Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!
Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.
Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?
Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?
Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?
Selittäkää!
Kommentit (291)
No meillä on todella rahat vähissä minun ollessani hoitovapaalla. Mieskään ei tienaa paljoa, mutta käyttää rahat sujuvasti esim moottoripyörään, varusteisiin, autoon, pleikkaripeleihin, alkoholiin ynnä muuhun. Suurella työllä lapselle säästämäni 400€ oli myös eräs päivä hävinnyt, sattumoisin samaan aikaan kun moottoripyörä sai uusia varusteita.
Minä olen jo säästänyt kaikessa missä voin, ostan todellakin kirppiksiltä vaatteeni ja lapsellekin yritän löytää kirppareilta lähes kaiken, joskus saatan ostaa kaupasta, jos on iso alennus.
Mies jaksaa aina ystävällisesti muistuttaa kuinka ~Minä~ olen ~valinnut~ jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tosiasiassa taloudellisesti ei olisi millään muotoa mahdollista, että mies hoitaisi lasta kotona ja minä kävisin naurettavan pienipalkkaisessa työssäni. Katsos kun mies on myös kerryttänyt itselleen noin 30 000€ velkaa, suurimman osan jo ennen kuin tavattiin. Että kyllä menisivät hänen velkansa ulosottoon, jos ei töissä kävisi.
Minulla ei hänen mielestään myöskään olisi oikeutta/tarvetta koskaan saada nukkua aamuisin, koska minähän saan nukkua päikkärit. Olen sanonut, että jos se on ihan sama milloin nukkuu, niin hän voi kokeilla viikonloppuisin herätä lapsen kanssa. Olen saanut nukkua KAHTENA aamuna viimeisen 1v3kk aikana, koska hän käy töissä ja viikonloppuisin on oikeutettu krapula.
Tänään olen syönyt pelkkää spagettia ja vähän karkkia, koska siitä saa paljon energiaa. Minä ostan kaikki vaatteet ja suurimman osan ruoistakin lapselle, joten itse ei paljoa tule syötyä, koska se on viimeisin kohde, josta olen joutunut alkaa säästämään. Painan 46kg ja olisin varmaan vähän pulleampi, jos oikeasti olisi rahaa syödä. Mutta onneksi miehellä on rahaa juoda 18-30 annosta alkoholia viikossa, että jaksaa töissä raataa.
Olen nyt raskaana, vasta ihan alussa tosin, mutta jotain pitää myydä, että saan rahaa itselleni. Vaatekaapin ajattelin laittaa Tori.fi, koska en enää tarvitse isoa vaatekaappia tässä köyhyydessä.
201 huomaa että X:n täytyy yhteisinä pakollisina menoina kattaa myös: lääkärit ja lääkkeet, lehti, bensat, bussikortit, työruokailu, työmatkan pysäköintimaksut, netti, kodin elektroniikka, pesuaineet, lakanat, pyyhkeet, kalusteet, kodinkoneet, verhot ja matot, astiat. Juhlien tarjoilut.
Jos siis yhteiseltä laskutililtä ei makseta näitä, joku maksaa ne omista rahoistaan vaikka ne ovat yhteisiä menoja.
Esimerkiksi mulla ja miehellä olisi eri elintaso, jos en paremmasta palkastani suunnittelisi menoja niin, että molemmat pääsee viihtymään. Mieheni ei matkustaisi, ei pääsisi ulos syömään, eikä voisi edes harrastaa. Itse en ainakaan halua katsoa miehen kurjuutta, vaan otan hänetkin mukaan kivoihin juttuihin. Joskus annan jopa lahjaksi menoja, joihin hän voi lähteä ihan omien kavereiden kanssa. Vastapainona hän hoitaa kotia, seksielämämme on tyydyttävää ja viihdymme toistemme seurassa :-)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"]
Meillä menee kaikki yhteiseen hyvään, tilit on kylläkin erikseen. Se maksaa jolla on, myös toisen vaatteita, harrastuksia ym. Ollaan sovittu summa joka säästetään kuukaudessa, se kumpi sen sinne säästötillle laittaa ei ole väliä. Kaikki muu menee juokseviin kuluihin. Ei lasketa mitä toinen on tässä kuussa saanut, esim kirjoja, DVD levyjä, vaatteita ym. Molemmat saa mitä tarvitsee ja tahtoo, mutta ei välttämättä just saman kuukauden aikana.
[/quote]
Ei kai tuossa tilanteessa hirveästi voi mitään laskea ja jakaakaan, jos kerran kaikki menee pakollisiin. Itse kyllä miettisin sitäkin, että ehkä kaikki menee juuri siksi, että rahalla ei ole "omistajaa". Molempien on "pakko" tuhlata rahat aina loppuun, koska muuten tilanne voisi luisua siihen että vain toinen ostaa itselleen kivoja juttuja toinen ei ikinä. Mutta kun molemmat tuhlaa kuin viimeistä päivää, niin molemmat saa jotakin. Kannattaisi kokeilla sitäkin että pitäisitte hetken rahat erillään - ehkä sitä ylimääräistä alkaisi jäädä eri tavalla, kun ei puolensa pitämiseksi olisi pakko ostaa kaikkea mahdollista.
[/quote]
Meillä kaiken omistamme me. Yhdessä tuhlataan ja säästetään. Ei lasketa ostiko joku jotain tai harrastaako jotain. Yhteiset tilit. Eli rahalla on omistaja. Me.
Molemmilla samanlaiset tulot. Välillä olen ollut kotonakin.
Ehkä tärkeämpää myös ap.n perheessä olisi, että kulutustottumukset on samat. Eli kummallakaan ei ole sitä 500 kk harrastusta
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"]
No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella.
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A.
Sama vai eri elintaso? -ap
[/quote]
Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista.
[/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista.
Henkilökohtaiset tölväisyt eivät auta asiaasi. -ap
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit mutta kommentoin minäkin. Jos yhteisiin pakollisiin menoihin riittää X, tulkitsen että näitä ovat asuntolaina, sähkö ja vesi, jätemaksut, kiinteistöverot, auton vakuutukset ja renkaat, lasten päivähoitomaksut, normaali kotiruoka.
Jos sen päälle ei A:lle jää mitään rahaa, ja B:lle jää 500 vaikka ostaa vaatteita ja käydä baarissa, tai käyttää 500 euroa johonkin harrastukseen kuussa (saa muuten olla aika kallis harrastus) niin ei tuollaisella pitkän päälle pärjätä. A on silloin köyhä, ihan riippumatta paljonko niistä seinistä tai lakanoista on maksettu joissa yhdessä ollaan. Oikeastaan A elää yli varojensa, koska normaali ihminen asuu sitten halvemmalla, että voi ostaa edes talvitakin.
Aika kovat tulot pitää molemmilla olla, että 500 e /kk ei tuntuisi isolta tuloerolta. Tuo on hyvätuloisen aikuisen perheellisen koko kuukausittainen raha, jolla ostetaan kengät, vaatteet, kodin tarvikkeet, ja maksetaan harrastukset, ja josta pitäisi jäädä satanen säästöönkin. Veikkaan että jos ap itse on käytössä 500 e/kk enemmän rahaa kuin puolisolla, hänen kannattaisi kysyä puolisolta ihan rehellinen kommentti, että tuntuuko heidän 50/50 jako menoissa aivan reilulta.
[/quote]Tällainen jaarittelu on ihan tarpeetonta. Riittää, kun vastaa, onko parisuhteessa tuolloin eri elintaso vai ei, jos ainoa käytännön ero on toisen 500 euroa maksava ylimääräinen harrastus. -ap
Luulen, että naiset perustelee aika paljon muitakin asioita tällä palstalla, koska jonkin verran on enemmän naisia kirjoittelemassa ja kaikki kommentit oletetaan olevan naisen kirjoittamia, jollei erikseen ole mieheksi tunnustaudu.
Toi säästöhomna on kinkkinen juttu jos toinen haluaa säästää ja toinen matkustella ja harrastaa.
Mulla yksi tuttavapariskunta erosi sen vuoksi, koska nainen halusi säästää ja säästikin. Mies halusi matkustella ja harrastaa, ja tekikin niin. Heillä oli yhteinen asuntolaina ja muutaman vuoden yhteiselon jälkeen naisella oli niin paljon säästössä, että halusi maksaa oman osuutensa lainasta pois ja maksoikin. Mies suuttui kun hänellä ei ollut yksin mahdollista maksaa pankin kanssa sovittua lyhennystä ja he joutui asunnon myymään, että mies saisi myös lainansa maksettua.
Heillä oli molemmilla hyvät tulot, naisella suuremmat. Omat rahat ja asumiskulut puoliksi periaate.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"]
No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella.
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A.
[/quote]
Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista.
[/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista.
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit mutta kommentoin minäkin. Jos yhteisiin pakollisiin menoihin riittää X, tulkitsen että näitä ovat asuntolaina, sähkö ja vesi, jätemaksut, kiinteistöverot, auton vakuutukset ja renkaat, lasten päivähoitomaksut, normaali kotiruoka.
Jos sen päälle ei A:lle jää mitään rahaa, ja B:lle jää 500 vaikka ostaa vaatteita ja käydä baarissa, tai käyttää 500 euroa johonkin harrastukseen kuussa (saa muuten olla aika kallis harrastus) niin ei tuollaisella pitkän päälle pärjätä. A on silloin köyhä, ihan riippumatta paljonko niistä seinistä tai lakanoista on maksettu joissa yhdessä ollaan. Oikeastaan A elää yli varojensa, koska normaali ihminen asuu sitten halvemmalla, että voi ostaa edes talvitakin.
Aika kovat tulot pitää molemmilla olla, että 500 e /kk ei tuntuisi isolta tuloerolta. Tuo on hyvätuloisen aikuisen perheellisen koko kuukausittainen raha, jolla ostetaan kengät, vaatteet, kodin tarvikkeet, ja maksetaan harrastukset, ja josta pitäisi jäädä satanen säästöönkin. Veikkaan että jos ap itse on käytössä 500 e/kk enemmän rahaa kuin puolisolla, hänen kannattaisi kysyä puolisolta ihan rehellinen kommentti, että tuntuuko heidän 50/50 jako menoissa aivan reilulta.
[/quote]Tällainen jaarittelu on ihan tarpeetonta. Riittää, kun vastaa, onko parisuhteessa tuolloin eri elintaso vai ei, jos ainoa käytännön ero on toisen 500 euroa maksava ylimääräinen harrastus. -ap
[/quote]
No onhan se eri elintaso jos toisella 500e kuussa maksava harrastus, jos toisella ei siihen ole mahdollisuutta. Normaalit harrastusmenot on noin 50-100e.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"]
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aika mielenkiintoista, että esität monitahoisia asioita joihin haluat perustellut vastaukset. Sellaiset ovat kuitenkin mielestäsi jaarittelua. Ilman jaarittelua ei synny rakentavaa keskustelua, mutta ilmeisesti et sitä edes halua.
Antamillasi tiedoilla on vaikea päätellä, onko mainitsemallasi parilla niin kovat tulot että 500 euroa ei tunnu missään. Koska on erittäin epätodennäköistä että näin olisi, vastaan että kyllä, tuossa parisuhteessa on eri elintaso, jos toisella on 500 euroa kuussa enemmän käytettävissä vain itseensä. Mielestäni sanoin sen myös yllä.
Meillä oli eri elintaso, kun minä olin opiskelija ja mies työssä. Siinä ei olisi ollut niin suurta ongelmaa, jos olisimme pysyneet kaupungissa pienessä vuokra-asunnossa, ja kulkeneet bussilla ja pyörällä. Ongelma syntyi, kun hän halusi että ostamme talon ja auton etäämpää. Olin nuori ja tyhmä, ja suostuin. Elimme rankasti minun varojeni yli, mutta hänelle siinä ei ollut ongelmaa. Hän halusi kuitenkin että maksamme kaiken puoliksi. Siis vaikka tulojemme suhde oli varmaan 1:4. Hänen ei olisi tarvinnut laittaa minua ihan niin koville, koska muutaman vuoden päästä valmistuin ja sain hyväpalkkaisen työn. Mutta niin vain oli, ja mies on nyt ex. Ei tuollaista unohda.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]
No meillä on todella rahat vähissä minun ollessani hoitovapaalla. Mieskään ei tienaa paljoa, mutta käyttää rahat sujuvasti esim moottoripyörään, varusteisiin, autoon, pleikkaripeleihin, alkoholiin ynnä muuhun. Suurella työllä lapselle säästämäni 400€ oli myös eräs päivä hävinnyt, sattumoisin samaan aikaan kun moottoripyörä sai uusia varusteita. Minä olen jo säästänyt kaikessa missä voin, ostan todellakin kirppiksiltä vaatteeni ja lapsellekin yritän löytää kirppareilta lähes kaiken, joskus saatan ostaa kaupasta, jos on iso alennus. Mies jaksaa aina ystävällisesti muistuttaa kuinka ~Minä~ olen ~valinnut~ jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tosiasiassa taloudellisesti ei olisi millään muotoa mahdollista, että mies hoitaisi lasta kotona ja minä kävisin naurettavan pienipalkkaisessa työssäni. Katsos kun mies on myös kerryttänyt itselleen noin 30 000€ velkaa, suurimman osan jo ennen kuin tavattiin. Että kyllä menisivät hänen velkansa ulosottoon, jos ei töissä kävisi. Minulla ei hänen mielestään myöskään olisi oikeutta/tarvetta koskaan saada nukkua aamuisin, koska minähän saan nukkua päikkärit. Olen sanonut, että jos se on ihan sama milloin nukkuu, niin hän voi kokeilla viikonloppuisin herätä lapsen kanssa. Olen saanut nukkua KAHTENA aamuna viimeisen 1v3kk aikana, koska hän käy töissä ja viikonloppuisin on oikeutettu krapula. Tänään olen syönyt pelkkää spagettia ja vähän karkkia, koska siitä saa paljon energiaa. Minä ostan kaikki vaatteet ja suurimman osan ruoistakin lapselle, joten itse ei paljoa tule syötyä, koska se on viimeisin kohde, josta olen joutunut alkaa säästämään. Painan 46kg ja olisin varmaan vähän pulleampi, jos oikeasti olisi rahaa syödä. Mutta onneksi miehellä on rahaa juoda 18-30 annosta alkoholia viikossa, että jaksaa töissä raataa. Olen nyt raskaana, vasta ihan alussa tosin, mutta jotain pitää myydä, että saan rahaa itselleni. Vaatekaapin ajattelin laittaa Tori.fi, koska en enää tarvitse isoa vaatekaappia tässä köyhyydessä.
[/quote]
Ja tuollaisen helmen kanssa päätit sitten tehdä vielä toisenkin lapsen??? Ketähän tässä voisi tyhmäksi sanoa? Katsopa peiliin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]No meillä on todella rahat vähissä minun ollessani hoitovapaalla. Mieskään ei tienaa paljoa, mutta käyttää rahat sujuvasti esim moottoripyörään, varusteisiin, autoon, pleikkaripeleihin, alkoholiin ynnä muuhun. Suurella työllä lapselle säästämäni 400€ oli myös eräs päivä hävinnyt, sattumoisin samaan aikaan kun moottoripyörä sai uusia varusteita.
Minä olen jo säästänyt kaikessa missä voin, ostan todellakin kirppiksiltä vaatteeni ja lapsellekin yritän löytää kirppareilta lähes kaiken, joskus saatan ostaa kaupasta, jos on iso alennus.
Mies jaksaa aina ystävällisesti muistuttaa kuinka ~Minä~ olen ~valinnut~ jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tosiasiassa taloudellisesti ei olisi millään muotoa mahdollista, että mies hoitaisi lasta kotona ja minä kävisin naurettavan pienipalkkaisessa työssäni. Katsos kun mies on myös kerryttänyt itselleen noin 30 000€ velkaa, suurimman osan jo ennen kuin tavattiin. Että kyllä menisivät hänen velkansa ulosottoon, jos ei töissä kävisi.
Minulla ei hänen mielestään myöskään olisi oikeutta/tarvetta koskaan saada nukkua aamuisin, koska minähän saan nukkua päikkärit. Olen sanonut, että jos se on ihan sama milloin nukkuu, niin hän voi kokeilla viikonloppuisin herätä lapsen kanssa. Olen saanut nukkua KAHTENA aamuna viimeisen 1v3kk aikana, koska hän käy töissä ja viikonloppuisin on oikeutettu krapula.
Tänään olen syönyt pelkkää spagettia ja vähän karkkia, koska siitä saa paljon energiaa. Minä ostan kaikki vaatteet ja suurimman osan ruoistakin lapselle, joten itse ei paljoa tule syötyä, koska se on viimeisin kohde, josta olen joutunut alkaa säästämään. Painan 46kg ja olisin varmaan vähän pulleampi, jos oikeasti olisi rahaa syödä. Mutta onneksi miehellä on rahaa juoda 18-30 annosta alkoholia viikossa, että jaksaa töissä raataa.
Olen nyt raskaana, vasta ihan alussa tosin, mutta jotain pitää myydä, että saan rahaa itselleni. Vaatekaapin ajattelin laittaa Tori.fi, koska en enää tarvitse isoa vaatekaappia tässä köyhyydessä.
[/quote]
Ero?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"]
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä on jos vain toisella on varaa
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]
No jos on omat rahat ja maksetaan asuminen puoliksi. Toiselle jää hyvin rahaa harrastuksiin ja kaikkeen kivaan, mutta toisella ei jää rahaa edes ruokaan. Toinen tekee illalla kivan salaatin iltapalaksi ja toinen menee nälissää nukkumaan ja ajattelee pärjätä aamupuuroon asti syömättä. Toinen kulkee kalliissa merkkivaatteissa ja häntä ehkä jopa nolottaa kulkea kirpparirytkyissä kulkevan puolisonsa kanssa. Lomala köyhempi joutuu jäämään etelänmatkalta pois, kun ei olekaan varaa matkustaa.
[/quote]Mutta jos toisella on käytettävissä 100 euroa kuussa enemmän, onko kyseessä silloin eri elintaso? Entä 50 euroa? -ap
[/quote]Et voi olla noin tyhmä. Ei, satanen tai pari ei vaikuta. Onhan teinilläkin sen verran enemmän kuussa rahaa kuin ekaluokkalaisella.
No meillä on todella rahat vähissä minun ollessani hoitovapaalla. Mieskään ei tienaa paljoa, mutta käyttää rahat sujuvasti esim moottoripyörään, varusteisiin, autoon, pleikkaripeleihin, alkoholiin ynnä muuhun. Suurella työllä lapselle säästämäni 400€ oli myös eräs päivä hävinnyt, sattumoisin samaan aikaan kun moottoripyörä sai uusia varusteita. Minä olen jo säästänyt kaikessa missä voin, ostan todellakin kirppiksiltä vaatteeni ja lapsellekin yritän löytää kirppareilta lähes kaiken, joskus saatan ostaa kaupasta, jos on iso alennus. Mies jaksaa aina ystävällisesti muistuttaa kuinka ~Minä~ olen ~valinnut~ jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tosiasiassa taloudellisesti ei olisi millään muotoa mahdollista, että mies hoitaisi lasta kotona ja minä kävisin naurettavan pienipalkkaisessa työssäni. Katsos kun mies on myös kerryttänyt itselleen noin 30 000€ velkaa, suurimman osan jo ennen kuin tavattiin. Että kyllä menisivät hänen velkansa ulosottoon, jos ei töissä kävisi. Minulla ei hänen mielestään myöskään olisi oikeutta/tarvetta koskaan saada nukkua aamuisin, koska minähän saan nukkua päikkärit. Olen sanonut, että jos se on ihan sama milloin nukkuu, niin hän voi kokeilla viikonloppuisin herätä lapsen kanssa. Olen saanut nukkua KAHTENA aamuna viimeisen 1v3kk aikana, koska hän käy töissä ja viikonloppuisin on oikeutettu krapula. Tänään olen syönyt pelkkää spagettia ja vähän karkkia, koska siitä saa paljon energiaa. Minä ostan kaikki vaatteet ja suurimman osan ruoistakin lapselle, joten itse ei paljoa tule syötyä, koska se on viimeisin kohde, josta olen joutunut alkaa säästämään. Painan 46kg ja olisin varmaan vähän pulleampi, jos oikeasti olisi rahaa syödä. Mutta onneksi miehellä on rahaa juoda 18-30 annosta alkoholia viikossa, että jaksaa töissä raataa. Olen nyt raskaana, vasta ihan alussa tosin, mutta jotain pitää myydä, että saan rahaa itselleni. Vaatekaapin ajattelin laittaa Tori.fi, koska en enää tarvitse isoa vaatekaappia tässä köyhyydessä.
[/quote]
Mene hyvä ihminen töihin!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"] No jos on omat rahat ja maksetaan asuminen puoliksi. Toiselle jää hyvin rahaa harrastuksiin ja kaikkeen kivaan, mutta toisella ei jää rahaa edes ruokaan. Toinen tekee illalla kivan salaatin iltapalaksi ja toinen menee nälissää nukkumaan ja ajattelee pärjätä aamupuuroon asti syömättä. Toinen kulkee kalliissa merkkivaatteissa ja häntä ehkä jopa nolottaa kulkea kirpparirytkyissä kulkevan puolisonsa kanssa. Lomala köyhempi joutuu jäämään etelänmatkalta pois, kun ei olekaan varaa matkustaa. [/quote]Mutta jos toisella on käytettävissä 100 euroa kuussa enemmän, onko kyseessä silloin eri elintaso? Entä 50 euroa? -ap [/quote]Et voi olla noin tyhmä. Ei, satanen tai pari ei vaikuta. Onhan teinilläkin sen verran enemmän kuussa rahaa kuin ekaluokkalaisella.
[/quote]Osa palstailijoista kyllä todella uskoo näin. -ap
201 huomaa että X:n täytyy yhteisinä pakollisina menoina kattaa myös: lääkärit ja lääkkeet, lehti, bensat, bussikortit, työruokailu, työmatkan pysäköintimaksut, netti, kodin elektroniikka, pesuaineet, lakanat, pyyhkeet, kalusteet, kodinkoneet, verhot ja matot, astiat. Juhlien tarjoilut.
Jos siis yhteiseltä laskutililtä ei makseta näitä, joku maksaa ne omista rahoistaan vaikka ne ovat yhteisiä menoja.
[/quote]Millä tavalla bussikortti, allergialääke tai lehden tilaaminen on yhteinen meno? -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:16"]Luulen, että naiset perustelee aika paljon muitakin asioita tällä palstalla, koska jonkin verran on enemmän naisia kirjoittelemassa ja kaikki kommentit oletetaan olevan naisen kirjoittamia, jollei erikseen ole mieheksi tunnustaudu.
Toi säästöhomna on kinkkinen juttu jos toinen haluaa säästää ja toinen matkustella ja harrastaa.
Mulla yksi tuttavapariskunta erosi sen vuoksi, koska nainen halusi säästää ja säästikin. Mies halusi matkustella ja harrastaa, ja tekikin niin. Heillä oli yhteinen asuntolaina ja muutaman vuoden yhteiselon jälkeen naisella oli niin paljon säästössä, että halusi maksaa oman osuutensa lainasta pois ja maksoikin. Mies suuttui kun hänellä ei ollut yksin mahdollista maksaa pankin kanssa sovittua lyhennystä ja he joutui asunnon myymään, että mies saisi myös lainansa maksettua.
Heillä oli molemmilla hyvät tulot, naisella suuremmat. Omat rahat ja asumiskulut puoliksi periaate.
[/quote]
Nainen teki tässä väärin. Monella tavalla
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"]
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä on. Tosin jos perheellä on siihen varaa niin asia on ok
T. Yhteiset rahat, joista ei lasketa sulle. Mulle
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:51"]
[/quote]Millä tavalla bussikortti, allergialääke tai lehden tilaaminen on yhteinen meno? -ap
[/quote]Sanomalehden lukee molemmat, bussikortti ja lääkkeet ovat pakollisia menoja eivätkä mitään huvituksia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:04"]
Sehän on nimenomaan se sama elintaso, että molemmat käyttävät saman verran rahaa omiin turhuuksiin
[/quote]Vihdoinkin suora vastaus. Kauan sitä saikin kärttää. :)
Tähän asenteeseen juuri aloituksessani viittaan: jos enemmän tienaava käyttää omiin menoihinsa enemmän rahaa kuin vähemmän tienaava, perheessä on joidenkin mukaan "eri elintaso", vaikka kunka syötäisiin samaa ruokaa ja asuttaisiin samassa asunnossa. -ap
[/quote]
Se syödäänkö samaa ruokaa ja asutaanko samassa asunnossa, ei kerro mitään. Toiselle siihen voi mennä kaikki rahat, ja hän vielä ostaa ja laittaa ne ruuat ja hankkii astiat ja lakanat siihen asuntoon pienemmistä rahoistaan. Hänen "turhuudet" on naistenlehti kioskilta kerran kuussa. Toiselle siihen menee vain kolmannes tuloista, ja hän voi pukeutua hyvin, käydä hyvillä lounailla, harrastaa kalliisti, sijoittaakin mukavasti.
Eri elintasot on ja ihan samassa talossa asutaan.
Mutta tämähän ei ole se mitä ap haluaa kuulla.
[/quote]
Logiikkasi on täysin väärin.
Se, onko jollakulla varaa ylläpitämäänsä elintasoon, ei tarkoita, ettei hänellä todellisuudessa ole tuota elintasoa. -ap
[/quote]
Sinä taas et halua olla looginen. Jos lähdemme olettamuksestasi että kumpikin maksaa oman elintasonsa, minu-rahat-on-minun-rahoja jne., miten maailmassa voisin hankkia korkeamman elintason kuin mihin minulla on rahaakaan.
Oletko kuullut muuten sellaisesta ilmiöstä, että kun nainen on eronnut, hänelle onkin jäänyt enemmän rahaa käytettäväksi itseensä. Olen kuullut useammankin kertovan näin. Kas, kun ei tarvitse maksaa puolia ruuasta josta itse kuluttaa kolmanneksen jne., kun mies olettaa että nainen ostaa ruuat, ja itse laittaa rahansa kalliiseen konjakkiin. Hänelle on myös jäänyt vapaa-aikaa, kun ei kotona ole niin paljon siivottavaa, kokattavaa ja pyykättävää muiden jäljiltä. Mutta tämähän ei mene sinun oppiisi vapaamatkustajanaisista.
[/quote]Tämä ainakin kävi minun kohdallani. Yhdessä asuessa ihmettelin, kun minulla ei ollut koskaan varaa ostaa yhtään mitään itselleni. Miehellä kyllä riitti rahaa ryyppyreissuihin ja hilavitkuttimiin. Nyt eron jälkeen käyttööni jää paljon enemmän rahaa, kun ruokaa menee tosi vähän, mitään turhuuksia en ostele, joka päivä ei yksi perheenjäsen käy grillillä syömässä, eikä tarvitse maksella mitään "yllättäviä" menoja. Myös bensaa menee tosi vähän, vaikka mies valitti aina, että minun työni takia bensaan menee älyttömästi rahaa. En tiedä mihin hän käytti ne rahat, jotka väitti menevän tankkaamiseen.