Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!
Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.
Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?
Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?
Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?
Selittäkää!
Kommentit (291)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:16"]Luulen, että naiset perustelee aika paljon muitakin asioita tällä palstalla, koska jonkin verran on enemmän naisia kirjoittelemassa ja kaikki kommentit oletetaan olevan naisen kirjoittamia, jollei erikseen ole mieheksi tunnustaudu.
Toi säästöhomna on kinkkinen juttu jos toinen haluaa säästää ja toinen matkustella ja harrastaa.
Mulla yksi tuttavapariskunta erosi sen vuoksi, koska nainen halusi säästää ja säästikin. Mies halusi matkustella ja harrastaa, ja tekikin niin. Heillä oli yhteinen asuntolaina ja muutaman vuoden yhteiselon jälkeen naisella oli niin paljon säästössä, että halusi maksaa oman osuutensa lainasta pois ja maksoikin. Mies suuttui kun hänellä ei ollut yksin mahdollista maksaa pankin kanssa sovittua lyhennystä ja he joutui asunnon myymään, että mies saisi myös lainansa maksettua.
Heillä oli molemmilla hyvät tulot, naisella suuremmat. Omat rahat ja asumiskulut puoliksi periaate.
[/quote]
Nainen teki tässä väärin. Monella tavalla
[/quote]
En ymmärrä tätä tarinaa. Jos lainasta maksetaan puolet pois, niin ei kai sen miehen ollut pakko lyhentää juuri kuten alussa oli sovittu? Vai pitääkö?
Meillä on ollut elintasoerossa tuollaista säästämisongelmaa. Olen säästäväisempi kuin mies ja vaikka tuloni ovat kaikkiaan olleet (hiukan) pienemmät, minulle tuppasi kertymään rahaa huomattavasti paremmin säästöön. Homma on kyllä onneksi tasapainottunut sillä, että nykyään rahamme ovat enemmän yhteisiä ja minä huolehdin enemmän raha-asioista. Mies ei tuhlaa enää niin paljon. Eipä jää kyllä säästöönkään niin paljon. Kompromissi siis:)
Meillä mies on varakas ja minä erittäin köyhä. Mies maksaa asumisen, ruuan sekä perheen yhteisiä matkoja ja ravintoloissa käyntejä ym. Matkustelee myös itse paljon ja ostaa vaatteet uutena, minä kirpputoreilta.
Suhteen alussa yritin maksaa osani, lasten harrastuksia ja sähkölaskuja. Odotin siitä miehen kehuja mutta niitä ei koskaan tullut, tajusin sitten ettei hänestä se ollut mitenkään mahtaavaa. Hänellä on aina ollut rahaa eikä hän pidä sitä minään. Oma köyhyyteni johtuu osaltaan siitä että olen vastannut arjen pyörittämisestä miehen toimiessa yrittäjänä 12h/päivässä 7pv/vko.
En kuitenkaan ole katkera, meillä on hienot lapset eikä minua harmita olla köyhä kun on katto päänpäällä ja ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]
201 huomaa että X:n täytyy yhteisinä pakollisina menoina kattaa myös: lääkärit ja lääkkeet, lehti, bensat, bussikortit, työruokailu, työmatkan pysäköintimaksut, netti, kodin elektroniikka, pesuaineet, lakanat, pyyhkeet, kalusteet, kodinkoneet, verhot ja matot, astiat. Juhlien tarjoilut.
Jos siis yhteiseltä laskutililtä ei makseta näitä, joku maksaa ne omista rahoistaan vaikka ne ovat yhteisiä menoja.
[/quote]Millä tavalla bussikortti, allergialääke tai lehden tilaaminen on yhteinen meno? -ap
[/quote]
Jos se bussikortti ja lääke on lapsen. Jos se lehti tulee aamulla koko perheelle. Jos sillä bussikortilla toinen käy töissä, kun toinen käy yhteisesti omistetulla autolla jonka vakuutukset menee yhteiseltä laskutililtä.
Ja vaikka ne ei olisi yhteisiä menoja, ne on kuitenkin pakollisia menoja. Et voi ajatella että toisella on käytössä rahaa "itseensä", ja hän maksaa sillä sitten allergialääkkeensä, bussikorttinsa, ja hesarin. Ei niitä turhuuksiksikaan voi sanoa.
Exäni mielestä minun kuuluikin ostaa ja laittaa ruuat lapsille ja itselleni, koska hänhän söi töissä. Ja hänen mielestä oli ihan ok, että minä ostin heille vaatteet, kengät ja lelut omista rahoistani, kun heitä kuitenkin hoidin kun hän oli töissä. Hän ei oikein hahmottanut sitä, että ne lapset on kuitenkin yhteisiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:07"]Exäni mielestä minun kuuluikin ostaa ja laittaa ruuat lapsille ja itselleni, koska hänhän söi töissä. Ja hänen mielestä oli ihan ok, että minä ostin heille vaatteet, kengät ja lelut omista rahoistani, kun heitä kuitenkin hoidin kun hän oli töissä. Hän ei oikein hahmottanut sitä, että ne lapset on kuitenkin yhteisiä.
[/quote]
Olisit sinäkin mennyt töihin ja sitten ihmetelleet yhdessä, miten ne lapset eivät itsestään huollu, kun te olette töissä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"]
No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella.
[/quote]
Ei pysty vastaamaan?
A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A.
Sama vai eri elintaso? -ap
[/quote]
Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista.
[/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista.
Henkilökohtaiset tölväisyt eivät auta asiaasi. -ap
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit mutta kommentoin minäkin. Jos yhteisiin pakollisiin menoihin riittää X, tulkitsen että näitä ovat asuntolaina, sähkö ja vesi, jätemaksut, kiinteistöverot, auton vakuutukset ja renkaat, lasten päivähoitomaksut, normaali kotiruoka.
Jos sen päälle ei A:lle jää mitään rahaa, ja B:lle jää 500 vaikka ostaa vaatteita ja käydä baarissa, tai käyttää 500 euroa johonkin harrastukseen kuussa (saa muuten olla aika kallis harrastus) niin ei tuollaisella pitkän päälle pärjätä. A on silloin köyhä, ihan riippumatta paljonko niistä seinistä tai lakanoista on maksettu joissa yhdessä ollaan. Oikeastaan A elää yli varojensa, koska normaali ihminen asuu sitten halvemmalla, että voi ostaa edes talvitakin.
Aika kovat tulot pitää molemmilla olla, että 500 e /kk ei tuntuisi isolta tuloerolta. Tuo on hyvätuloisen aikuisen perheellisen koko kuukausittainen raha, jolla ostetaan kengät, vaatteet, kodin tarvikkeet, ja maksetaan harrastukset, ja josta pitäisi jäädä satanen säästöönkin. Veikkaan että jos ap itse on käytössä 500 e/kk enemmän rahaa kuin puolisolla, hänen kannattaisi kysyä puolisolta ihan rehellinen kommentti, että tuntuuko heidän 50/50 jako menoissa aivan reilulta.
[/quote]Tällainen jaarittelu on ihan tarpeetonta. Riittää, kun vastaa, onko parisuhteessa tuolloin eri elintaso vai ei, jos ainoa käytännön ero on toisen 500 euroa maksava ylimääräinen harrastus. -ap
[/quote]
Jos ei enempää tietoja ja vain kyllä tai ei vastaukseksi niin kyllä, perheessä on eri elintasot. Mutta lisätiedoilla vastaus voisi olla toinenkin.
Onko ap jotenkin vajaa?Tai sit vaan tylsistynyt.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:46"]
Onko ap jotenkin vajaa?Tai sit vaan tylsistynyt.
[/quote]
Joo luulen näin. Vastaukset ei ole yhtään johdonmukaisia.
Meillä kun miehen kanssa tavattiin, oli aika sama rahatilanne. Molemmilla asuntolainaa ja työpaikka. Nyt kaksi yhteistä lasta ja miehellä paljon parempi palkka kuin mulla. Elintaso kuitenkin sama. Yhteinen asunto, kumpikin ostaa kaupasta myös ne toisen suosikkituotteet jne. Mä hoidan lasten vaatehankinnat mutta mies enemmän asumiskuluja ja auto on hänen. Mulle on ihan sama paljonko hänelle jää "säästöön" tai mihin rahojansa käyttää eikä hänkään puutu mun ostoksiin. Meillä on sekä omat tilit että pari yhteistä. Molemmat ollaan turvallisuushakuisia siinä, että säästöjä pitää pahan päivän varalle olla, joten ei oo tarvetta vahtia/kysellä/kyseenalaistaa kulutusta. Kalliita harrastuksia kummallakaan ei ole ja lomareissut tehdään perheen kesken.
Mun mielestä perheessä ei voi niin tarkkaan joka menoa laskea, lapsettomat pariskunnat on eri juttu niin halutessaan.
