Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Kommentit (2137)
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen vuokralla nämä sijoittajat oikein maksavat kulut?
Mulla on perintönä äitini asunto, josta ostin 30 000€ veljeni ulos.
Maksan lainaa korkoineen 350€, yhtiövastike 120€ ja remonttilaina 200€
Vuokraa saan 600€/kk josta maksan verot, millä ihmeellä joku pystyy maksattamaan muka kaiken vuokralaisella, jos tähän tulisi vielä joku rahoitusvastike niin omasta pussista se menisi.
Joten mielellään kuulen esimerkin tuolta yhdeltä asuntosijoittajalta joka maksattaa kaiken vuokralaisellaan ja vielä tienaa sillä.
Sinun asuntosi on huono sijoitus, miksi ihmeessä pidät tuommoista josta ei makseta/voi pyytää kunnon vuokraa.
Ja kaikilla ei ole remonttilainaa kun ei kaikkia taloja kokoaika remontoida, vuosikymmeniä menee, se talolaina on maksettu siihen remppaan mennessä. Ja kai sinä remontin kulut ilmoitat verotukseen?
En ole tuo jolle kirjoitat mutta vastaan omasta puolestani. Ei tulisi mieleenikään pitää noin huonotuottoista itsellä.
Omistusasunto tietysti. Maksan mieluummin omaan taskuun kuin vieraan taskuun. Mulla on itse asiassa neljä omistusasuntoa tällä hetkellä; omassa asuinkäytössä oleva rivitaloasunto, kaksi kerrostaloasuntoa vuokrattuna vieraille, sekä omassa käytössä oleva kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin yksiö jossa minä olen vieraillut oli lähes 80 neliötä, nämä jotka urputtavat yksiöiden pienestä koosta kuvittelevat jokaisen yksiön olevan niitä, mielestäni erittäin mainioita ns. miniasuntoja.
Yksiö on yksi huone ja keittiö tai keittokomero, neliöitä voi olla niin paljon kuin yhteen huoneeseen mahtuu, tai vähän, pääasia että asunnossa viihtyy oli koko mikä tahansa, mutta kalliissa, velalla ostetussa isossa lukaalissa ei viihdy se kuuluisa erkkikään - mutta eiköhän tähänkin kommenttiin pian joku erkki vastaa…
Juu, voi olla, mutta taatusti tuo raivohullu ei tuolla hinnalla asu yli 60 neliön yksiössä. Tai tosiaan se on sähkölämmityksessä ja huonossa paikassa.
Olen välittänyt vuokra-asuntoja 35 vuotta, että jotain tiedän.
OhisJuu, älä sinä kuule minusta ja mukavan kokoisesta yksiöstäni välitä, välitä kuule niitä kalliita ja pieniä vuokra-asuntoja vaan, vedäpä välillä happea vai onko asunnonnäyttö kesken?
Osui ja upposi kun kalikka kalahti niin rakki älähti.
😂
Ihon alle menee joillakin.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut 28 vuotta Helsingin keskustassa yksiössä ja olen maksanut vuokraa yhteensä, nykyisen vuokran mukaan, noin 144 000€.
Koskaan en ole vakavissani miettinyt oman asunnon ostoa en näe siinä mitään järkeä, nykyistä asuntoa ennen olen asunut yli kymmenessä paikassa ja aina sekä sijainti, asunto ja vuokra ovat olleet hyvät, sekä edullinen.
Muistan ensimmäisen koulutunnin jonka lintsasin, kouluumme saapui vierailulle eri pankeista asiantuntijoita kertomaan asuntosäästämisestä - ei kiitos, on muutakin tekemistä ja tiedän mitä en ainakaan tule aikuisena tekemään - ostamaan omaa asuntoa.
Olen vapaa ja elän vain kerran, en tuhlaa sitä säästämiseen ja materian haalimiseen.
Yksi sana yksiö, tulisin tunnissa hulluksi ahtaudessa, sellainen ei ole koti, se on ruumisarkku johon joutuu jo elävänä, hyi helvetti. Ja vielä kerrostaloläävässä.
Kaikki eivät halua elää ainoaa elämäänsä kuin sika, sinä haluat, mutta eivät kaikki.Voi voi miten paistaa asuntovelallisen katkeruus ja vitutus ja etpä näytä muutenkaan tasapainossa itsesi kanssa olevan kun 65 neliötä tekee sinut tunnissa hulluksi. Sinä voit aivan rauhassa täyttää sen luksusomakotitalosi ylihonataiset neliöt niillä muutaman kympin IKEAN huonekaluilla ja karvalankamatoilla, sekä juoksumatolla jota ilmeisesti tarvitset päätellen koostasi, koska sinut puheittesi mukaan haudataan yksiössä.
Jaksa sinä siinä velkakiikussa kiikkumista niin minä jatkan tässä riippumatossa.
Nyt meni vuokralaiselta saatana soikoon hermo. Huvittaa aina nämä häviäjät, heti kun joku osuu arkaan paikkaan raivo nousee tappiin.
🤗
Tässä maailman tilanteessa valitsisin vuokralla asumisen. Helppo irtisanoa ja lähteä minne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntilanteen mukaan. Asuin aiemmin hetkellisesti vuokralla yksiössä Töölössä, vuokra yli tonnin. Kaikki meni vuokranantajan taskuun. Nyt maksan kantakaupungissa lainaa, vastiketta, korkoa ja remonttilainaa pienestä kolmiosta 1600 €/kk ja kerrytän koko ajan omaisuutta itselleni. Arvokin nousee.
Miksi et vuokrannut kantakaupungista jotain kivaa 500 eurolla ja voi sitä vappautta.
Jos naapuriksi tuleekin joku kuspää niin muutat seuraavaan, nou worry!
Jos ostat kämpän ja se sama kuspää on taas siinä niin , no, siinäpä naatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin yksiö jossa minä olen vieraillut oli lähes 80 neliötä, nämä jotka urputtavat yksiöiden pienestä koosta kuvittelevat jokaisen yksiön olevan niitä, mielestäni erittäin mainioita ns. miniasuntoja.
Yksiö on yksi huone ja keittiö tai keittokomero, neliöitä voi olla niin paljon kuin yhteen huoneeseen mahtuu, tai vähän, pääasia että asunnossa viihtyy oli koko mikä tahansa, mutta kalliissa, velalla ostetussa isossa lukaalissa ei viihdy se kuuluisa erkkikään - mutta eiköhän tähänkin kommenttiin pian joku erkki vastaa…
Juu, voi olla, mutta taatusti tuo raivohullu ei tuolla hinnalla asu yli 60 neliön yksiössä. Tai tosiaan se on sähkölämmityksessä ja huonossa paikassa.
Olen välittänyt vuokra-asuntoja 35 vuotta, että jotain tiedän.
OhisJuu, älä sinä kuule minusta ja mukavan kokoisesta yksiöstäni välitä, välitä kuule niitä kalliita ja pieniä vuokra-asuntoja vaan, vedäpä välillä happea vai onko asunnonnäyttö kesken?
Osui ja upposi kun kalikka kalahti niin rakki älähti.
😂
Ihon alle menee joillakin.
Ohis
Samaa aattelin, jos ratkaisuunsa on tyytyväinen niin miksi menettää noin hermonsa jos joku on eri mieltä.
Ettei vaan korpeis turhuuteen heitetty raha ja yksiönkömmänä.
Ne jotka asuu loftissa kyllä kertoo sen ja mainitsee esim. että on 80 neiliön loft, mutta silloin puhutaan ihan eri summista vuokraa kuin 430 €, jolla ei hyvältä paikalta saa kuin alle 30 neliötä.
eiköhän tua paperi toverien lakkoilu ja helenin sähkön ja lämmön hinnan nosto ala jo näkymään vuokrissa. varsin kun as tukia tiputetaan syksyllä 10-25%. vieläköhän kannatatte kajamon veron kierto tupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut 28 vuotta Helsingin keskustassa yksiössä ja olen maksanut vuokraa yhteensä, nykyisen vuokran mukaan, noin 144 000€.
Koskaan en ole vakavissani miettinyt oman asunnon ostoa en näe siinä mitään järkeä, nykyistä asuntoa ennen olen asunut yli kymmenessä paikassa ja aina sekä sijainti, asunto ja vuokra ovat olleet hyvät, sekä edullinen.
Muistan ensimmäisen koulutunnin jonka lintsasin, kouluumme saapui vierailulle eri pankeista asiantuntijoita kertomaan asuntosäästämisestä - ei kiitos, on muutakin tekemistä ja tiedän mitä en ainakaan tule aikuisena tekemään - ostamaan omaa asuntoa.
Olen vapaa ja elän vain kerran, en tuhlaa sitä säästämiseen ja materian haalimiseen.
Yksi sana yksiö, tulisin tunnissa hulluksi ahtaudessa, sellainen ei ole koti, se on ruumisarkku johon joutuu jo elävänä, hyi helvetti. Ja vielä kerrostaloläävässä.
Kaikki eivät halua elää ainoaa elämäänsä kuin sika, sinä haluat, mutta eivät kaikki.Voi voi miten paistaa asuntovelallisen katkeruus ja vitutus ja etpä näytä muutenkaan tasapainossa itsesi kanssa olevan kun 65 neliötä tekee sinut tunnissa hulluksi. Sinä voit aivan rauhassa täyttää sen luksusomakotitalosi ylihonataiset neliöt niillä muutaman kympin IKEAN huonekaluilla ja karvalankamatoilla, sekä juoksumatolla jota ilmeisesti tarvitset päätellen koostasi, koska sinut puheittesi mukaan haudataan yksiössä.
Jaksa sinä siinä velkakiikussa kiikkumista niin minä jatkan tässä riippumatossa.
Minulla ei ole ollut velkaa 38 vuoteen, kun myin omakotitaloni sain puhdasta voittoa 68 000 €, voitosta vähensin kaikki remontit joita talossa ehdin tehdä. Suurimman osan ajasta astuin velattomassa talossa pienin asumiskustannuksin. Ikeassa en ole koskaan käynyt, Vepsäläinen on minun kalustajani ollut montakymmentä vuotta.
Minä en usko hetkeäkään, että sinulla on 65 neliön YKSIÖ 430 € vuokralla, tai jos on niin se on läävä laitakaupungilla ja siinä on sähkölämmitys. Mutta valehtele lisää.
Tuo, että raivostut soittaa että sinä et ole sinut asian kanssa.
Säälittää kaltaisesi, tuolla 144 000 € eurolla olisit jo maksanut ison osan omaa yksiötä pois. 😂 kun sinun pitää ahtauteen tyytyä. Ainoaa elämäsi yksiössä, 30 v, jesss mitä paskaa.
Voi voi että asuntovelallista syöpi, ainoasta elämästäni on puolet kulunut avarassa maailmassa ja velattomana vieläpä, voi sinua onnenpekkaa sinä olet saanut silläkin aikaa maksaa täällä oman, oikein omakotitalon ylihintaista velkaa jonka jälkeen ei ole ollit varaa kuin Vepsäläisen kalusteisiin, noh, elämä on valintoja täynnä ja minä olen tehnyt omani Ei mutta jatkapa sinä siellä pakkasessa niin minä kohotan täällä muutaman aikavyöhykkeen päässä kaikille asunnonvälittäjille maljan… noin… hupsista, läikkyi uimahousuille!
Kerrostalossa olet vastuussa myös muiden osakkaiden yhtiölainoista ja rahoitusvastikkeista, jos heidät esim. irtisanotaan.
Omakotitalon myynnissä on 5 vuoden vastuu, jos löytyy hometta.
alkaa normalisoitumaan kirjoitti:
eiköhän tua paperi toverien lakkoilu ja helenin sähkön ja lämmön hinnan nosto ala jo näkymään vuokrissa. varsin kun as tukia tiputetaan syksyllä 10-25%. vieläköhän kannatatte kajamon veron kierto tupia.
Kyllä, partureita irtisanotaan sekä kahviloita, ravintoloita ja vaatekauppoja loppuu, jostain tuo vuokran korotus on otettava.
Asiaa ei helpota 1,6 miljoonaa eläkeläistä, asiakkaat vähenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
en tunne yhtään vuokralaista, joka maksaa itse vuokransa. kaikki ovat jotain tukitapauksia
Ethän sinä kuitenkaan sitä usko että minä maksan itse vuokrani, joskus jopa kaksi tai kolme kuukautta etukäteen kun on niin halpa vuokra, mutta eipä minua haittaa uskotko vai etkö.
Sinulla nyt on käynyt vain niin että tunnet vähän, ainakin vuokralaisia, kyselepä kuule niiltä vaurailta osakkeenomistajilta josko kenkään heistä tuntisi yhtään itse vuokransa maksavaa vuokralaista ja jos, niin tutustupa häneen, menkää vaikka pilkille.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa myös muiden osakkaiden yhtiölainoista ja rahoitusvastikkeista, jos heidät esim. irtisanotaan.
Omakotitalon myynnissä on 5 vuoden vastuu, jos löytyy hometta.
Se on kiva 1000 euron nettoeläkkeellä alkaa maksamaan irtisanotun naapurin yhtiölainaa.
Vanhempani ovat olleet kaikessa todella varovaisia, enkä ole saanut heiltä neuvoja asumiseen liittyen. Jos joku olisi rohkaissut ostamaan oman asunnon ollessani vähän yli 20-vuotias, niin mikäs siinä. Se juna tosin meni ajat sitten. Välillä on vähän harmittanut että asutaan vuokralla. Asian hyvä puoli on se, että olen vuokralla appiukolla ja kerran asuntoa ollaan vaihdettukin. Saadaan asua edullisella vuokralla tilavassa asunnossa. Tästä voisi pyytää vähintään tuplavuokran, joten tyytyväisiä saadaan olla tilanteeseen vaikka vuokralla ollaankin.
Nyt kun maailman tilanne on mikä on, niin kaduttaa vähemmän ettei omista asuntoa. Oma sukupolveni taitaa olla se, joka vielä eläissään näkee tämän maailmanajan lopputapahtumat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, partureita irtisanotaan sekä kahviloita, ravintoloita ja vaatekauppoja loppuu, jostain tuo vuokran korotus on otettava.
Meidän kaupungin paikallislehdessä on 40 kuolin ilmoitusta joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja tyhjenee joka viikko, harmi että 2400 brutto tuloilla tai alle ei saa asuntolainaa, jos ei ole isoja säästöjä tilillä ja että työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vuokralla, mutta puoliso on ainoa lapsi ja hänen vanhemmilla on omakotitalo ja mökki sekä 1/4 osa osuus perikunnan talosta.
Perinnöt tulevat sekoittamaan asuntomarkkinoita. Monella eläkeläisellä on vain 1-2 lasta.
Ei kukaan voi tosissaan kysyä tälläistä. :)
Totta kai kannattaa ostaa oma, niin ei maksele toiselle vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en tunne yhtään vuokralaista, joka maksaa itse vuokransa. kaikki ovat jotain tukitapauksia
Ethän sinä kuitenkaan sitä usko että minä maksan itse vuokrani, joskus jopa kaksi tai kolme kuukautta etukäteen kun on niin halpa vuokra, mutta eipä minua haittaa uskotko vai etkö.
Sinulla nyt on käynyt vain niin että tunnet vähän, ainakin vuokralaisia, kyselepä kuule niiltä vaurailta osakkeenomistajilta josko kenkään heistä tuntisi yhtään itse vuokransa maksavaa vuokralaista ja jos, niin tutustupa häneen, menkää vaikka pilkille.
poikkeus vahvistaa säännön. kyllä minä uskon, että suomesta löytyy 12 kpl ihmisiä, jotka maksavat itse vuokransa. tiesin myös että melkein puolet niistä itkee täällä kohta, että kyllä minä maksan vuokran omilla tuloillani.
Juu, älä sinä kuule minusta ja mukavan kokoisesta yksiöstäni välitä, välitä kuule niitä kalliita ja pieniä vuokra-asuntoja vaan, vedäpä välillä happea vai onko asunnonnäyttö kesken?