Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

iltalehti: naiset hoiva-alalle, miehet tekniikan pariin

Vierailija
28.08.2015 |

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015082820256862_tb.shtml

"Vanhat jaot naisten ja miesten alojen kesken istuvat edelleen tiukassa, sillä naisia kannustetaan jo kouluaikana hoiva-alalle ja miehiä tekniikan pariin. Tämä selviää Anna Liisa Westmanin tuoreesta väitöstutkimuksesta Ammatillinen korkeakouluopettajuus ja sukupuolitietoisuus."

jaaha feminismillä edelleen töitä. tämä pitäisi kaikkien lukea, joiden mielestä suomi on tasa-arvon maa. no ei ole lähellekään. ja voin sitten kuvitella, että miehet sitten työllistyessään ei sitten halua palkata naisia ksoka mies on vaan niin sopivampi vaikka koulutusta ei olisikaan. älkää lukeko kommentteja jos ette halua menettää uskoanne ihmiskuntaan.

ja eiköhän siellä joku mies jo julista että mies on fyysisempi vahvempi ja se on fakta. no yleisesti näin on mutta yksilöiden välillä on eroja, voi olla heikko mies ja vahvempi nainen.

 

ja missä vitussa niitä töitä on edes joissa pitää olla fyysisesti vahva. eletään ihan 2000-lukua jo hyvät miehet, harva duuni vaatii voimaa. ja etenkin jotkut johtajan duunit ja asiantuntijaduunit, koska niissä juuri tarvittaisiin tunneälyä, jota aika monilla naisilla on, puhumattakaan sopivasta koulutuksesta.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

Vierailija
62/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

No, kun sinulla on kerran niin ruusuinen kuva hoitajan työstä, niin voinpa kertoa pari juttua työviikostani: Päihtyneiden potilaiden räyhäämisen kuuntelemista, valittelua, kun hoitoonpääsy kestää liian kauan, vaikka en voi vaikuttaa asiaan, päälleni oksennettiin, minusta uhattiin tehdä valitus työnantajalleni, koska potilas ei saanut ilmeisesti haluamaansa hoitoa, lisäksi hyvä, että vessassa ehtii käydä ja 10min lounastauon pitää. Ja kaikesta huolimatta tämä on minulle kutsumusammatti, mutta hullu tätä ilmaa palkkaa tekisi. Työni arvoa ei voi mitata suoraan rahassa, mutta asuminen, ruoka ja laskut maksetaan kuitenkin rahalla. Tämän takia palkka maksetaan rahana, ei vain hyvänä mielenä. "Sydämen lämpö" ei paljoa lämmitä, jos mahaa kurnii ja kotona on kylmä eikä pala valot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:05"]Tekninen ala on kylmä ja kova. Raha ratkaisee kaiken. Jos tuosta tykkäät, hae ihmeessä "miesten" alalle.
[/quote] Paskanmarjat. Olin vuosikausia miesvaltaisella "teknisellä" alalla, etenin lopulta isohkon firman johtoonkin jota kestin melkein 9 vuotta, kunnes tunsin että en saa tarpeeksi haastetta ja syytä tehdä töitä tuossa hommassa. Luin viittomakielen ohjaajaksi ja tällä alalla se oikeasti todella, todella kova ja kylmä elämä iskeytyy päin näköä. Ala on paljon palkitsevampi kuin johtajanpaikkani, jonka luovutin eteenpäin (seuraajanikin oli nainen) ja tiliselvitysten, kehityskarttojen ja osakkeiden seuraaminen ei ole mitään kuurosokeiden keskellä elämiseen ja työskentelemiseen verrattuna. Tähän ei moni kykene.

Vierailija
64/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:47"]

Evoluution ja biologian kannalta ihmisellä ei ole muuta tarkoitusta kuin suvunjatkaminen ja siinä kun mies jäykistyy ja kovettuu, nainen taas kostuu ja valmistautuu ottamaan miehen sisäänsä ja kaikki hormonit sekä miehellä että naisella ovat tätä tarkoitusta varten. Siksi miehillä erittyy testosteronia 20 kertaa se mitä naisella.

On se nainen sitten selällään tai kontillaan niin eihän se ole pätkääkään epäselvää kuka kuskin paikalla on. Eihän miehellä edes jöpötä jos nainen ei ole jollain tavoin kiihottava, kun taas toisinpäin ei tällaisia vaatimuksia yhdynnälle ja suvunjatkamiselle ole.

http://cos.h-cdn.co/assets/14/33/980x490/50shades_2.jpg

Ei se sitten ole ihme jos juuri se alimmainen hakeutuu hoitoalalle ja alkaa meikkaamaan. Far ror, mor är rar.

[/quote]

 

mikä tän satujutun haahuupoinnti oli? ettei miehistä ole töihin? pystyvät ajattelemaan vaan kalullaan? no ehkä siinä tapauksessa olisi parempi, että naiset siirtyisivät johtotehtäviin. 

 

t. korkeakoulutettu nainen, joka ei ees meikkaa kuin harvoin mutta seuraa on aina löynyt.  vaikka ei silläkään olisi väliä, jos kukaan mies ei kiinnostuisi koska olen "miehisellä alalla" niin sitten on, niin. onneksi kuumalle taiteijamiehelleni käy se, että minä olen se, joka tienaa perheessä. hyvä itsetunto, nääs.

Vierailija
65/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Lastentarhanopen duuni on tasan sitä mitä kuka tahansa lähiömamma osaa tehdä itse kotona ja usein tekeekin. Se ei siinä mielessä ole verrattavissa insinöörin tai aivokirurgin hommaan tai melkeinpä mihinkään muuhunkaan koulutusta vaativaan ammattiin.

Vierailija
66/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

 

Juupajuu. Vuonna 2015 jokaisella naisella on mahdollisuus valita itse alansa.

Vai kerrotko lisää tästä mystisestä pahasta patriarkaatista, josta Naisasiaunionikin harhailee?

Vai onko vain kyseessä naisten kykenemättömyys vastuunkantoon ja yrittämiseen?

Uhriutumalla vastuu pois itseltään, näinhän feminismi toimii.

[/quote]

Ei mistään pahasta patriarkaatista ole kyse, enkä usko että on tarkoituksellista edes, mutta vanhat asenteet elävät esim. monella opettajalla mielessä tiedostamattomana, ja näin he kuten myös monet vanhemmat, vahingossa "aivopesevät" tyttäriään herkässä iässä siihen mikä on naisen hommaa ja mikä ei. Ei nämä tytöt välttämättä enää aikuisena edes tiedä miksi haluavat juuri hoitoalalle vaikka, ja useimmat ajattelevat että se on puhtaasti oma sisäinen halu, vaikka sitä aivopesua olisi lapsesta asti sinne suuntaan tullut paljonkin.

Itse tiedostin vasta yli kolmekymppisenä sen että omassa elämässäni on ohjailtu paljonkin naisten aloille. Jo lapsena kotona ohjattiin hoivaleikkeihin tai opettajaleikkeihin, siinä missä veli leikki autoilla ja legoilla jne. Usein myös lasten kirjoissa ja opetusmateriaaleissa erityisesti kuvat ohjasivat ammattien sukupuolistereotyyppeihin. Siihen aikaan kun itse koulua kävin, myös tosi monet opettajat ja opinto-ohjaajat olivat aika vanhoillisia näissä jutuissa. 

[/quote]

 

Edelleenkin höpöhöpöä. Jokaisen pojan unelmaammatti lapsena on poliisi, palomies tai jääkiekonpelaaja,
.
[/quote] Juuri tämän typerän ja valheellisen oletuksen esille tuominen on aiheuttanut sen, mistä aloituksessa puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:39"]

On tosiaan huomattu, että naisille ehdotetaan oletusarvoisesti lähes aina lähihoitajan opintoja, jos ei esim. aikaisemmin opiskeltu ala työllistä. Jos ei kiinnosta, moititaan tekosyistä ja ennakkoluuloisuudesta. Miesten ei tarvitse selitellä, mikseivät lähihoitajiksi halua.

Sitten kun naiset joukoin lähihoitajiksi ryhtyy, moititaan siitä, että on valittu matalapalkka-ala.

[/quote]

Tätä minäkin pelkään nyt kun olen jäämässä työttömäksi. Että ne TE-keskuksen virkailijat - usein naisia itsekin - laittavat minut lähihoitajakoulutukseen vain koska olen nainen. Koska kun sieltä tulee se tarjous työvoimakoulutukseen, sitähän on sitten karenssin uhalla haettava. Jos kertoo hakuprosessissa ettei ole mielestään soveltuva hoitoalalle, eiköhän siitäkin karenssi napsahda.

Vierailija
68/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Julkisen puolen lääkärit ja hoitajat pitävät ne yksityisen puolen "tuottavat" työntekijät työkykyisinä. Mitä jos ei olisikaan julkista terveydenhoitoa. Ei taitaisi niillä pikkuinsinööreillä olla monilla varaa hoidattaa kalliita vaivojaan yksityisellä. Jonkun pahan loukkaantumisen tai syövän osuessa kohdalle ei rahat riittäisi hoitoon ja tippuisi aika nopeasti sieltä "tärkeiden, tuottavien ihmisten" pilvenhattaralta... Kannattaisi joskus yrittää edes nähdä kokonaiskuva ja miettiä, mikä on oikeasti arvokasta elämässä. Onko se joku upouusi hilavitkutin vai terveys? Miksi turhien hilavitkuttimien keksijöille maksetaan, mutta terveydestä huolehtiville ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:26"]Naisia tuskin koulussa kehotetaan meikkaamaan ja se on toinen esimerkki luontaisesta taipumuksesta.
[/quote] Täh?

Vierailija
70/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:21"]

Höpötutkimus. Paha patriarkaattiko laittaa hakemukset naisten puolesta koulutushakuihin?

Naiset eivät itse päätä mihin hakevat?

[/quote]

Et oikein ymmärtänyt tutkimuksen poittia. Siis esim. opettajat antavat oppilaiden ymmärtää, että tytöt soveltuvat esim. hoitoalalle ja pojat tekniikkaan. Totta kai tällainen asenteellinen ilmapiiri vaikuttaa nuoreen, joka miettii elämänuraansa. 

[/quote]

Miksi opettajat, jotka ovat kaikki naisia ovat noin tolloja?
[/quote] Kaikki naisia? Miten tyhmiä ihmisiä täällä oikein liikkuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Lastentarhanopen duuni on tasan sitä mitä kuka tahansa lähiömamma osaa tehdä itse kotona ja usein tekeekin. Se ei siinä mielessä ole verrattavissa insinöörin tai aivokirurgin hommaan tai melkeinpä mihinkään muuhunkaan koulutusta vaativaan ammattiin.

[/quote]

Pikkuhiljaa pitäisi päättää, että millä perusteella hoitajien palkkaa nyt oikein ollaan korottamassa. Insinöörillä on korkeampi tuottavuus, joten ilmeisesti ei sillä perusteella. LTO:lla on korkeampi koulutus, joten ei ilmeisesti silläkään perusteella. Ammatin vaativuudella? No tuo nyt taisi olla vitsi. :D

Vierailija
72/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Lastentarhanopen duuni on tasan sitä mitä kuka tahansa lähiömamma osaa tehdä itse kotona ja usein tekeekin. Se ei siinä mielessä ole verrattavissa insinöörin tai aivokirurgin hommaan tai melkeinpä mihinkään muuhunkaan koulutusta vaativaan ammattiin.
[/quote]

Höpöhöpöhöpö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Julkisen puolen lääkärit ja hoitajat pitävät ne yksityisen puolen "tuottavat" työntekijät työkykyisinä. Mitä jos ei olisikaan julkista terveydenhoitoa. Ei taitaisi niillä pikkuinsinööreillä olla monilla varaa hoidattaa kalliita vaivojaan yksityisellä. Jonkun pahan loukkaantumisen tai syövän osuessa kohdalle ei rahat riittäisi hoitoon ja tippuisi aika nopeasti sieltä "tärkeiden, tuottavien ihmisten" pilvenhattaralta... Kannattaisi joskus yrittää edes nähdä kokonaiskuva ja miettiä, mikä on oikeasti arvokasta elämässä. Onko se joku upouusi hilavitkutin vai terveys? Miksi turhien hilavitkuttimien keksijöille maksetaan, mutta terveydestä huolehtiville ei?

[/quote]

Höpö höpö. Jos terveydenhoito yksityistettäisiin, kalliit hoidot kustannettaisiin vakuutusten avulla. Insinööri voittaisi verojen alenemisella niin paljon, että vakuutusten jälkeenkin hän selvästi hyötyisi tällaisesta mallista, kuten kaikki hyvätuloiset. Julkinen terveydenhuolto on ennen kaikkea pienituloisten etu.

Vierailija
74/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Lastentarhanopen duuni on tasan sitä mitä kuka tahansa lähiömamma osaa tehdä itse kotona ja usein tekeekin. Se ei siinä mielessä ole verrattavissa insinöörin tai aivokirurgin hommaan tai melkeinpä mihinkään muuhunkaan koulutusta vaativaan ammattiin.

[/quote]

Pikkuhiljaa pitäisi päättää, että millä perusteella hoitajien palkkaa nyt oikein ollaan korottamassa. Insinöörillä on korkeampi tuottavuus, joten ilmeisesti ei sillä perusteella. LTO:lla on korkeampi koulutus, joten ei ilmeisesti silläkään perusteella. Ammatin vaativuudella? No tuo nyt taisi olla vitsi. :D
[/quote] Väitätkö siis, että hoitajan työ ei ole vaativaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:20"]

Minusta hyvä kysymys on myös, miksi hoitoalalla esim. sairaanhoitajien palkat ovat alhaisemmat kuin saman koulutustason omaavilla insinööreillä? Jotkut tietysti väittävät, että tämä johtuu siitä, etteivät sairaanhoitajat "tuota" mitään. Ei heidän työpanoksensa tietenkään tuota mitään rahallista voittoa, he pikemminkin kuluttavat veronmaksajien rahoja. Lääkärien ja hoitajien työpanoksen ansiosta kuitenkin muut yritetään pitää hengissä ja työkykyisinä, ehkäpä jopa parantaa elämänlaatua. Onko kaiken työn arvo mitattavissa vain rahassa?

[/quote]

Yhtä hyvin voisi kysyä, että onko kaikki työstä saatava mitattava rahassa? Hoitajat saavat täyttymystä elämälleen, kun hoitavat ihmisiä pitäen heidät työkykyisinä, ehkäpä jopa parantavat näiden elämänlaatua. Sydämen lämpöä ei voi mitata rahassa, joten oikeasti hoitajat saavat työpanoksestaan paljon enemmän kuin insinöörit.

ps. Insinöörin työpaikka on "hioeman" tuulisempi kuin hoitajan. Kysy vaikka ex-nokialaisilta.

[/quote]

ja yhtä hyvin insinöörin voi ajatella saavansa tyydytyksen työstänsä kun pääsee leikkimään niin rakastamallaan tekniikalla. mihin se sitä palkkaa tarttee, olis nyt vaan nörttipoika tyytyväinen kun saa leikkiä!

 

hoitajan duuni on duunia, kokeile joskus niin tiedät. ei mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia hoivaamisesta, vaan ihan raskasta toisin  kuin joku toimistohomma. olen itse korkakoulutettu, mutta osaan kyllä arvostaa hoitohenkilökuntaa! ja ehdottamasti heidän alansa vaatii kunnon arvostuksen ja sen mukaisen palkan!

[/quote]

He saavat jo ansaitsemansa palkan. Esimerkiksi lastentarhanopettajat saavat vähemmän palkkaa, vaikka heillä on korkeampi koulutus. On typerää verrata julkisen puolen hoitsujen palkkaoja insinööreihin, joiden palkka määräytyy yksityisen sektorin mukaan. Jos insinöörin työpanos on hänen työnantajalleen summan x arvoinen, niin miten kummassa tätä voidaan käyttää perusteluna hoitajien palkankorotukselle? Ihan älytöntä logiikkaa. Hoitajia arvostetaan, heidän keskipalkkansa on mediaanin yläpuolella ja työtilanne erittäin hyvä. Missä ongelma?

[/quote]

Julkisen puolen lääkärit ja hoitajat pitävät ne yksityisen puolen "tuottavat" työntekijät työkykyisinä. Mitä jos ei olisikaan julkista terveydenhoitoa. Ei taitaisi niillä pikkuinsinööreillä olla monilla varaa hoidattaa kalliita vaivojaan yksityisellä. Jonkun pahan loukkaantumisen tai syövän osuessa kohdalle ei rahat riittäisi hoitoon ja tippuisi aika nopeasti sieltä "tärkeiden, tuottavien ihmisten" pilvenhattaralta... Kannattaisi joskus yrittää edes nähdä kokonaiskuva ja miettiä, mikä on oikeasti arvokasta elämässä. Onko se joku upouusi hilavitkutin vai terveys? Miksi turhien hilavitkuttimien keksijöille maksetaan, mutta terveydestä huolehtiville ei?

[/quote]

 

Väärin, väärin, väärin! Yksityisellä sektorilla työtä tekevien työterveyshuollosta vastaavat yksityiset  lääkäriasemat. Julkispuolella käyvät lapset, nuoret, työttömät, eläkeläiset ja kunnan palkolliset.

Vierailija
76/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle urpolle, jola haluaisi Jenkkilän vakuutusmallin Suomeen tiedoksi vain, että vakuutuksyhtiöiden tarkoitus on tuottaa voittoa. Ei tehdä hyväntekeväisyyttä. Vakuutuksia ei edes anneta esmerkiksi sellaisten vanhempien syntymättömille lapsille, joilla on periytyviä synnynnäisiä sairauksia. Nämä ihmiset eivät siis enää uskaltaisi hankkia lapsia, vaikka sairauden riski olisikin pieni, elleivät olisi miljonäärejä. Jos taas vanhempasi eivät ole vakuuttaneet sinua ja sinulla sattuu olemaan joku vakava sairaus, et saa vakuutusta tai se maksaa maltaita. Mitä jos vakuutuksesi ei jonkin porsaanreiän kautta korvaakaan sairaudestasi aiheutuvia kuluja? Mitä jos et jonkun porsaanreiän kautta saakaan kunnollista hoitoa sairaudellesi? Kai se pikkuinsinöörin lopulta aika keskinkertainen palkka riittää joiden pikkukremppojen hoitamiseen, mutta jokaiselle meistä voi osua se vakava sairaus kohdalle, vaikka pitäisi terveydestään huolta kuinka hyvin. Pikkuinsinööreillä ei todellakaan ole varaa olla ylimielisiä. 

Vierailija
77/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:39"]

On tosiaan huomattu, että naisille ehdotetaan oletusarvoisesti lähes aina lähihoitajan opintoja, jos ei esim. aikaisemmin opiskeltu ala työllistä. Jos ei kiinnosta, moititaan tekosyistä ja ennakkoluuloisuudesta. Miesten ei tarvitse selitellä, mikseivät lähihoitajiksi halua.

Sitten kun naiset joukoin lähihoitajiksi ryhtyy, moititaan siitä, että on valittu matalapalkka-ala.

[/quote]

Se on kyllä totta että jostain syystä naisille tarjotaan työkkäristäkin lähtien jotain hoitoalaa, vaikka ei olisi siitä lainkaan kiinnostunut tai soveltuva alalle. Ymmärtäähän sen että se työllistää ja tekijöitä tarvitaan, mutta voisi yhtä lailla tyrkyttää miehillekin lähihoitajan tai sairaanhoitajan opintoja. Itse en kuvittelisi kykeneväni kuin sosiaalialalle esim. sosionomiksi tai sitten psykologian puolelle, se nyt on kiinnostavaa... Jotenkin ärsyttävää kyllä että on sellaiset vanhankantaiset olettamat, että naiset hoitoalalle tai jonnekin lasten päiväkotiin tms.

Vierailija
78/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:39"]

On tosiaan huomattu, että naisille ehdotetaan oletusarvoisesti lähes aina lähihoitajan opintoja, jos ei esim. aikaisemmin opiskeltu ala työllistä. Jos ei kiinnosta, moititaan tekosyistä ja ennakkoluuloisuudesta. Miesten ei tarvitse selitellä, mikseivät lähihoitajiksi halua.

Sitten kun naiset joukoin lähihoitajiksi ryhtyy, moititaan siitä, että on valittu matalapalkka-ala.

[/quote]

Se on kyllä totta että jostain syystä naisille tarjotaan työkkäristäkin lähtien jotain hoitoalaa, vaikka ei olisi siitä lainkaan kiinnostunut tai soveltuva alalle. Ymmärtäähän sen että se työllistää ja tekijöitä tarvitaan, mutta voisi yhtä lailla tyrkyttää miehillekin lähihoitajan tai sairaanhoitajan opintoja. Itse en kuvittelisi kykeneväni kuin sosiaalialalle esim. sosionomiksi tai sitten psykologian puolelle, se nyt on kiinnostavaa... Jotenkin ärsyttävää kyllä että on sellaiset vanhankantaiset olettamat, että naiset hoitoalalle tai jonnekin lasten päiväkotiin tms.

[/quote]

Kyllä työkkärin pitäisi tosiaan ehdottaa hoiva-alaa miehillekin, kun siellä työvoimaa tarvitaan. Yhtä hyvin mies voi sille alalle soveltua tai olla soveltumatta kuin nainenkin.

Vierailija
79/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanottiin, että tekninen ala on kevyttä eikä vaadi fyysistä voimaa. Ei pidä kylläkään paikkansa. Suorittavan tason tekniset hommat usein vaativat voimaa.

      Kokeilkaa vaikka mekaanikon töitä tai raskaan kaluston mekaanikon töitä. Voimaa pitää olla ja pitää jaksaa vääntää kovaa niillä työkaluilla. Kuorma-auton osat ei todellakaan ole mitään kevyitä...  Raskaan kaluston korjaamoissa ei juuri koskaan näe naisia.

       Kirvesmiehiltä vaaditaan voimaa, raksalla vaaditaan voimaa ja tottakai palomiehiltä vaaditaan voimaa.

-Mies

Vierailija
80/98 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:31"]

Täällä sanottiin, että tekninen ala on kevyttä eikä vaadi fyysistä voimaa. Ei pidä kylläkään paikkansa. Suorittavan tason tekniset hommat usein vaativat voimaa.

      Kokeilkaa vaikka mekaanikon töitä tai raskaan kaluston mekaanikon töitä. Voimaa pitää olla ja pitää jaksaa vääntää kovaa niillä työkaluilla. Kuorma-auton osat ei todellakaan ole mitään kevyitä...  Raskaan kaluston korjaamoissa ei juuri koskaan näe naisia.

       Kirvesmiehiltä vaaditaan voimaa, raksalla vaaditaan voimaa ja tottakai palomiehiltä vaaditaan voimaa.

-Mies

[/quote]

 

ja tänä vuonna tiukan palomiespääsykokeen suoritti kaksi naista! huikeaa!. onnittelut heille! päihittivät monet miehet ja ovat nyt unelma-ammatissa. ja siis kerrattakoon nyt ettei palomieskoulutukseen ole kiintiöpaikkoja tai eri rajoja naisille vaan tasapuoliset kaikille ja hyvä niin!

 

johtajiksi ja asiantuntijoiksi koulutuksensa ja muiden pätevyyksien puolesta(kielitaitoa ym) nainen sopisi näihin ammatteihin, mutta näissä lasikatto vielä vaikuttaa.ehkä jonain päivänä naiset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi