Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

iltalehti: naiset hoiva-alalle, miehet tekniikan pariin

Vierailija
28.08.2015 |

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082820256862_tb.shtml

"Vanhat jaot naisten ja miesten alojen kesken istuvat edelleen tiukassa, sillä naisia kannustetaan jo kouluaikana hoiva-alalle ja miehiä tekniikan pariin. Tämä selviää Anna Liisa Westmanin tuoreesta väitöstutkimuksesta Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus."

jaaha feminismillä edelleen töitä. tämä pitäisi kaikkien lukea, joiden mielestä suomi on tasa-arvon maa. no ei ole lähellekään. ja voin sitten kuvitella, että miehet sitten työllistyessään ei sitten halua palkata naisia ksoka mies on vaan niin sopivampi vaikka koulutusta ei olisikaan. älkää lukeko kommentteja jos ette halua menettää uskoanne ihmiskuntaan.

ja eiköhän siellä joku mies jo julista että mies on fyysisempi vahvempi ja se on fakta. no yleisesti näin on mutta yksilöiden välillä on eroja, voi olla heikko mies ja vahvempi nainen.

 

ja missä vitussa niitä töitä on edes joissa pitää olla fyysisesti vahva. eletään ihan 2000-lukua jo hyvät miehet, harva duuni vaatii voimaa. ja etenkin jotkut johtajan duunit ja asiantuntijaduunit, koska niissä juuri tarvittaisiin tunneälyä, jota aika monilla naisilla on, puhumattakaan sopivasta koulutuksesta.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:27"]

"Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. "

Ja ne opettajat on naisia, mikä tuo ihan mielenkiintoisen kulman. Eli naiset itse kannustavat perinteisiin sukupuolirooleihin.

 

[/quote]

 

no äitinikin on aika vanhoillinen, opetti ruuanlaittoa ja siivousta ja moitti jos ei kiinnostanut ettei tule hyvä vaimo. faija taas kannusti että tolla fiksuudella (olin hyvä koulussa) pääsen pitkälle ja kannattaakin. siis useimmat naisetkin voivat olla edelleen sitä mieltä naisten pitäisi pitää yhtä ja jäädä kotirouviksi. ja luottaa asioissa ennemmin miesten osaamiseen, esimerkiksi politiikassa. käsittämätöntä.

 

no olen korkeakoulutettu ja ylpeä siitä, mutta työpaikoissa on vituttanut juuri miesten suosiminen, vaikka ne niitä laiskaperseitä on ollut. ainut että on ollut hyviä juomaan pomon kanssa...nainenhan ei edes samalla tavalla voi lähteä ryyppäämään pomon kanssa koska sitä seuraisi useimmissa tapauksissa ahdistelua ja huhupuheita reittä pitkin ylenemisestä. itse en tiedä yhtään naista joka olisi pannut pomoa, vaikka niitäkin kai on, mutta pari jätkää kylläkin tiedän...ja voi että naispomo sitten suosi näitä, kun olivat niin söpöjä. ei vittu.

[/quote]

Onpa "korkeakoulutettua" tekstiä, vittu mitä laiskaperseitä... Tarkoitin siis ompa, piste tähän.

[/quote]

 

hah :D suukko. et ole ollut siiten äikän tunneilla, joissa opetettu tyylikeinoja. akateeminen teksti akateemisena ja av-palstalla sitten vapaampaa. laiskaperse on juuri oikea kuvaamaan sitä, kun miehet darrassa silmät punasina teki töitä ja meni vähän väliä tauolle toipumaan.

[/quote]

Hähää! Epic fail.

Vierailija
82/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tasa-arvoisempi yhteiskunta sitä eriintyneemmät ammatit. Femistiset teorit romukoppaan

Vierailija
84/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"] Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin? Naiset eivät itse päätä mihin hakevat? [/quote] Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa.  [/quote] Miksi opettajat, jotka ovat kaikki naisia ovat noin tolloja? [/quote] Kaikki naisia? Miten tyhmiä ihmisiä täällä oikein liikkuu!

[/quote]

Sainpas.....!

Vierailija
85/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo miehillä loppu sanottava niin keskitytään sitten virheisiin eikä itse asiaan. niin tosiasioita vastaan voi olla vaikea taistella, kun huomaa että hitto ehkä noilla naisilla sittenkin on perää väitöksissään.

Vierailija
86/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:39"]

Todisttu jo Norjassa vääräksi. Johti femististen tutkijoiden rahoituksen vähenemiseen

Miehillä ja naisilla on jo 9kk ikäisenä eri kiinnostuksen kohteet. Johtuu hormonien määrästä sikiöaikana

[/quote]

Jotkut naiset soveltuvat hoiva-alalle, jotkut ei. Kukaan ei ole kieltämässä hakemasta sellaiselle alalle, joka itselle sopii, vaan täällä kritisoidaan sitä tuputtamista. Miksi esimerkiksi minun pitäisi työkkärin, opon tai yhteiskunnan kehotuksesta hakea lähihoitajaksi vain sukupuoleni takia, kun en ollenkaan sille alalle sovellu enkä ole luonteeltani hoivaaja? Hormonitkaan eivät kaikilla mene tasan samalla lailla, toisilla naisilla esimerkiksi on enemmän testosteronia kuin toisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.

[/quote]

Ei mistään pahasta patriarkaatista ole kyse, enkä usko että on tarkoituksellista edes, mutta vanhat asenteet elävät esim. monella opettajalla mielessä tiedostamattomana, ja näin he kuten myös monet vanhemmat, vahingossa "aivopesevät" tyttäriään herkässä iässä siihen mikä on naisen hommaa ja mikä ei. Ei nämä tytöt välttämättä enää aikuisena edes tiedä miksi haluavat juuri hoitoalalle vaikka, ja useimmat ajattelevat että se on puhtaasti oma sisäinen halu, vaikka sitä aivopesua olisi lapsesta asti sinne suuntaan tullut paljonkin.

Itse tiedostin vasta yli kolmekymppisenä sen että omassa elämässäni on ohjailtu paljonkin naisten aloille. Jo lapsena kotona ohjattiin hoivaleikkeihin tai opettajaleikkeihin, siinä missä veli leikki autoilla ja legoilla jne. Usein myös lasten kirjoissa ja opetusmateriaaleissa erityisesti kuvat ohjasivat ammattien sukupuolistereotyyppeihin. Siihen aikaan kun itse koulua kävin, myös tosi monet opettajat ja opinto-ohjaajat olivat aika vanhoillisia näissä jutuissa. 

[/quote]

 

Edelleenkin höpöhöpöä. Jokaisen pojan unelmaammatti lapsena on poliisi, palomies tai jääkiekonpelaaja,

kummasti ne eivät kuitenkaan monellakaan konkretisoidu.

Aloituksen "tutkimus" on puhdasta femakkopropagandaa.

[/quote]

Juuri tuollainen vastaus, joka perustuu vaan naiviin solvaamiseeen, asiallisesta tutkimuksesta puhumiseen lainaismerkeissä ja koko aiheen lyttäämiseen, on loistava esimerkki siitä, kuinka sovinismi elää ja hengittää edelleen.

 

Vierailija
88/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotkut opettajat käyttävät opetuksessa tarinoita, joissa on tarkoituksella vastakkainasettelua. Mies on fyysisesti heikko, ja nainen vahva. Vahva nainen paiskii raskaina pidettyjä "miesten töitä", ja heikompi mies hoitaa vaikka päiväkodissa lapsia."

HAHAHA :D

Aivopesu kunniaan. Kyllä se siitä.

Töissä kuolleet miehet vs naiset mistä johtuu ero? Miksi naiset eivät halua kuolla töissä eli hakeudu "raskaisiin töihin". Ehkä he ovat viisaampia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.
[/quote] ajatellaas niin päin, että miltä tuntuu miespuolisesta, joka haluaa naisvaltaiselle alalle? Usko pois, ei ole kerta eikä kaksi kun epäillään seksuaalista suuntautumista. Ja pahinta on, että tätä miesten alentamista ja väheksymistä tapahtuu molemmilta sukupuolilta. Nainen on rohkea ja itsenäinen "miesaloilla", mies on homo ja säälittävä "naisaloilla".

Vierailija
90/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"] Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin? Naiset eivät itse päätä mihin hakevat? [/quote] Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa.  [/quote]   Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa. Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee? Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen? Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii. [/quote] ajatellaas niin päin, että miltä tuntuu miespuolisesta, joka haluaa naisvaltaiselle alalle? Usko pois, ei ole kerta eikä kaksi kun epäillään seksuaalista suuntautumista. Ja pahinta on, että tätä miesten alentamista ja väheksymistä tapahtuu molemmilta sukupuolilta. Nainen on rohkea ja itsenäinen "miesaloilla", mies on homo ja säälittävä "naisaloilla".

[/quote]

Jep, tää on myös erittäin ikävää. Olis vaan hyvä jos esimerkiksi miessairaanhoitajiakin olisi enemmän ja varmaan olis vanhuksista mukavaa joskus jutella miespuolisen hoitajan kanssa. Jos mies on empaattinen ja haluaa hoiva-alalle, pitäisi siihen olla oikeus ilman että tulee leimatuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Julkisen puolen lääkärit ja hoitajat pitävät ne yksityisen puolen "tuottavat" työntekijät työkykyisinä. Mitä jos ei olisikaan julkista terveydenhoitoa. Ei taitaisi niillä pikkuinsinööreillä olla monilla varaa hoidattaa kalliita vaivojaan yksityisellä. Jonkun pahan loukkaantumisen tai syövän osuessa kohdalle ei rahat riittäisi hoitoon ja tippuisi aika nopeasti sieltä "tärkeiden, tuottavien ihmisten" pilvenhattaralta... Kannattaisi joskus yrittää edes nähdä kokonaiskuva ja miettiä, mikä on oikeasti arvokasta elämässä. Onko se joku upouusi hilavitkutin vai terveys? Miksi turhien hilavitkuttimien keksijöille maksetaan, mutta terveydestä huolehtiville ei?

[/quote]

 

Väärin, väärin, väärin! Yksityisellä sektorilla työtä tekevien työterveyshuollosta vastaavat yksityiset  lääkäriasemat. Julkispuolella käyvät lapset, nuoret, työttömät, eläkeläiset ja kunnan palkolliset.

[/quote]

Niinhän sä luulet, mutta entäs kun saat syöpädiagnoosin, menetkö hoitoon yksityiselle? Ja maksat kalliit hoidot ja lääkkeet itse? Useimmiten et. Yleensä erkoissairaanhoidossa mennään julkiselle.

Tai kun tulee äkillinen sairastuminen tai onnettomuus? Ohjaatko ambulanssin yksityiseen sairaalaan vai teholle julkiseen?

Entäs lapsesi? Ovatko julkisen kouluterveydenhuollon piirissä vai oletko kustantanut yksityisen?

Vierailija
92/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:39"]

Todisttu jo Norjassa vääräksi. Johti femististen tutkijoiden rahoituksen vähenemiseen

Miehillä ja naisilla on jo 9kk ikäisenä eri kiinnostuksen kohteet. Johtuu hormonien määrästä sikiöaikana

[/quote]

Jotkut naiset soveltuvat hoiva-alalle, jotkut ei. Kukaan ei ole kieltämässä hakemasta sellaiselle alalle, joka itselle sopii, vaan täällä kritisoidaan sitä tuputtamista. Miksi esimerkiksi minun pitäisi työkkärin, opon tai yhteiskunnan kehotuksesta hakea lähihoitajaksi vain sukupuoleni takia, kun en ollenkaan sille alalle sovellu enkä ole luonteeltani hoivaaja? Hormonitkaan eivät kaikilla mene tasan samalla lailla, toisilla naisilla esimerkiksi on enemmän testosteronia kuin toisilla.

[/quote]

Niinhän tuossa dokumentissa sanotaankin "girls with higher levels of testosterone show masculine behaviour". Ei ole mitään näyttöä että naisia jotka haluavat tekniikan alalle voitasiiin "käännyyttää" koska heitä sinne kuitenkin jokunen joka vuosi tulee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:39"]

Todisttu jo Norjassa vääräksi. Johti femististen tutkijoiden rahoituksen vähenemiseen

Miehillä ja naisilla on jo 9kk ikäisenä eri kiinnostuksen kohteet. Johtuu hormonien määrästä sikiöaikana

[/quote]

Jotkut naiset soveltuvat hoiva-alalle, jotkut ei. Kukaan ei ole kieltämässä hakemasta sellaiselle alalle, joka itselle sopii, vaan täällä kritisoidaan sitä tuputtamista. Miksi esimerkiksi minun pitäisi työkkärin, opon tai yhteiskunnan kehotuksesta hakea lähihoitajaksi vain sukupuoleni takia, kun en ollenkaan sille alalle sovellu enkä ole luonteeltani hoivaaja? Hormonitkaan eivät kaikilla mene tasan samalla lailla, toisilla naisilla esimerkiksi on enemmän testosteronia kuin toisilla.

[/quote]

Niinhän tuossa dokumentissa sanotaankin "girls with higher levels of testosterone show masculine behaviour". Ei ole mitään näyttöä että naisia jotka haluavat tekniikan alalle voitasiiin "käännyyttää" koska heitä sinne kuitenkin jokunen joka vuosi tulee

[/quote]

No mitä nyt sitten on todistettu vääräksi? Jos väitettäisiin että kaikki naiset haluavat teknisille aloille, sehän olisi vale. Tässä vain väitetään, että edelleen poikia ja tyttöjä kannustetaan aika stereotyyppiseen toimintaan vaikka ihmisten mieltymykset eivät mene sukupuolen mukaisesti.

Vierailija
94/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:39"]

Todisttu jo Norjassa vääräksi. Johti femististen tutkijoiden rahoituksen vähenemiseen

Miehillä ja naisilla on jo 9kk ikäisenä eri kiinnostuksen kohteet. Johtuu hormonien määrästä sikiöaikana

[/quote]

Pitäisi tutkia vastasyntyneitä, että voisi sulkea biaksen pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapakouluttaja Kaarina Suonperä erottelee miehet ja naiset ainakin hyvien tapojen suhteen. Hän sanoi sen, minkä kaikki jo tietävätkin oven avaamisesta. Mies avaa naiselle oven ja antaa näin naisen mennä ovesta ensin. Sitten kuitenkin tuli yllätys: Hissiin meneekin mies ensin, koska hissi on tekninen laite.

 

Vierailija
96/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinhän tuossa dokumentissa sanotaankin "girls with higher levels of testosterone show masculine behaviour". Ei ole mitään näyttöä että naisia jotka haluavat tekniikan alalle voitasiiin "käännyyttää" koska heitä sinne kuitenkin jokunen joka vuosi tulee

[/quote]

Mutta sä et nyt oikein tajunnut tätä asiaa. Se, että sä oletat että tekniset alat olisivat luonnostaan miehisiä ja vaatisivat enemmän testosteroneja, on juuri sitä harhaista sukupuoliajattelua. Nuo asenteet liittyvät hyvinkin kulttuurisiin käsityksiin, jotka eivät ole aina olleet samat eri historian aikoina eivätkä ole samat eri kulttuureissa.

Esim. 1700- ja 1800-luvun Englannissa teknisen alan raskaissa suoritustason töissä tehtaissa raatoivat usein naiset ja lapset. Lapset työskentelivät esim. kaivoksissa. Kuka kutsuisi sitä työtä kevyeksi ja vaarattomaksi?

Olen taas itse työskennellyt Lähi-idässä ja useampi kollegani oli naispuolinen insinööri. Heillä ei ollut samanlaista käsitystä kuten meillä ettei naiselle sopisi tekninen ja matemaattinen työ. Asenne oli enemmänkin niin että naisille insinööreinä sopivat paremmin työtehtävät, jossa ei joutuisi työskentelemään yksin julkisella paikalla tai (naimattomien) miesten kanssa. Nainen haluttiin enemmänkin nähdä työelämässä samoin kuin kotona: sisätilassa ja miesten suojelussa. Tämä koski tietenkin keskiluokan naisia. Maalaisnaisia saatettiin pitää hyvin raskaissakin töissä miesten kanssa, esim. olen itse nähnyt raskaana olevien naisten työskentelevän miesten kanssa rakennustyössä.

Lähi-idässä oli muutenkin erilaiset käsitykset mitkä ammatit sopivat miehille kuin Suomessa, esim. vaatteita ei silitetty kotona vaan vietiin silitysliikkeisiin, jossa silittäjä oli aina mies. Myös kampaajat olivat aina miehiä. Samoin kengänmyyjät.

Lisäksi jos syvennyt miettimään mikä on raskas ja vaativa työ, niin huomaat heti, että asiaan vaikuttavat arvot. Mietipä näitä vertauksia:

Onko raskaampaa työtä nostaa jokin painava esine vai nostaa vakavasti vammautunutta onnettomuuden uhria?

Onko raskaampaa ja vaativampaa työskennellä koneiden kanssa kuin dementoituneiden mummojen parissa?

Onko raskaampaa ajaa betonirekkaa vai olla syöpäpotilaan saattohoidossa?

Onko raskaampaa työskennellä tehtävässä jossa kaksi kertaa päivässä joutuu käyttämään voimaa ja muuten ajelemaan trukilla vai sellainen työ jossa joutuu koko työpäivän päivän seisomaan ja käsittelemään käsillään kuumaa materiaalia?

On vaativampaa hoitaa eläimiä eläintarhassa vai lapsia päiväkodissa?

Onko vaativampaa olla koodaaja vai simultaanitulkki?

Onko raskaampaa työskennellä ulkona pakkasessa vai sisällä kylmätilassa?

 

jne...

 

 

Vierailija
97/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille ehdotetaan hoiva-alaa koska he sinne niin paljon useammin suuntautuvat. Tosiaan meikkausta ja hiusten värjäystä ei koulussa varmaan opettajat suosittele joten sen merkittävää esiintyvyyttä erityisesti naaraissa voidaan pitää luontaisena ominaisuutena tai taipumuksena. Sellaisia siis todellakin on ja suuntautuminen eri aloille on toinen esimerkki. Tilastollisesti näin on vaikka nyt joku lyyli varmaan innoissaan viittaa, ettei itse meikkaa. It's a slam dunk.

Vierailija
98/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisopettajat varmaan kannustavat stereotyyppisiin ammatteihin, koska itse todennäköisemmin ajattelevat stereotyypin mukaan, ovathan valinneet naisvaltaisen ammatin. Naispuolisella DI:llä voisi olla erilaisia ehdotuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan