Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön: kerro rehellisesti, paljonko saat käteen tukia?

Vierailija
26.08.2015 |

Katsotaan sitten, saanko minä työtä tekemällä yhtä paljon. Ottaa pannuun, kun veljeni esim. on sellainen luuseri, että sanoo suoraan, ettei aio enää koskaan mennä töihin, kun saa tukia sen verran hyvin. Käy Virossa ostamassa lasteittain viinaa ja myy sitä eteenpäin. Sellaista yrittäjyyttä hänellä. 

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni ansiosidonnaista saava ajattelee että tilanne on hyvä ja pysyvä? Ei se kauaa kestä ja mitäs te sitten teette kun olette vain lorvineet kotona kun on niin mukavaa ja hankkineet ansioluetteloon ison loven? Itse työllistän aina mieluummin ahkeran opiskelijan/vastavalmistuneen kuin ansiosidonnaislomaa pitäneen vätystelijän.

Vierailija
42/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuus + asumistuki on noin 850e/kk ja siitä vuokraan menee 60% eli käteen jää vähän yli kolmesataa. Pärjää jos ei esim. pesukone hajoa tai muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

609 jää käteen. Sisältää lapsikorotuksen yhdestä lapsesta. Päälle tulee vielä kulukorvaus 9€/päivä koulupäiviltä.

Vierailija
44/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan sen minimin, jotain 500 euroa. En saa mitään muita tukia, koska mieheni tulot ovat juuri siinä rajalla, jonka jälkeen niitä ei saa. Menisin ihan riemusta kiljuen töihin.

Vierailija
45/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse. [/quote] Kaikki työttömät eivät suinkaan asu vuokrakerrostalossa. Osalla voi olla jopa omakotitalo joka on maksettu / työssäkäyvä puoliso maksaa.

[/quote]

Ei suinkaan ja näinhän se on, mutta minusta antaa paremman kuvan työttömän tuista jos mainitsee asumisolonsa. Yleensä tällaisissa keskusteluissa työtön kertoo saavansa 500-600 euroa nettoa työttömyystukea, palkkatyössä olevan kertoo saavansa palkasta 1500 euroa käteen. Eihän tuo anna vertailukelpoista kuvaa, jos työtön saa vielä vaikka 400 euroa asumistukea vuokraan työttömyystuen päälle ja työssäkäyvä maksaa tuosta 1500 eurosta vielä asumiskustannuksensa. Tämä siis oli tuossa viestissä pointtia.

Vierailija
46/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:37"]609 jää käteen. Sisältää lapsikorotuksen yhdestä lapsesta. Päälle tulee vielä kulukorvaus 9€/päivä koulupäiviltä.
[/quote]
Ai niin ja lapsilisä 95€/kk.

Vierailija
47/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan. [/quote] Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä.

[/quote]

Mä olen työtön, joka saa melkein 1500 euroa kuussa ansiosidonnaista. Olen kouluttautunut yliopistossa maisteriksi alalle, jolla piti opintojeni alussa olla töitä myös tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat eläköityvät. No näin ei käynytkään, vaan eläkkeelle jääneiden töitä yhdisteltiin ja jaettiin muille työntekijöille. En ole päivääkään tehnyt töitä vakuituisessa työsuhteessa, vaan palkkani olen ansainnut pätkissä ja silpuissa. Parhaimmillaan minulla taisi olla kolmekin epätyypillistä työsuhdetta päällekkäin. Kymmenen vuotta tällä tavalla ahkeroimalla sain lopulta palkkaa 3500 euroa kuussa. Sitten loppui työt ja nyt olen ollut vuoden työttömänä. Ja sinä kadehdit?

Vierailija
48/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1400 nettona. Mutta ei tuota loputtomiin saa.

Vierailija
49/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:37"]609 jää käteen. Sisältää lapsikorotuksen yhdestä lapsesta. Päälle tulee vielä kulukorvaus 9€/päivä koulupäiviltä. [/quote] Ai niin ja lapsilisä 95€/kk.

[/quote]

Lapsilisän saavat kaikki, joilla alle 17-vuotiaita lapsia on eli turha sitä on mainita työttömän tukena. 

Vierailija
50/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:26"]Seiska jatkaa... 

En ole työnvieroksuja luonteeltani ollenkaan. 

Minulla kävi pari vuotta sitten niin, että kustannusalalta vähennettiin väkeä radikaalein otten ja jäin siis työttömäksi. 

Aikani etsiskelin töitä hyvinkin aktiivisesti, mutta epäonnistuttuani siinä hieman masennuin. 

Sitten huomasin, että aktiivisuutta voi käyttää läheisten, naapurien ym. hyvinvointiin ja tietysti nauttia siitä, että Suomessa on järjestelmä, joka takaa kuitenkin ihan säällisen elämän. 

Tytär on omaksunut saman eli jo hoitaa lapsia naapurista ja viikossakin kun aina vähintään kympit viuhuu, niin ihan käydään ravintoloissakin syömässä. Lisäksi tytöllä aivan ihana kummitäti, joka maksaa vähän näitä "ylellisyystuotteita" eli merkkivaatteita ja -laukkuja. 

Verkostoituminen on kyllä työttömän ykkösasia. Voi tehdä niin paljon hyvää ja sillä tavoin myös itselleen saada hyvää. Ei työtön ole automaattisesti tässä yhteiskunnassa turha ja hyödytön henkilö. 

(Silti edelleen etsin kyllä koko ajan ihan päivätöitä, mutta haluan kannustaa kaikkia samassa tilanteessa olevia etsimään mielekkyyttä ja ihan toimeentuloakin muita teitä kuin sossusta)
[/quote]
Itse en ole ollut päivääkään työttömänä valmistumiseni jälkeen, kun vaihdoin alaa olin pienipalkkaisessa työharjoittelussa ja sain siis tehdä vain kaikkia mukavia hommia mihin oikeilla työntekijöillä ei ollut aikaa. Minusta olisi ihan hyvä systeemi, että tällainen aktiivisuus huomioitaisiin, olen aina ajatellut että miksei vapaaehtoistyökin voi olla kuntouttavaa työtoimintaa jne. Olisi varmaan mukavampi tehdä itselle ja yhteiskunnalle hyödyllisiä asioita ja saada niistä parempaa toimeentuloa. Ongelmana on NYT se, että samaa rahaa saavat muutkin, hekin jotka eivät tee mitään yleishyödyllistä. Systeemin pitäisi ehdottomasti kannustaa kaikenlaiseen tekemiseen ja rangaista tekemättömyydestä ja elämäntapaluuseroinnista: "minähän en mitään tee koska ei ole pakko."

Vierailija
51/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:37"]609 jää käteen. Sisältää lapsikorotuksen yhdestä lapsesta. Päälle tulee vielä kulukorvaus 9€/päivä koulupäiviltä. [/quote] Ai niin ja lapsilisä 95€/kk.

[/quote]

Lapsilisän saavat kaikki, joilla alle 17-vuotiaita lapsia on eli turha sitä on mainita työttömän tukena. 
[/quote]
No mutta tukea se on kuitenkin.

Vierailija
52/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]

Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.

[/quote]

Meillä on velaton omistusasunto, jonka yhtiövastikkeen pystyisin maksamaan ihan yksin peruspäivärahastakin. Nyt mies maksaa vastikkeesta puolet. Ei minulla tullut mieleenkään mainita asumistuesta, kun en sitä saa. Noh, selvyyden vuoksi kerron, että en myöskään saa omaishoidontukea, vammaistukea, lapsilisää tai maataloustukea. Muita tukia ei nyt tule mieleen.

Vierailija
53/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:38"]Mä saan sen minimin, jotain 500 euroa. En saa mitään muita tukia, koska mieheni tulot ovat juuri siinä rajalla, jonka jälkeen niitä ei saa. Menisin ihan riemusta kiljuen töihin.
[/quote]

Lisään vielä että pieni rahahan tuo on, mutta ei se tässä pahinta ole. Pahinta on työttömyyden henkiset vaikutukset, se kun tuntee itsensä turhaksi ja vaikka miten yrittää, ei vaan saa työpaikkaa. Toivottomuus ei jalosta.

Vierailija
54/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, tilille tulee kuukausittain tyomarkkinatukea 609,44€, asumistukea 480€, lapsilisää 144.30€ ja toimeentulotukea 14,53€. Lisäksi toimeentulotuki maksaa mahdolliset reseptilääkkeet ja sähkölaskut. Tulot yhteensä siis 1248,27. Näillä elää minä, teinipoika ja kissa. Tosin lapsi on vuoroviikoin isällään.

Vierailija
55/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki 250e, työttömyyspäiväraha 560e tms. Yhteensä siis joku 800e kouraan kuukaudessa. Tästä maksan 400e vuokraa. Olen tottunut niukkuuteen ja iloni ovat halpoja,(lukeminen, kuntoilu jne) joten pärjään todella hyvin. Haen töitä semi-aktiivisesti omalta alaltani. Voin myöntää, että saamallani tuella on jonkinlainen passiivinen vaikutus työnhakemiseen. En näe että elämänlaatunu paranisi mitenkään jos menisin huonopalkkaiseen hanttihommaan joten katselen suosiolla vain oman alani hommia ja jos ei tärppää niin alanvaihto edessä.

Vierailija
56/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1005,82€/kk netto ennen menoja

Vierailija
57/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:35"]

Miksi moni ansiosidonnaista saava ajattelee että tilanne on hyvä ja pysyvä? Ei se kauaa kestä ja mitäs te sitten teette kun olette vain lorvineet kotona kun on niin mukavaa ja hankkineet ansioluetteloon ison loven? Itse työllistän aina mieluummin ahkeran opiskelijan/vastavalmistuneen kuin ansiosidonnaislomaa pitäneen vätystelijän.

[/quote]

No sanopa tuo sama työnantajille: ei kelpaa 55v akateeminen nainen, jolla 30 vuoden työkokemus ja työn ohessa päivitetty monipuolinen osaaminen. En kelpaa töihin, koska jos jotain sattuu ja päädyn työkyvyttömäksi, maksaa viimeisin työnantaja isot rahat yhteiskunnalle.

Vierailija
58/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 500 - 600 euroa tuli.

Lisäksi autan vähän joka suuntaan, tänä päivänä tietty entistä vähemmän. Ystäväni omistaa kirppiksen ja kun käyn auttamassa häntä, saan ilmaisia pöytävuokria, kun pöytä on tyhjänä. Kun kävin toista ystävää jeesaamassa, jos lapsi on kipeä, menen heille ja olen lapsen kanssa päivän, sain pari kassia myytävää tavaraa ja muutaman kympin.

Kävin ystävän mummolla pesemässä ikkunat ja sain palkaksi poimia viinimarjat pihasta. Ikkunoiden pesussa meni aikaa 2 päivää ja marjoja tuli vain ämpärillinen, mutta välillä voi tehdä vähän nettoapuakin. Mummon mielestä oli tietty reilu, mutta seuraavan kerran oli helppo kieltäytyä.

Tälläistä tein n 1,5 vuotta ja jatkuvasti sanoin etsin mitä tahansa töitä. Muutama pätkätyö on tullutkin, pääsin jouluapulaiseksi ja tälläistä pientä. Vuosi sitten tuli haastattelu hyvin nopealla ajalla, kysyttiin pääsetkö tänään. Sanoin olen nyt mustikassa, mutta 1,5 h pääsen tulemaan, että saan havut pois hiuksistani ja keikkatyö tuli muutaman minuutin istumisen jälkeen haastattelussa.

Sen huomasin kun antaa reippaan kuvan itsestään, kelpaa työ kuin työ, se on iso plussa työnhaussa.

Nyt olen aulaemäntänä, palkka vajaa 2000 e kuussa. Kaukana ollaan entisestä yli 4000 brutosta, mutta on myös kuluttaminen vähentynyt hyvin runsaasti. Ja kun tulee työssä vuosi täyteen, alan etsimään enemmän taas muita töitä.

Vierailija
59/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan. [/quote] Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä.

[/quote]

Mä olen työtön, joka saa melkein 1500 euroa kuussa ansiosidonnaista. Olen kouluttautunut yliopistossa maisteriksi alalle, jolla piti opintojeni alussa olla töitä myös tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat eläköityvät. No näin ei käynytkään, vaan eläkkeelle jääneiden töitä yhdisteltiin ja jaettiin muille työntekijöille. En ole päivääkään tehnyt töitä vakuituisessa työsuhteessa, vaan palkkani olen ansainnut pätkissä ja silpuissa. Parhaimmillaan minulla taisi olla kolmekin epätyypillistä työsuhdetta päällekkäin. Kymmenen vuotta tällä tavalla ahkeroimalla sain lopulta palkkaa 3500 euroa kuussa. Sitten loppui työt ja nyt olen ollut vuoden työttömänä. Ja sinä kadehdit?
[/quote]
Ansiosidonnainen ei ole pysyvä olotila. Tuskin kirjoittaja sitä kadehtiikaan. Mutta jos saa etuuksia 1400e ansiosidonnaisen jälkeenkin niin kyllä varmaan v*tuttaa, siis minua ainakin, kun on viikkotyötunnit 32h ja käteen jää siitä 1200e. Toki olen 2v työputkessa, että saan tehdä näitä paskahommia peräti 2v. Mutta tottakai, mieluusti otan 1400e kotiin ja olen siellä kahden lapseni kanssa, voittoa kertyisi siis runsaasti enemmän kun päivähoitomaksutkin jäisi pois.

Vierailija
60/157 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista nettona 1324€. Tällä pärjään ihan ok, mutta pakko saada siitä säästöön kun ei tiedä saako ja koska töitä. Tuosta vuokra, sähkö, vakuutukset vie 600€. Mä mietin että millä ihmeellä sitä elää jos työmarkkinatuki on samaa luokkaa ja siihen joku vaivainen satasen asumistuki päälle. Ärsyttää maksaa asumisesta paljon, mutta ei vaan ole ollut varaa ostaa omaa asuntoa pätkätyöläisenä/työttömänä. Ikääkin on jo 40. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi