Yh-äidin taloudellinen romahdus :(
Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen. Pitkään harkittuani erosin alkoholiongelmaisesta miehestäni ja muutin kolmen lapsen kanssa vuokrakolmioon. Ekaluokkalaisella on oma huone, kaksi pienempää jakavat huoneen ja itse nukun sohvalla olkkarissa. Muutosta koitui kuluja (vuokratakuut yms) ja minä olen työttömänä (ennen kotiäitinä). Kunnes saan töitä meillä on pulaa aivan kaikesta. En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään. Ostamme lihaa n. kerran viikossa (minulla on meille neljälle kauppaan käytettävänä n. 5e/päivä). Sain lahjoituksena kestovaippoja sillä minulla ei ole varaa lapseni vaippoihin. Kaikki pitää laskea tarkkaan ja tuleva talvi pelottaa sillä lasten talvivaatteet ovat liian pieniä enkä tiedä mistä saan heille uusia. Lapset eivät voi harrastaa mitään maksullista, emme voi mennä edes uimahalliin sillä se olisi pois 5e/päivä/viidelle ruokabudjetistamme. Itselleni en voi ostaa koskaan mitään, edes sitä shamppoota. Olen hakenut töitä mutten tunnu kelpaavan mihinkään ihan kuten mieheni sanoi kun erosimme. En kuitenkaan haluaisi rahan takia palata yhteen alkoholistin kanssa vaikka köyhyys on helvettiä sekin. Ellen saa pian töitä en oikeasti tiedä miten enää jaksan... Kiitos jos joku jaksoi lukea avautumiseni.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:28"]Väännän rautalangasta. Elämä ei ole ainoastaan omia valintoja, tekojen seuraamuksia ja näppäriä ratkaisuja.
Ihmisen tausta ja sitä kautta kasvattamansa resurssit, valmiudet kohdata ongelmia elämässään vaikuttavat myös. Ihmisen psyyke, kotoaan saamansa mallit. Jos esimerkiksi Ap:n vanhemmista toinen on ollut alkoholisti, tuntee Ap tiedostamattaan turvaa samanlaisen ihmisen lähellä. Vaikka vaikutukset olisivatkin haitallisia Ap:lle. Alitajuisesti saattaa valita puolisokseen ihmisen, joka muistuttaa alkoholisti-vanhempaa, eikä kukaan voi häntä tästä syyttää. Syyttäminen olisi mielipuolista. Kun Ap sitten vihdoinkin havaitsee tietoisella tasolla omat käyttäytymismallinsa voi elämä olla jo pilalla. Monen vuoden terapia saattaa auttaa.
Psyyke ja alitajunta vaikuttavat valintoihimme suuressa määrin. En luota yhteenkään ihmiseen, joka väittää, että näitä valintoja voi suoraaviivaisesti ohjata tiettyyn, onnistuneeseen suuntaan. Yrittää voi ja pitääkin. Tämän takia itsetuntemus on äärimmäisen tärkeää.
[/quote]
Toisaalta jos ei tunne addikteja kestää tooooodella kauan havaita alkoholismi puolisossa, koska alkoholistit on erittäin hyviä selittämään ja kulttuurimme on ylialkoholimyönteinen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"]Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap
[/quote]
Hyvä, ap!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"]
Sossuun ei saanut Turussa käyntiaikaa, ensin pitää laittaa toimeentulotukihakemus jonka käsittely vie n. 10 arkipäivää ja jos joku liite puuttuu, alkaa käsittelyaika uudelleen eli pitää olla tarkkana. Puhelinlaskuun sain lisää eräpäivää. Opintotuen uusi maksujärjestely maksaisi minulle 100e sanoivat Danske Bankista... Soitan nyt kelaan vielä ja pyydän lapsilisät itselleni uudestaan, toinen ei siis halua niistä luopua. Asumistukiasia ja työttömyyspäivärahahakemus ovat käsittelyssä ja niissä menee jokunen viikko, sanoivat. Ap
[/quote]EI HALUA LUOPUA??? Lapsethan asuvat SINUN kanssasi.Se raha on LASTEN menoihin. Soita diakoniaan nyt ja pyydä ruokakassi tai maksusitoumus. Alla pika-apua!
http://www.kirkkoauttaaturussa.fi/edulliset-ruokailut
Jesari
Jäkärlän Puistokatu 20
Ruokakassien jakoa perjantaisin klo 12.00–14.00.
Turun Helluntaiseurakunta
Puistokatu 6 B
Työttömien ja vähäosaisten ruokailu joka kuukauden viimeisenä tiistaina klo 12.
Turun vapaaseurakunta
Tuureporinkatu 10
Ruokajakelut kevätkaudella. Tarjolla lämmin ruoka, ruokakassi ja vaatteita. Lauantaisin klo 12.00 alkaen. 10.1., 31.1., 21.2., 14.3., 11.4., 9.5. ja 6.6. Yhteyshenkilö Pertti Verho p. 044 797 1566.
Turun Katulähetys, Yläsali
Läntinen Pitkäkatu 8
Maksuton lämmin ateria ke ja pe klo 13.00. Ma, ke ja pe lahjotuselintarvikkeiden jakoa. Puh. 02-250 3858.
Pelastusarmeija
Karjakuja 1
Kahvitupa avoinna ti ja to klo 9.00–14.00. Ruokajakelua ma, ke ja pe, avataan klo 11.00. Elintarvikkeiden ja vaatteiden jakoa. Huom. varaa aika etukäteen torstaina klo 9.00-11.00 (henkilökohtaisten asioiden keskustelua varten), p. 044 757 7940. Keskiviikkoisin Ystävän ilta klo 18.00, kahvitarjoilu.
[/quote]
Lämmin kiitos sinulle! Kopioin heti ylös nuo, uskon että tästä on apua. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:44"]Missä asut? Minkä ikäisiä ja kokoisia lapset? [/quote] Turussa. Ekaluokkalainen poika kokoa 128cm, tytöt kokoa 86cm ja 104cm. Ap
[/quote]
Aina tämäntyyppisiä aloituksia lukiessa mieli tekisi tarjota apua.
[/quote]
Tekisi?! Miksi sitten et tee mitään?! Verkossa on helppoa huonosti piilotetulla itsekorostuksella hurskahdella asialla, mutta entä ne teot. Mitkä on sinun tekosyysi?!
MLL löytyy lähes jokaiselta paikkakunnalla, kuntien sosiaalitoimet, seurakunnat ottavat mielellään apua vastaa ja ovat valmiita neuvomaan miten pääset kummiksi, tukihenkilöksi, ihan juttu kaveriksi, mihin toimittaa ylimääräisiä vaatteita ja leluja, jne. Mahdollisuuksia on monia. Tervetuloa joukkomme!
Uskomattoman kylmää ja vihamielistä sakkia täällä. Onneksi ei pelkästään.
Tsemppiä, ap!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:25"]Toimeentulotuen perusosa on teille n. 1300e. Eli tämän verran pitää jäädä käteen, kun asumiskulut on maksettu.
Sun pitää hakea lapsilisät, lapsilisien yh-korotus, elatusmaksut, työttömyyspäiväraha lapsikorotuksilla ja asumistuki. Kun saat nämä rahat ja maksat siitä vuokran, jäljelle pitää jäädä 1300. Jos ei jää, saat erotuksen sossusta.
Etuuskäsittely kestää. Siksi on tärkeää, että otat heti yhteyttä sosiaalitoimistoon, he maksavat siihen asti, kunnes tukiasiat on käsitelty.
[/quote]
Ihan oikeasti tt-tukea saa noin paljon?
Minulla, työssä käyvällä äidillä on nettotulot 2100 € kun siihen lasketaan myös lapsilisät. Asumismenot on yli 800 €/kk.
Naapurin sossutuilla elävä äiti vinkuu jatkuvasti huonoja tulojaan ja pyytää apua mm. lastensa vaatteisiin. Olenko hänelle vanhoja vaatteita antanut ja tämä nurisee kun lapsensa joutuvat toisten vanhoissa vaatteissa kulkemaan. Ostais vittu uusia. On meillä työssä käyvilläkin siihen varaa vaikka tulot näköjään ei ole yhtään suuremmat. Menot vaan on isommat sillä työssä käyminen maksaa.
[/quote]
edelleen tuo 1300€ ei tule kenellekään automaattisesti. Siitä vähennetään kaikki tulot; as.tuki. työttömyyskorvaukset,lapsilisät,elarit jne. Sitten saa jotain jos saa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:55"]http://te-palvelut.fi/
[/quote]
Kiitos! Etsin työtä koko ajan. Taidan olla yhteydessä tuosta lähihoitajaksi opiskelusta. Oppisopimus voisi myös onnistua? Saisin jotain palkkaa opiskeluajalta. Lapset ovat jo sen ikäisiä että voivat hyvin mennä tarhaan (ovat olleet kotona). Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:16"]
Ja se miehen alkoholismi ja oma työttömyys paljastui vasta, kun lapsia oli saatu aikaan kolme??
[/quote]
Ja jalat levitetty miehelle suunnilleen suoraan peruskoulun jälkeen ja typistetty itsensä lapsen asemaan olemalla taloudellisesti riippuvainen miehestä??? Tosiaan elävää oppimateriaalia muille. :D
[/quote]
Mistä näin ilkeitä ihmisiä sikiää...
[/quote]
Sinusta on ihan ok tehdä lapsia ja olettaa, että kyllä yhteiskunta heidät hoitaa...
[/quote]
Kuinka sait väännettyä asian noin? Ei, ei ole oikein olettaa että yhteiskunta hoitaa lapset eikä keskustelun aloittaja mielestäni sellaista oletakaan. Kertoopahan vain tilanteesta, jossa JUURI NYT on. Tuskin olettaa loppuelämäänsä elevän tukien varassa, vaikka nyt tarvitseekin niitä.
Olkoon koko juttu provo tai ei, niin kovin vihamielisiä kommentteja on kirjoiteltu tietämättä taustasta sen enempää. Ainakaan minä en huomannut aloittajan kertoneen ikäänsä (onko suunnilleen suoraan peruskoulusta levitetty jalat) tai kertoneen irtaimiston hankinnoista (joku meedio oli jo nähnyt osamaksulla ostetun kristallikruunun).
Mutta hienoa huomata, että joidenkin ihmisten elämä sujuu juuri heidän laatimansa lukujärjestyksen mukaan ilman ikäviä yllätyksiä. Ja että osataan valita sellaiset miehetkin, joista ei tule alkoholisteja, työttömiä tms. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:57"]
Uskomattoman kylmää ja vihamielistä sakkia täällä. Onneksi ei pelkästään. Tsemppiä, ap!
[/quote]
Ja tämä antoi lisäarvoa keskustelulle, miten?!
Onnea työnhakuun, ap!
Käytä palasaippuaa. Se on taloudellisempaa kuin vedellä jatkettu nestesaippua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:57"]
Uskomattoman kylmää ja vihamielistä sakkia täällä. Onneksi ei pelkästään. Tsemppiä, ap!
[/quote]
Tämä auttoikin aloittaa!
Moni ihmettelee miksei kaikilla ole säästöjä pahan päivän varalle ja mahdollista eroa varten.
Tämä olisikin enemmän kuin järkevää ja itsekin olen säästänyt elämässäni usein, mutta se tilanne kun ero tuli oli sellainen, että olin laittanut aivan kaikkeni peliin, huomaamattani ja muutaman kk: n aikana kun oli pakko maksaa laskut ym ja mies toiminnallaan tuhosi talouttamme. Kuitenkin toivoin ja oletin sen pienen ajan, että se olisi vain väliaikaista ja siitä kyllä noustaan. Yhdessä.
Näin ei ollut ja persaukisena muutin lasteni kanssa pois perheasunnostamme, koska mies teki kiusaa ja ei suostunut itse muuttamaan kun kuvitteli siten minun antavan periksi ja jäävän siihen odottamaan hänen poistumistaan.
En mitenkään usko, että kukaan olisi ensimmäisen kk: n aikana eli jo n.viikko ikävien tapahtumien alusta älynnyt pakata laukkunsa ja poistua. Ei niin nopeasti välttämättä löydä edes asuntoa. Silloin olisi säästöni jäänyt minulle ja lapsille. Ei kukaan vissiin ole niin armoton, että jos mies tekee virheen niin se on heti ero, vaikka tuo virhe olisi vielä korjattavissa. Kyllä sitä ennemmin keskustelee ja jos päästään yhteisymmärrykseen niin toiseen luottaa. Jos toisella on ongelma ja luottamus kusee, mutta lupaa hakea apua niin silloinkin sitä jää helposti hetkeksi seuraamaan kun tietää, että jotenkin pärjäillään rahallisesti.
Meillä siis mies sairastui mielellisesti ja lupasi hakea apua ja hakikin, mutta kun ei kunnan puolella saanut niin haki myös yksityiseltä. Talous ei antanut myöten jäädä enempää tukemaan ja yrittämään yhdessä, varsinkin kun paranemisen merkkejä ei ollut yhtään, päinvastoin ja olin jo henkisestikin aivan lyttyyn lyöty.
Tätä en myöskään ymmärrä miten olisin voinut toimia toisin? Jos apua ei saa niin oli vaan ajateltava lapsia ja erottava. Myöhemmin kun mietin niin tein oikein kun erosin. Miehen tilanne on todella paha nykyisin. Apua ei edes halua.
Säästäminen oli myös siten haastavaa, koska perheemme joutui ennen eroa toimeentulotuelle ja menot olivat isoja. Jokainen ylimääräinen euro kun laskettiin tuloiksi ja säästää joutui ns.salaa ja se oli äärimmäisen vähäistä mitä irti sai. Ei se meitä olisi pelastanut kuitenkaan.
Tässä myöhemmin säästin aika kivan summan, mutta se meni osastomaksuihin ym kun lapsi sairastui vakavasti. Hain toimeentulotukea, mutta se laskettiin pieleen ja sen korjaamiseen on mennyt tolkuttoman kauan aikaa, jo monta kuukautta. Jouduimme hyvin tiukille kesän ajaksi ja vieläkin tasoittelen tilannetta. Yhä odotan myös, että virhe korjataan ja saisin edes pienen osan varoistani takaisin. Kuitenkin säästäessänikin olimme toimeentulotuen rajalla eli ylimääräistä ei olisi laskelmaan silloinkaan jäänyt niin tuntuu inhottavalta, että olimme ne säästökaudet niin pienellä ja vain selvitäksemme sairauksista. Kiitollinen olen toki siitäkin silti, että säästöä oli. Siltä ajalta jäi kuitenkin ostamatta tarpeellista vaatetta ja jalkinetta kun siirsin viimetippaan kun tiesin, että säästössä on heti kun tarttee. Nyt ei ole, mutta ei ole niitä tarpeellisia juttujakaan eikä varaa niihin.
Miten sitä voisi ennakoida köyhänä sairastamisen , eron ja jopa puolison kuoleman? Köyhällä kun jokainen euro kolutaan tileiltä ja lasketaan tuloiksi.
Siis häh? Miksi lapsilisät menee alkoholisti isälle? Ja kolmannenkin olet mennyt tekemään hänen kanssaan?
Eikö sulla ole yhtää kavereita ystäviä joilta lainata lasten vaatteita? Mulla on ihan kaksikin kaveria jolle lainaan vaatteita, sopimus on että rikkinäiset saa heittää pois ja ehjät palautetaan! Toimii loistavasti ja sinunkin kannattaa nyt alkaa säästämään isomman tytön vaatteita pienemmälle! Miksi et ole säästänyt?
Ja kun itselläni on kaksi poikaa niin kyllä kierrätän vaatteet isommalta pienemmälle.. ei mullakaan ole varaa olla aina ostamassa uusia kuteita vaikka töissä käyviä vanhempia olemmekin..
kolmas tulossa ja nyt haen vanhemmiltani säilössä olleet vauvan vaatteet! Siis kyllä onneksi on ollut paikka missä säilyttää.. mutta sun tapauksessa ei nyt niin paljon tarvita säilytystilaa kun ovähän koko eroa...
Me kun muutettiin pienemmästä isompaan niin tyhjensin kaapit ja vaatehuoneen ja keltsukomeron ja myin kamaa ihan kirppiksellä yhtenä viikonloppuna 200 eken edestä... ja loistavasti olemme n vähemällä pärjännyt ja vieläkin tekee mieli tyhjentää kaappeja laatikoita ja myydä pois..
Eikö sossu muka maksanut takuu vuokraa?
En lukenut kaikkia viestejä, joten en tiedä, laittoiko joku tämän tänne. Olet oikeutettu saamaan elatusmaksuja ja lapsilisiä yhteensä 947,72€/kk, ja nämä ovat ajantasaisia summia. Elatusmaksut ovat minimissä 155,17€/ lapsi, ja lapsilisät 482,21 yhteensä kolmesta lapsesta yh korotuksien kanssa. Sitten haet vielä asumistukea, ja kyllä kaikki alkaa rullaamaan :)
Hei ap,
Minulta saat tytöille vaatteita. Tee joku anonyymi sähköpostiosoite, että voin saada osoitteen minne lähetän vaatteet. Myös lasten kirjoja ja leluja löytyisi jos haluat.
Voimia!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:59"]Käytä palasaippuaa. Se on taloudellisempaa kuin vedellä jatkettu nestesaippua.
[/quote]
Kiitos hyvästä vinkistä! Ja sitä voi kai tehdä itsekin, jos ainekset eivät ole kovin kalliita taidan kokeilla. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:59"]
Käytä palasaippuaa. Se on taloudellisempaa kuin vedellä jatkettu nestesaippua.
[/quote]
Näin on! Olen itse saanut lahjaksi palasaippuoita, joita yritän nyt käyttää pois, eivät meinaa loppua sitten millään!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:02"]Siis häh? Miksi lapsilisät menee alkoholisti isälle? Ja kolmannenkin olet mennyt tekemään hänen kanssaan?
Eikö sulla ole yhtää kavereita ystäviä joilta lainata lasten vaatteita? Mulla on ihan kaksikin kaveria jolle lainaan vaatteita, sopimus on että rikkinäiset saa heittää pois ja ehjät palautetaan! Toimii loistavasti ja sinunkin kannattaa nyt alkaa säästämään isomman tytön vaatteita pienemmälle! Miksi et ole säästänyt?
Ja kun itselläni on kaksi poikaa niin kyllä kierrätän vaatteet isommalta pienemmälle.. ei mullakaan ole varaa olla aina ostamassa uusia kuteita vaikka töissä käyviä vanhempia olemmekin..
kolmas tulossa ja nyt haen vanhemmiltani säilössä olleet vauvan vaatteet! Siis kyllä onneksi on ollut paikka missä säilyttää.. mutta sun tapauksessa ei nyt niin paljon tarvita säilytystilaa kun ovähän koko eroa...
Me kun muutettiin pienemmästä isompaan niin tyhjensin kaapit ja vaatehuoneen ja keltsukomeron ja myin kamaa ihan kirppiksellä yhtenä viikonloppuna 200 eken edestä... ja loistavasti olemme n vähemällä pärjännyt ja vieläkin tekee mieli tyhjentää kaappeja laatikoita ja myydä pois..
Eikö sossu muka maksanut takuu vuokraa?
[/quote]
Muutto tuli aika... nopealla aikataululla mutta kokeilen jos saisin sen ehkä takautuvasti. En oikein voinut jäädä odottelemaan päätöstä. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:16"]
Ja se miehen alkoholismi ja oma työttömyys paljastui vasta, kun lapsia oli saatu aikaan kolme??
[/quote]
Ja jalat levitetty miehelle suunnilleen suoraan peruskoulun jälkeen ja typistetty itsensä lapsen asemaan olemalla taloudellisesti riippuvainen miehestä??? Tosiaan elävää oppimateriaalia muille. :D
[/quote]Tämä voi tapahtua kenelle vaan. Tämän takia naiset: ensin opinnot, ammatti ja työpaikka. Sitten vasta perustetaan perhe ja lapset. Työpaikasta sitten äitiyslomalle. Siihen ei voi luottaa, että elämä menee suunnitelmien mukaan.
[/quote]
Totta, itse olen kymmenvuotisen avioliittoni aikana säästänyt rahaa.
Jos nyt pitäisi lähteä tai puoliso ottaisi ja lähtisi niin pärjättäisiin lapsen kanssa ekat kuukaudet hyvin ja pystyisin vuokraamaan asunnon.
Ikinä, siis ikinä ei saa jättää itseään riippuvaiseksi toiseen aikuiseen ihmiseen. Eikä se ole epäluottamuslause puolisoa kohtaan vaan tosielämän realiteettien hyväksymistä.
Tosi pienellä kuukausittaisella säästöllä olen puskurirahani kerännyt.
[/quote]
Jos olet naimisissa, puolisollasi on oikeus ottaa 50÷ niistä rahoista tai hän voi syyttää sinua varojen piilottamisesta (laitonta).