Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?

Vierailija
17.03.2022 |

Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.

Kommentit (2137)

Vierailija
1221/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

# 1182 jatkaa:

20 vuodessa 1000 euron keskuvuokralla olisin maksanut 240 000 euroa suoraan vuokranantajan taskuun. Onhan se kivempaa maksaa omaan taskuun (ja korkoa pankille) ja kääräistä vielä kivat arvonnousut kaupanpäälle. 

Omistusasunto kannattaa silloin, kun asunnon arvo nousee selvästi. Jos ei olisi noussut, niin laskelmasi lopputulos olisi ollut erinäköinen.

Jos olisit 20 vuoden aikana sijoittanut hyvin hajauttaen osakkeisiin tuon keskimääräisen tonnin vuokranmaksun jälkeen säästyneet rahat (verrattuna siihen, mitä oikeasti maksoit asunnosta omaa rahaa + maksamasi lainojen korot), niin sinulla olisi nyt monen sadan tuhannen euron arvoinen osakesalkku. Laskelmasi kääntää omistusasunnon hyväksi nimenomaan asuntojen arvonnousuista tulleet myyntivoitot.

Itse en ole koskaan lyhentänyt asuntolainaa enempää kuin mitä olisin joutunut vastaavasta asunnosta maksamaan vuokraa.

Tuon 1182:n luvuista voi laskea suoraan, että asuntojen hankkimiseen on käytetty pääomaa (joko omaa tai pankin lainarahaa) 341 000 €, kun asuminen tonnin keskivuokralla olisi maksanut samalla aikavälillä 240 000 €. Lisäksi hän on vielä maksanut lainojen korot. Eli kuukausimaksut ovat joko olleet selvästi suuremmat kuin vuokralla asuessa olisi ollut tai sitten asuntoon on sidottu omaa pääomaa, jonka olisi voinut sijoittaa muualle, jos olisi asunut vuokralla.

Olen varmaan vaan tyhmä kun en tajua kuinka 20 vuoden vuokranmaksun saa kannattavammaksi kuin 20 vuoden asuntolainan lyhennykset jos maksettava kuukausittainen summa on molemmissa tapauksissa sama (oikeasti olisin kyllä joutunut maksamaan vuokraa jopa enemmän kuin mitä koron sisältävät lainalyhennykset ovat olleet). Toisessa tapauksessa kertyy kiinteää omaisuutta, toisessa ei.

Yleensä siinä 20 vuoden aikana tulee omasta asunnosta muitakin kuluja kuin pelkkä laina korkoineen. Hyvä huomioida sekin.

Vierailija
1222/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun pienessä asunnossa, Lahden keskustassa. Ei ole enää velkaa. Yhtiövastike 170 €. Asuin aikaisemmin vuokralla täysin samanlaisessa asunnossa, myös Lahden keskustassa. Vuokraa maksoin 500 € / kk. 

Taivaan tuuliin heitettyä rahaa tuo vuokra. Nyt voin mennä ja tehdä paljon vapaammin asioita. Ei tarvitse miettiä onko rahaa. Kertyyhän tota. Olen miettynyt myös ostaa toisenkin asunnon, vuokrata sen. Vuokralainen pakertaa töissä, maksaa minun lainan. Minä voin istuskella missä nyt sattuu huvittamaan.

Oma asunto turvaa myös eläke ajan. Eihän tarvitse ostaa asuntoa jossa on remontteja tulossa. No, maksaahan vuokralainen nekin. Ei tarvii vaihtaa istumapaikkaa. 

Siinähän mietitte mitä teette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs noista kiistellä. Kukin tavallaan. Ja kaikille ei mahdollista ostaa omaa eri syistä. Ei ollut itsellenikään pienituloisena yh- äitinä eron jälkeen. Ja koska koti oli aivan kelpo Koti, viihdyttiin siellä pitkään kunnes lapset lähtivät maailmalle. Vaihdoin itse pienempään vuokra-asuntoon ja olen tässäkin Kodissa viihtynyt hyvin.

Mitä tulee sijoittamiseen, olen vuosikausia sijoittanut rahastoihin ja osakkeisiin. Aina mahdollisuuksien mukaan. Olen kerryttänyt tätä omaisuutta ja sen verran on pääomaa että voisin muutaman vuoden kuluttua jo ostaakin omistusasunnon jos siltä tuntuu. Toisaalta, haluan taas matkustella kun ei enää lapsia elätettävänä joten katsellaan.....

Vierailija
1224/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät asuu vuokralla. Kyllä jokaisella nyt sen verran varaa pitää olla, että pystyy omistusasumaan.

Vierailija
1225/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa voi nostaakin. kirjoitti:

Minä asun pienessä asunnossa, Lahden keskustassa. Ei ole enää velkaa. Yhtiövastike 170 €. Asuin aikaisemmin vuokralla täysin samanlaisessa asunnossa, myös Lahden keskustassa. Vuokraa maksoin 500 € / kk. 

Taivaan tuuliin heitettyä rahaa tuo vuokra. Nyt voin mennä ja tehdä paljon vapaammin asioita. Ei tarvitse miettiä onko rahaa. Kertyyhän tota. Olen miettynyt myös ostaa toisenkin asunnon, vuokrata sen. Vuokralainen pakertaa töissä, maksaa minun lainan. Minä voin istuskella missä nyt sattuu huvittamaan.

Oma asunto turvaa myös eläke ajan. Eihän tarvitse ostaa asuntoa jossa on remontteja tulossa. No, maksaahan vuokralainen nekin. Ei tarvii vaihtaa istumapaikkaa. 

Itse asun edullisessa vuokra-asunnossa jossa ei ole irtisanomisuhkaa ja sijoitan rahani suoraan osakkeisiin ja rahastoihin, helpompi vapauttaa sieltä tarpeen mukaan. Ei tarvitse huolehtia mahd. rempoista, vuokralaisten hankkimisesta yms. taloyhtiöiden asioista, ja muutto muualle onnistuu tarvittaessa helposti. Työni mahdollistaa onneksi paljon ja palkka sekä tuleva eläkekin on hyvä. Jälkeläisiä ei ole enkä halua eläkepäivillä pitää rahojani kiinni asunnossa. Ennemmin käytän ne itse. Mutta tilanteita on erilaisia.

Vierailija
1226/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät asuu vuokralla. Kyllä jokaisella nyt sen verran varaa pitää olla, että pystyy omistusasumaan.

Moni todella hyvätuloinen asuu myös vuokralla. Perusteita on useita. Naurettava yleistys.

Vierailija
1227/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs noista kiistellä. Kukin tavallaan. Ja kaikille ei mahdollista ostaa omaa eri syistä. Ei ollut itsellenikään pienituloisena yh- äitinä eron jälkeen. Ja koska koti oli aivan kelpo Koti, viihdyttiin siellä pitkään kunnes lapset lähtivät maailmalle. Vaihdoin itse pienempään vuokra-asuntoon ja olen tässäkin Kodissa viihtynyt hyvin.

Mitä tulee sijoittamiseen, olen vuosikausia sijoittanut rahastoihin ja osakkeisiin. Aina mahdollisuuksien mukaan. Olen kerryttänyt tätä omaisuutta ja sen verran on pääomaa että voisin muutaman vuoden kuluttua jo ostaakin omistusasunnon jos siltä tuntuu. Toisaalta, haluan taas matkustella kun ei enää lapsia elätettävänä joten katsellaan.....

Jatkan vielä.

Jotkut puhuu että taivaan tuuliin heitettyä rahaa vuokrarahat. Miten niin? Olen mahdollistanut lapsilleni hyvät olot ja kauniin kodin hyvältä asuinalueelta koulujen ja harrastusten läheltä. Olen ollut vapaa asunnon vastuista kuten korjauksesta ja yhtiökokouksista jotka kuuluvat vuokranantajalle. En ole tyyppi joka jaksaa juoksennella kokouksissa. Olen myös nopeasti "päässyt eroon" asunnosta ja löytänyt nopeasti uuden sopivamman minun tarpeitani vastaavan kodin ilman että menee vuosikausia sopivan asunnon etsinnässä. Näin olen voinut keskittyä olennaiseen eli elämiseen ja mm työuran luomiseen vailla lainataakkaa harteillani.

Vierailija
1228/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni todella hyvätuloinen asuu myös vuokralla. Perusteita on useita. Naurettava yleistys.

Juuri näin. Arvostan Helsingin keskustassa tilavassa vuokra-asunnossa asumista paljon enemmän kuin jotain lähiön omistusasuntoa.

Vierailija
1229/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on todella naurettava yleistys.

Itselläni on paljon ystäviä jotka omistavat asuntonsa ja talonsa. Ja on myls paljon hyvätuloisia jotka vuokralla.

Vierailija
1230/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa voi nostaakin. kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa esim. 1970-luvun.

Helsingissä on satoja taloyhtiöitä jotka eivät saa remonttilainaa.

Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Vierailija
1231/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Helsingissä 2000 euron vuokris maksaa köyhä ja Otanmäen 5000 euron yksiötä maksaa rikas.

Vierailija
1232/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni omistanut omakotitalon. Välillä vaihtanut taloa. Voin sanoa, että en suosittele kenellekään. Omakotitalossa riskejä ja murheita on ihan liikaa. Tulevaisuuden toiveena onkin muuttaa huolettomasti vuokralle.

Ellei talo ole hyvällä paikalla, ei ole mitään takuita että saat omasi takaisin myydessä. Lisäksi myydessä on aina riski, että ostaja reklamoi joka asiasta. Omakotitaloa on myös jatkuvasti pidettävä yllä ja vuosien saatossa remontoitava jos haluaa säilyttää arvon. Työlästä ja kallista.

Vierailija
1233/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni omistanut omakotitalon. Välillä vaihtanut taloa. Voin sanoa, että en suosittele kenellekään. Omakotitalossa riskejä ja murheita on ihan liikaa. Tulevaisuuden toiveena onkin muuttaa huolettomasti vuokralle.

Ellei talo ole hyvällä paikalla, ei ole mitään takuita että saat omasi takaisin myydessä. Lisäksi myydessä on aina riski, että ostaja reklamoi joka asiasta. Omakotitaloa on myös jatkuvasti pidettävä yllä ja vuosien saatossa remontoitava jos haluaa säilyttää arvon. Työlästä ja kallista.

No ei sitä remonttia kovin usein tarvitse tehdä. Toisekseen minä olen ostanut kodin enkä mitään sijoitustaloa. Toivottavasti saan elää niin pitkään tässä, että arkussa kannetaan pois. 

Vierailija
1234/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kannattaa valita maksimimääräisen asumistuen saaminen. Omistaminen kannattaa jättää ulkomaan asuntoihin. 

Vierailija
1235/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan. Sinä tarkoitat omakotitalon jatkuvalla remontoinnilla ja ylläpidolla keittiö- ja kylppäriremontteja, uusia pintoja lattioihin ja seiniin. Vai jotain muuta kenties? 

Myös kerrostaloasuntoja täytyy remontoida ja pitää yllä aivan samoin kuin omakotitaloja. Mitään eroa ei ole.

Vierailija
1236/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä asuinalueella ei ole vapaita perheasuntoja vuokralle , emme mahtuisi kaksioon tai yksiöön millään ja näiden pikkuasuntojen vuokra on tuplasti suurempi mitä maksan omasta kolmiostani yhtiövastiketta tällä hetkellä .

Vierailija
1237/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin hetki sitten pankissa korkoja, kustannuksia jne asuntolainalle. . Esimerkki: Jos ostaisin nykyisen asuntoni, maksaisin 170e vastiketta (sis.lämmitys), plus jätemaksut ja vesimaksut n.80e. Lainanlyhennys olisi 500-700e riippuen koroista. Eli vähimmilläänkin maksaisin n. 750e ja tällä hetkellä 950e. Tästä rahasta varsinaista OMAN omaisuuden kartuttamista olisi vain muutama satanen. Ja sekin omaisuus realisoituu vasta sitten kun EHKÄ saan myytyä asuntoni pois vähintään hankintahinnalla.

Toisaalta jos säästän/sijoitan tuon pari sataa kuussa on minulla nopeammin realisoitavaa omaisuutta joiden avulla voin nauttia elämästä (esim.matkustella)

Maksan siis kyseisestä asunnosta vuokraa 720e sisältäen jätemaksut, lämmityksen ja veden. Tuolla vuokralla säästän/sijoitan helposti useamman satasen kuussa verrattuna siihen että maksaisin omistusasuntoa varsinkin näillä koroilla.

Eli minulle on toistaiseksi kannattavampaa asua vuokralla kuin omassa.

Vuokralaisena voin myös nostaa kytkintä kun asunto ei miellytä tai haluan esim.vaihtaa paikkakuntaa.

Ehkä sitten mummona ostan pienen rempatun mummonmökin jossa asun päivieni loppuun (ja jätän sen lapsille perintötaakaksi 😅)

Mutta nyt olen tosi onnellinen kun en enää omista asuntoani. On minulla ollut omakotitalokin joskus (eksän kanssa), mutta ei voi kuin huokaista helpotuksesta että pääsin eroon (sekä eksästä että talosta) Se talo on nyt täysremontissa homevaurion takia, ja kauheat velat niskassa.

Olihan se kiva kun oli oma tupa ja oma lupa mutta sen luvan mukana tulee aika iso vastuu ja taakka sitten kun asiat meneekin pieleen.

Vierailija
1238/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valinta johtanut siihen että omassa asun. Oma tupa oma lupa

omas tuvas on se hyvä puoli että sen saa sitte joskus omistaa mutta ei vuokrataloo.vuokratalohon menee ainakin yhden oman talon hinta

Vierailija
1239/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä tyhmälle miten erottaa indeksirahaston muista rahastoista. Jos kysyy pankista niin ne nauraa ulos ja tyrkyttää roskarahastoja.

Vierailija
1240/2137 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä tyhmälle miten erottaa indeksirahaston muista rahastoista. Jos kysyy pankista niin ne nauraa ulos ja tyrkyttää roskarahastoja.

Kannattaa katsoa niitä firmoja, jotka tarjoavat indeksirahastoja (niitä voidaan kutsua myös passiivisiksi rahastoiksi), esim. Seligson tai Nordnet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi