iltalehti: naiset hoiva-alalle, miehet tekniikan pariin
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082820256862_tb.shtml
"Vanhat jaot naisten ja miesten alojen kesken istuvat edelleen tiukassa, sillä naisia kannustetaan jo kouluaikana hoiva-alalle ja miehiä tekniikan pariin. Tämä selviää Anna Liisa Westmanin tuoreesta väitöstutkimuksesta Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus."
jaaha feminismillä edelleen töitä. tämä pitäisi kaikkien lukea, joiden mielestä suomi on tasa-arvon maa. no ei ole lähellekään. ja voin sitten kuvitella, että miehet sitten työllistyessään ei sitten halua palkata naisia ksoka mies on vaan niin sopivampi vaikka koulutusta ei olisikaan. älkää lukeko kommentteja jos ette halua menettää uskoanne ihmiskuntaan.
ja eiköhän siellä joku mies jo julista että mies on fyysisempi vahvempi ja se on fakta. no yleisesti näin on mutta yksilöiden välillä on eroja, voi olla heikko mies ja vahvempi nainen.
ja missä vitussa niitä töitä on edes joissa pitää olla fyysisesti vahva. eletään ihan 2000-lukua jo hyvät miehet, harva duuni vaatii voimaa. ja etenkin jotkut johtajan duunit ja asiantuntijaduunit, koska niissä juuri tarvittaisiin tunneälyä, jota aika monilla naisilla on, puhumattakaan sopivasta koulutuksesta.
Kommentit (98)
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:16"]Jos tulisi eteen sellainen tilanne, että minun pitäisi siirtyä hoiva-alalle, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa. [/quote]niin, heikot sortuu elon tiellä. Mutta ihan perseestähän tää hoiva-ala on. Riistoa johon naiset lankeaa
[/quote]
Hoitajien palkat on kylläkin nousseet viime vuosina reippaasti, minä taas olen tienannut saman vuosipalkan nyt 20 vuotta. Kiristyneet ehdot on voinut kompensoida tekemällä enemmän töitä.
On tosiaan huomattu, että naisille ehdotetaan oletusarvoisesti lähes aina lähihoitajan opintoja, jos ei esim. aikaisemmin opiskeltu ala työllistä. Jos ei kiinnosta, moititaan tekosyistä ja ennakkoluuloisuudesta. Miesten ei tarvitse selitellä, mikseivät lähihoitajiksi halua.
Sitten kun naiset joukoin lähihoitajiksi ryhtyy, moititaan siitä, että on valittu matalapalkka-ala.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:16"]Jos tulisi eteen sellainen tilanne, että minun pitäisi siirtyä hoiva-alalle, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa. [/quote]niin, heikot sortuu elon tiellä. Mutta ihan perseestähän tää hoiva-ala on. Riistoa johon naiset lankeaa
[/quote]
Hoitajien palkat on kylläkin nousseet viime vuosina reippaasti, minä taas olen tienannut saman vuosipalkan nyt 20 vuotta. Kiristyneet ehdot on voinut kompensoida tekemällä enemmän töitä.
[/quote] no eipä tällä 1400 euron netolla pitkälle pötki. Ja meillä ei ylitöistä saa rahaa, vapaina vain.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[/quote]
Näin varmaan on, mutta samoin toimivat luultavasti myös miesopettajat. Opettajat ovat monesti juuri niitä patakonservatiivisia turvallisuushakuisia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[/quote]
no äitinikin on aika vanhoillinen, opetti ruuanlaittoa ja siivousta ja moitti jos ei kiinnostanut ettei tule hyvä vaimo. faija taas kannusti että tolla fiksuudella (olin hyvä koulussa) pääsen pitkälle ja kannattaakin. siis useimmat naisetkin voivat olla edelleen sitä mieltä naisten pitäisi pitää yhtä ja jäädä kotirouviksi. ja luottaa asioissa ennemmin miesten osaamiseen, esimerkiksi politiikassa. käsittämätöntä.
no olen korkeakoulutettu ja ylpeä siitä, mutta työpaikoissa on vituttanut juuri miesten suosiminen, vaikka ne niitä laiskaperseitä on ollut. ainut että on ollut hyviä juomaan pomon kanssa...nainenhan ei edes samalla tavalla voi lähteä ryyppäämään pomon kanssa koska sitä seuraisi useimmissa tapauksissa ahdistelua ja huhupuheita reittä pitkin ylenemisestä. itse en tiedä yhtään naista joka olisi pannut pomoa, vaikka niitäkin kai on, mutta pari jätkää kylläkin tiedän...ja voi että naispomo sitten suosi näitä, kun olivat niin söpöjä. ei vittu.
Nää on näitä eli taas suoraan naistutkimuksen laitokselta päivää. Pitkiä kannustetaan koripalloilijoiksi ja kauniita misseiksi ja naiset hakeutuvat esim. hoito- ja sossualalle sekä kasvatustieteisiin koska heillä on luontainen taipumus hakeutua alalle.
Esim. tästä erinomaisesta norjalaisesta dokkarista 4 minuutin jälkeen selviää, että siellä on vuosikymmeniä ollut erilaisia kampanjoita saada naisia insseiksi mutta lyhyen "bumpin" jälkeen asiat palaavat taas normaalijärjestykseen. Miksei miehiä kannusteta insseiksi vaan pelkästään naisia? Ei mene tasan. Dokkarin hoitsut vaikuttavat aika tyytyväisiltä työhönsä jossa saa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Tällaisia luontaisia eroja ei naisasiliikkeen mukaan kuulu eikä saa olla. Vain syvästi asenteellinen ei näe tämän ja patriarkaattihumpuukin läpi.
Naisia tuskin koulussa kehotetaan meikkaamaan ja se on toinen esimerkki luontaisesta taipumuksesta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?
Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?
[/quote]
Itse naiset päättävät kuten miehetkin, ennakkoluulot ja vanhat käsitykset istuvat lujemmassa kuin uskoisi.
Vanhemmat toppuuttelevat tavanomaisesta poikkeaviin ratkaisuhin päätyviä nuoria ja lapsia.
Viimeisimmät kuulemani olivat tyttö joka pääsi tekniikkaa lukemaan yliopistoon, äiti kauhuissaan.
Poika oli kiinnostunut baletista ja aivan oikein , isä kauhuissaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]
Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?
Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?
[/quote]
Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa.
[/quote]
Miksi opettajat, jotka ovat kaikki naisia ovat noin tolloja?
pointtihan on se, että hoiva-alalle vaan ja saa meikata ja pukeutua prisessarömpsyihin jos mieli tekee, mutta kaikki naiset ei näin halua eikä tarvitse. jos nainen kouluttautuu inssialalle niin siitä vaan. mutta kun tytöt eivät saa olla tyttöjä sellaisna kuin ovat, vaan kasvatetaan miellyttämään, siivoamaan ja hoivaamaan ja ohjataan sitten sopivasti naisvaltaisille aloille eikä kylmille, miehisille (en yllä tajua mitä kylmää on esimerkiksi busineksessä tai lakimaailmassa..) siinä ei ole kyse luontaisesta taipumuksesta, vaan näistä vaarallisista asenteista.
israelissa muuten naisetkin menevät armeijaan. ja hyvin ne pärjää. eikä ajatella että eihän nyt naiset...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[/quote]
no äitinikin on aika vanhoillinen, opetti ruuanlaittoa ja siivousta ja moitti jos ei kiinnostanut ettei tule hyvä vaimo. faija taas kannusti että tolla fiksuudella (olin hyvä koulussa) pääsen pitkälle ja kannattaakin. siis useimmat naisetkin voivat olla edelleen sitä mieltä naisten pitäisi pitää yhtä ja jäädä kotirouviksi. ja luottaa asioissa ennemmin miesten osaamiseen, esimerkiksi politiikassa. käsittämätöntä.
no olen korkeakoulutettu ja ylpeä siitä, mutta työpaikoissa on vituttanut juuri miesten suosiminen, vaikka ne niitä laiskaperseitä on ollut. ainut että on ollut hyviä juomaan pomon kanssa...nainenhan ei edes samalla tavalla voi lähteä ryyppäämään pomon kanssa koska sitä seuraisi useimmissa tapauksissa ahdistelua ja huhupuheita reittä pitkin ylenemisestä. itse en tiedä yhtään naista joka olisi pannut pomoa, vaikka niitäkin kai on, mutta pari jätkää kylläkin tiedän...ja voi että naispomo sitten suosi näitä, kun olivat niin söpöjä. ei vittu.
