Oliko mulla nolot tarjottavat vai vieraat?
Tänään aamulla sain tuttaviltamme viestiä, että ovat ajamassa kyläreissunsa paluumatkalla mökkipaikkakuntamme läpi ja koska joskus on ollut puhetta siitä, että tulisivat käymään mökillämme, olisi heillä nyt aikaa pieneen visiittiin, jos meille vaan sopii. No meille sopi hyvin ja lounasaikaan kun olisivat liikkeellä, pyysin tuomaan perunapussin joltain huoltoasemalta mukanaan, ettei meidän tarvitsisi varta vasten lähteä veneellä kauppareissulle, kun ylihuomenna jo lähtisimme itsekin kotiinpäin ja muut tarpeet kevyeen lounaaseen löytyisi kyllä jääkaapista. No noukimme vieraat rannasta ja tuliaisperunatkin saimme perille. Seurustelimme ja lapset leikkivät keskenään, kunnes lähdin valmistamaan lounasta - muikkukeittoa ja saaristolaisleipäkrutonkeja. Kun tuli ruokailun aika, saapui seurue nälkäisenä pöydän ääreen, vain todetakseen, ettei me nyt kyllä tätä syödä ja ehkä heillä olisi aika kotimatkalle nyt. Siinä olin sitten ihmeissäni katetun ruokapöydän ääressä, koitin ehdottaa, jos olisivat edes välipalaleipää tehneet ja jälkkäriksi varattu mustikkapiirakka sitten lopulta kelpasi siksi aikaa, että me saimme annoksemme syötyä ja pääsimme kuskaamaan heidän takaisin saaresta rantaan... Olen nyt koko illan miettinyt, että oliko tuo keitto nyt oikeasti nolo tarjottava muikkuineen päivineen (meidän perheestä keitto on superhyvää...)?
Kommentit (155)
Meille olisi kelvannut kiitosten kera!
Kuten joku jo aiemmin mainitsikin, turvallisempi vaihtoehto olisi varmaan ollut paistaa muikut ja tehdä muusi niiden kaveriksi. Vaikken minäkään siedä järvikaloista tehtyjä ruokia, em. muodossa olisin voinut saada ehkä juuri ja juuri pienen ennoksen menemään alas...
Käsittämättömän nolot ja huonokäytöksiset vieraat.
Tästä tuli mieleen eräs ystäväperhe. Olivat tulossa vierailulle ja soitin edellisenä päivänä hänelle, että ajattelin tehdä uunilohta, syövätkö he kalaa. Eivät kuulemma syöneet. Sitten ehdotin poronkäristystä, sekään ei kelvannut. Ehdotin myös lasagnea ja spagettia, mutta ei kelvannut ja keittojakaan eivät kuulemma syö. Pestokanapasta oli kuulemma koko perheen herkkua! Jahas. No, seuraavana päivänä sain kuulla, että olisi pitänyt tehdä TÄYSJYVÄpastaan ja he eivät voi syödä. Mussuttivat silti leipää (joka ei muuten ollut TÄYSJYVÄÄ). Kaikilla vaan ei ole käytöstapoja.
Soitin hänelle=siis ystäväperheen emännälle. T.131
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:21"]
Mä en voi sietää mereneläviä, joku ruodoton uunilohi tai kalapuikot menee harvakseltaan. Muikkukeitto olis pahin painajaiseni. Olisin kyllä kohteliaisuudesta syönyt vaikka perunat ja muut siitä keitosta ja jättänyt ne muikut sivuun tai syöttänyt koiralle jos olisin kehdannut. Mutta en kehtaisi minäkään käyttäytyä noin. Epäkohteliaita vieraita mutta koita ymmärtää että vaikka se onkin teidän perheen suurin herkku niin jollekin se voi olla todella vastenmielistä, ystäväperheenne nyt ei sitten osanneet hoitaa asiaa ilmeisesti hyvien tapojen mukaisesti jos kovin törkeästi asian ilmaisivat....? Vai loukkaannuitko koska ei ollut heidän herkkuruokaa?
[/quote]
Muikku ei ole merenelävä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:25"]
Kalakeitto on varmaan yksi yleisemmin inhottuja ruokia. Esim. Koulussa kalakeitto ei meinaa upota mitenkään. Vaikea tilanne olisi ollut perheellemme. Kolme neljästä ei olisi saanut soppaa alas.
[/quote]Aina sitä viisastuu! En tätäkään ennen tiennyt,että kalakeitto on inhokkiruoka , koska meillä koko perhe rakastaa kalakeittoa. Ja kyllä meillä ainakin, keski-Suomessa, vesistöjen äärellä, kalakeitto on ihan suosittu ruoka.
[/quote]
en ole minäkään tiennyt että kalakeittoa jotenkin erityisesti inhotaan. Työskentelen lounasravintolassa Helsingissä ja kalakeitto on aina varma ruoka. Ihmiset onnellisena jonottavat sitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:47"]Tästä tuli mieleen eräs ystäväperhe. Olivat tulossa vierailulle ja soitin edellisenä päivänä hänelle, että ajattelin tehdä uunilohta, syövätkö he kalaa. Eivät kuulemma syöneet. Sitten ehdotin poronkäristystä, sekään ei kelvannut. Ehdotin myös lasagnea ja spagettia, mutta ei kelvannut ja keittojakaan eivät kuulemma syö. Pestokanapasta oli kuulemma koko perheen herkkua! Jahas. No, seuraavana päivänä sain kuulla, että olisi pitänyt tehdä TÄYSJYVÄpastaan ja he eivät voi syödä. Mussuttivat silti leipää (joka ei muuten ollut TÄYSJYVÄÄ). Kaikilla vaan ei ole käytöstapoja.
[/quote]
En ois kyllä tommosille nirppanokille kokannu mitään. Sanonu vaan, että no syökäähän se pestokanapasta ensin kotona ja tulkaa sitte kylään. Miten voi olla noin nirsoa porukkaa?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:27"]
Kuten joku jo aiemmin mainitsikin, turvallisempi vaihtoehto olisi varmaan ollut paistaa muikut ja tehdä muusi niiden kaveriksi. Vaikken minäkään siedä järvikaloista tehtyjä ruokia, em. muodossa olisin voinut saada ehkä juuri ja juuri pienen ennoksen menemään alas...
[/quote]
Ap:hän selitti, miksi ei voinut paistaa niitä muikkuja.
Toki mun mielestä ap provoilee ja nauraa partaansa täällä vastanneille. Ihan siksi, että monikaan ei tiedä, mikä on hyvä ruoka (enkä tarkoita makua)
Mä olen järkyttynyt. Mun mielestä muikut kuuluu parhaisiin raaka-aineisiin, mistä Suomessa voi ruokaa tehdä. Lasken samaan sarjaan mukaan myös luonnonmarjat, riistan ja muut luonnonkalat, sekä uudet perunat ja muut kesäjuurekset ja -vihannekset. Ja tietty suomalaiset omenat.
Isävainaani tapasi sanoa: muikku on paras kala, ja sen jälkeen on piiiitkä matka, ennen kuin tulee seuraavaksi paras kala. Komppaan tätä. Muikku on lohensukuinen kala ja se, että se syödään ruotoineen päivineen, lisää vielä sen ravintoarvoa potenssiin kolme. Päät kyllä jätän itse syömättä, lapseni syövät nekin kun ovat halunneet pienestä saakka näyttää, etteivät nössöile kuten äiti.
Ap:n kesämenyy oli vertaansa vaikka, olisin syönyt ilosta kiljuen, samoin kuin koko muu perheeni. Muikut ovat hyviä paistettuina, savustettuina, suolattuina, keitossa, ihan miten tahansa valmistettuina. Todellista gourmet-ruokaa!
n43, kestävyysurheilija
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:57"]
joo, lohikeitto olis ollut paljon varmempi tarjottava. Uskon että sitä olisivat syöneet, lohi kun maistuu useammalle. Muikku ei todellakaan ole kaikkien herkkuruokaa. Vieraille kannattaa aina tarjota jotain "normaalia", moni lapsikaan ei varmasti koske muikkuun. En söisi minäkään ja olen kalan ystävä.
[/quote]
Ei tullut mieleen, että ne muikut oli varmaan itse pyydetty, kun mökki kerran saaressa. Helpommin saa muikkua kuin lohta...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 01:25"]
Kyllä, minullakin on omat mieltymykseni ruoan suhteen ja syön niitä ruokia kotona ja ravintoloissa. Mutta tarkoitinkin, että voin syödä myös muita ruokia kuin niitä omia lemppareitani, jos tilanne niin vaatii. Eikö se kuulu ihan peruskäytöstapoihin? Mutta kyllä meilläkin kävi kerran vieras, jolle ei kelvannut tiramisu kahvin kanssa vaan olisi halunnut "tavallista kakkua". Ihmettelin yhtä suuresti silloinkin!
[/quote]
Oli aihettakin ihmetellä. Kohtelias vieras jättää ottamatta jos oikeasti ei maistu, mutta ei tee siitä numeroa eikä ainakaan ala vaatia tilalle jotain muuta. "Tässä olis kahvin kanssa tätä tiramisua." "Kiitos kovasti tarjouksesta, mutta jätän tällä kertaa väliin. Onpa muuten hyvää kahvia!" Voihan se syy olla vaikka joku sairaus ettei maistu. Siksi on kohteliasta myös olla tyrkyttämättä kerran kieltäytyneelle.
Olen suuri kalan ystävä, mutta en voi sietää muikkuja niiden ruotoisuuden takia. Miksi pitää tarjota noin erikoista ruokaa lapsiperheelle? Olisin silti ottanut vähän lautaselleni, mutta todellako kuvittelit lasten syövän vatsansa täyteen muikkukeittoa?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"]
Olen suuri kalan ystävä, mutta en voi sietää muikkuja niiden ruotoisuuden takia. Miksi pitää tarjota noin erikoista ruokaa lapsiperheelle? Olisin silti ottanut vähän lautaselleni, mutta todellako kuvittelit lasten syövän vatsansa täyteen muikkukeittoa?
[/quote]
Kävikö mielessä, että kaikille tuo ei ole erikoista ruokaa? Esim. meidän perheelle tuo on sitä tavallista ruokaa, pitsat tai hampurilaiset taas ovat erikoista ruokaa meille.
aivan käsittämätöntä miten ihmisillä ei ole mitään tapoja. Mitä tarjotaan, sitä syödään ja syönnin päälle kiitetään. Hyvin yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"]Olen suuri kalan ystävä, mutta en voi sietää muikkuja niiden ruotoisuuden takia. Miksi pitää tarjota noin erikoista ruokaa lapsiperheelle? Olisin silti ottanut vähän lautaselleni, mutta todellako kuvittelit lasten syövän vatsansa täyteen muikkukeittoa?
[/quote]
No kun oltiin mökillä ja lähdössä parin päivän kuluessa sieltä pois, eli menossa oli ruokavarastojen pois syönti. Silloin ei ole viisasta ostaa lisää ruokaa, jos syötävää loppuajaksi on muutenkin. Ja kun vieraat päättävät tulla noin lyhyellä varoitusajalla, ei ole varaa valittaa tarjoiluista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:38"]
Ihan pirun kiva lukea täältä tätä. Oletan että puhut meistä, tai sitten jollain on ollut melkein vastaava kokemus. (paria yksityiskohtaa lukuunottamatta täsmää) Mutta miksi et kertonut mitä aiot kokata; sanoit vain että ruokaa kyllä on kunhan perunat tuotte? Jos oltaisiin nähty mitä kokkaat, oltaisiin osattu lähteä ajoissa pois.
[/quote]
Ohhoh! Tunnustat tosiaan moukkamaisuutesi. Vastaisitko oheisiin kysymyksiin, kiitos?
1) Jos teillä kerran on erityisvaatimuksia sille, mitä haluatte syödä kun toisen mökille menette parin tunnin varoitusajalla, miksi ette itse kysyneet, mitä emäntä aikoo kokata? Miksi te vain annatte toisen ottaa teidät vastaan ja laittaa teille ruokaa kysymättä kertaakaan ruuasta mitään, jos teille ei kuitenkaan kaikki ruoka kelpaa?
2) Miksi ette voineet edes pikkuisen perunaa ja lientä maistaa? Miksi edes leipä ei kelvannut? No, mustikkapiirakan sentään ilkesitte pistellä parempiin suihin...
3) Miten te ylipäätään kutsutte itsenne vierailulle lyhyellä varoitusajalla viemättä omia eväitä mukananne, vaikka olette nirsoilijoita ruuan suhteen?
4) Eikö sinua ollenkaan hävetä, miten moukkamaisesti olet perheesi kanssa käyttäytynyt ja kuinka olette onnistuneet pahoittamaan hyväätarkoittaneen ja vieraanvaraisen ihmisen mielen?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:49"]
[/quote]
Kävikö mielessä, että kaikille tuo ei ole erikoista ruokaa? Esim. meidän perheelle tuo on sitä tavallista ruokaa, pitsat tai hampurilaiset taas ovat erikoista ruokaa meille.
[/quote]Onkohan tässä paikkakuntakohtaisia eroja. Minulle muikku on ihan vieras kala. Kerran olen torilta ostanut paistettuja muikkuja. Maistuivat rasvaisilta, suorastaan eltaantuneilta. En ole kaupassakaan nähnyt muikkuja myynnissä. Silakoita meillä syödään useinkin, samoin lohta. Ahvenia ja kuhaa harvemmin (hinnan vuoksi).
(Ei se aiempi kirjoittaja.)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"]
http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg
Oksennustahan tuossa saisi pidätellä..
[/quote]
Tuo on kyllä rantakalaa, ei muikkukeittoa. ap
[/quote]
Voisitko linkata muikkukeiton kuvan? Jotta saisin hiukan käsitystä mistä puhutaan, en ole koskaan syönyt muikkukeittoa. Koska tuo kuva tulee googlen tuloksena kun etsii muikkukeiton kuvaa. Eli mikä on "oikeanlaista" muikkukeittoa? Sellaista, mitä sinä tarjosit?
[/quote]
http://www.valio.fi/reseptit/muikkukeitto/
Tämäkään ei ole "oikeanlainen" välttämättä laisinkaan, mutta tällä reseptillä tosiaan teen keittoni. Muikut siis tosiaan päättöminä ja paloiteltuina. ap
Kyllä minulle maistuisi hyvä muikkusoppa! Kait vieraat osasivat odottaa, että et ala vääntämään mitään heidän suosikkiruokaansa ja ala kyselemään jokaiselta erikseen, että mitä he haluavat syödä? Ja että syödään sitä, mitä olet joka tapauksessa tekemässä perheellesi.
Tulivat niin lyhyellä varoitusajallakin. Silloin ymmärtäisin jos kyseessä olisi allergia tai laktoosi-intoleranssi tai keliakia tai joku muu vastaava.
En ole koskaan ajatellut minäkään, että kalakeitto olisi yleinen inhokkiruoka. Muikkukeitto ja mustikkapiirakka kuulostaa ihanalta kesäruoalta.