Työtön: kerro rehellisesti, paljonko saat käteen tukia?
Katsotaan sitten, saanko minä työtä tekemällä yhtä paljon. Ottaa pannuun, kun veljeni esim. on sellainen luuseri, että sanoo suoraan, ettei aio enää koskaan mennä töihin, kun saa tukia sen verran hyvin. Käy Virossa ostamassa lasteittain viinaa ja myy sitä eteenpäin. Sellaista yrittäjyyttä hänellä.
Kommentit (157)
Ennen 495 + asumistuki 300, mutta nyt pelkkä asumistuki kun aloitan uudestaan opiskelun että tämä työttömyys joskus loppuisi. Poikaystävä lupasi auttaa, kunnes saan töitä opintojen oheen. Työkkäri ei siis myönnä tukia eikä antanut oikeutta opiskeluun joten siksi menetin tuet. Sossukaan ei kuulemma myönnä jos on omaehtoisesti opiskelun kautta jättäytynyt pois työnhakijoiden joukosta. Opiskelu oli kuitenkin ainoa tapa päästä pois pitkäaikaistyöttömyydesta, joten valitsin tämän näin. Jos tulee ero, niin pitää jättää sairaanhoitajaopinnot kesken.
Ansiopäiväraha n. 2450e/kk. Lapsilisä yhdestä lapsesta. Ei oo tarvetta mennä töihin.
Yksineläjänä ansiosidonnaista 1129 e ja asumistukea 89 e.
Saan ansiosionnaista, joka on jotain 60-70 % viimeisimmästä palkasta. Ei muita tukia, mutta sillä tulee toimeen, kun perheessä toinen on töissä. Eihän tämä mikään ihannetila ole silti.
Ansiosidonnainen + 9 e/pv, omaehtoisella rahalla opiskelen, noin 1900 e/kk on nettona tuet + siihen päälle lapsilisät kahdesta. Asumiseen jne. en tukia saa.
Miten te jotka saatte jonkun 500e, ei muita tukia, oikein elätte? Missä asutte?
330€/kk opintotukea, jos joku on tästä kade, niin en voi kun ihmetellä!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:18"]Ansiopäiväraha n. 2450e/kk. Lapsilisä yhdestä lapsesta. Ei oo tarvetta mennä töihin.
[/quote]
Entäs vaikka kolmen vuoden kuluttua?
0 egee, oon jo tienannu "liikaa" tässä kuussa. Osa-aikatöissä, lyhkäisiä määräaikaisa putkeen. Nyt kolmen viikon työttömyys jiihaa....
Seiska jatkaa...
En ole työnvieroksuja luonteeltani ollenkaan.
Minulla kävi pari vuotta sitten niin, että kustannusalalta vähennettiin väkeä radikaalein otten ja jäin siis työttömäksi.
Aikani etsiskelin töitä hyvinkin aktiivisesti, mutta epäonnistuttuani siinä hieman masennuin.
Sitten huomasin, että aktiivisuutta voi käyttää läheisten, naapurien ym. hyvinvointiin ja tietysti nauttia siitä, että Suomessa on järjestelmä, joka takaa kuitenkin ihan säällisen elämän.
Tytär on omaksunut saman eli jo hoitaa lapsia naapurista ja viikossakin kun aina vähintään kympit viuhuu, niin ihan käydään ravintoloissakin syömässä. Lisäksi tytöllä aivan ihana kummitäti, joka maksaa vähän näitä "ylellisyystuotteita" eli merkkivaatteita ja -laukkuja.
Verkostoituminen on kyllä työttömän ykkösasia. Voi tehdä niin paljon hyvää ja sillä tavoin myös itselleen saada hyvää. Ei työtön ole automaattisesti tässä yhteiskunnassa turha ja hyödytön henkilö.
(Silti edelleen etsin kyllä koko ajan ihan päivätöitä, mutta haluan kannustaa kaikkia samassa tilanteessa olevia etsimään mielekkyyttä ja ihan toimeentuloakin muita teitä kuin sossusta)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]
Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote]
Tässä olet kyllä väärässä. Varsinkin pääkaupunkisudulla, jossa mtös niten töitä, ovat vuokrat niin suuret, että matalapalkka-alojen työntekijöiden on pakko turvautua yhteiskunnan tukiin, siis varsinkin siihen asumistukeen. Se ei todellakaan ole työttömien yksinoikeus.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:54"]Katsotaan sitten, saanko minä työtä tekemällä yhtä paljon. Ottaa pannuun, kun veljeni esim. on sellainen luuseri, että sanoo suoraan, ettei aio enää koskaan mennä töihin, kun saa tukia sen verran hyvin. Käy Virossa ostamassa lasteittain viinaa ja myy sitä eteenpäin. Sellaista yrittäjyyttä hänellä.
[/quote]
Tuo veljesi reaktio on psykologisesti ymmärrettävä. Kun työpaikkaa ei tipu, on pakko selittää itselleen, ettei sitä tarvitse. Muuten menee nuppi sekaisin
Noin 850e/kk, peruspäiväraha ja asumistuki.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]
Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote]
Tässä olet kyllä väärässä. Varsinkin pääkaupunkisudulla, jossa mtös niten töitä, ovat vuokrat niin suuret, että matalapalkka-alojen työntekijöiden on pakko turvautua yhteiskunnan tukiin, siis varsinkin siihen asumistukeen. Se ei todellakaan ole työttömien yksinoikeus.
[/quote]
En ole väärässä, koska jos huomasit niin kirjoitin pääsääntöisesti. Olen kyllä tietoinen matalapalkka-alasta sekä pääkaupunkiseudun asumiskustanuksista.
Saan peruspäivärahaa käteen 500 e/kk ja asumistukea 260e/kk, siinä kaikki. Asun yksin, vuokra 450e/kk.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan.
[/quote]
Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote]
Kaikki työttömät eivät suinkaan asu vuokrakerrostalossa. Osalla voi olla jopa omakotitalo joka on maksettu / työssäkäyvä puoliso maksaa.
Peruspäivärahaa n. 650 käteen plus 60 asumistuki.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote] Minä en myöskään saa asumistukea tai muutakaan extraa, koska avokki käy töissä ja meidän yhteistulot on se joka vaikuttaa. Summa summarum; mieheni joutuu kustantamaan asumiseni. :( -2