Yh-äidin taloudellinen romahdus :(
Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen. Pitkään harkittuani erosin alkoholiongelmaisesta miehestäni ja muutin kolmen lapsen kanssa vuokrakolmioon. Ekaluokkalaisella on oma huone, kaksi pienempää jakavat huoneen ja itse nukun sohvalla olkkarissa. Muutosta koitui kuluja (vuokratakuut yms) ja minä olen työttömänä (ennen kotiäitinä). Kunnes saan töitä meillä on pulaa aivan kaikesta. En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään. Ostamme lihaa n. kerran viikossa (minulla on meille neljälle kauppaan käytettävänä n. 5e/päivä). Sain lahjoituksena kestovaippoja sillä minulla ei ole varaa lapseni vaippoihin. Kaikki pitää laskea tarkkaan ja tuleva talvi pelottaa sillä lasten talvivaatteet ovat liian pieniä enkä tiedä mistä saan heille uusia. Lapset eivät voi harrastaa mitään maksullista, emme voi mennä edes uimahalliin sillä se olisi pois 5e/päivä/viidelle ruokabudjetistamme. Itselleni en voi ostaa koskaan mitään, edes sitä shamppoota. Olen hakenut töitä mutten tunnu kelpaavan mihinkään ihan kuten mieheni sanoi kun erosimme. En kuitenkaan haluaisi rahan takia palata yhteen alkoholistin kanssa vaikka köyhyys on helvettiä sekin. Ellen saa pian töitä en oikeasti tiedä miten enää jaksan... Kiitos jos joku jaksoi lukea avautumiseni.
Kommentit (183)
Facebookin ryhmä Autetaan kun voidaan, liity sinne ja laita tuo tektisi ylläpitäjille.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:01"]Mammat, meitä kusetetaan. Ap sai stooriin uuden käänteen, kun mies soitti. Miyään sähköpostiosoitrtta ei ole laittanut, vaikka hyväsydämiset mammat on tarjonnu vaatteita, huonekaluja ym.
Tylsäää!
[/quote]
On varmaan juttelemassa ukkonsa kanssa, turvakodissa tai ongelmissa. Kunpa nyt kunnossa.
Hei ap,
Minä asun myös Turussa ja voin lahjoittaa tytöille vaatteita ja leluja. Myös ylimääräinen lastensänky löytyy. Voin tuoda nämä sulle sovittuna aikana. Tee anonyymi meiliosoite niin jatketaan siellä.
Voimia!
Olen ollut tuossa tilanteessa. Rikas väkivaltainen alkoholisti-ex. Turvakodin kautta lähdettiin, en saanut mitään mukaan, pienet säästöni olivat huvenneet lapsen vauva-aikana. Vasta oikeudenkäyntien jälkeen määrättin elarit, jotka jätti maksamatta. Olihan se surullista etsiä lapselle vaatteita ja kenkiä roskalavoilta. Ei ollut ruokaa, mutten kyllä pystynyt syömäänkään, oksetti vain koko ajan. Meni vuosia, että sain kotiin kaiken tarvittavan. Vieläkään ei ole mitään tiskikoneita tms. "luksusta". Nyt viiden vuoden jälkeen voin jo ostaa joskus halvinta juustoa. Töitä en ole saanut vieläkään, vaikka opiskelin itselleni toisen tutkinnon tässä välissä. Kaikesta huolimatta lähtö kannatti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:50"]Minäkin mietin nyt tulojasi. Kolmesta lapsesta lapsilisät ja Kelan elatustuki tekevät yhteensä 900 euroa. Sinun työttömyystukesi vähintään tuon 600 euroa ja päälle asumistuki. Vuokrakolmio maksaa pääkaupunkiseudulla noin 700-800 euroa. Kuvittelisin, että nettotulosi ovat jotain 2000 euron luokkaa ja että vuokran jälkeen käteen jää reilu 1000 euroa. Siitä laskut ja ruoka ja mielestäni pärjäät oikein hyvin.
Onko sinulla lainoja tai muuta, joka selittäisi rahatilanteenne?
Jos kyse on siitä, että otit velkaa vuokratakuuseen tms. niin muutamassa kuukaudessahan tilanne tasoittuu, kun lyhentelet velkaa muutamalla sadalla. Meidän nelihenkinen perhe elää tuolla 1000 euroa/kk ja erittäin hyvin tulemme toimeen.
[/quote]
Kolmio 700-800??? Mistä sellaisia saa?
Terkuin, alle 30 neliön yksiö 870e/kk
[/quote]
Hae hyvä ihminen pankista lainaa ja osta oma asunto. Tolla rahalla saat maksettua hyvin lainalyhennykset. Ihan älytöntä maksaa tollasta määrää jostain kirpun kokoisesta vuokra-asunnosta!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:48"]
Voit vaihtaa lapsilisien maksutilin Kelan verkkoasiointipalvelussa hetkessä, samalla voit hakea verkossa yh korotusta lapsilisään, kuten myös asumistuen voit hakea samoilla näppäimillä hetkessä. Toimeentulotukea et saa ennen kun elatusmaksuasiat sovittu, tiedän kokemuksesta, samassa kusessa olleena en saanut apua muusta kuin kamat kirpparille myyntiin ja laskujen eräpäivien siirto. Söin lasten jämiä eikä tosiaan tarvinnut mitään ylimääräistä tehdä. Itse olin töissä, silti ei jäänyt kuussa rahaa kuin pahimmillaan 140 euroa.
Kun elarisopimus on tehty, katso että takautuvatkin määritellään, eli aloitus päivä elatustarpeesta on oikein, voit tämän lastenvalvojan paperin kanssa tepsiä suoraan kelaan hakemaan kaikkia maksamattomia elareita, mutta huom, vain jos on takautuvaa saatavaa, eli elatustarve on alkanut aiemmin ja miehellä on todettu olevan maksukykyä.
Jos miehelllä ei ole maksukykyä, voit hakea takautuvasti elatusapua joka maksetaan mikäli isä ei maksa itsenäisesti elatusapua, tämä raha peritään isältä ennalta sovitun määrän mukaisesti vaikka sitten ulosoton kautta takaisin.
Tärkeintä sun on saada elarisopimus nyt plakkariin ja nopeasti, toimentulohakemuksessa katsotaan että sulla on tuloja joita voit saada ja jos elarisdopimus puuttuu, on se sun oma vika ja thats that ja mitään ei tule.
Tsemppiä sulle kovasti jatkoon, todellakin siitä sonnasta nousee kun vaan tuon alun rytistää väkisin läpi.
[/quote]
Älä hölpötä, voi saada toimeentulotukea vaikka elareita ei ole sovittu. Tässähän narsisti voisi muuten kiusata vuosia. Meilläkin meni vuosia hovioikeuteen, eli tt.-tukea vain hakemaan.
Olen näitä asioita etukäteen myös selvittänyt ja ensimmäinen, missä olisi pitänyt käydä on lastenvalvoja. Muuten et saa yksinhuoltajaäidille kuuluvia tukia ja siellä voit käydä yksinkin, jos et sinne miestä saa. Puhut ihan suoraan ja asiaa ja kerrot tilanteen. Jos miehellä ei maksukykyä, saat lastenvalvojalta suostumuksen kelan elatustukeen. Jos mies töissä, heti kun elatusmaksuaika on ja maksua ei kuulu, saat alkaa hakemaan sitä kelasta (kannattaa ottaa yhteyttä taas lastenvalvojalle tai kysyä jo etukäteen mitö sitten). Saat lapsilisään jatkossa jokaisesta 50e korotusta. Jos mahdollista, vaadi yksinhuoltajuutta, niin ettei miehellä ole oikeutta sekoittaa elämää eli et tarvi jokaiseen lapsia koskevaan asiaan miehen lupaa. Jos siis tarve on ja mies hankala. Tämän selität myös sinne.
Sen jälkeen yhteyttä sosiaalitoimeen ja soittamalla pyydät saada ajan ja sanot että kiire eron takia ja ei ole rahaa ruokaan. Pitäisi saada aika nopeaan. Sossu on oikeasti mukava niille, jotka on saaneet kärsiä eli yh äidit. Loisille ja alkkiksille saattavat olla tylyjä. Olen itse käynyt ja ovat hyvin ymmärtäväisiä ja asun siis turussa. Siellä voit ihan puhua vapaasti, kerrot tilanteen, saat avautua. Voit etukäteen jo ottaa tositteet mukaan, jos hakemuksen teko on vaikeaa eli 3 kuukauden tiliotteet, tulotiedot kelasta.
Diakonialaitos eli kirkko antaa myös rahaa, jos siinä toimeentulotuessa kestää. Tai siis antavat kuulemma maksusitoumuksia, ei rahaa tai saattavat maksaa vuokrarästit.
Kelaan soitto ja ilmoitus, että sulle kaikki lasten tuet. Soita mieluummin, ei tule sekaannuksia.
Eipä laittanut ap s-postiosoitettaan.
Pistä ketjuun sähköpostiosoitteesi, voin lähettää teille jotain hyväkuntoisia vaatteita! Jos et kehtaa omalla nimellä niin perusta anonyymi esim gmail tai hotmail.
T. Ex yh minäkin joten ymmärrän hyvin :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:20"]
Nyt mies laittoi viestiä että on tulossa käymään ja pitää lopettaa tämä pelleily ja palata kotiin lasten kanssa. Pitää varmaan vaihtaa puhelinnumerokin... En kyllä halua miestä omaan kotiini. Ap
[/quote]Hae lähestymiskieltoa. Sen takiahan se tekee elämänne hankalaksi että tulisit takaisin. Soita poliisille,ei sun ole mikään pakko ottaa miestä vastaan. Tee tosiaan se til.no muutos KELA:n verkkopalvelussa saman tien ennen kuin miestä edes tapaat.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:36"]Oisko sun syytä mennä turvakotiin? [/quote] Sitä mä nyt vähän tässä mietinkin. Ainakaan en ota pienintäkään riskiä lasten kanssa. Toisaalta esikoisen takia en halua ylireagoidakaan mutta ahdistaa ajatus miehen kohtaamisesta yksin. Ap
[/quote]soita poliisille, tai sinne turvakotiin (siellä voi olla täyttä). Miehen alko-ongelma on selkeä syy pyytää virka-apua. Lapsiahan huostaanotetaankin jos joutuvat olemaan/elämään ympäristössä missä alko-ongelma. Soita turvakotiin nyt ekaks ja kysy heidän mielipidettään. Parempi ettet tapaa miestä yksin. Poliisikin on hyvä vaihtoehto ja saat lastensuojelun/sos.työntekijät samalla avuksesi. Älä tapaa miestä ennen kuin olet ilmoittanut jonnekin viranomaistaholle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:39"]
Olen ollut tuossa tilanteessa. Rikas väkivaltainen alkoholisti-ex. Turvakodin kautta lähdettiin, en saanut mitään mukaan, pienet säästöni olivat huvenneet lapsen vauva-aikana. Vasta oikeudenkäyntien jälkeen määrättin elarit, jotka jätti maksamatta. Olihan se surullista etsiä lapselle vaatteita ja kenkiä roskalavoilta. Ei ollut ruokaa, mutten kyllä pystynyt syömäänkään, oksetti vain koko ajan. Meni vuosia, että sain kotiin kaiken tarvittavan. Vieläkään ei ole mitään tiskikoneita tms. "luksusta". Nyt viiden vuoden jälkeen voin jo ostaa joskus halvinta juustoa. Töitä en ole saanut vieläkään, vaikka opiskelin itselleni toisen tutkinnon tässä välissä. Kaikesta huolimatta lähtö kannatti.
[/quote]
Älä höpise! Et sitten mukamas saanut Kelan kautta elareita, jotka varmasti oli hyvät, jos ex-ukko kerran oli rikas. Eikä tehty ositusta eikä mitään? Eikä sossukaan auttanut?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:46"]
Suomi nyt vaan on sairaan kallis maa varsinkin asumisen kannalta. Tämähän ei tietenkään kosketa niitä valtion eri virastojen suojatyöpaikkalaisia 5 viikon kesälomineen ja irtisanomissuojineen sekä työnkuvineen joissa työpäivä koostuu pääasiassa fabon päivittämisestä, kahvittelusta ja kampaviinerin mussuttamisesta sekä kesälomasuunnitelmien tekemisestä.
[/quote]
Noilla possuilla voi olla jopa halvat työsuhdeasunnot. Erityisesti Hesassa on esim. 400 euron vuokria kämpistä, jotka olis oikeesti paljon kalliimpia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:50"]Minäkin mietin nyt tulojasi. Kolmesta lapsesta lapsilisät ja Kelan elatustuki tekevät yhteensä 900 euroa. Sinun työttömyystukesi vähintään tuon 600 euroa ja päälle asumistuki. Vuokrakolmio maksaa pääkaupunkiseudulla noin 700-800 euroa. Kuvittelisin, että nettotulosi ovat jotain 2000 euron luokkaa ja että vuokran jälkeen käteen jää reilu 1000 euroa. Siitä laskut ja ruoka ja mielestäni pärjäät oikein hyvin. Onko sinulla lainoja tai muuta, joka selittäisi rahatilanteenne? Jos kyse on siitä, että otit velkaa vuokratakuuseen tms. niin muutamassa kuukaudessahan tilanne tasoittuu, kun lyhentelet velkaa muutamalla sadalla. Meidän nelihenkinen perhe elää tuolla 1000 euroa/kk ja erittäin hyvin tulemme toimeen. [/quote] pääkaupunkiseudulla vuokrakolmio ton verran?! Hahhhahhhahhhaa älä puhu paskaa
[/quote]Espoon Leppävaarassa vuokrakolmio 20 vuotta vanhassa talossa 931 euroa. Kaupungin vuokra-asunto.
Lapsilisä on kyllä äidille osoitettu. Kokeile käydä verkkopankkitunnuksillasi Kelan sivuilla ja vaihda tili mille maksavat lapsilisät.
Pommita myös kelaa ja vaadi joka kerta että laittavat asiasi etenemään kiireellisenä. Mulla oli kans kesällä sellainen tilanne että mitään ei tapahtunut ennen kuin aloin käymään kelan luukulla joka toinen päivä että mikä maksaa(kela ei laita tietoja toiselle instanssille eteenpäin ennen kuin vaatimalla vaadin ja kiirehdin). Eli hätätapauksissa he voivat kiirehtiä päätöksen tekoja.
Ei lapsilisää ole kummallekaan vanhemmalle "osoitettu".
Lapsilisät tulevat sille, ken luona lapset asuvat ja siihen tilille, mikä on kelaan annettu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:36"]Jos saat työttömyyskorvauksen, lapsilisät, asumistuen, elarit ja jos vielä toimeentulotukeakin, niin mistä hemmetistä tällainen taloudellinen katastrooffi voi tulla.. jos nyt sinne sosiaalitoimistoon.. [/quote] Osti ksartokruunut ja hienot hilavitkuttimet muuton yhteydessä ja makselee nyt niitä
[/quote]
No se on hyvä, kun tiedätte, millaisia sisustusjuttuja on ostettu!
Minä kyllä uskon tuon muuttoon uponneen rahan! Siinä menee todellakin rahaa takuuvuokraan ja tavaroiden kuskaamiseen! Ihan perushankinnatkin maksavat, jos niitä on joutunut hankkimaan!
Älä silti mene takaisin alkoholistin luo - toinen kerta on vielä hankalampi lähteä, kun painolastina on ajatus, että ei pärjää!
Hae apua kirkon diakoniatyöstä - voisit saada jotain maksusitoumusta/lahjakorttia ruokaan tai vaatteisiin! Miten on, toimiiko alueellasi HOPE? Sieltä voisit saada lapsille hyväkuntoisia vaatteita tms. tarvikkeita!
Tsemppiä! Joku päivä huomaat, että tästä selvittiin!
[/quote]
Voin kyllä kertoa että vielä lasten täysikäistyessä teet noita samoja laskutoimituksia, vaikka olisitkin töissä ihan keskipalkkaisessa duunissa. Silloin maksat muiden sossupummien elämistä veroina. Alkkismiehestä eroamista en ole kyllä vielä katunut.