Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äidin taloudellinen romahdus :(

Vierailija
27.08.2015 |

Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen. Pitkään harkittuani erosin alkoholiongelmaisesta miehestäni ja muutin kolmen lapsen kanssa vuokrakolmioon. Ekaluokkalaisella on oma huone, kaksi pienempää jakavat huoneen ja itse nukun sohvalla olkkarissa. Muutosta koitui kuluja (vuokratakuut yms) ja minä olen työttömänä (ennen kotiäitinä). Kunnes saan töitä meillä on pulaa aivan kaikesta. En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään. Ostamme lihaa n. kerran viikossa (minulla on meille neljälle kauppaan käytettävänä n. 5e/päivä). Sain lahjoituksena kestovaippoja sillä minulla ei ole varaa lapseni vaippoihin. Kaikki pitää laskea tarkkaan ja tuleva talvi pelottaa sillä lasten talvivaatteet ovat liian pieniä enkä tiedä mistä saan heille uusia. Lapset eivät voi harrastaa mitään maksullista, emme voi mennä edes uimahalliin sillä se olisi pois 5e/päivä/viidelle ruokabudjetistamme. Itselleni en voi ostaa koskaan mitään, edes sitä shamppoota. Olen hakenut töitä mutten tunnu kelpaavan mihinkään ihan kuten mieheni sanoi kun erosimme. En kuitenkaan haluaisi rahan takia palata yhteen alkoholistin kanssa vaikka köyhyys on helvettiä sekin. Ellen saa pian töitä en oikeasti tiedä miten enää jaksan... Kiitos jos joku jaksoi lukea avautumiseni.

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:55"]http://te-palvelut.fi/ [/quote] Kiitos! Etsin työtä koko ajan. Taidan olla yhteydessä tuosta lähihoitajaksi opiskelusta. Oppisopimus voisi myös onnistua? Saisin jotain palkkaa opiskeluajalta. Lapset ovat jo sen ikäisiä että voivat hyvin mennä tarhaan (ovat olleet kotona). Ap

[/quote]

Oppisopimuksella yleensä koulutetaan hoitoapulaisia, joilla on pitkä työkokemus ja voivat työn ohessa tehdä lähihoitajan tutkinnon. Ihan tuosta noin vain ei lähihoitajan oppisopimukseen pääse.

Vierailija
122/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:03"]Hei ap,

Minulta saat tytöille vaatteita. Tee joku anonyymi sähköpostiosoite, että voin saada osoitteen minne lähetän vaatteet. Myös lasten kirjoja ja leluja löytyisi jos haluat.

Voimia!
[/quote]

Voi suurkiitos! Voin tehdä anonyymin sähköpostin. Tosiaan lapset ovat kotona ja kaikki kelpaa kotivaatteeksi. Rikkinäistä osaan kyllä korjata. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin löytyy vaatteita ja leluja. Kaikkea hyvää Ap tulevaan. Muista pitää itsestäsikin huolta, kävely metsässä tai rannalla, pienikin (halpa) kahvikupponen kahvilassa, piristävät. Käykää yhdessä kirjastossa, ei maksa mitään ja löytyy kivaa ohjelmaa lapsille, satuhetkiä ym.

Lasten kirjasto

Vierailija
124/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:49"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:45"]Olethan selvittänyt tuet, joihin olet oikeutettu? Kelan asumistuki? Työttömyyspäivärahaa varmaankin saat? Tai kotihoidontukea? Toimeentulotukea on myös mahdollista saada, kunhan ensin olet hoitanut tukiasiat kuntoon. Tuleehan lapsinlisät sinulle? Voimia!!!! Elämä paranee kyllä, kunhan pääset nyt tämän pahimman vaiheen ohi.
[/quote]

Lapsilisiä yritän saada siirrettyä itselleni, menevät lasten isälle. Elatusmaksuja ei ole vielä kuulunut niitäkään. Yritän olla kärsivällinen. Ap
[/quote]

Miks helvetissä lapsilisät menee lasten alkoholisti isälle????

Vierailija
125/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:55"]http://te-palvelut.fi/ [/quote] Kiitos! Etsin työtä koko ajan. Taidan olla yhteydessä tuosta lähihoitajaksi opiskelusta. Oppisopimus voisi myös onnistua? Saisin jotain palkkaa opiskeluajalta. Lapset ovat jo sen ikäisiä että voivat hyvin mennä tarhaan (ovat olleet kotona). Ap

[/quote]

Oppisopimuksella yleensä koulutetaan hoitoapulaisia, joilla on pitkä työkokemus ja voivat työn ohessa tehdä lähihoitajan tutkinnon. Ihan tuosta noin vain ei lähihoitajan oppisopimukseen pääse.
[/quote]

Kiitos tiedosta. Minulla on tosiaan ihan toisen alan amk-tutkinto ja yo-pohja mutta ne voivat auttaa taas johonkin muuhun kenties. Selvitän vaihtoehtoja :)

Vierailija
126/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"]

Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap

[/quote]saat sen sossusta ja perivät sen takautuvasti tulevista etuuksista. Voit saada myös harkinnanvaraista tukea vuokratakuuseen.  Sinuna ottaisin poliisiin yhteyttä lasten sänkyjen osalta jos ei muu auta, samoin siinä lapsilisäasiassa. Miehelläsi ei ole mitään oikeutta niihin rahoihin, hän itse asiassa syyllistyy petokseen koska nostaa tukea johon ei ole oikeutettu. Hae nyt ensihätään noita ruokakasseja ja käy ilmaisruokailuissa ja jätä päivähoitohakemus puolipäiväpaikasta. Selitä tilanteesi hakemuksessa niin eiköhän asiat ala järjestyä pikkuhiljaa. 

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/turku_853059_sfi/index.html

Tarvitset nyt vähän omaa aikaa elämän rakentamiseen. Mahdollisesti saat opiskellakin kaksi vuotta työttömyyspäivärahalla. Hoida tuo päivähoitoasia ensin jotta sinulla on sitten lapsille hoitopaikka jos pääsetkin yllättäen töihin tai alat opiskella. Lapsillekin tekee hyvää päästä pois tuosta tiukasta tilanteesta hetkeksi. Nollatuloilla saat nollapaikan eli ilmaisen hoidon lapsille. 

Vierailija
127/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:09"]Täältäkin löytyy vaatteita ja leluja. Kaikkea hyvää Ap tulevaan. Muista pitää itsestäsikin huolta, kävely metsässä tai rannalla, pienikin (halpa) kahvikupponen kahvilassa, piristävät. Käykää yhdessä kirjastossa, ei maksa mitään ja löytyy kivaa ohjelmaa lapsille, satuhetkiä ym.

Lasten kirjasto
[/quote]

Tuo itsestä huolehtiminen on kieltämättä jäänyt kovin vähille. Käymmekin tänään lasten kanssa kirjastossa :) ap

Vierailija
128/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"]

Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap

[/quote]saat sen sossusta ja perivät sen takautuvasti tulevista etuuksista. Voit saada myös harkinnanvaraista tukea vuokratakuuseen.  Sinuna ottaisin poliisiin yhteyttä lasten sänkyjen osalta jos ei muu auta, samoin siinä lapsilisäasiassa. Miehelläsi ei ole mitään oikeutta niihin rahoihin, hän itse asiassa syyllistyy petokseen koska nostaa tukea johon ei ole oikeutettu. Hae nyt ensihätään noita ruokakasseja ja käy ilmaisruokailuissa ja jätä päivähoitohakemus puolipäiväpaikasta. Selitä tilanteesi hakemuksessa niin eiköhän asiat ala järjestyä pikkuhiljaa. 

http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/turku_853059_sfi/index.html

Tarvitset nyt vähän omaa aikaa elämän rakentamiseen. Mahdollisesti saat opiskellakin kaksi vuotta työttömyyspäivärahalla. Hoida tuo päivähoitoasia ensin jotta sinulla on sitten lapsille hoitopaikka jos pääsetkin yllättäen töihin tai alat opiskella. Lapsillekin tekee hyvää päästä pois tuosta tiukasta tilanteesta hetkeksi. Nollatuloilla saat nollapaikan eli ilmaisen hoidon lapsille. 
[/quote]

Kiitos! Tuo päivähoitopaikka vaikka joinakin päivinä viikossa se aamupäivä voisi tosiaan tulla kyseeseen jo asioiden hoitamisenkin kannalta. Otan asian hoitaakseni. Ap

Vierailija
129/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:16"]

Ja se miehen alkoholismi ja oma työttömyys paljastui vasta, kun lapsia oli saatu aikaan kolme??

[/quote]

Ja jalat levitetty miehelle suunnilleen suoraan peruskoulun jälkeen ja typistetty itsensä lapsen asemaan olemalla taloudellisesti riippuvainen miehestä??? Tosiaan elävää oppimateriaalia muille. :D

[/quote]Tämä voi tapahtua kenelle vaan. Tämän takia naiset: ensin opinnot, ammatti ja työpaikka. Sitten vasta perustetaan perhe ja lapset. Työpaikasta sitten äitiyslomalle. Siihen ei voi luottaa, että elämä menee suunnitelmien mukaan.
[/quote]

Totta, itse olen kymmenvuotisen avioliittoni aikana säästänyt rahaa.
Jos nyt pitäisi lähteä tai puoliso ottaisi ja lähtisi niin pärjättäisiin lapsen kanssa ekat kuukaudet hyvin ja pystyisin vuokraamaan asunnon.
Ikinä, siis ikinä ei saa jättää itseään riippuvaiseksi toiseen aikuiseen ihmiseen. Eikä se ole epäluottamuslause puolisoa kohtaan vaan tosielämän realiteettien hyväksymistä.
Tosi pienellä kuukausittaisella säästöllä olen puskurirahani kerännyt.
[/quote]

Jos olet naimisissa, puolisollasi on oikeus ottaa 50÷ niistä rahoista tai hän voi syyttää sinua varojen piilottamisesta (laitonta).
[/quote]

Ei voi, kun ne on lapsen säästötilille laitettu, ja mies ei ole lapsen huoltaja. Tälläisetcasiat täytyy luonnollisesti ottaa huomioon.

Vierailija
130/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"] Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap [/quote]saat sen sossusta ja perivät sen takautuvasti tulevista etuuksista. Voit saada myös harkinnanvaraista tukea vuokratakuuseen.  Sinuna ottaisin poliisiin yhteyttä lasten sänkyjen osalta jos ei muu auta, samoin siinä lapsilisäasiassa. Miehelläsi ei ole mitään oikeutta niihin rahoihin, hän itse asiassa syyllistyy petokseen koska nostaa tukea johon ei ole oikeutettu. Hae nyt ensihätään noita ruokakasseja ja käy ilmaisruokailuissa ja jätä päivähoitohakemus puolipäiväpaikasta. Selitä tilanteesi hakemuksessa niin eiköhän asiat ala järjestyä pikkuhiljaa.    http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/turku_853059_sfi/index.html   Tarvitset nyt vähän omaa aikaa elämän rakentamiseen. Mahdollisesti saat opiskellakin kaksi vuotta työttömyyspäivärahalla. Hoida tuo päivähoitoasia ensin jotta sinulla on sitten lapsille hoitopaikka jos pääsetkin yllättäen töihin tai alat opiskella. Lapsillekin tekee hyvää päästä pois tuosta tiukasta tilanteesta hetkeksi. Nollatuloilla saat nollapaikan eli ilmaisen hoidon lapsille.  [/quote] Kiitos! Tuo päivähoitopaikka vaikka joinakin päivinä viikossa se aamupäivä voisi tosiaan tulla kyseeseen jo asioiden hoitamisenkin kannalta. Otan asian hoitaakseni. Ap

[/quote]Tee se. Nyt sinulla on aikaa totuttaa lapset päivähoitoon lyhyemmällä päivällä joten kannattaa aloittaa heti. Selvitä tilanteesi (alkoholistimiehestä ero ym) ja ilmoita päivähoitoon että noutolupa on vain sinulla, miehelle ei saa lapsia antaa. Tod.näk. saat hoitopaikan hyvinkin pian. Voitte aloittaa rauhassa aamupäivätutustumisilla.Puolipäivähoito taitaa olla max. 5.5h eli lapset saavat nukkua päiväunetkin siellä. Ota vaan reilusti itsellesi aikaa,olet ollut lujilla miehesi kanssa ja ero on oma prosessinsa. Lapsillekin tekee hyvää päästä toisten lasten kanssa touhuamaan. Älä murehdi sitä työasiaa tai opiskelupaikkaa nyt, tärkeysjärjestys on nyt tämä:

ruokaa heti

tuet juoksemaan

lapsille  hoitopaikka

hoida itseäsi

sitten kun olet saanut elämäsi järjestykseen ja ehtinyt vaikka kuntoilla/nukkua, voit miettiä työ- ja opiskelukuvioita. Koska odottelet yhä tukipäätöksiä, odottele ne rauhassa tai muuten joudut kohta taas tekemään uusia hakemuksia esim. opintojen vuoksi ja soppa vaan sakenee

Vierailija
131/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"] Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap [/quote]saat sen sossusta ja perivät sen takautuvasti tulevista etuuksista. Voit saada myös harkinnanvaraista tukea vuokratakuuseen.  Sinuna ottaisin poliisiin yhteyttä lasten sänkyjen osalta jos ei muu auta, samoin siinä lapsilisäasiassa. Miehelläsi ei ole mitään oikeutta niihin rahoihin, hän itse asiassa syyllistyy petokseen koska nostaa tukea johon ei ole oikeutettu. Hae nyt ensihätään noita ruokakasseja ja käy ilmaisruokailuissa ja jätä päivähoitohakemus puolipäiväpaikasta. Selitä tilanteesi hakemuksessa niin eiköhän asiat ala järjestyä pikkuhiljaa.    http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/turku_853059_sfi/index.html   Tarvitset nyt vähän omaa aikaa elämän rakentamiseen. Mahdollisesti saat opiskellakin kaksi vuotta työttömyyspäivärahalla. Hoida tuo päivähoitoasia ensin jotta sinulla on sitten lapsille hoitopaikka jos pääsetkin yllättäen töihin tai alat opiskella. Lapsillekin tekee hyvää päästä pois tuosta tiukasta tilanteesta hetkeksi. Nollatuloilla saat nollapaikan eli ilmaisen hoidon lapsille.  [/quote] Kiitos! Tuo päivähoitopaikka vaikka joinakin päivinä viikossa se aamupäivä voisi tosiaan tulla kyseeseen jo asioiden hoitamisenkin kannalta. Otan asian hoitaakseni. Ap

[/quote]Tee se. Nyt sinulla on aikaa totuttaa lapset päivähoitoon lyhyemmällä päivällä joten kannattaa aloittaa heti. Selvitä tilanteesi (alkoholistimiehestä ero ym) ja ilmoita päivähoitoon että noutolupa on vain sinulla, miehelle ei saa lapsia antaa. Tod.näk. saat hoitopaikan hyvinkin pian. Voitte aloittaa rauhassa aamupäivätutustumisilla.Puolipäivähoito taitaa olla max. 5.5h eli lapset saavat nukkua päiväunetkin siellä. Ota vaan reilusti itsellesi aikaa,olet ollut lujilla miehesi kanssa ja ero on oma prosessinsa. Lapsillekin tekee hyvää päästä toisten lasten kanssa touhuamaan. Älä murehdi sitä työasiaa tai opiskelupaikkaa nyt, tärkeysjärjestys on nyt tämä:

ruokaa heti

tuet juoksemaan

lapsille  hoitopaikka

hoida itseäsi

sitten kun olet saanut elämäsi järjestykseen ja ehtinyt vaikka kuntoilla/nukkua, voit miettiä työ- ja opiskelukuvioita. Koska odottelet yhä tukipäätöksiä, odottele ne rauhassa tai muuten joudut kohta taas tekemään uusia hakemuksia esim. opintojen vuoksi ja soppa vaan sakenee
[/quote]

Kiitos! Ihanaa että sinunlaisiasi rohkaisevia ihmisiä käy tällä palstalla. Kiitos teille kaikille muillekin! Alkaa näkymään valoa tunnelin päässä ja tuntuu siltä ettei se ehkä olekaan juna vaan jotain muuta. Ap

Vierailija
132/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne päivähoitopaikat on sitten niitä viimeisiä ylijäämäpaikkoja, koska parhaat paikat jaetaan elokuussa alkaviksi. Eikä lapsia välttämättä saa samaan paikkaan.

Vierailija
133/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap!

Tee vain se anonyymi mailiosoite, täällä moni varmasti haluaisi lähettää sinulle tarpeellista tavaraa vaikka Postin pakettiautomaatilla. :) Itseltänikin varmasti irtoaisi jotain, ja vaikka en rahassa kieri, niin kyllä minua ja varmasti monia muitakin on autettu hädän hetkellä, minkä vuoksi näemme tärkeäksi myös auttaa vuorostamme kun jollakulla akuutti hätä.

Teit todella rohkeasti kun erosit, monesti täältäkin saa lukea tarinoita siitä miten joku jää vahingolliseen suhteeseen nimenomaan siinä pelossa, että jää taloudellisesti tyhjän päälle eron jälkeen. Mutta tuo on vain ylimenovaihe, olet reipas ja toimeen tarttuva, ja elämänne kääntyy kyllä pian parempaan suuntaan. :) Tsemppiä!

Vierailija
134/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo lastenvalvojalle aika? 

Pikku juttu, mutta ihmettelin tuota "En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään." Eihän tuon ikäiset tarvitse mitään erityispesuaineita, esim. Hieno suomalainen shampoo käy koko perheelle. Pesuaineeksi ja käsisaippuaksi palasaippua, Marseille on erittäin hyvä iholle ja halpa. Riittää pitempään kuin nestesaippua, ja käy myös villan ja silkin pesuun. 

Vierailija
135/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:32"]

Ne päivähoitopaikat on sitten niitä viimeisiä ylijäämäpaikkoja, koska parhaat paikat jaetaan elokuussa alkaviksi. Eikä lapsia välttämättä saa samaan paikkaan.

[/quote]no eipä nyt maalailla mörköjä seinille

Vierailija
136/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvät neuvot on annettu, täältä tulee vielä vähän vertaistukea.

Kun on ihmetelty, että miksi nyt on rahaton ja miksi sen alkoholistin kanssa piti mennä lisääntymään ja mussun mussun.

Itse olen eronnut juoposta miehestä. Hän ei missään nimessä ole paha ihminen, ei juonut talouttamme nurin, ei pelannut, ei pettänyt - mutta sairastutti myös läheisensä.

Siinä vaiheessa, kun ero muuttui toiminnaksi, kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Minä olen työssäkäyvä ihminen, mutta kaikki säästöt menivät silloin juurikin takuuvuokraan ja muuton järjestelemiseen, myös kalusteisiin, sillä en ottanut oikeastaan mitään mukaani.

Alku oli tosi rankkaa, taloudellisesti. Romahdus. Piti opetella uusia tapoja käyttää rahaa, tai siis olla käyttämättä. Opettaa lapsillekin, että köyhälläkin on kunniansa, siitä ei pidä luopua. Pitää voida sanoa, että tuohon minulla ei ole varaa, tehdään jotain muuta.

Asioita, joita olen oppinut:

Dyykkaaminen ei ole noloa, nolompaa on heittää tavaroita pois. Toisaalta jos rikkaat eivät luopuisi tavaroistaan, köyhällä ei olisi sitäkään... Ruokaa en ole dyykannut, vaikka sekin kävi mielessä.

Pullojen kerääminen tavaksi. Mulla on muovikassi aina taskussa, kuukauden aikana kertyy ehkä vitosella tölkkejä - ei paljon mutta se vitonen oli aikanaan tosi iso raha kun muuten ei ollut yhtään mitään. Nykyään lapset saavat osan viikkorahaansa siitä, että vievät pullokassin.

Luonnon antimet. Ystävät. Onnea uuteen elämääsi, josta sinä itse olet vastuussa - myös onnestasi!

Vierailija
137/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:59"]Onko jo lastenvalvojalle aika? 

Pikku juttu, mutta ihmettelin tuota "En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään." Eihän tuon ikäiset tarvitse mitään erityispesuaineita, esim. Hieno suomalainen shampoo käy koko perheelle. Pesuaineeksi ja käsisaippuaksi palasaippua, Marseille on erittäin hyvä iholle ja halpa. Riittää pitempään kuin nestesaippua, ja käy myös villan ja silkin pesuun. 
[/quote]

Ostin heille samaa Muumi-shampoota mitä käytettiin aiemmin. Edes jotain pientä samaa kuin ennen :( Isoja muutoksia elämässä kuitenkin, tuskin niitä yksi shampoo helpottaa mutta... edes jotain. Marseille on minulle vieras juttu, pitääkin tutustua!

Vierailija
138/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, jos kerrot mailiosoitteen tänne niin voin lähettää sulle paketin pesu&hygieniatuotteita. Multa löytyy kotoa paljon avaamattomia tuotteita! Ei mitään ihmeellisiä, mutta ihan kelpo tavaraa kuitenkin.

Vierailija
139/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:46"]

Tämähän ei tietenkään kosketa niitä valtion eri virastojen suojatyöpaikkalaisia 5 viikon kesälomineen ja irtisanomissuojineen sekä työnkuvineen joissa työpäivä koostuu pääasiassa fabon päivittämisestä, kahvittelusta ja kampaviinerin mussuttamisesta sekä kesälomasuunnitelmien tekemisestä.

[/quote] Päivän paras tuo "kampaviinerin"mussuttajat, ai että mitkä naurut taas sai, kiitos piristyksestä!

Vierailija
140/183 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:18"]

AP, jos kerrot mailiosoitteen tänne niin voin lähettää sulle paketin pesu&hygieniatuotteita. Multa löytyy kotoa paljon avaamattomia tuotteita! Ei mitään ihmeellisiä, mutta ihan kelpo tavaraa kuitenkin.

[/quote]

Sama täällä, tosin varmaan vähän erilaista tavaraa. Ja voithan AP myös ilmoittaa, jos et aio mailiosoitetta tehdä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi