Yh-äidin taloudellinen romahdus :(
Taloudellinen tilanteeni on katastrofaalinen. Pitkään harkittuani erosin alkoholiongelmaisesta miehestäni ja muutin kolmen lapsen kanssa vuokrakolmioon. Ekaluokkalaisella on oma huone, kaksi pienempää jakavat huoneen ja itse nukun sohvalla olkkarissa. Muutosta koitui kuluja (vuokratakuut yms) ja minä olen työttömänä (ennen kotiäitinä). Kunnes saan töitä meillä on pulaa aivan kaikesta. En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään. Ostamme lihaa n. kerran viikossa (minulla on meille neljälle kauppaan käytettävänä n. 5e/päivä). Sain lahjoituksena kestovaippoja sillä minulla ei ole varaa lapseni vaippoihin. Kaikki pitää laskea tarkkaan ja tuleva talvi pelottaa sillä lasten talvivaatteet ovat liian pieniä enkä tiedä mistä saan heille uusia. Lapset eivät voi harrastaa mitään maksullista, emme voi mennä edes uimahalliin sillä se olisi pois 5e/päivä/viidelle ruokabudjetistamme. Itselleni en voi ostaa koskaan mitään, edes sitä shamppoota. Olen hakenut töitä mutten tunnu kelpaavan mihinkään ihan kuten mieheni sanoi kun erosimme. En kuitenkaan haluaisi rahan takia palata yhteen alkoholistin kanssa vaikka köyhyys on helvettiä sekin. Ellen saa pian töitä en oikeasti tiedä miten enää jaksan... Kiitos jos joku jaksoi lukea avautumiseni.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:59"]Onko jo lastenvalvojalle aika? Pikku juttu, mutta ihmettelin tuota "En raaski ostaa omia shamppoita, käytän lasten pesuaineita. Lisään vettä käsisaippuaan jotta kestää pitempään." Eihän tuon ikäiset tarvitse mitään erityispesuaineita, esim. Hieno suomalainen shampoo käy koko perheelle. Pesuaineeksi ja käsisaippuaksi palasaippua, Marseille on erittäin hyvä iholle ja halpa. Riittää pitempään kuin nestesaippua, ja käy myös villan ja silkin pesuun. [/quote] Ostin heille samaa Muumi-shampoota mitä käytettiin aiemmin. Edes jotain pientä samaa kuin ennen :( Isoja muutoksia elämässä kuitenkin, tuskin niitä yksi shampoo helpottaa mutta... edes jotain. Marseille on minulle vieras juttu, pitääkin tutustua!
[/quote]Kaada se Hieno Suomalainen siihen Muumi-shampooputeliin jos ovat tarkkoja. Tosin tota suosittelemaani on myös ihanaa mustikan tuoksuista violetissa pullossa, varmaan tytöt tykkää.
Näitä rahan- ja tavarankerjuuilmotuksia on täällä aika ajoittain. ON sovittu treffejä, että tuodaan ruokaa yms ja sitten siellä paikalla ei olekaan ollut ketään. Tileillekin on pantu rahaa ja sen jälkeen ei ole avunpyytäjästä kuulunut mitään ja oikeaa nimeäkään ei ole tiedossa.
Eikö Säretapaus yhtään opettanut mitään. Ihmiset ovat työntämässä tavaraa ja rahaa ihan oudolle ihmiselle yhtään kyseenalaistamatta asiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:44"]
Näitä rahan- ja tavarankerjuuilmotuksia on täällä aika ajoittain. ON sovittu treffejä, että tuodaan ruokaa yms ja sitten siellä paikalla ei olekaan ollut ketään. Tileillekin on pantu rahaa ja sen jälkeen ei ole avunpyytäjästä kuulunut mitään ja oikeaa nimeäkään ei ole tiedossa.
Eikö Säretapaus yhtään opettanut mitään. Ihmiset ovat työntämässä tavaraa ja rahaa ihan oudolle ihmiselle yhtään kyseenalaistamatta asiaa.
[/quote]Ikävä kyllä totta. Itse kerran avustin yhtä joka täällä kertoi epätoivoista yh:n tilannettaan. En halunnut suoraan rahaa antaa, joten sovimme, että ostan häneltä lastenvaatteita. Maksoin rahat, postia ei koskaan tullut, eikä vastannut s-posteihin enää.
Säre Syrämes yhdistys on nyt rekisteröity. Siltä kannattaa pyytää rahallista apua. Sehän on rekisteröity ihan sitä varten.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:44"]
[/quote]
Tämä on vähän samanlainen asia kuin se, että vaikka koko hyvinvointivaltion olemassaolon ajan on ollut vapaamatkustajia, niin silti kokonaisuudessaan hyvinvointivaltio oli todella onnistunut systeemi omalla ajallaan.
Tietenkään yksittäistapauksen perusteella ei saa tuomita kaikkia. Realistinen auttaja muistaa aina sen mahdollisuuden, että apu saattaa mennä hukkaan, mutta oikeaan kohteeseen mennessään se aiheutunut hyöty on kuitenkin suurempi kuin se huonossa tapauksessa mahdollisesti aiheutuva haitta/menetys. Sen vuoksi kannattaa säilyttää vähän idealismiaan. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:54"]Säre Syrämes yhdistys on nyt rekisteröity. Siltä kannattaa pyytää rahallista apua. Sehän on rekisteröity ihan sitä varten.
[/quote]
Ja ap:n tilanne on melkoinen onnettomuus! Sieltä äkkiä apua!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:44"]Näitä rahan- ja tavarankerjuuilmotuksia on täällä aika ajoittain. ON sovittu treffejä, että tuodaan ruokaa yms ja sitten siellä paikalla ei olekaan ollut ketään. Tileillekin on pantu rahaa ja sen jälkeen ei ole avunpyytäjästä kuulunut mitään ja oikeaa nimeäkään ei ole tiedossa.
[/quote]
Missä kohtaa ap pyysi rahaa?
Voit vaihtaa lapsilisien maksutilin Kelan verkkoasiointipalvelussa hetkessä, samalla voit hakea verkossa yh korotusta lapsilisään, kuten myös asumistuen voit hakea samoilla näppäimillä hetkessä. Toimeentulotukea et saa ennen kun elatusmaksuasiat sovittu, tiedän kokemuksesta, samassa kusessa olleena en saanut apua muusta kuin kamat kirpparille myyntiin ja laskujen eräpäivien siirto. Söin lasten jämiä eikä tosiaan tarvinnut mitään ylimääräistä tehdä. Itse olin töissä, silti ei jäänyt kuussa rahaa kuin pahimmillaan 140 euroa.
Kun elarisopimus on tehty, katso että takautuvatkin määritellään, eli aloitus päivä elatustarpeesta on oikein, voit tämän lastenvalvojan paperin kanssa tepsiä suoraan kelaan hakemaan kaikkia maksamattomia elareita, mutta huom, vain jos on takautuvaa saatavaa, eli elatustarve on alkanut aiemmin ja miehellä on todettu olevan maksukykyä.
Jos miehelllä ei ole maksukykyä, voit hakea takautuvasti elatusapua joka maksetaan mikäli isä ei maksa itsenäisesti elatusapua, tämä raha peritään isältä ennalta sovitun määrän mukaisesti vaikka sitten ulosoton kautta takaisin.
Tärkeintä sun on saada elarisopimus nyt plakkariin ja nopeasti, toimentulohakemuksessa katsotaan että sulla on tuloja joita voit saada ja jos elarisdopimus puuttuu, on se sun oma vika ja thats that ja mitään ei tule.
Tsemppiä sulle kovasti jatkoon, todellakin siitä sonnasta nousee kun vaan tuon alun rytistää väkisin läpi.
Nyt mies laittoi viestiä että on tulossa käymään ja pitää lopettaa tämä pelleily ja palata kotiin lasten kanssa. Pitää varmaan vaihtaa puhelinnumerokin... En kyllä halua miestä omaan kotiini. Ap
Oisko sun syytä mennä turvakotiin?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:36"]Oisko sun syytä mennä turvakotiin?
[/quote]
Ja milläköhän perusteella?! :D
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:36"]Oisko sun syytä mennä turvakotiin?
[/quote]
Sitä mä nyt vähän tässä mietinkin. Ainakaan en ota pienintäkään riskiä lasten kanssa. Toisaalta esikoisen takia en halua ylireagoidakaan mutta ahdistaa ajatus miehen kohtaamisesta yksin. Ap
Ap laitappas se spostiosoite. Mulla ois talvivaatteita 104 cm tytölle (ja muitakin vaatteita jos tarvii) ja tosi hyviä talvikenkiä koolla 27, jos mahtuu. Voin lähettää, koska en asu Turussa ja maksan myös postimaksut.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:35"]Minkä kokoisia lapsesi on? Tyttöjä vai poikia? Voin lähettää vaatteita yms. Jos haluat?
M42
[/quote]
Oho, wautsi jos olet tosissasi! En ole koskaan kohdannut tällaista Suomessa :o
Tarvitseeko nyt oikesti ostaa kaikille lapsille uudet talvivaatteet? Kierrätä lapselta toiselle. Isommalle ostat käytetyt kirppikseltä tai nettikirppikseltä. Ei maksa paljon. Jos kerran rahapula on väliaikainen niin lainaat joltankin nyt akuuttiin hätään kohtuullisesti ja maksat takaisin kun alat saamaan työttömyyspäivärahaa tms.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:58"]
Tiskikone, pesukone, lasten sängyt jne. huonekalut jäivät kaikki miehelle enkä saanut sieltä mitään mukaan "itsepä päätin lähteä". Ekaluokkalainen nukkuu patjalla, pienemmille sain facebookin avustusryhmästä sängyt vieläpä kotiin tuotuna ja koottuna ja niistä olen niin kiitollinen että itkettää. Sain ostettua edullisen pikkusohvan olohuoneeseen jossa nukun, luultavasti ihan patja olisi parempi ja yritän saada jostain sellaisen. Ihan lakanoista lähtien kaikesta on pulaa, käsitiskiaine on loppu ja siihen on ehkä pakko käyttää ruokabudjettia. Onneksi ekaluokkalainen saa koulussa ilmaisen ruuan, muuten syön vähän mitä lapsista sattuu jäämään ja keittelen puuroa jota syön. Aika vähällä ruualla sitä pärjää. Lapset pyytävät mehua, mutta vettä tulee hanasta ja ostan mieluummin maitoa. Tv:stä haaveilen, olisi edes jotain viihdykettä. Ap
[/quote]
Mies ei voi pitää lasten tavaroita, ne kuuluu lapsille. Jos kaupungissa on jonkin sortin kriisikeskus niin sieltä saat jonkun sun tueksi hakemaan nuo tavarat tai jos he eivät tule niin heidän velvollisuus on tehdä poliisille virka-apupyyntö tuota noutoa varten. Näin ainakin kahdeksan vuotta sitten oli kun mun eksä yritti pimittää lasten tavaroita ja mun vaatteita.
Mies ei TODELLAKAAN voi pitää lasten tavaroita.
Mammat, meitä kusetetaan. Ap sai stooriin uuden käänteen, kun mies soitti. Miyään sähköpostiosoitrtta ei ole laittanut, vaikka hyväsydämiset mammat on tarjonnu vaatteita, huonekaluja ym.
Tylsäää!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:36"]
Hyi helvetti näitä ihmisiä täällä. :( Rakas AP, älä välitä noista louskuttajista! Eivät ilmeisesti ole koskaan joutuneet kohtaamaan ikäviä yllätyksiä elämässään, mutta kyllä se karma heidätkin lopulta kouluttaa. Noiden tukien ja avustusten hakemiseen saitkin jo hyviä vinkkejä, mutta miten se työllistyminen? Jos omalta alaltasi on vaikea saada töitä, suosittelen uudelleenkouluttautumista. Esim. lähäriksi voi nykyään aika usein opiskella työttömyystuella, sillä TE-toimisto katsoo opintojen edistävän työllistymistä. Käypä juttelemassa paikan päällä asiasta. :)
[/quote]
Karma...just
Olen itse alkoholistiperheen lapsi ja siksi aina ihmettelen näitä naisia, kuten äitiänikin, miksi se kotirouvana olo on niin ihanaa, että ottaa mieluummin turpiin mieheltä ja katsoo, kun lapset pelkää, kunhan vain ei tarvitse mennä töihin ja voi tehdä niitä ihania palleroita lisää.
Elämä on oikeasti valintoja. Ja vaikka sanon tämän, niin voin ottaa karman vastaan.
Ap.lle sanon, että nyt aamusta soittamaan sossuun yms. ja jätät uhrin roolin. Alat hoitamaan asioitasi ja hommaat lapsilisät tulemaan tilillesi. Ota yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään, voit sieltäkin saada alussa nyt apua. Saat asiasi rullaamaan, kun otat jämäkän asenteen elämään ja alat oman elämäsi sankariksi, joka luo itse oman elämänsä. Tsemppiä.
[/quote]
Et tainnut edes lukea AP:n kommentteja? Hänhän sanoi, että alkoholismi tuli kuvioon vasta myöhemmin! Ja lähti kävelemään, eikö lähtenytkin? Missä kohti hän siis tarkalleen teki vääriä valintoja, kun tuskin osasi alkoholismia ennustaa?
Olen itsekin alkoholisti-isän kasvattama, ja elämän nurjaa puolta nähneenä minulla riittää yhä empatiaa muillekin. Itse olen absolutisti, opiskelen hyvään ammattiin ja asun ihanan miehen kanssa, mutta kaikilla ei ensikokeilemalla mene asiat välttämättä putkeen. Siksipä en viitsikään asettua ylemmyydentuntoisesti kenenkään yläpuolelle vaan ymmärrän, että elämässä sattuu ja tapahtuu. Joskus hyvin, hyvin ikäviäkin asioita.