Työtön: kerro rehellisesti, paljonko saat käteen tukia?
Katsotaan sitten, saanko minä työtä tekemällä yhtä paljon. Ottaa pannuun, kun veljeni esim. on sellainen luuseri, että sanoo suoraan, ettei aio enää koskaan mennä töihin, kun saa tukia sen verran hyvin. Käy Virossa ostamassa lasteittain viinaa ja myy sitä eteenpäin. Sellaista yrittäjyyttä hänellä.
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan. [/quote] Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä. [/quote] Mä olen työtön, joka saa melkein 1500 euroa kuussa ansiosidonnaista. Olen kouluttautunut yliopistossa maisteriksi alalle, jolla piti opintojeni alussa olla töitä myös tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat eläköityvät. No näin ei käynytkään, vaan eläkkeelle jääneiden töitä yhdisteltiin ja jaettiin muille työntekijöille. En ole päivääkään tehnyt töitä vakuituisessa työsuhteessa, vaan palkkani olen ansainnut pätkissä ja silpuissa. Parhaimmillaan minulla taisi olla kolmekin epätyypillistä työsuhdetta päällekkäin. Kymmenen vuotta tällä tavalla ahkeroimalla sain lopulta palkkaa 3500 euroa kuussa. Sitten loppui työt ja nyt olen ollut vuoden työttömänä. Ja sinä kadehdit? [/quote] Ansiosidonnainen ei ole pysyvä olotila. Tuskin kirjoittaja sitä kadehtiikaan. Mutta jos saa etuuksia 1400e ansiosidonnaisen jälkeenkin niin kyllä varmaan v*tuttaa, siis minua ainakin, kun on viikkotyötunnit 32h ja käteen jää siitä 1200e. Toki olen 2v työputkessa, että saan tehdä näitä paskahommia peräti 2v. Mutta tottakai, mieluusti otan 1400e kotiin ja olen siellä kahden lapseni kanssa, voittoa kertyisi siis runsaasti enemmän kun päivähoitomaksutkin jäisi pois.
[/quote]
Sinun ongelma on osa-aikatyö ja liian pieni palkka, ei se, että joku saa sinun nettopalkkaa enemmän ansiodonnaista. Toisilla nyt on ollut parempi työ kuin sinulla nyt. Toivottavasti saat kuitenkin rahakkaamman työn ja tulet irtisanotuksi, niin v*tutuksesi helpottaa.
Työmarkkinatuki lapsikorotuksineen (2) noin 700e
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
Toimeentulotukea (sis. esim. sähkö, vesi, lääkkeet jne.) keskimäärin 200-300e/kk.
Yhteensä kuussa tukia siis 2100 - 2200e/kk. Lisäksi tietty lapsille ilmainen päivähoito. Ei paljoa kannata töihin mennä, kun nettopalkan pitäisi olla luokkaa 2500e (eli bruton kai nelisen tonnia) että tienaisin edes saman mitä nyt!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:35"]
Miksi moni ansiosidonnaista saava ajattelee että tilanne on hyvä ja pysyvä? Ei se kauaa kestä ja mitäs te sitten teette kun olette vain lorvineet kotona kun on niin mukavaa ja hankkineet ansioluetteloon ison loven? Itse työllistän aina mieluummin ahkeran opiskelijan/vastavalmistuneen kuin ansiosidonnaislomaa pitäneen vätystelijän.
[/quote]
No sanopa tuo sama työnantajille: ei kelpaa 55v akateeminen nainen, jolla 30 vuoden työkokemus ja työn ohessa päivitetty monipuolinen osaaminen. En kelpaa töihin, koska jos jotain sattuu ja päädyn työkyvyttömäksi, maksaa viimeisin työnantaja isot rahat yhteiskunnalle.
[/quote]
Teitä ymmärrän hyvin. Minusta 50v saisi olla raja jonkinlaiselle varhaiseläkkeelle jota yhteiskunta tukisi. Meillä on jättimäiset laskut näistä 58-62-vuotiaista jotka ovat karkeasti sanottuna 70% pois töistä sairauslomilla ja muilla. Samalla nuoria työttömiä olisi ottaa paikalle ihan mielin määrin. Eli mielelläni vapauttaisin sinut muihin yleishyödyllisiin tehtäviin, vapaaehtoistyöhön yms yhteiskunnan riittävällä tuella. Ei ole mitään järkeä, että työnantaja saa 100% palkasta 30% työpanoksen. Nuoria ei voida työllistää kuin sairauslomien ajan ja aina ei silloinkaan, haluaisin kyllä, mutta ei voi kun odotella.
N. 620€ kun on kaksi elätettävää. Päivähoitomaksu kahdesta 550€/kk, joten eipä olleet lapset päiväkodissa kun minä olin työttömänä. Kun pääsin töihin aloin saamaan 1454€/netto ei edelleenkään maltettu laittaa lapsia kuin 10 päiväiseen, mies hoiti kotona osaksi kun on vuorotyössä. Mies maksaa kaikki asumiseen liittyvät, lainan, sähkön, veden, lämmityksen, tonttivuokran, jätemaksut, kiinteistöveron ym. eipä jää miehen palkasta juuri mitään, minä ostan sitten ruuat ym.
Saan asumistukea n. 240€ ja työmarkkinatukea 524€. Nämä on siis niitä käteen jääviä summia. Tuolla rahalla ei kyllä paljoa elellä.
Saan työmarkkinatukea 524 €/kk. Mitään muita tukia en saa. Koulutukseni on sellainen, että jos minulla olisi koulutustani vastaavaa työtä, olisi tulotasoni helposti kymmenkertainen. Voitte vain arvata, olenkohan minä tällainen työtä vieroksuva elämäntapatyötön, joka haluaa löhötä kotisohvalla, kun yhteiskunnan tarjoamat tuet ovat niin ruhtinaalliset.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan. [/quote] Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä. [/quote] Mä olen työtön, joka saa melkein 1500 euroa kuussa ansiosidonnaista. Olen kouluttautunut yliopistossa maisteriksi alalle, jolla piti opintojeni alussa olla töitä myös tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat eläköityvät. No näin ei käynytkään, vaan eläkkeelle jääneiden töitä yhdisteltiin ja jaettiin muille työntekijöille. En ole päivääkään tehnyt töitä vakuituisessa työsuhteessa, vaan palkkani olen ansainnut pätkissä ja silpuissa. Parhaimmillaan minulla taisi olla kolmekin epätyypillistä työsuhdetta päällekkäin. Kymmenen vuotta tällä tavalla ahkeroimalla sain lopulta palkkaa 3500 euroa kuussa. Sitten loppui työt ja nyt olen ollut vuoden työttömänä. Ja sinä kadehdit? [/quote] Ansiosidonnainen ei ole pysyvä olotila. Tuskin kirjoittaja sitä kadehtiikaan. Mutta jos saa etuuksia 1400e ansiosidonnaisen jälkeenkin niin kyllä varmaan v*tuttaa, siis minua ainakin, kun on viikkotyötunnit 32h ja käteen jää siitä 1200e. Toki olen 2v työputkessa, että saan tehdä näitä paskahommia peräti 2v. Mutta tottakai, mieluusti otan 1400e kotiin ja olen siellä kahden lapseni kanssa, voittoa kertyisi siis runsaasti enemmän kun päivähoitomaksutkin jäisi pois.
[/quote]
Sinun ongelma on osa-aikatyö ja liian pieni palkka, ei se, että joku saa sinun nettopalkkaa enemmän ansiodonnaista. Toisilla nyt on ollut parempi työ kuin sinulla nyt. Toivottavasti saat kuitenkin rahakkaamman työn ja tulet irtisanotuksi, niin v*tutuksesi helpottaa.
[/quote]
Puhuin siitä että jos joku saa ANSIOSIDONNAISEN JÄLKEENKIN 1400e. Tuo aloittaja ei maininnut ansiosidonnaista. Sitä ei kukaan kadehdi, se katoaa ja kaikki ovat peruseuroilla sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote]
Minä olen tuo alle 500 e ja itse kuten moni muukin sanoo,että ei saa muita tukia.Get it?
[/quote]
Eli asutko kadulla, vai millä maksat vuokran, sähkön jne?
Ansiosidonnaista n. 650e kuussa, muita tukia en saa.
Täällä joku oli sitä mieltä, että ketjussa ansiosidonnaista saavat ajattelisivat sen olevan pysyvä olotila. En nähnyt täällä yhtään sellaista viestiä, mutta oletus olikin luultavasti kirjoittajan päässä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:55"]Työmarkkinatuki lapsikorotuksineen (2) noin 700e
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
Toimeentulotukea (sis. esim. sähkö, vesi, lääkkeet jne.) keskimäärin 200-300e/kk.
Yhteensä kuussa tukia siis 2100 - 2200e/kk. Lisäksi tietty lapsille ilmainen päivähoito. Ei paljoa kannata töihin mennä, kun nettopalkan pitäisi olla luokkaa 2500e (eli bruton kai nelisen tonnia) että tienaisin edes saman mitä nyt!
[/quote]
Noin. Sieltähän löytyi hallitukselle monta säästökohdetta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:49"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:13"]1400€ nettona ja siinä on kahdesta lapsesta korotus. Emme saa asumistukea tai muutakaan. [/quote] Lähihoitajan nettopalkka. *yläpeukku* kyllä kannattaa tehdä töitä. [/quote] Mä olen työtön, joka saa melkein 1500 euroa kuussa ansiosidonnaista. Olen kouluttautunut yliopistossa maisteriksi alalle, jolla piti opintojeni alussa olla töitä myös tulevaisuudessa, kun suuret ikäluokat eläköityvät. No näin ei käynytkään, vaan eläkkeelle jääneiden töitä yhdisteltiin ja jaettiin muille työntekijöille. En ole päivääkään tehnyt töitä vakuituisessa työsuhteessa, vaan palkkani olen ansainnut pätkissä ja silpuissa. Parhaimmillaan minulla taisi olla kolmekin epätyypillistä työsuhdetta päällekkäin. Kymmenen vuotta tällä tavalla ahkeroimalla sain lopulta palkkaa 3500 euroa kuussa. Sitten loppui työt ja nyt olen ollut vuoden työttömänä. Ja sinä kadehdit? [/quote] Ansiosidonnainen ei ole pysyvä olotila. Tuskin kirjoittaja sitä kadehtiikaan. Mutta jos saa etuuksia 1400e ansiosidonnaisen jälkeenkin niin kyllä varmaan v*tuttaa, siis minua ainakin, kun on viikkotyötunnit 32h ja käteen jää siitä 1200e. Toki olen 2v työputkessa, että saan tehdä näitä paskahommia peräti 2v. Mutta tottakai, mieluusti otan 1400e kotiin ja olen siellä kahden lapseni kanssa, voittoa kertyisi siis runsaasti enemmän kun päivähoitomaksutkin jäisi pois. [/quote] Sinun ongelma on osa-aikatyö ja liian pieni palkka, ei se, että joku saa sinun nettopalkkaa enemmän ansiodonnaista. Toisilla nyt on ollut parempi työ kuin sinulla nyt. Toivottavasti saat kuitenkin rahakkaamman työn ja tulet irtisanotuksi, niin v*tutuksesi helpottaa. [/quote] Puhuin siitä että jos joku saa ANSIOSIDONNAISEN JÄLKEENKIN 1400e. Tuo aloittaja ei maininnut ansiosidonnaista. Sitä ei kukaan kadehdi, se katoaa ja kaikki ovat peruseuroilla sen jälkeen.
[/quote]
Kuka saa ansiosidonnaisen jälkeenkin 1400 euroa kuussa ilman, että siihen lasketaan lapsilisiä, joihin myös työssäkäyneet ovat oikeutettuja?
Työttömyyskassasta 2465 ,-
Haen taas jotain johtotason tehtäviä, mutta eiköhän tällä hetken pärjää ..
En ole työtön, mutta olen äitiyslomalla (minimipäivärahalla) ja opiskelen samalla korkeakoulussa. Saan nettona käteen n.1100€. Tässä mukana lapsilisät, opintotuki, asumistuki sekä äitiyspäiväraha.
Normaalin työmarkkinatuen verran, hieman yli 500 e. 580 euron vuokrasta maksan 200 e/kk. Työssäkäyvä mies maksaa vuokrasta loput. N. 300 e siis jää muihin menoihin - ruokaan, laskuihin, vaatetukseen jne. Ei lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:55"]
Työmarkkinatuki lapsikorotuksineen (2) noin 700e
Asumistukea noin 600e
Lapsilisää noin 300e
Elatustuki noin 300e
[/quote]
Niin, no lapsilisän ja elatustuen saisit vaikka tienaisit mitä. Eli ei sulla ole kuin tuo 1300€ tukea jota saat vaan sen takia että olet työtön. Tuohon saisit tienata vielä 300€/kk ilman että tuet putoaa. Mutta jos saisit työpaikan jonka palkka on 2000€/brutto jäisi sulla käteen 1400-1500€. Eli ei todellakaan tarvi neljän tonnin bruttotuloja olla että kannattaisi töihin mennä.
Kaikki tähän talouteen tulevat tuet on:
Lapsilisä 95€
Elatustuki 155€
Ansiosidonnainen päiväraha nettona 2200€
Tuon ansiosidonnainen olen kyllä ansainnut siinä mielessä että olen liittoon maksut maksanut, mutta onhan siitäkin osa tukea kun kela maksaa osan rahoista liitolle takaisin.
Tarkoitus olisi kyllä töihin mennä kun sopiva paikka löytyy, ihan pjaska hommiin ei viitsi lähteä kun tuo ansiosidonnainen hyvä summa, mutta mieli voi muuttua sitten kun putoan 500 päivän jälkeen työmarkkinatuelle.
Noin 580 kk ja sivutyöstäni vajaa tonnin vuodessa, ei vaikuta tukeen. Asun kotona.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 11:08"]Ohimennen, miksi työttömät aika harvoin (tässäkin ketjussa muutama) ei mainitse asumistuesta mitään? Jos sellaista saa, niin sehän on tukea ja nimenomaan työttömyydestä johtuvaa tukea tässä tapauksessa, koska työttömän tukien ollessa matalat niin hän on oikeutettu myös siihen että yhteiskunta kustantaa hänen asumisensa. Töissäkäyvähä maksaa asumisensa pääsääntöisesti itse.
[/quote]
Jos saisin muita tukia kertoisin niistä, mutta en ole oikeutettu edes asumistukeen, koska miehelläni liian hyvät tulot semmoiseen.
Ansiosidonnainen nettona olis ollut kai 1100e.
Nyt teen osa-aikaisesti töitä, niin palkka+tuet on siinä 1600-1800e hujakoilla nettona. Töitä teen abouttirallaa 80-100h kuukaudessa. Tää on paras diili. Pelkällä ansiosidonnaisella en pärjäisi, mutta ihan oikea lottovoitto kun on näin paljon vapaa-aikaa ja rahaa tulee saman verran mitä silloin jos tekisin samaa työtä täysillä tunneilla.