iltalehti: naiset hoiva-alalle, miehet tekniikan pariin
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082820256862_tb.shtml
"Vanhat jaot naisten ja miesten alojen kesken istuvat edelleen tiukassa, sillä naisia kannustetaan jo kouluaikana hoiva-alalle ja miehiä tekniikan pariin. Tämä selviää Anna Liisa Westmanin tuoreesta väitöstutkimuksesta Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus."
jaaha feminismillä edelleen töitä. tämä pitäisi kaikkien lukea, joiden mielestä suomi on tasa-arvon maa. no ei ole lähellekään. ja voin sitten kuvitella, että miehet sitten työllistyessään ei sitten halua palkata naisia ksoka mies on vaan niin sopivampi vaikka koulutusta ei olisikaan. älkää lukeko kommentteja jos ette halua menettää uskoanne ihmiskuntaan.
ja eiköhän siellä joku mies jo julista että mies on fyysisempi vahvempi ja se on fakta. no yleisesti näin on mutta yksilöiden välillä on eroja, voi olla heikko mies ja vahvempi nainen.
ja missä vitussa niitä töitä on edes joissa pitää olla fyysisesti vahva. eletään ihan 2000-lukua jo hyvät miehet, harva duuni vaatii voimaa. ja etenkin jotkut johtajan duunit ja asiantuntijaduunit, koska niissä juuri tarvittaisiin tunneälyä, jota aika monilla naisilla on, puhumattakaan sopivasta koulutuksesta.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Hah, taidat olla aika leppoisassa firmassa insinöörihommissa, jos nyt olet insinööri ollenkaan. Auttamatta olet liian tehoton, jos ei asioita hoidu kuin yksi kerrallaan. T:naisinsinööri IT-alalla.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]
Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.
[/quote]
joo siis ihan hyväntekeväisyydestä naiset töissä käyvät. ei tarvitse laskuja maksella. mihin sitä nainen rahaa tarvitsisi, omaa sellaista. ei, eiii nainen rahaa saa ajatella. tulisi tehdä hymyssä suin hommat ja olla miehiä miellyttämässä kynähameessa sihteerin hommissa tai hoivaamassa sitten miesvanhuksia seksikkäässä hoitsun asussa. ja ihan vaan kun naiset niin tykkää hoivata ja ovat luotuja siihen. naiset tekee niin mielellään, että palkkaakaan ei tarvitse maksaa, kutsumusammatti nääs.
En halua naisia lisää tekniikan alalle sen takia koska naisilla on huomattavasti harvemmin "tekninen ajattelutapa", joka on edellytys siihen että osaa kunnolla. Ei sillä, ei tuota todellakaan löydy kaikilta miehiltäkään, mutta ne jannut on harvemmin insinöörejä tai muita tekniikan alan ihmisiä. Kun tuo ajattelutapa löytyy, sukupuolella ei ole merkitystä tekniikan kanssa pärjäämisessä.
Oma kokemus miesvaltaisesta työyhteisöstä on että siellä on reilu meininki eikä selkäänpuukotusta juurikaan harrasteta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Hah, taidat olla aika leppoisassa firmassa insinöörihommissa, jos nyt olet insinööri ollenkaan. Auttamatta olet liian tehoton, jos ei asioita hoidu kuin yksi kerrallaan. T:naisinsinööri IT-alalla.
[/quote]
Annapa esimerkki sinulle työtilanteesta, jossa sinun tarvitsee tehdä monta asiaa yhtä aikaa (multitasking).
Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:49"]
Olen itse tietojenkäsittelyä lukenut maisteri (n). Tykkäsin itse kovasti. Luin myös 90 op matematiikkaa sivuaineena, koska abstrakti algebra ja kategoriateoria kiinnostivat. Gradusta tuli L. Nykyään opetan ja konsultoin miehille, miten kuuluu koodata oikeaoppisesti. Harva tietää mitään algebrallisesta näkökulmasta ohjelmointiin. Ikävä kyllä. Jos täällä on koodarimiehiä, moniko osaa selittää curry-howard-vastaavuuden tai luoda omia monadeja ja niiden muuntimia? Meillä oli naisia ehkä vajaa 10% opiskelijoista. Tohtorikouluun jatkanut kaveri sanoi, että siellä melkein puolet oli naisia. Tosin ei yhtään suomalaista.
[/quote]
Olen kyllä naispuolinen koodari, mutta minusta on aivan turhia nuo asiat joista puhut, siis mitä tulee käytännön koodaustyöhön. Eikä edes ole mitään oikeaoppista tapaa. Minä sanon aina nuoremmille koodareille, jotka ei meinaa saada valmista koska vatvovat liikaa arkkitehtuuria sun muuta kunnes rima on niin korkealla että koko työhön tarttuminen pelottaa, että täällä ei kuulkaa jaeta tyylipisteitä, että kunhan toimivan teet niin se riittää.
Ja pääosa tästä työstä on helppoa ja tylsää, ja vaatii vain hyviä istumalihaksia ja kärsivällisyyttä. Esim. itse tässä koodailen parhaillaan liittymää, josta suurin osa on tietojen hakua tietokannasta ja kirjoittamista xml-sanomaan, joka sitten lähetetään palveluväylän yli kohdejärjestelmäänsä. Ei tarvi juurikaan älyä eikä tietämystä että tämmöistä osaa tehdä. Minua usein naurattaakin se, miten turha tietojenkäsittelytieteen maisterin tutkintoni tai mikään yliopistolla opittu on tässä työssä oikeasti. Oppisi ihan hyvin työssä, ja niinhän ne Intiassa tekeekin että maanviljelijästä voi tulla koodari muutamassa kuukaudessa, ja ihan ok sellainen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:04"]
En halua naisia lisää tekniikan alalle sen takia koska naisilla on huomattavasti harvemmin "tekninen ajattelutapa", joka on edellytys siihen että osaa kunnolla. Ei sillä, ei tuota todellakaan löydy kaikilta miehiltäkään, mutta ne jannut on harvemmin insinöörejä tai muita tekniikan alan ihmisiä. Kun tuo ajattelutapa löytyy, sukupuolella ei ole merkitystä tekniikan kanssa pärjäämisessä. Oma kokemus miesvaltaisesta työyhteisöstä on että siellä on reilu meininki eikä selkäänpuukotusta juurikaan harrasteta.
[/quote]
No voi hohhoijjaa sun kanssa... Millainen on se "oikea" tekninen ajattelutapa? Ei sellaista olekaan. Kuullostaa itse asiassa aika kaavoihin kangistuneelta, että pitäisi ajatella juuri tietyllä tavalla. Vaikka se voi sinusta kuullostaakin uskomattomalta, naisetkin ovat ihmisiä, yksilöllisiä olentoja. Ei kukaan ole väittänytkään, että kaikki naiset olisivat fiksuja. Ihan samoin kuin eivät kaikki miehetkään. Minä en kuitenkaan fiksuna koulutettuna naisena halua, että minua pidetään tyhmempänä kuin minua oikeasti tyhmempää ja vähemmän kouluttautunutta miestä vain siksi, että olen sattunut syntymään kromosomeilla XX, enkä XY ja eri vekottimilla haarovälissä. Vaikka miesten ja naisten väleillä on keskimääräisiä eroja, ei niitä voi yleistää koskemaan yksilöitä.
Mä en ole yhtään hoivaajatyyppiä, musta tulis luultavasti erittäin paska hoitaja. Ei sillä sukupuolella ketään hoivata.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]
Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?
[/quote]
Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.
ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:04"]
En halua naisia lisää tekniikan alalle sen takia koska naisilla on huomattavasti harvemmin "tekninen ajattelutapa", joka on edellytys siihen että osaa kunnolla. Ei sillä, ei tuota todellakaan löydy kaikilta miehiltäkään, mutta ne jannut on harvemmin insinöörejä tai muita tekniikan alan ihmisiä. Kun tuo ajattelutapa löytyy, sukupuolella ei ole merkitystä tekniikan kanssa pärjäämisessä. Oma kokemus miesvaltaisesta työyhteisöstä on että siellä on reilu meininki eikä selkäänpuukotusta juurikaan harrasteta.
[/quote]
jos luet oikein tarkkaan kirjoituksesi, niin huomaat ongelmallisen asenteesi. no autetaan sokeaa vähän. kirjoitat että et halua enempää naisia alalle(ei sillä että sun haluamllasi olisi paskaakaan väliä, töihin on tultu eikä kaveereemaan hyvien juomiskavereiden kanssa.), kun heillä tuota kykyä ei ole. ja sitten myöhemmin, jos naisilla tämä kyky on, niin sitten käy alalle eikä sukupuolella ole väliä. huomaathan, että naiset niinkuin miehet ovat yksilöitä. ei ole mitään yleistä naisellista kykyä tai miehellistä kykyä. sama kun sanoisi, että miehet ei sovellu töihin koska ovat raiskaajia, vaikka vain jotkut ovat.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Hah, taidat olla aika leppoisassa firmassa insinöörihommissa, jos nyt olet insinööri ollenkaan. Auttamatta olet liian tehoton, jos ei asioita hoidu kuin yksi kerrallaan. T:naisinsinööri IT-alalla.
[/quote]
Annapa esimerkki sinulle työtilanteesta, jossa sinun tarvitsee tehdä monta asiaa yhtä aikaa (multitasking).
[/quote]
En ole tuo lainattu, mutta it-alalla oleva nainen, sovellussuunnittelija (käytännössä koodari). Ja kyllä mulla on melkoista multitaskingia päivät. Alat tekemään yhtä hommaa, sitten soittaa asiakas jostain ihan muusta softasta, tulee tikettejä liittyen eri järjestelmiin ja urgentit on selvitettävä heti. Pomo juoksee välillä ympäri avokonttoria ja nakittelee hommia tai kyselee eri projektien etenemimsestä. Ei ikinä toivoakaan että saisi esim. monta tuntia keskittyä tekemään yhtä hommaa ilman keskeytyksiä ja täydellisiä "context switchejä" ihan muun järjestelmän, ohjelmointikielen tms ajattelemiseen. Itselläni esimerkiksi on ylläpitovastuussa 18 ohjelmaa, ja lisäksi teen uuskehitystä koko ajan, määrittelystä koodaukseen, ja olen myös intensiivisesti tekemisissä asiakkaiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?
[/quote]
Viimeiseen kysymykseesi vastaus on "kyllä".
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Hah, taidat olla aika leppoisassa firmassa insinöörihommissa, jos nyt olet insinööri ollenkaan. Auttamatta olet liian tehoton, jos ei asioita hoidu kuin yksi kerrallaan. T:naisinsinööri IT-alalla.
[/quote]
Annapa esimerkki sinulle työtilanteesta, jossa sinun tarvitsee tehdä monta asiaa yhtä aikaa (multitasking).
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit, mutta esim. jos minä asiakkaan kanssa ratkon jotain heidän prosesseihinsa liittyvää juttua, joudun kuuntelemaan asiakkaan kuvailemaa asiaa, kysymään lisää ja kirjaamaan vastaukset talteen, miettimään mihin kaikkialle vastaukset vaikuttaa että osaan kysyä jatkokysymykset oikein, etsimään ratkaisutapoja kysymyksiin, ja jos eteen tulee jotakin toista osa-aluetta liippaava asia, kysymään lennosta joltain kaverilta, jos arvelen että hän voisi tietää vastauksen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]
"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "
Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.
[/quote]
no äitinikin on aika vanhoillinen, opetti ruuanlaittoa ja siivousta ja moitti jos ei kiinnostanut ettei tule hyvä vaimo. faija taas kannusti että tolla fiksuudella (olin hyvä koulussa) pääsen pitkälle ja kannattaakin. siis useimmat naisetkin voivat olla edelleen sitä mieltä naisten pitäisi pitää yhtä ja jäädä kotirouviksi. ja luottaa asioissa ennemmin miesten osaamiseen, esimerkiksi politiikassa. käsittämätöntä.
no olen korkeakoulutettu ja ylpeä siitä, mutta työpaikoissa on vituttanut juuri miesten suosiminen, vaikka ne niitä laiskaperseitä on ollut. ainut että on ollut hyviä juomaan pomon kanssa...nainenhan ei edes samalla tavalla voi lähteä ryyppäämään pomon kanssa koska sitä seuraisi useimmissa tapauksissa ahdistelua ja huhupuheita reittä pitkin ylenemisestä. itse en tiedä yhtään naista joka olisi pannut pomoa, vaikka niitäkin kai on, mutta pari jätkää kylläkin tiedän...ja voi että naispomo sitten suosi näitä, kun olivat niin söpöjä. ei vittu.
[/quote]
Onpa "korkeakoulutettua" tekstiä, vittu mitä laiskaperseitä... Tarkoitin siis ompa, piste tähän.
[/quote]
hah :D suukko. et ole ollut siiten äikän tunneilla, joissa opetettu tyylikeinoja. akateeminen teksti akateemisena ja av-palstalla sitten vapaampaa. laiskaperse on juuri oikea kuvaamaan sitä, kun miehet darrassa silmät punasina teki töitä ja meni vähän väliä tauolle toipumaan.
[/quote]
Tuolla tyylikeinolla et tuota uskottavaa ja vakavastiotettavaa tekstiä edes av-palstalla. Huomasit palautteen perusteella varmaan itsekin...?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]
Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?
[/quote]
Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.
ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.
[/quote]
ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!
hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:39"]
On tosiaan huomattu, että naisille ehdotetaan oletusarvoisesti lähes aina lähihoitajan opintoja, jos ei esim. aikaisemmin opiskeltu ala työllistä. Jos ei kiinnosta, moititaan tekosyistä ja ennakkoluuloisuudesta. Miesten ei tarvitse selitellä, mikseivät lähihoitajiksi halua.
Sitten kun naiset joukoin lähihoitajiksi ryhtyy, moititaan siitä, että on valittu matalapalkka-ala.
[/quote]
Mua rupeaa naurattamaan kun tulee puhe ammateista ja melkein heti joku ehdottaa, että jos hakisin lähihoitajaksi tai kysyy kiinnostaako mua hoiva-ala. En ole tippaakaan hoivaajatyyppinen ja mielestäni sen näkee musta jo kauas, mutta silti jostain syystä kukaan ei muuta alaa osaa ehdottaa. Tekniikka kiinnostaa huomattavasti enemmän.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]
Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?
[/quote]
Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.
ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.
[/quote]
Joo, ihan kutsumuksen vuoksihan ne hoitajat siellä raataa raskaassa duunissa, mitä sitä suotta edes palkkaa maksamaan! Voi jeesus kristus kuinka tyhmä ajattelutapa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]
No siis hoiva-alalla kai tarvitaan usein myös fyysistä voimaa. Tekniikan alalla ei niinkään. Eli miehet olis kyllä sopivampia hoitsuja ja naisilla olis paremmat edellytykset esim insinöörialoille, joissa pitää mm kyetä tekemään ja miettimään monia asioita yhtä aikaa. Naiset ovat siinä tutkitusti parempia. Myös matemaattiset aineet sujuisivat naisilta miehiä paremmin, jos ei olisi jo vauvasta asti tolkutettu, että matikka ja insinööritieteet on miehille.
[/quote]
Insinöörin ei todellakaan pidä miettiä monia asioita yhtä aikaa, vaan päinvastoin keskittyä kunnolla käsiteltävään asiaan. Naiset ovat kyllä hyviä mainitsemassasi asiassa, mutta en näe insinöörille hyötyä siitä, että pystyy keittämään kahvia samalla kun puhuu puhelimeen ja kantaa vauvaa sylissään. Sen sijaan avaruudellinen hahmottamiskyky, joka miehillä on tutkitusti parempi, on tekniikan parissa työskenteleville tärkeä ominaisuus. Naisten huonoudelle löytyy aina selitys muista ihmisistä, kumma juttu. :D
[/quote]
Hah, taidat olla aika leppoisassa firmassa insinöörihommissa, jos nyt olet insinööri ollenkaan. Auttamatta olet liian tehoton, jos ei asioita hoidu kuin yksi kerrallaan. T:naisinsinööri IT-alalla.
[/quote]
Annapa esimerkki sinulle työtilanteesta, jossa sinun tarvitsee tehdä monta asiaa yhtä aikaa (multitasking).
[/quote]
En ole tuo lainattu, mutta it-alalla oleva nainen, sovellussuunnittelija (käytännössä koodari). Ja kyllä mulla on melkoista multitaskingia päivät. Alat tekemään yhtä hommaa, sitten soittaa asiakas jostain ihan muusta softasta, tulee tikettejä liittyen eri järjestelmiin ja urgentit on selvitettävä heti. Pomo juoksee välillä ympäri avokonttoria ja nakittelee hommia tai kyselee eri projektien etenemimsestä. Ei ikinä toivoakaan että saisi esim. monta tuntia keskittyä tekemään yhtä hommaa ilman keskeytyksiä ja täydellisiä "context switchejä" ihan muun järjestelmän, ohjelmointikielen tms ajattelemiseen. Itselläni esimerkiksi on ylläpitovastuussa 18 ohjelmaa, ja lisäksi teen uuskehitystä koko ajan, määrittelystä koodaukseen, ja olen myös intensiivisesti tekemisissä asiakkaiden kanssa.
[/quote]
Kuten arvelinkin, tuo ei ole multitaskingia, vaan yhden työn keskeyttämistä ja toisen aloittamista. Naisten ei ole todettu olevan tuossa asiassa yhtään miehiä parempia. Multitasking on sitä, kun asioita tehdään yhtä aikaa eli päällekkäin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]
Mä en ole yhtään hoivaajatyyppiä, musta tulis luultavasti erittäin paska hoitaja. Ei sillä sukupuolella ketään hoivata.
[/quote]
Minä hoivasin kyllä lapsiani ihan mielellään, mutta en olisi lopettanut työssäkäyntiä keskittyäkseni vain ja ainoastaan lasteni hoivaamiseen. En myöskään millään ilveellä haluaisi hoitohommiin. Paitsi lääkäriksi. Kammottaa etukäteen sekin ajatus, että joutuisin vanhana toisten hoivaamaksi.
Poikaa ei kiinnostanut mennä lukemaan tekniikkaa vaan hoiva-alalle lääkäriksi meni lukemaan.