Mutta kun molemmat tuhlaa kuin viimeistä päivää, niin molemmat saa jotakin. Kannattaisi kokeilla sitäkin että pitäisitte hetken rahat erillään - ehkä sitä ylimääräistä alkaisi jäädä eri tavalla, kun ei puolensa pitämiseksi olisi pakko ostaa kaikkea mahdollista.
[/quote]

Kaikki menee? Me säästetään joka kuukausi,kuten tuolla lukee. Päätetään säästösumma kuukausi kerrallaan, sen hetkisten tietojen mukaan. Jos on tiedossa että mies tai minä tarvitsee kyseisenä kuukautena jotain hintavampaa niin säästetään vähemmän. Yleensä säästöön jää kuukausittain 300-500€, joskus voi jäädä vain 100€ ja toisena taas 800€.
Joten ei tuhlata kuin viimeistä päivää, molemmat saa tarvitsemansa ja usein ylimääräistäkin( elektroniikka ym omia kiinnostuksen kohteena olevia tuotteita). Monesti käyttö tuli voi olla seuraavassa kuussa plussalla, silloin voidaan säästöön laittaa enemmän tai kuluttaa enemmän. Miehellä tällä hetkellä puolet enemmän tuloja kuin minulla, on ollut toisinkin päin. Ei kummallakaan ole ollut tarvetta kartuttaa omaa erillistä omaisuutta, vaan yhteistä.

Vierailija
187/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:21"]

Kun puhutaan erilaisista elintasoista perheessä, puhutaan vaikkapa siitä, että toinen tienää hyvin ja toinen on kotihoidontuella kotona, mutta joutuu edelleen maksamaan vaikkapa puolet perheen yhteisistä menoista ja joutuu sitten tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.

[/quote]Kunpa tämä olisikin totta! Mutta palstalla saa yhtenään törmätä (ilmeisesti lähinnä naisten levittämiin) käsityksiin siitä, että puolisoilla ei voi olla käytössä eri määrää käyttörahaa, koska se johtaa "eri elintasoihin" perheen sisällä. Siksi vähemmän tienaava on oikeutettu käyttämään myös toisen ansaitsemia rahoja niin, että hänellä on varaa vähintään yhtä suureen kulutukseen kuin sillä, joka rahat on ansainnutkin. Tämä on se näkemys, jota kritisoin. -ap

[/quote]

Mihin sinä sitä omaa käyttörahaa perheessä tarvitset? Usein se on joko dokaaminen  tai omat kalliit harrastukset, jotka myös vievät aikaasi pois perheeltä. 

Kun minä olin se korkeampituloinen miehen ollessa työtön ei olisi tullut mieleenkään jättää häntä osattomaksi vaikkapa ravintolassa tai leffalipussa. Nyt olen kotihoidontuella ja hän tuo perheeseen enemmän rahaa. Rahat ovat yhteisiä. Ei työssäkäyvän tarvitse ruokakaupoissa juosta, jotta lasku menisi tismalleen tasan. Perhe on tiimi. 

Vierailija
188/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:04"]

Sinä, sinä, sinä. Oletko kimpassa yksin, itsesi kanssa?

[/quote]Tarkoittaako parisuhde sinulle todellakin vain jonkinlaista rahaliittoa? Surullinen ajatus.-ap

[/quote]

Sinähän se huora olet, sinun seurastasi pitäisi maksaa. 

Vierailija
189/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:21"]

Kun puhutaan erilaisista elintasoista perheessä, puhutaan vaikkapa siitä, että toinen tienää hyvin ja toinen on kotihoidontuella kotona, mutta joutuu edelleen maksamaan vaikkapa puolet perheen yhteisistä menoista ja joutuu sitten tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.

[/quote]Kunpa tämä olisikin totta! Mutta palstalla saa yhtenään törmätä (ilmeisesti lähinnä naisten levittämiin) käsityksiin siitä, että puolisoilla ei voi olla käytössä eri määrää käyttörahaa, koska se johtaa "eri elintasoihin" perheen sisällä. Siksi vähemmän tienaava on oikeutettu käyttämään myös toisen ansaitsemia rahoja niin, että hänellä on varaa vähintään yhtä suureen kulutukseen kuin sillä, joka rahat on ansainnutkin. Tämä on se näkemys, jota kritisoin. -ap

[/quote]

Mihin sinä sitä omaa käyttörahaa perheessä tarvitset? Usein se on joko dokaaminen  tai omat kalliit harrastukset, jotka myös vievät aikaasi pois perheeltä. 

Kun minä olin se korkeampituloinen miehen ollessa työtön ei olisi tullut mieleenkään jättää häntä osattomaksi vaikkapa ravintolassa tai leffalipussa. Nyt olen kotihoidontuella ja hän tuo perheeseen enemmän rahaa. Rahat ovat yhteisiä. Ei työssäkäyvän tarvitse ruokakaupoissa juosta, jotta lasku menisi tismalleen tasan. Perhe on tiimi. 

[/quote]

Ap ei pysty kertomaan, onko se elintaso kumppanin selkänahasta revitty vai ei. Ilmeisesti on, koska muuten kyllä kertoisi itse maksavansa 70 % ja kumppani 30 % menoista tms. Jos molemmilla on tuloja ja tuollaisen reilun jaon jälkeen molemmille jää omat osansa säästettäväksi tai käytettäväksi niin siitä vaan, ihan vapaasti. Mutta jos se elintaso on sitä, että kellekään ei tasapuolisesti osteta vaatteita ja syödään yhdessä hernekeittoa ja laitetaan toisen vanhemman harrastukseen 500 e/kk, silloin ei taas homma enää toimikaan. 

Vierailija
190/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:15"]

Et oo noin tyhmä. Kukaan ei mene tähän provoon.

[/quote]Jos asia on niin yksinkertainen, varmaan osaat sen selittää tarkasti ja yksinkertaisesti. -ap

[/quote]

Sellaisissa talouksissa on sun rahat ja mun rahat. Näin yksinkertaisesti väännettynä.

[/quote]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

Ei näköjään ollutkaan niin yksinkertainen asia vääntää. -ap

[/quote]

Sä et oikeasti voi olla noin yksinkertainen...

Jos molemmat puolisot tienaavat osapuilleen saman verran, ei tällaista elintasoeroa synny. Siksi ehkä leikit nyt tyhmää, kun itselläsi ei ole moista tilannetta ollut.

Mutta jos toinen puolisoista on vaikkapa kotihoidontuella, joka on sen jotain alle 400 € ja toinen on töissä tienaamassa palkkaa, sanotaan nyt vaikka 5000 € ja molemmat pitäytyvät omissa rahoissa, eli joko maksavat kaikki omat kustannuksensa ruokaa myöten itse tai vaihtoehtoisesti maksavat ihan kaikesta puolet, jää  elintasoon kaksi vaihtoehtoa:

a) eletään sitä yhteistä elintasoa, johon sillä kotonaolijalla on varaa, eli hyvin niukkaan elämään

b) se kotona olija ei pysty edes syömään, koska koko tulo menee puolikkaaseen asumiskustannuksista ja se palkansaaja taas voi syödä mitä haluaa ja tehdä mitä huvittaa tai säästää.

Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö vielä rautalankaa?

[/quote]

Tämä on ihan itsestäänselvää. Vaan kun joidenkin mielestä elintasoero syntyy aina, kun rahat ovat yhteisiä.

Kuinka paljon enemmän toisella saa olla käytettävissä rahaa, että kyseessä on kaksi eri elintasoa? -ap

[/quote]

Sen verran että se alkaa vaikuttaa elintasoon. Yksilökohtaista siis. Ei voi sanoa mitään tarkkaa summaa missä menisi raja joka kaikkiin pätisi.

Vierailija
191/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:22"]Esim. mies tienaa 20 000 e nettona tilille. Nainen saa tukia 400 e tilille.

Mies ei anna omistaan naiselle. Nainen kituuttaa sille 400:lla, mies törsää rahansa kaikkeen muuhun kuin naiseen tai yhteiseen hyvään.

Usko pois, on talouksia, joissa on mun rahat ja sun rahat. 
[/quote]
Todellakin on. Minun siskoni perhe on yksi. Elävät avioparina kahden lapsen perhettä ja mies maksaa tasan eli sentilleen puolet ns yhteisistä kuluista ja tekee loppupalkallaan mitä lystää ihan välittämättä siitä miten loppuperhe elää.Siskoni vammautui ja on nyt määräaikaisella eläkkeellä ja saa tosi vähän rahaa. No hänen on maksettava kaikki kuitenkin puoleksi vaikka hänelle ei sitten jää rahaa ollenkaan yli. Kun mies käy kaupassa siskoni kanssa pilkulleen puoleksi maksamallaan autolla hän vaatii siskoltani puolta hintaa kauppareissulla kuluneeseen bensaan. Eli siskon mies on sairas. Lisäksi ei laita tikkua ristiin kotitöiden suhteen koska siskonihan on kotona kaikki päivät. Ja tosiaan vamma estää ihan kokonaan monta asiaa. Ihan loppuiän. Ulospäin mies esittää reipasta perheen isää. On mukava ja joviaali. Osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen yhteisten asioiden kanssa hoitamiseksi mutta omaa perhettä ei huolehdi eikä välitä niinkuin kuuluisi. Susi lampaan vaatteissa.

Vierailija
192/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi jankata täällä vuoden loppuun, mutta siitä ei pääse mihinkään että kyllä ulkopuoliset sen huomaa, kun perheessä eletään kahta elintasoa.

Ei voi kuin sääliä niitä naisia, jotka pulkalla vetää lapset aamulla tarhaan ja iltapäivällä pois, ja vielä kauppakassi on niillä sylissä. Samaan aikaan mies ajaa lämpimässä autossa töihin. Vapaa-aikaa ei naisella juuri ole, lapsille laitetaan ruokaa ja niitä leikitetään puistossa. Mies hankkii uudet merkkivaatteet, lähtee viikonlopuksi pääkaupunkiseudulle järjestörientoihin, ja käy siellä ravintoloissa.

Ap voit vinkua täällä vaikka kuinka, mutta me kaikki ollaan nähty näitä ihan liian paljon. Häpeä niille miehille, jotka kohtelee perhettään noin. Sitten eron jälkeen ne menee exän ovelle kännissä itkemään että ota minut takaisin. Miksi ihmeessä? Kun yksin lasten kanssa pärjää paljon paremmin.

Vierailija
193/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:22"]

Esim. mies tienaa 20 000 e nettona tilille. Nainen saa tukia 400 e tilille.

Mies ei anna omistaan naiselle. Nainen kituuttaa sille 400:lla, mies törsää rahansa kaikkeen muuhun kuin naiseen tai yhteiseen hyvään.

Usko pois, on talouksia, joissa on mun rahat ja sun rahat. 

[/quote]

Ei tuo nainen saa tukia, jos mies tienaa noin paljon. Lapsilisiä voi tulla ja ne pitäisi muistaa käyttää lapsiin, eikä naisen omiin menoihin!

Syökööt ruohoa.

[/quote]
Äitiys vanhempainrahaa sekä kotihoidon tukea ja työmarkkinatukea saa puolison tuloista huolimatta.

Vierailija
194/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]

Minä olen elänyt tuollaisessa kahden elintason perheessä. Miksikö? No alkuun se oli tietysti ihan ymmärrettävää, mies kävi töissä ja hänellä oli rahaa, minä olin kotona, enhän minä edes tarvinnut niitä viikonloppureissuja. Ja auto oli miehen nimissä, mutta minäkin sitä käytin (vaikka en omistanutkaan)

Lapsethan ei hirveästi kuluttaneet, ja minulla oli aikaa kiertää kirpputoreja. Olin ylpeäkin siitä, että pystyin kantamaan korteni kekoon "yhteisen" talouden eteen.

Sitten kun menin töihin minäkin, niin asiat pysyivät ennallaan. Maksoin lasten tarhamaksut, ostin parempaa ruokaa (enemmän lihaa), kirppareille ei ehtinyt enää samalla tavalla. Ei säästöön vieläkään mitään.

Mies vaihtoi kalliimpaan autoon, osti sijoitusasunnon - minä maksoin näitä talouden juoksevia kuluja. Eikä siinä vielä tässäkään vaiheessa mitään, hyvinhän ne rahat riitti minullakin kun lapset aloitti koulun ja tarhamaksut jäi pois. Säästämisen kanssa oli vähän niin ja näin, kun mies katsoi että nyt voidaan tehdä yhteisiä lomamatkoja, joihin tietysti osallistuin.

Siinä vaiheessa, kun ero viimein tuli, miehellä oli ihan kohtuullinen omaisuus. Minulla parin tonnin säästötili. Eikä siinä mitään, itsehän se oli omaisuutensa hankkinut eikä siitä minulle mitään kuulunutkaan.

[/quote]

Just tuon vuoksi avioliittu, niin silloin tuolainen epätasa-arvoinen eläminen voidaan tasata viimeistään erossa.

t.mies
[/quote]

Juuri näin. Eikä avioehtoa

Vierailija
195/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan 26 000€ vuosi ja mies 55 000€ vuosi. Maksetaan asuntolaina puoliksi,mies muut kotilaskut esim. Sähkö. Mä huolehdin ruuat ja elukat. Mies maksaa tarvittaessa jos tiukkaa esim ell lasku. Omat rahat molemmille. Mies syö ulkona joka pv ja mä teen eväät töihin :) eikä haittaa. Kohta meillä on lapsi. Sovittiin etukäteen etten maksa asuntonlainaa äitiyslomalla ja mies laittaa ruokarahaa tilille. Oman auton laitan seisontavakuutukseen siksi aikaa että menen töihin takaisin. Vakuutusmaksuja maksoin etukäteen pois. Sovittiin asiat ennen lastenhankintaa ;-)

Vierailija
196/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasosta sen verran ettei mulla olis mökki j ma venettä..isoa taloa ilman miehen tuloja

Vierailija
197/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miedän perheessä on teoriassa kaikilla sama elintaso, mutta käytännössä ei. Miehelläni on 13 v tyttö edellisestä avioliitosta, minulla 14 v tyttö. Lisäksi meillä on yhteinen 7 v tyttö. Mies tienaa nettona noin 1800 € ja minä noin 1500 €. Lisäksi saan noin 250 € lapsilisää ja elatustukea, jotka menevät omalle tililleni. Miehen palkasta menee myös 250 € hänen tililleen. Minun palkkani 1500 € ja miehen palkasta loput eli 1550 € menee yhteiselle tilille. Miehen tyttö on vuoroviikoin meillä eikä mieheni maksa exälleen elatusmaksuja. Kaikki perheen juoksevat kulut, ruoka, huvitukset jne  sekä yhteisen tyttäremme hankinnat maksetaan yhteiseltä tililtä. Minä maksan omalta tililtäni esikoistyttäreni hankinnat (vaatteet, harrastukset jne) ja mies omalta tililtään oman esikoistyttärensä hankinnat. Kuullostaa reilulta, vai mitä? 

Tilanne on kuitenkin niin, että mieheni exä on suurituloinen ja varakkaasta suvusta. Mieheni hyvin harvoin joutuu tekemään omalta tililtään mitään hankintoja tyttärelleen, koska tyttö saa kaiken tarvitsemansa ja rutkasti enemmänkin (merkkivaatteita, kallista elektroniikkaa, ulkomaanmatkoja, kampaamokäyntejä, kosmetiikkaa, harrastuksia jne) omalta äidiltään ja isovanhemmiltaan. Miehen 250 € siis menee yleensä joko säästöön tai miehen omaan käyttöön, minun 250 € menee tyttäreni kuluihin eikä tyttäreni saa kuin murto-osan kaikesta siitä, mitä mieheni tytär saa. Emme pysty yhdessäkään tarjoamaan yhteiselle lapsellemme samanlaista elintasoa kuin mikä miehen esikoisella on. 

Vierailija
198/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:18"]

Mä tienaan 26 000€ vuosi ja mies 55 000€ vuosi. Maksetaan asuntolaina puoliksi,mies muut kotilaskut esim. Sähkö. Mä huolehdin ruuat ja elukat. Mies maksaa tarvittaessa jos tiukkaa esim ell lasku. Omat rahat molemmille. Mies syö ulkona joka pv ja mä teen eväät töihin :) eikä haittaa. Kohta meillä on lapsi. Sovittiin etukäteen etten maksa asuntonlainaa äitiyslomalla ja mies laittaa ruokarahaa tilille. Oman auton laitan seisontavakuutukseen siksi aikaa että menen töihin takaisin. Vakuutusmaksuja maksoin etukäteen pois. Sovittiin asiat ennen lastenhankintaa ;-)

[/quote]

Sehän on kiva että sovitte. Pidä myös huoli siitä että et osta omasta rahasta lapsen potkupukuja, sukkia, vaippoja, vastikkeita, tuttipulloja, sittereitä, jne. Ne tuntuu pikku jutulta sillä hetkellä, mutta vuosissa niistä tulee iso raha joka ei näy missään. Harmi että nykyään ei näytä saavan ruokakauppaan tiliä, joka maksettaisiin kerran kuussa. Silloin tuo olisi näkyvää. Ehkä vastaavana voisi käyttää luottokorttia, koska laskusta näkyy erittely.

Sovittehan myös siitä, että kun palaat töihin, kotitöihin ja lapsesta huolehtimiseen tulee taas uusi työnjako, kun et ole enää kotona käyttämässä niihin koko päivää. Muuten se vauva-ajan kuvio jää päälle. Se on niin monta kertaa nähty.

Vierailija
199/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:30"]

No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella.

[/quote]

Ei pysty vastaamaan?

A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A.

Sama vai eri elintaso? -ap

[/quote]

Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista.

[/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista.

Henkilökohtaiset tölväisyt eivät auta asiaasi. -ap

Vierailija
200/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:30"]

No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella.

[/quote]

Ei pysty vastaamaan?

A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A.

Sama vai eri elintaso? -ap

[/quote]

Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista.

[/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista.

Henkilökohtaiset tölväisyt eivät auta asiaasi. -ap

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit mutta kommentoin minäkin. Jos yhteisiin pakollisiin menoihin riittää X, tulkitsen että näitä ovat asuntolaina, sähkö ja vesi, jätemaksut, kiinteistöverot, auton vakuutukset ja renkaat, lasten päivähoitomaksut, normaali kotiruoka.

Jos sen päälle ei A:lle jää mitään rahaa, ja B:lle jää 500 vaikka ostaa vaatteita ja käydä baarissa, tai käyttää 500 euroa johonkin harrastukseen kuussa (saa muuten olla aika kallis harrastus) niin ei tuollaisella pitkän päälle pärjätä. A on silloin köyhä, ihan riippumatta paljonko niistä seinistä tai lakanoista on maksettu joissa yhdessä ollaan. Oikeastaan A elää yli varojensa, koska normaali ihminen asuu sitten halvemmalla, että voi ostaa edes talvitakin.

Aika kovat tulot pitää molemmilla olla, että 500 e /kk ei tuntuisi isolta tuloerolta. Tuo on hyvätuloisen aikuisen perheellisen koko kuukausittainen raha, jolla ostetaan kengät, vaatteet, kodin tarvikkeet, ja maksetaan harrastukset, ja josta pitäisi jäädä satanen säästöönkin. Veikkaan että jos ap itse on käytössä 500 e/kk enemmän rahaa kuin puolisolla, hänen kannattaisi kysyä puolisolta ihan rehellinen kommentti, että tuntuuko heidän 50/50 jako menoissa aivan reilulta.