Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

iltalehti: naiset hoiva-alalle, miehet tekniikan pariin

Vierailija
28.08.2015 |

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082820256862_tb.shtml

"Vanhat jaot naisten ja miesten alojen kesken istuvat edelleen tiukassa, sillä naisia kannustetaan jo kouluaikana hoiva-alalle ja miehiä tekniikan pariin. Tämä selviää Anna Liisa Westmanin tuoreesta väitöstutkimuksesta Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus."

jaaha feminismillä edelleen töitä. tämä pitäisi kaikkien lukea, joiden mielestä suomi on tasa-arvon maa. no ei ole lähellekään. ja voin sitten kuvitella, että miehet sitten työllistyessään ei sitten halua palkata naisia ksoka mies on vaan niin sopivampi vaikka koulutusta ei olisikaan. älkää lukeko kommentteja jos ette halua menettää uskoanne ihmiskuntaan.

ja eiköhän siellä joku mies jo julista että mies on fyysisempi vahvempi ja se on fakta. no yleisesti näin on mutta yksilöiden välillä on eroja, voi olla heikko mies ja vahvempi nainen.

 

ja missä vitussa niitä töitä on edes joissa pitää olla fyysisesti vahva. eletään ihan 2000-lukua jo hyvät miehet, harva duuni vaatii voimaa. ja etenkin jotkut johtajan duunit ja asiantuntijaduunit, koska niissä juuri tarvittaisiin tunneälyä, jota aika monilla naisilla on, puhumattakaan sopivasta koulutuksesta.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan paljon on "miesten töitä" joissa ei vaadita yhtään fyysistä voimaa. Esim. itse olen naispuolinen koodari. Kaltaiseni ovat varsin harvinaisia, vaikka tässä olisi heiveröisellekin ihmiselle sopiva siisti, kevyt istumatyö.

Vierailija
2/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva ala on enää sellainen, että miehellä olisi selkeä etulyöntiasema.

Itselle tulee mieleen ainoastaan palomiehet. Osa miehistäkin joutuvat hakemaan useampaan otteeseen, koska ne pääsykokeet ovat fyysisesti niin vaativat, puhumattakaan itse työstä.

Vierailija
4/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]

Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.

[/quote]

Tämä on juuri se ennakkoasenne, jolla ylläpidetään vanhoja vääristyneitä asenteita miesten ja naisten aloista.

 

Itse olen kokeilut molempia, sekä "naisten että miesten aloja". Nuorena tein pätkätöitä naisvaltaisilla aloilla, mutta opintojen myötä päädyin lopulta tekniselle miesvaltaiselle alalle. Paljon kylmempää kyytiä niillä naisvaltaisilla hoiva-aloilla sain nähdä ja kokea kuin koskaan sillä miesvaltaisella teknisellä alalla, jolla edelleen työskentelen.

Vierailija
5/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:10"]

Todella harva ala on enää sellainen, että miehellä olisi selkeä etulyöntiasema.

Itselle tulee mieleen ainoastaan palomiehet. Osa miehistäkin joutuvat hakemaan useampaan otteeseen, koska ne pääsykokeet ovat fyysisesti niin vaativat, puhumattakaan itse työstä.

[/quote]

Ja suurin osa ei edes läpäise niitä. Eli vain harvat miehet pääsevät edes koulutukseen asti.

Itse olen kirvesmies ja ammattihan on aika lailla miehinen. En tunne kuin pari naista samassa ammatissa. Työ on fyysistä mutta sanoisin ettei tässä ammatissa pärjää heiveröinen mieskään.

Vierailija
6/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.
[/quote]
Minusta hoiva-ala on kova ja kylmä. Taha ratkaisee siellä hoidon laadun ja ihmisten kärsimyksen näkeminen on jatkuvaa. Mieluummin koodailen ja työskentelen asioiden parissa kuin ihmisten iholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Tosiaan paljon on "miesten töitä" joissa ei vaadita yhtään fyysistä voimaa. Esim. itse olen naispuolinen koodari. Kaltaiseni ovat varsin harvinaisia, vaikka tässä olisi heiveröisellekin ihmiselle sopiva siisti, kevyt istumatyö.

[/quote]

Kohdellaanko sinua tasavertaisesti mieskoodareiden kanssa? Koodaaminen tuntuu aika kiehtovalta. Olen suorittanut joitakin koodauskursseja ihan vaan netissä. Olisi kiva kehittyä enemmänkin, tosin ei nyt työelämämielessä ehkä enää, koska en ole mikään nuori. 

Vierailija
8/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

Vierailija
10/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Tosiaan paljon on "miesten töitä" joissa ei vaadita yhtään fyysistä voimaa. Esim. itse olen naispuolinen koodari. Kaltaiseni ovat varsin harvinaisia, vaikka tässä olisi heiveröisellekin ihmiselle sopiva siisti, kevyt istumatyö.

[/quote]

Kohdellaanko sinua tasavertaisesti mieskoodareiden kanssa? Koodaaminen tuntuu aika kiehtovalta. Olen suorittanut joitakin koodauskursseja ihan vaan netissä. Olisi kiva kehittyä enemmänkin, tosin ei nyt työelämämielessä ehkä enää, koska en ole mikään nuori. 

[/quote]

Kyllä, mutta olen jo nelilkymppinen ja ansainnut asemani. Kyllä kun tulin alalle, minua yritettiin kohdella sukupuoleni takia eri tavoin alentavasti. Esim. ei tahdottu antaa haastavia töitä vaan vähän vaan poikia avustelemaan laittaa, vaikka on alalle akateeminen koulutus ja lapsesta asti harrastustausta.

Lisäksi minulle pomot yritti laittaa aina kokoussihteerin, powerpointtien piirtäjän tms hommia. Mutta minä pysyin aina tiukkana, esim. jos olin toistuvasti joutunut sihteeriksi palaverissa, ja pomo taas yritti sanoa että joudun sihteeriksi taas, sanoin että eikö täällä kukaan muu osaa kirjoittaa kun tämä aina minulle osuu? Ja tosissani vaadin ja halusin itsenäisiä projekteja ja vaativampia tehtäviä. Jos en niin olisi tehnyt, varmaan vieläkin olisin huonopalkkainen poikien aputyttö, joka tekee ne tylsät rutiinikoodaushommat joita he ei halua. 

Nykyisin olen nimikkeellä "business consultant" tekemässä asiakasprojektityötä ja työnantajani kyllä arvostaa osaamistani. Uudet asiakkaat ei aina heti- sitä kyllä kohtaa että ne pettyy kun työnantajani lähettääkin NAISEN, mutta kyllä kun hommansa hoitaa tehokkaasti niin ne yleensä pääsevät ennakkoluuloistaan yli. ikä on tässä myös auttanut - kun olin 25 ja nuori ja nätti, ei minua tahdottu ollenkaan ottaa vakavasti, mutta nelikymppisenä sentään ymmärretäään että kokemusta on jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.

Vierailija
12/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]

Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.

[/quote]

Tämä on juuri se ennakkoasenne, jolla ylläpidetään vanhoja vääristyneitä asenteita miesten ja naisten aloista.

 Itse olen kokeilut molempia, sekä "naisten että miesten aloja". Nuorena tein pätkätöitä naisvaltaisilla aloilla, mutta opintojen myötä päädyin lopulta tekniselle miesvaltaiselle alalle. Paljon kylmempää kyytiä niillä naisvaltaisilla hoiva-aloilla sain nähdä ja kokea kuin koskaan sillä miesvaltaisella teknisellä alalla, jolla edelleen työskentelen.

[/quote]Olen teknisellä alalla, joten ei ole ennakkoasenne. Mutta kuten kirjoitit, että hoiva-ala se vasta kylmä onkin, niin eipä auta vaihtaminen. Kuvittelin, että kun hoiva-alalla pääset auttamaan ihmisiä, ja tämä toisi kuvaan inhimillisyyden. Olin sitten väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:04"]

Tosiaan paljon on "miesten töitä" joissa ei vaadita yhtään fyysistä voimaa. Esim. itse olen naispuolinen koodari. Kaltaiseni ovat varsin harvinaisia, vaikka tässä olisi heiveröisellekin ihmiselle sopiva siisti, kevyt istumatyö.

[/quote]

Kohdellaanko sinua tasavertaisesti mieskoodareiden kanssa? Koodaaminen tuntuu aika kiehtovalta. Olen suorittanut joitakin koodauskursseja ihan vaan netissä. Olisi kiva kehittyä enemmänkin, tosin ei nyt työelämämielessä ehkä enää, koska en ole mikään nuori. 

[/quote]

Kyllä, mutta olen jo nelilkymppinen ja ansainnut asemani. Kyllä kun tulin alalle, minua yritettiin kohdella sukupuoleni takia eri tavoin alentavasti. Esim. ei tahdottu antaa haastavia töitä vaan vähän vaan poikia avustelemaan laittaa, vaikka on alalle akateeminen koulutus ja lapsesta asti harrastustausta.

Lisäksi minulle pomot yritti laittaa aina kokoussihteerin, powerpointtien piirtäjän tms hommia. Mutta minä pysyin aina tiukkana, esim. jos olin toistuvasti joutunut sihteeriksi palaverissa, ja pomo taas yritti sanoa että joudun sihteeriksi taas, sanoin että eikö täällä kukaan muu osaa kirjoittaa kun tämä aina minulle osuu? Ja tosissani vaadin ja halusin itsenäisiä projekteja ja vaativampia tehtäviä. Jos en niin olisi tehnyt, varmaan vieläkin olisin huonopalkkainen poikien aputyttö, joka tekee ne tylsät rutiinikoodaushommat joita he ei halua. 

Nykyisin olen nimikkeellä "business consultant" tekemässä asiakasprojektityötä ja työnantajani kyllä arvostaa osaamistani. Uudet asiakkaat ei aina heti- sitä kyllä kohtaa että ne pettyy kun työnantajani lähettääkin NAISEN, mutta kyllä kun hommansa hoitaa tehokkaasti niin ne yleensä pääsevät ennakkoluuloistaan yli. ikä on tässä myös auttanut - kun olin 25 ja nuori ja nätti, ei minua tahdottu ollenkaan ottaa vakavasti, mutta nelikymppisenä sentään ymmärretäään että kokemusta on jo.

[/quote]

Kiitos kuvauksesta. Naisen on siis oltava tavallaan miehiä parempi tai vahvempi, jottei tule laitetuksi aputytön rooliin. 

Olisi kyllä kiva nähdä naisten enenevässä määrin lähtevän tekniikan töihin. Sillä voisi olla vaikutusta kaikenlaiseen suunnitteluun. 

Vierailija
14/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raksa on edelleen sellanen ala missä voimaa tarttee. Nyt ei puhuta mistään maalarinaisesta jonka raskain homma on siirellä sitä 20l maalipönttöä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.

[/quote]

Ei mistään pahasta patriarkaatista ole kyse, enkä usko että on tarkoituksellista edes, mutta vanhat asenteet elävät esim. monella opettajalla mielessä tiedostamattomana, ja näin he kuten myös monet vanhemmat, vahingossa "aivopesevät" tyttäriään herkässä iässä siihen mikä on naisen hommaa ja mikä ei. Ei nämä tytöt välttämättä enää aikuisena edes tiedä miksi haluavat juuri hoitoalalle vaikka, ja useimmat ajattelevat että se on puhtaasti oma sisäinen halu, vaikka sitä aivopesua olisi lapsesta asti sinne suuntaan tullut paljonkin.

Itse tiedostin vasta yli kolmekymppisenä sen että omassa elämässäni on ohjailtu paljonkin naisten aloille. Jo lapsena kotona ohjattiin hoivaleikkeihin tai opettajaleikkeihin, siinä missä veli leikki autoilla ja legoilla jne. Usein myös lasten kirjoissa ja opetusmateriaaleissa erityisesti kuvat ohjasivat ammattien sukupuolistereotyyppeihin. Siihen aikaan kun itse koulua kävin, myös tosi monet opettajat ja opinto-ohjaajat olivat aika vanhoillisia näissä jutuissa. 

Vierailija
16/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.

[/quote]

Ei mistään pahasta patriarkaatista ole kyse, enkä usko että on tarkoituksellista edes, mutta vanhat asenteet elävät esim. monella opettajalla mielessä tiedostamattomana, ja näin he kuten myös monet vanhemmat, vahingossa "aivopesevät" tyttäriään herkässä iässä siihen mikä on naisen hommaa ja mikä ei. Ei nämä tytöt välttämättä enää aikuisena edes tiedä miksi haluavat juuri hoitoalalle vaikka, ja useimmat ajattelevat että se on puhtaasti oma sisäinen halu, vaikka sitä aivopesua olisi lapsesta asti sinne suuntaan tullut paljonkin.

Itse tiedostin vasta yli kolmekymppisenä sen että omassa elämässäni on ohjailtu paljonkin naisten aloille. Jo lapsena kotona ohjattiin hoivaleikkeihin tai opettajaleikkeihin, siinä missä veli leikki autoilla ja legoilla jne. Usein myös lasten kirjoissa ja opetusmateriaaleissa erityisesti kuvat ohjasivat ammattien sukupuolistereotyyppeihin. Siihen aikaan kun itse koulua kävin, myös tosi monet opettajat ja opinto-ohjaajat olivat aika vanhoillisia näissä jutuissa. 

[/quote]

 

Edelleenkin höpöhöpöä. Jokaisen pojan unelmaammatti lapsena on poliisi, palomies tai jääkiekonpelaaja,

kummasti ne eivät kuitenkaan monellakaan konkretisoidu.

Aloituksen "tutkimus" on puhdasta femakkopropagandaa.

Vierailija
17/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:46"]

 

Edelleenkin höpöhöpöä. Jokaisen pojan unelmaammatti lapsena on poliisi, palomies tai jääkiekonpelaaja,

kummasti ne eivät kuitenkaan monellakaan konkretisoidu.

Aloituksen "tutkimus" on puhdasta femakkopropagandaa.

[/quote]

Taidat puhua normaaleista. En usko että kukaan erityisherkkä poika (20-25% väestöstä yhden jutun mukaan) noista aloista innostuisi. Itseäni lapsena kiinnostivat tässä järjestyksessä: lentäjä/pilotti, tutkija/tiedemies/keksijä, insinööri, muusikko/tuottaja, koodaaja, suunnittelija/arkkitehti, tekninen konsultointi/myynti. Nyt vanhempana säveltäjä/käsikirjoittaja/exec.producer/arkkitehti. Käytännössä kuitenkin eniten olen tehnyt koodausta ja toiseksi eniten soittanut koskettimia, muu aika mennyt kaikenlaiseen epämääräiseen tutkimiseen/oppimiseen ja netissä/wikisä samoiluun. Tykkään opetella vähän kaikesta sen sijaan että kaiken vähästä. (jack of all trades master of none)

Jos nyt minkä vaan alan voisi valita niin kyllä edelleen hävittäjälentäjä olisi mitä haluaisin. Ei vain ollut värinäkö ihan kunnossa niin en tuota lähtenyt koskaan hakemaan mutta luin että jos on pätäkkää niin kuka vain pääsee nyt esm Mig 29 puikkoihin monessa eri maasa, ihan kiertoradalle asti lentämään. Eli nyt tarkoituksena on haalia pätäkkää ja toteuttaa tuo unelma ja muulla ei väliä niin.

Vierailija
18/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihan kiertoradalle" No siis lähes.. ei niillä nyt vielä kuuhun mennä.

Vierailija
19/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh .. erityisherkkä poika (20-25%) ... siis tuo 20% oli meidänperhe artikkelista ja koski kaikkia ei vain poikia.

Vierailija
20/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi eteen sellainen tilanne, että minun pitäisi siirtyä hoiva-alalle, menisin kiskoille makaamaan ja odottamaan junaa.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi