Työtön: kerro rehellisesti, paljonko saat käteen tukia?
Katsotaan sitten, saanko minä työtä tekemällä yhtä paljon. Ottaa pannuun, kun veljeni esim. on sellainen luuseri, että sanoo suoraan, ettei aio enää koskaan mennä töihin, kun saa tukia sen verran hyvin. Käy Virossa ostamassa lasteittain viinaa ja myy sitä eteenpäin. Sellaista yrittäjyyttä hänellä.
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse. [/quote] Minä olen tuo alle 500 e ja itse kuten moni muukin sanoo,että ei saa muita tukia.Get it? [/quote] Eli asutko kadulla, vai millä maksat vuokran, sähkön jne?
[/quote]
Oletko idiootti? Kuvitteletko että kaikki työttömät ovat sinkkuja? Tai yh? Suurin osa työttömistä eivät saa asumistukea, ja kaikki eivät saa myöskään lapsilisää tai elatusmaksuja... osaatko päätellä miksi???
Työmarkkinatukea 550 e ja asumistukea 320 e. Tuosta rahasta jää vuokran jälkeen käteen alle 300e, tuskinpa käy kateeksi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:12"]
Asumistukea saan 329 euroa, työmarkkinatuki verojen jälkeen 550 euroa ja sossusta 120 euroa. Maksan rahoistani 198 euron edestä vuokran+veden.
[/quote]
Siis miten saat enemmän asumistukea kuin mitä asuminen maksaa? Aika fakiiri...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:55"]
Työmarkkinatuki lapsikorotuksineen (2) noin 700e
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
Toimeentulotukea (sis. esim. sähkö, vesi, lääkkeet jne.) keskimäärin 200-300e/kk.
Yhteensä kuussa tukia siis 2100 - 2200e/kk. Lisäksi tietty lapsille ilmainen päivähoito. Ei paljoa kannata töihin mennä, kun nettopalkan pitäisi olla luokkaa 2500e (eli bruton kai nelisen tonnia) että tienaisin edes saman mitä nyt!
[/quote]
Niin, no lapsilisän ja elatustuen saisit vaikka tienaisit mitä. Eli ei sulla ole kuin tuo 1300€ tukea jota saat vaan sen takia että olet työtön. Tuohon saisit tienata vielä 300€/kk ilman että tuet putoaa. Mutta jos saisit työpaikan jonka palkka on 2000€/brutto jäisi sulla käteen 1400-1500€. Eli ei todellakaan tarvi neljän tonnin bruttotuloja olla että kannattaisi töihin mennä.
[/quote]
No joo, 1500-1600e vähemmän saisin jos saisin palkkaa (unohdit toimeentulotuen). Toisaalta sitten pitäisi maksaa päivähoito kahdesta (lie luokkaa 300-400e), ja työmatkakulut (menisi vähintään 100e/kk), joten käteen pitäisi jäädä vähintään se 1900-2100 eli yli kolmen tonnin brutto. Ei onnistu tällä koulutuksella ikinä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:22"]
Miten te jotka saatte jonkun 500e, ei muita tukia, oikein elätte? Missä asutte?
[/quote]
Asun okt:ssa, vähän on vielä asuntolainaa jäljellä. Mies on töissä, joten se auttaa paljon, mutta joka kuukausi on kuitenkin 1-2 vkoa, kun odotellaan minun rahoja tai miehen palkkaa tilit nollissa.
Työtön olen tällä hetkellä, luuseri en ikinä. Ansiosidonnainen päiväraha brutto 4445e, käteen jäi vaan 2133e, liian korkean veroprosentin vuoksi (vuosituloraja tuli täyteen ja täytyy hakea uusi kortti korkeammalla vuositulorajalla, niin loppuvuoden kk:t menee alle 40%). Ja jos ansiosidoinnaisen päivärahasta osaat AP päätellä, niin töitä olen tehnyt paljon ennen työttömyyttä, perustuu palkkaan 16Ke kk kaikkine etuineen ja bonuksineen. Sikäli ansiosidonnainen korvaus on ihan olematonta palkkaan nähden.
Lisäksi saadaan normaalit lapsilisät, ei muita tukia.
Ja en vastannut leuhkiaksi AP, vaan ihan siksi, tunnut ajattelevan kovin mustavalkoisesti, että työttömät ovat luusereita, yhteiskunnan tuilla eläviä ja vapaaehtoisesti työelämän ulkopuolelle jääneitä. Tällä hetkellä tuttavapiirissäni on pääasiassa akateemisia työnhakijoita, pari tohtoriakin. Kukaan ei ole ns vapaaehtoisesti työtön, vaan hakee aktiivisesti koulutusta ja työkokemusta vastaavaa työpaikkaa. Uskon, että työllistymme tänä vuonna.
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
Toimeentulotukea (sis. esim. sähkö, vesi, lääkkeet jne.) keskimäärin 200-300e/kk.
Yhteensä kuussa tukia siis 2100 - 2200e/kk. Lisäksi tietty lapsille ilmainen päivähoito. Ei paljoa kannata töihin mennä, kun nettopalkan pitäisi olla luokkaa 2500e (eli bruton kai nelisen tonnia) että tienaisin edes saman mitä nyt!
[/quote]
Niin, no lapsilisän ja elatustuen saisit vaikka tienaisit mitä. Eli ei sulla ole kuin tuo 1300€ tukea jota saat vaan sen takia että olet työtön. Tuohon saisit tienata vielä 300€/kk ilman että tuet putoaa. Mutta jos saisit työpaikan jonka palkka on 2000€/brutto jäisi sulla käteen 1400-1500€. Eli ei todellakaan tarvi neljän tonnin bruttotuloja olla että kannattaisi töihin mennä.
[/quote]
Mutta miten kävisi tuon henkilön lasten ilmaisen päivähoidon? Kyllä tuollainen tuk
Vastaan mieheni puolesta: 650e/kk.
Lapsista saadaan lapsilisät, n. 200e/kk.
Ei muuta.
Noin 550€/kk työttömyyspäivärahaa, ei muita tukia koska mies käy töissä (ei sillä että tarvitsisinkaan).
Tällä hetkellä en tosin mitään, sillä erehdyin tekemään hautajaisten takia viiden päivän reissun, jonka aikana oli tullut työtarjous. Hakuaika oli päättynyt sopivasti puoli tuntia sen jälkeen kun kotiuduin ja karenssi napsahti.
Kaikki tuet eli as. tuki ja työttömyyspäiväraha yhteenlaskettuna saan 736e ja sillä summalla maksan tasan kaiken (vuokran, laskut, ruoka, hygienia, vaatteet). En saa toimeentulotukea. Pärjään kun en polta, juo enkä omista autoa ja teen kaikki ruuat itse.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:16"]
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
[/quote]
[/quote]
Mutta miten kävisi tuon henkilön lasten ilmaisen päivähoidon? Kyllä tuollainen tuk
[/quote]
No ei varmaan ihan ilmaiseksi saisi, mutta tiedän yh:n joka tienaa n. neljä tonnia, mutta päivähoitomaksu oli todella alhainen, ehkä neljäsosa siitä mitä meillä vaikka olin työtön. Tuolla henkilöllä menisi ehkä korkeintaan 150€/kk päivähoitomaksuihin, se vaikuttaa niin paljon kun on yh.
Yleistä asumistukea 250e/kk, siinäpä se sitten onkin. Tiukkaa on tehnyt mutta onneksi nyt olen päässyt opiskelmaan.
1128 €/ 4 viikkoa ansiosidonnaista. Ei muita tukia, koska ei ole enää alaikäisiä lapsia ja asutaan "omassa" talossa.
Tiedän oikein hyvin, että ei tätä ikuisesti riitä, ja yritän hankkia jostain sen verran pätkää tämän talven aikana, että saisin taas uuden 500 päivän jakson.
Yksin asuessani n. 700-800 e, joka tuntui isolta rahalta kun ei ollut esim. autoa, lemmikkejä tms ja vuokra alle 400 e.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:28"]
No ei varmaan ihan ilmaiseksi saisi, mutta tiedän yh:n joka tienaa n. neljä tonnia, mutta päivähoitomaksu oli todella alhainen, ehkä neljäsosa siitä mitä meillä vaikka olin työtön. Tuolla henkilöllä menisi ehkä korkeintaan 150€/kk päivähoitomaksuihin, se vaikuttaa niin paljon kun on yh.
[/quote]
YH, kaksi lasta, bruttotulot 3000e. Hoitomaksu per lapsi 143e eli yhteensä 286e. (https://elomake.wmdata.fi/modules/form3/show_form.asp?id=BB42CE5A03974EFDBF9DBBEB3C4B4062)
Käteen jäisi nettopalkka ~2000e + 600e (lapsilisät + elatustuki) - 290e (hoitomaksu) - 100e (työmatkakulut) = 2210e
Jos palkka olisi bruttona 2000e, eli nettona noin 1500e, jäisi 1500+600-100 (hoitomaksu) - 100e = 1900e
Nykyinen tilanne täysin tulottomana = 2100-2200e.
Eli 3000e bruttopalkka, sama tilanne kuin nyt. 2000e bruttopalkka, häviää 200-300e/kk, tai ainakin joutuu vielä hakemaan tukia tuohon päälle, eli ei ainakaan voita mitään.
MOT: palkan pitäisi olla reilusti yli 3000e jotta tulot nousisivat.
98, tavoitteena ei olekaan "voittaa" mitään, vaan tulla toimeen omilla rahoillaan.
Mutta noin niinkuin huomautuksena, kun kerran nytkun saat tt-tukea niin sun tulot ei tippuisi mihinkään. Saisit vaan enemmän toimeentulotukea korvaamaan puuttuvan summan...
N.1050/kk ansiosidonnaista, ei muita tukia. Ja jankkaajille tiedoksi, että muita tukia ei tule siksi että minulla on työssäkäyvä mies ja meillä ei ole lapsia. Pärjäämme ihan hyvin senkin jälkeen, kun ansiosidonnaiseni loppuu. Oletan kuitenkin pääseväni jonkinlaisiin töihin tai mahdollisesti opiskelemaan työttömyystuella ennen sitä. Jos mieheltä loppuisi työt niin se olisi kuitenkin eri asia.
Miksi niin moni saa työmarkkinatukea? Itse saan ansiosidonnaista 680e-720e. Lapsilisä on n. 145e, asumistukea saan myös, vuokraa maksan noin 200e. Elatusmaksu 200e. Kukaan kateellinen? Lyhennän opintolainaa 150e/kk. Lapsi on varmastikin kuluttavimmassa iässä 15v. Todellakin työt kelpaisi.
Asumistukea saan 329 euroa, työmarkkinatuki verojen jälkeen 550 euroa ja sossusta 120 euroa. Maksan rahoistani 198 euron edestä vuokran+veden.