Ap, onko sulla perhe? Jotenkin mua kummastuttaa toi sun euromäärien ja harrastuskulujen jankkaaminen kun meillä ei ainakaan suurimmat rahat niihin mene eikä oo edes laskettu paljonko kumpikin palkastaan "yhteiseen" laittaa. En mä ajattele kampaajalla että tuhlaan perheen rahoja tai miehelle jotain ostaessani (vaatteita tm) että ne pitäis takas periä. Perhe on yhteinen yritys.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:24"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:33"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:22"] No usko jo viimein, antamillasi kysymyksillä ja esitiedoilla ei voi vastata. En haaskaa aikaani enempää kaltaiseesi inttävään tomppeliin, joka runnoo omaa agendaansa eikä osaa keskustella. [/quote] Ei pysty vastaamaan? A ansaitsee X euroa. B ansaitsee X+500 euroa. B käyttää harrastuksiin 500 euroa enemmän kuin A. Sama vai eri elintaso? -ap [/quote] Se riippuu siitä, mitkä ovat perheen yhteiset pakolliset menot kuukaudessa ja riittävätkö X sekä X+500 e niihin hyvin vai huonosti. Näistä se elintaso koostuu, eivät nämä ole mitään triviaaleja juttuja. Ymmärrät sitten, kun itsekin joudut vastaamaan tuloista ja menoista. [/quote]Voimme olettaa, että yhteisiin pakollisiin menoihin riittää hyvin X, jos se helpottaa vastaamista. Henkilökohtaiset tölväisyt eivät auta asiaasi. -ap [/quote] En ole tuo jolle vastasit mutta kommentoin minäkin. Jos yhteisiin pakollisiin menoihin riittää X, tulkitsen että näitä ovat asuntolaina, sähkö ja vesi, jätemaksut, kiinteistöverot, auton vakuutukset ja renkaat, lasten päivähoitomaksut, normaali kotiruoka. Jos sen päälle ei A:lle jää mitään rahaa, ja B:lle jää 500 vaikka ostaa vaatteita ja käydä baarissa, tai käyttää 500 euroa johonkin harrastukseen kuussa (saa muuten olla aika kallis harrastus) niin ei tuollaisella pitkän päälle pärjätä. A on silloin köyhä, ihan riippumatta paljonko niistä seinistä tai lakanoista on maksettu joissa yhdessä ollaan. Oikeastaan A elää yli varojensa, koska normaali ihminen asuu sitten halvemmalla, että voi ostaa edes talvitakin. Aika kovat tulot pitää molemmilla olla, että 500 e /kk ei tuntuisi isolta tuloerolta. Tuo on hyvätuloisen aikuisen perheellisen koko kuukausittainen raha, jolla ostetaan kengät, vaatteet, kodin tarvikkeet, ja maksetaan harrastukset, ja josta pitäisi jäädä satanen säästöönkin. Veikkaan että jos ap itse on käytössä 500 e/kk enemmän rahaa kuin puolisolla, hänen kannattaisi kysyä puolisolta ihan rehellinen kommentti, että tuntuuko heidän 50/50 jako menoissa aivan reilulta. [/quote]Tällainen jaarittelu on ihan tarpeetonta. Riittää, kun vastaa, onko parisuhteessa tuolloin eri elintaso vai ei, jos ainoa käytännön ero on toisen 500 euroa maksava ylimääräinen harrastus. -ap [/quote] Jos ei enempää tietoja ja vain kyllä tai ei vastaukseksi niin kyllä, perheessä on eri elintasot. Mutta lisätiedoilla vastaus voisi olla toinenkin.
[/quote]
Riippuuhan se tilanteesta, rakas ap. Rahankäytössä nimenomaan rajahyöty on suhteellinen.
Meillä esimerkiksi tilanne on se, että mies on opiskelija ja saa 460 e/kk. Itse olen opintojen ohella töissä ja saan n. 800 e/kk. Jos en antaisi miehelle omastani, meillä olisi aivan valtavan erilaiset elintasot. Mies ei voisi syödä samoja ruokia vaan ostaisi omat kuppinuudelit kun minä syön monipuolisesti. Baarissa ei voisi juoda mitään. Edes viikonloppumatka Helsinkiin tuttavan luo ei onnistuisi ilman etukäteissäästämistä, kun taas minä voisin lähteä hetken mielijohteesta.
Isommilla tuloilla taas 400 eurolla ei olisi hevonkakan verran väliä. Jos toisella jää pakollisten menojen jälkeen 1500 ja toisella 1900 e/kk niin enpä usko siitä elintasokuilua syntyvän.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:00"]Meillä kun miehen kanssa tavattiin, oli aika sama rahatilanne. Molemmilla asuntolainaa ja työpaikka. Nyt kaksi yhteistä lasta ja miehellä paljon parempi palkka kuin mulla. Elintaso kuitenkin sama. Yhteinen asunto, kumpikin ostaa kaupasta myös ne toisen suosikkituotteet jne. Mä hoidan lasten vaatehankinnat mutta mies enemmän asumiskuluja ja auto on hänen. Mulle on ihan sama paljonko hänelle jää "säästöön" tai mihin rahojansa käyttää eikä hänkään puutu mun ostoksiin. Meillä on sekä omat tilit että pari yhteistä. Molemmat ollaan turvallisuushakuisia siinä, että säästöjä pitää pahan päivän varalle olla, joten ei oo tarvetta vahtia/kysellä/kyseenalaistaa kulutusta. Kalliita harrastuksia kummallakaan ei ole ja lomareissut tehdään perheen kesken.
Mun mielestä perheessä ei voi niin tarkkaan joka menoa laskea, lapsettomat pariskunnat on eri juttu niin halutessaan.
Ap, onko sulla perhe? Jotenkin mua kummastuttaa toi sun euromäärien ja harrastuskulujen jankkaaminen kun meillä ei ainakaan suurimmat rahat niihin mene eikä oo edes laskettu paljonko kumpikin palkastaan "yhteiseen" laittaa. En mä ajattele kampaajalla että tuhlaan perheen rahoja tai miehelle jotain ostaessani (vaatteita tm) että ne pitäis takas periä. Perhe on yhteinen yritys.
[/quote]
Noin voi ajatella, jos sitä rahaa on sen verran ettei tarvitse jokaista senttiä venyttää. Kyllä minäkin olen antanut miehen välillä käyttää rahat mihin lystää (eli lähinnä alkoholiin ja viihdykkeisiin). Siitä on poikkeuksetta seurannut hänen rahojensa loppuminen puolessa välissä kuuta, jolloin minä olen joutunut pienestä kotihoidontuestani antamaan hänelle rahaa bensaan ja eväisiin.
Hän käyttää jokaisen palkkansa kuin ensimmäisen kuukausirahan saanut teini, jos en hillitse. Että kyllä joutuu vahdata tai se alkaa taas käyttämään luottokortteja.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:25"]
Seiska lisää että itse olen meidän perheesäs se enemmän tienaava ja ihan mielelläni käytän 'omia' rahojani vaikka yhteiseen reissuun tai maksan isomman osan uudesta autosta/tv:stä tms koska muuten se jäisi ostamatta. Arjessa meillä rahat jaetaan tulojen suhteessa eli yhteiselle tilille siirretään kuukausittain n 70% palkasta ja tästä maksetaan asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Tuosta jää jonkinverran puskurirahaa jota voidaan sitten käyttää yllättäviin menoihin esim auton korjaukseen tai reissuihin. Omista rahoista maksetaan oma puhelinlasku ja omat harrastukset, vaatteet, loput omiin sijoituskohteisiin säästöön
[/quote]
Aika ällöä. Jos mies tienaa paremmin samalla työpanoksella kuin nainen, niin miksi pariskunta haluaa silti jakaa rahat suhteessa tuloihin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:10"]
Isommilla tuloilla taas 400 eurolla ei olisi hevonkakan verran väliä. Jos toisella jää pakollisten menojen jälkeen 1500 ja toisella 1900 e/kk niin enpä usko siitä elintasokuilua syntyvän.
[/quote]
Ei kai kun 3500 euron tuloista perheelliselle jää omaan kulutukseen ehkä 500 pakollisten kulujen jälkeen (käteen 2100, asuntolaina 800, pakolliset laskut 800). Täytyisi saada palkkaa 5000. Naiselle se merkitsee melkoista päällikön titteliä. Sitten ei tarvitse keskustella elintasoeroista.
Jos toisella on kallis harrastus, josta hän pitää ja minulla halpa harrastus, josta pidän yhtä paljon, miten voi sanoa, että meillä on eri elintasot, vaikka toisen elämänilot ovatkin kalliimmat?
Ai niin, elämisen taso ja elintaso, kaksi eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:23"]
[/quote]
Ei kai kun 3500 euron tuloista perheelliselle jää omaan kulutukseen ehkä 500 pakollisten kulujen jälkeen (käteen 2100, asuntolaina 800, pakolliset laskut 800). Täytyisi saada palkkaa 5000. Naiselle se merkitsee melkoista päällikön titteliä. Sitten ei tarvitse keskustella elintasoeroista.
[/quote]
En nyt ihan ymmärrä pointtia. Miksi juuri naisella pitää olla "melkoinen päällikön titteli"? Oikiksessa suurin osa on naisia, lääkäreistä en tiedä mutta aika monia naisopiskelijoita siltä puolelta tunnen.
Ja ap:han aiemmin totesi että pakollisiin menoihin on hänestä normaalia mennä puolet palkasta, eli oletin nyt heidät keskiluokkaisiksi ja sijoitin heidän palkkansa 3000 ja 4000 euron välille. Jos asunto on velaton ja menot kurissa, voi selviytyä pienemmälläkin. Ei meidän kaksilapsisessa perheessä kyllä mennyt 1600 euroa pakollisiin laskuihin ikinä, kun tulojakin oli äidillä vain 1500 euroa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 21:00"]Meillä kun miehen kanssa tavattiin, oli aika sama rahatilanne. Molemmilla asuntolainaa ja työpaikka. Nyt kaksi yhteistä lasta ja miehellä paljon parempi palkka kuin mulla. Elintaso kuitenkin sama. Yhteinen asunto, kumpikin ostaa kaupasta myös ne toisen suosikkituotteet jne. Mä hoidan lasten vaatehankinnat mutta mies enemmän asumiskuluja ja auto on hänen. Mulle on ihan sama paljonko hänelle jää "säästöön" tai mihin rahojansa käyttää eikä hänkään puutu mun ostoksiin. Meillä on sekä omat tilit että pari yhteistä. Molemmat ollaan turvallisuushakuisia siinä, että säästöjä pitää pahan päivän varalle olla, joten ei oo tarvetta vahtia/kysellä/kyseenalaistaa kulutusta. Kalliita harrastuksia kummallakaan ei ole ja lomareissut tehdään perheen kesken.
[/quote]
Noin voi ajatella, jos sitä rahaa on sen verran ettei tarvitse jokaista senttiä venyttää. Kyllä minäkin olen antanut miehen välillä käyttää rahat mihin lystää (eli lähinnä alkoholiin ja viihdykkeisiin). Siitä on poikkeuksetta seurannut hänen rahojensa loppuminen puolessa välissä kuuta, jolloin minä olen joutunut pienestä kotihoidontuestani antamaan hänelle rahaa bensaan ja eväisiin.
Hän käyttää jokaisen palkkansa kuin ensimmäisen kuukausirahan saanut teini, jos en hillitse. Että kyllä joutuu vahdata tai se alkaa taas käyttämään luottokortteja.
[/quote]
Okei, tässä tapauksessa ymmärrän"vahtimisen". Tai tavallaan en, itse en pysyisi olemaan parisuhteessa miehen kanssa, josta minun pitäisi huolehtia kuin lapsesta. Me ollaan molemmat harkitsevia rahankäyttäjiä eikä kumpikaan juokse baareissa tai törsää muuten holtittomasti. Me syödään hyvin, joten ruokakauppaa menee iso summa kuukaudessa mutta ne on ehkä ne "pikkulapsiperheen tavat" kun elämä muuten on aika hektistä.
Kiva, kiitti ap. Alkoi jo neljännellä sivulla vituttamaan ihan hulluna sun puupäinen jankkaus, tyhmyys ja itsesi nostaminen muita viisaammaksi, vähättelevä asenne vastauksiin, yleinen pilkunnussinta ja kaikesta kirjoittamisesta läpi paistava KUSIPÄISYYS. Ja ei, sun ei tarvitse jakaa sun rahojas kenenkään kanssa. Tosin kyllä toivon, että sulla ei sellaista mahdollisuutta ole.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:37"]
[/quote]
[/quote]
En nyt ihan ymmärrä pointtia. Miksi juuri naisella pitää olla "melkoinen päällikön titteli"? Oikiksessa suurin osa on naisia, lääkäreistä en tiedä mutta aika monia naisopiskelijoita siltä puolelta tunnen.
Ja ap:han aiemmin totesi että pakollisiin menoihin on hänestä normaalia mennä puolet palkasta, eli oletin nyt heidät keskiluokkaisiksi ja sijoitin heidän palkkansa 3000 ja 4000 euron välille. Jos asunto on velaton ja menot kurissa, voi selviytyä pienemmälläkin. Ei meidän kaksilapsisessa perheessä kyllä mennyt 1600 euroa pakollisiin laskuihin ikinä, kun tulojakin oli äidillä vain 1500 euroa.
[/quote]
Minun tuntemani korkeasti koulutetut naiset saavat 5000 euroa palkkaa jos he ovat päälliköitä, alaisina 20+ henkilöä. Joka tapauksessa jos noin paljon palkkaa saa, ei varmaan tarvitse kantaa huolta elintasoeroista joista tässä puhutaan, vaan elättää sujuvasti itsensä ja lapsensa. Tässä ketjussa ei varmaan tarkoitettu kovapalkkaisia erikoislääkäreitä ja lakinaisia.
5000 euron palkasta jää käteen ehkä 3500? Kaksi kolmasosaa palkasta varmasti menee perheellisellä pakollisiin menoihin. Jos menee vain puolet, ei taida olla lapsiperhe. Tavallisenkin omakotitalon velan hoitoon menee tuo 800/hlö, nelihenkisen perheen pakollisiin menoihin menee varmasti toiset 800. 3500-1600 lienee 1900, jota haettiin. Luulen kuitenkin, että tuolla tulotasolla asuntolainaan menee ainakin 1000 e/hlö ja pakolliseen kulutukseen ainakin se sama. Tosissako ajattelit, että tässä ketjussa puhutaan tuon tulotason väestä? Et varmaan lukenut ketjua lainkaan?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 22:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minun tuntemani korkeasti koulutetut naiset saavat 5000 euroa palkkaa jos he ovat päälliköitä, alaisina 20+ henkilöä. Joka tapauksessa jos noin paljon palkkaa saa, ei varmaan tarvitse kantaa huolta elintasoeroista joista tässä puhutaan, vaan elättää sujuvasti itsensä ja lapsensa. Tässä ketjussa ei varmaan tarkoitettu kovapalkkaisia erikoislääkäreitä ja lakinaisia.
5000 euron palkasta jää käteen ehkä 3500? Kaksi kolmasosaa palkasta varmasti menee perheellisellä pakollisiin menoihin. Jos menee vain puolet, ei taida olla lapsiperhe. Tavallisenkin omakotitalon velan hoitoon menee tuo 800/hlö, nelihenkisen perheen pakollisiin menoihin menee varmasti toiset 800. 3500-1600 lienee 1900, jota haettiin. Luulen kuitenkin, että tuolla tulotasolla asuntolainaan menee ainakin 1000 e/hlö ja pakolliseen kulutukseen ainakin se sama. Tosissako ajattelit, että tässä ketjussa puhutaan tuon tulotason väestä? Et varmaan lukenut ketjua lainkaan?
[/quote]
No tässä yksi nainen, jonka tulot esimerkiksi viime vuonna 65 000 e. Kun tähän ynnää vielä varallisuuteni, olisihan se ihan mahdollista, että miehellä olis alempi elintaso. Tosin helposti mahdollista, että korkeampikin kuin minulla. Entinen miesystävä on usein tulolistoilla, kun verotus julkistetaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:41"]
201 huomaa että X:n täytyy yhteisinä pakollisina menoina kattaa myös: lääkärit ja lääkkeet, lehti, bensat, bussikortit, työruokailu, työmatkan pysäköintimaksut, netti, kodin elektroniikka, pesuaineet, lakanat, pyyhkeet, kalusteet, kodinkoneet, verhot ja matot, astiat. Juhlien tarjoilut.
Jos siis yhteiseltä laskutililtä ei makseta näitä, joku maksaa ne omista rahoistaan vaikka ne ovat yhteisiä menoja.
[/quote]Millä tavalla bussikortti, allergialääke tai lehden tilaaminen on yhteinen meno? -ap
[/quote]
No ihan yksinkertaisimmillaan bussikortti ja allergialääke muododtuvat yhteisiksi menoiksi silloin, jos ne hankitaan yhteiselle lapselle. Lapset usein moninkertaistavat ns. pakolliset menot ja yhteisen lapsen kohdalla ne ovat mitä suurimmassa määrin yhteisiä.
Jos lehti on sanomalehti, sitä oletettavasti lukevat molemmat ja jos se on molempien halusta tilattu, on se mitä suurimmassa määrin yhteinen meno. Pakollinen toki ei, kuten nuo kaksi muuta.