Mies laittaa kaikkiin tekemiini kasvisruokiin aromisuolaa ja se loukkaa minua
Näön vuoksi maistaa ensin hieman ennen kuin keltainen purkki aukeaa. Miten tuon voisi opettaa syömään terveellisemmin ja fiksummin?
Kommentit (54)
Anna sen laittaa tai muuten syö lasten vanukkaat.
Aromisuolassa taitaa olla natriumglutamaattia. Olisi hyvä hankkia joku muu vastaava sen tilalle. Miehesi on ilmeisesti tottunut suolaisempaan makuun ruoassa.
Vierailija kirjoitti:
Aromisuolassa taitaa olla natriumglutamaattia. Olisi hyvä hankkia joku muu vastaava sen tilalle. Miehesi on ilmeisesti tottunut suolaisempaan makuun ruoassa.
On joo MSG:tä. Mikä olisi "joku vastaava"? Tarkoitatko jotain natriumglutamaattivalmistetta jossa ei ole suolaa niin paljoa, vai jotain maustetta jossa ei ole natriumglutamaattia?
Ja miksi sellainen olisi hyvä hankkia tilalle? Natriumglutamaatti on ihan turvallista käyttää. Tietysti jos lisää kaikkeen suolaa niin sen suolan määrä voi kasvaa suureksi.
Ota ero, ei tuo ruoja enää seitsemänkymppisenä opikaan, olemaan ilman aromi-suolaa...Tai toinen vaihtoehto tee kunnon safkaa mitä ei tarvitse itse maustaa..
Lapsena aromisuola oli se pahin yrttisuola, jossa tuoksui natriumglutamaatilta, ehkä se oli jotain muuta. Outoa että miehesi pitää siitä. Saahan miehesi kuitenkin valita ruokansa ettei väkisin vedä kasvisruokaa, toisaalta et halua varmaan haistella liharuokia kotonasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo MSG:tä. Mikä olisi "joku vastaava"? Tarkoitatko jotain natriumglutamaattivalmistetta jossa ei ole suolaa niin paljoa, vai jotain maustetta jossa ei ole natriumglutamaattia?
Ja miksi sellainen olisi hyvä hankkia tilalle? Natriumglutamaatti on ihan turvallista käyttää. Tietysti jos lisää kaikkeen suolaa niin sen suolan määrä voi kasvaa suureksi.
Samaa just mietin. Mikä on vastaava ja miksi sellainen pitäisi löytää?
Se, että mies lisää omia mausteita AP:n keitoksiin lienee ongelma, koska se loukkaa AP:n tunteita. Se ei vähene sillä, että vaihtaa eri mausteeseen.
Natriumglutamaatti on varsin turvallinen lisäaine.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena aromisuola oli se pahin yrttisuola, jossa tuoksui natriumglutamaatilta, ehkä se oli jotain muuta. Outoa että miehesi pitää siitä. Saahan miehesi kuitenkin valita ruokansa ettei väkisin vedä kasvisruokaa, toisaalta et halua varmaan haistella liharuokia kotonasi.
Mitä outoa siinä on? MSG on varsin yleisesti käytetty lisäaine ympäri maailman ja tehostaa varsinkin umamin makua ruoassa. Siitä pitää hyvin moni.
Siis oikeestiko sua loukkaa et miehelläs on eri maku kuin sulla????
No, heitä purkki roskiin ja ota vastaan seuraukset.
Siis oikeasti loukkaannut ja suutut siitä että miehellä on ruoan suhteen erilaiset makumieltymykset? Taidat olla aika vaikea ihminen kun et ymmärrä ettei kaikkien maku vaan ole samanlainen eikä se tee siitä toisen mielipiteestä väärää.
Älä välitä siitä, itse työnnän Sriracha-kastiketta lähes joka ruokaan koska olen siihen pahasti koukussa, tarkoitus ei ole loukata ketään :D
Natriumglutamaatin pelko perustuu ennakkoluuloihin. Maineensa takia sitä on tutkittu todella paljon verrattuna useimpiin ruoka-aineisiin ja se on todettu turvalliseksi.
M32 kirjoitti:
Älä välitä siitä, itse työnnän Sriracha-kastiketta lähes joka ruokaan koska olen siihen pahasti koukussa, tarkoitus ei ole loukata ketään :D
Kokeilepa vaihteeks TexasPeteä :)
Monet pitäisivät vähän höpsönä ihmistä, joka ei laita ruokaansa natriumglutamaattia, koska se korostaa tiettyjä makuprofiileja todella paljon.
Jonkun aasialaisen ruoan tekemisessä on todella yleistä. Eikä johdu siitä, että siellä laitetaan tietämättä kaikkia mahdollisia myrkkyjä ruokiin. Jos se olisi niin epäterveellistä, ei kaupoissa edes myytäisi aromisuolaa.
Itse asiassa runsaassa aromisuolan käytössä nimenomaan suola on haitallisempaa kuin MSG.
Hahaa tääkin ketju ilmeisesti täynnä hihhuleita jotka muistaa kuulleensa joskus ehkä 20v sitten että natriumglutamaatti olis myrkkyä.
Se ei todellakaan ole haitallinen lisäaine sopivasti käytettynä. Googlatkaa hetki niin viisastutte.
"VTT:n akatemiaprofessori Kaisa Poutanen arvioi natriumglutamaatin olevan yhden eniten tutkituista elintarvikkeiden ainesosista. Sen ovat luokitelleet kaikkein turvallisimpien lisäaineiden joukkoon mm. YK:n ja WHO:n asiantuntijat."
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Kokeilepa vaihteeks TexasPeteä :)
Joo sekin on hyvää :)
En voi uskoa että olen ensimmäinen joka sanoo tämän ilmiselvän asian, joka olisi kyllä pitänyt päätellä miehen käytöksestä:
AP laittaa mautonta ruokaa.
2022 ja vieläkin miehellä oma tahto ja maku :(