[/quote]
Onpa "korkeakoulutettua" tekstiä, vittu mitä laiskaperseitä... Tarkoitin siis ompa, piste tähän.
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.
[/quote]
Pakko olla trolli! Eihän kukaan voi olla nykyään tota mieltä.
Töihin mennään tekemään töitä ja rahaa.
Hellä, hempeä ja vähän hölmö voi olla vapaa-ajallaan - jos on tarve.
Olen itse tietojenkäsittelyä lukenut maisteri (n). Tykkäsin itse kovasti. Luin myös 90 op matematiikkaa sivuaineena, koska abstrakti algebra ja kategoriateoria kiinnostivat. Gradusta tuli L. Nykyään opetan ja konsultoin miehille, miten kuuluu koodata oikeaoppisesti. Harva tietää mitään algebrallisesta näkökulmasta ohjelmointiin. Ikävä kyllä. Jos täällä on koodarimiehiä, moniko osaa selittää curry-howard-vastaavuuden tai luoda omia monadeja ja niiden muuntimia?
Meillä oli naisia ehkä vajaa 10% opiskelijoista. Tohtorikouluun jatkanut kaveri sanoi, että siellä melkein puolet oli naisia. Tosin ei yhtään suomalaista.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[/quote]
no äitinikin on aika vanhoillinen, opetti ruuanlaittoa ja siivousta ja moitti jos ei kiinnostanut ettei tule hyvä vaimo. faija taas kannusti että tolla fiksuudella (olin hyvä koulussa) pääsen pitkälle ja kannattaakin. siis useimmat naisetkin voivat olla edelleen sitä mieltä naisten pitäisi pitää yhtä ja jäädä kotirouviksi. ja luottaa asioissa ennemmin miesten osaamiseen, esimerkiksi politiikassa. käsittämätöntä.
no olen korkeakoulutettu ja ylpeä siitä, mutta työpaikoissa on vituttanut juuri miesten suosiminen, vaikka ne niitä laiskaperseitä on ollut. ainut että on ollut hyviä juomaan pomon kanssa...nainenhan ei edes samalla tavalla voi lähteä ryyppäämään pomon kanssa koska sitä seuraisi useimmissa tapauksissa ahdistelua ja huhupuheita reittä pitkin ylenemisestä. itse en tiedä yhtään naista joka olisi pannut pomoa, vaikka niitäkin kai on, mutta pari jätkää kylläkin tiedän...ja voi että naispomo sitten suosi näitä, kun olivat niin söpöjä. ei vittu.
[/quote]
Onpa "korkeakoulutettua" tekstiä, vittu mitä laiskaperseitä... Tarkoitin siis ompa, piste tähän.
[/quote]
hah :D suukko. et ole ollut siiten äikän tunneilla, joissa opetettu tyylikeinoja. akateeminen teksti akateemisena ja av-palstalla sitten vapaampaa. laiskaperse on juuri oikea kuvaamaan sitä, kun miehet darrassa silmät punasina teki töitä ja meni vähän väliä tauolle toipumaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
Tekninen alakin on nykyään paperinpyörittelyä eikä metallin hakkaamista. Amisalat on erikseen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Tietojenkäsittelyssä et tarvitse välttämättä 3d-hahmotuskykyä. Toki grafiikassa, mutta entä SQL-enginen optimoinnissa tai kerros arkkitehtuurin laadinnassa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:16"]Jos tulisi eteen sellainen tilanne, että minun pitäisi siirtyä hoiva-alalle, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa.
[/quote]niin, heikot sortuu elon tiellä. Mutta ihan perseestähän tää hoiva-ala on. Riistoa johon naiset lankeaa