Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vsihdevuosi-iläiset, mitä vitamiineja syötte?

Vierailija
09.04.2026 |

Ja lisäravinteita? Oletko saanut apua, vai onko ainoa keino hakea hormonit? Itse yritän pärjätä ilman, oireeni eivät ainakaan vielä ole kovin pahoja. Ikää nyt 45.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen otsikkoa, pitäisi olla Vaihdevuosi-ikäiset

Vierailija
2/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia ja kalsiumia. Ei liity vaihdevuosiin, olen syönyt näitä jo ennen vaihdevuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia mahdollisia vitamiineja ja hivenaineita.

Vierailija
4/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

B:tä, D:tä ja kalsiumia. Coopilta kaikki, mahd. halpoja.

Vierailija
5/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tottakai Suomessa syödään D-vitamiinia. Itse syön juustoa ja jogurttia päivittäin, niin en tarvitse kalsiumia purkista. Mutta olisiko jollain vastausta esitettyyn kysymykseen, mitkä lisäravinteet olet kokenut avuksi vaihdevuosissa?

Vierailija
6/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
7/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D- ja B-vitamiinia ja sinkki+C.

Vierailija
8/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45v. eikä mulla vielä ole mitään vaihdevuosioireita, niin samalla päivittäisellä monivitamiinilla mennään. Kai tässä muutaman vuoden sisään pitää alkaa sitten jotain ladyvitaa syömään.

Vierailija
9/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

45? Eihän tuo ole vielä vaihdevuosi-ikä. 

Vierailija
10/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hormoneja ajattelit hakea?

Vierailija
11/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku alapeukutti? Hah!

Vierailija
12/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, hyvinkin. Vaihdevuodet ovat ajanjakso menopaussin (= viimeiset kuukautiset, keskimäärin 51v)  molemmin puolin ja voivat siis kestää +/- 5-10 vuotta kumpaankin suuntaan, jopa pidempään.

Vierailija
13/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tottakai Suomessa syödään D-vitamiinia. Itse syön juustoa ja jogurttia päivittäin, niin en tarvitse kalsiumia purkista. Mutta olisiko jollain vastausta esitettyyn kysymykseen, mitkä lisäravinteet olet kokenut avuksi vaihdevuosissa?

Ei sellaisia ole.

Vierailija
14/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v. eikä mulla vielä ole mitään vaihdevuosioireita, niin samalla päivittäisellä monivitamiinilla mennään. Kai tässä muutaman vuoden sisään pitää alkaa sitten jotain ladyvitaa syömään.

Vaihdevuosioireilu on yksilöllistä ja sen skaala on tyyliin "menkat loppui yhtenä päivänä ja siinä se" - "helvetillisiä lihaskipuja, aivosumua, raivokohtauksia, monsuunimenkkoja kahden viikon välein jne jne jne" väliltä.

Vierailija
15/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeiset parikymmentä vuotta käyttänyt biotiinia (+ C) hiusten hyväksi ja D-vitamiinia sen vuoksi, etten koskaan oleskele auringossa. Nyt olen kuusikymppinen, enkä vielä ole huomannut vaihdevuosioireita, jollei kuukautisten loppumista pari vuotta sitten oteta lukuun. Ehkä edellä näistä lisäravinteista on ollut hyötyä, ehkä ei, muttei selvästi haittaakaan.

Vierailija
16/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, hyvinkin. Vaihdevuodet ovat ajanjakso menopaussin (= viimeiset kuukautiset, keskimäärin 51v)  molemmin puolin ja voivat siis kestää +/- 5-10 vuotta kumpaankin suuntaan, jopa pidempään.

Höpö höpö.

Vaihdevuodet ovat se lyhyt ajankohta, kun menkat ovat jo loppuneet vuosi takaperin. Silloin sulla on vasta vaihdevuodet. Se on itse asiassa vain yksi päivä elämästäsi, se on se päivä, kun vikoista menkoista on kulunut vuosi.

Sitä ennen on noin 10 vuotta kestävät ESIvaihdevuodet. Premenopause. Pre = ennen

Kun menkoista yksi vuosi, on vaihdevuodet eli menopause ja tämän jälkeen on postmenopause loppu elämän. Post = jälkeen. En tiedä, onko suomeksi sanaa tuolle ajanjaksolle, joka on vaihdevuosien jälkeen.

Keskimäärin naisilla on 51-vuotiaana kulunut vikoista menkoista yksi vuosi. Eli suurimmalla osalla menkat loppuvat 50-vuotiaana, vaihteluvälin ollessa 40-60 vuotta.

Vierailija
17/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumin aloitin jalkakipuihin viime vuonna. Ihme kipuja tuli jalkateriin ja se vaikeutti kövelyä kävelyä. Päätin kokeilla magnesiumia, kun luin, että voisi johtua esivaihdevuosioireista.  Kahdessa viikossa meni kivut ohi. Syön lisäksi monivitamiinia lähinnä d, a ja e vitamiinin vuoksi. 

Vierailija
18/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäravinteet eivät auta.Poislukien D-vitamiini talvella.

Tärkeää on ,että pidät muuten hyvinvointisi ja kuntosi hyvänä.

Terveellisiä ruoka-aineita kannattaa suosia,kuten oliiviöljy,sitruunamehu,inkivääri,hunaja,vaahterasiirappi,voi,hapanmaitotuotteet.Nämä ovat sellaisia hyvinvoinnin täsmätuotteita,muilla ruoilla ei olekaan sitten niin väliä,jos noudatat terveellistä ruokarytmiä!

Nämä pitävät happotasapainoa yllä ja ehkäisevät tai auttavat kehon tulehdustiloihin,sekä aivojen hyvinvointiin.

Nämä sekä paastoamiset,esim yli 12 tuntia syömättä  esim klo 18-7 ruokarytmi yhdessä auttavat naisia pysymään terveinä,hallitsemaan painoa,pitämään turvotukset poissa.

Tietysti myös kohtuullinen liikkuminen on hyväksi,itsensä rääkkääminen ei ole ikinä hyväksi,mutta ei myöskään pelkästään  sohvalla makoilu .

Vierailija
19/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Vaihdevuodet ovat se lyhyt ajankohta, kun menkat ovat jo loppuneet vuosi takaperin. Silloin sulla on vasta vaihdevuodet. Se on itse asiassa vain yksi päivä elämästäsi, se on se päivä, kun vikoista menkoista on kulunut vuosi.

Sitä ennen on noin 10 vuotta kestävät ESIvaihdevuodet. Premenopause. Pre = ennen

Kun menkoista yksi vuosi, on vaihdevuodet eli menopause ja tämän jälkeen on postmenopause loppu elämän. Post = jälkeen. En tiedä, onko suomeksi sanaa tuolle ajanjaksolle, joka on vaihdevuosien jälkeen.

Keskimäärin naisilla on 51-vuotiaana kulunut vikoista menkoista yksi vuosi. Eli suurimmalla osalla menkat loppuvat 50-vuotiaana, vaihteluvälin ollessa 40-60 vuotta.

Ettäkö vaihdevuodet ovat yksi päivä?

Vierailija
20/40 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Ettäkö vaihdevuodet ovat yksi päivä?

Ehkä.

Nykyisin jonoutetaan mitkä tahansa mielipiteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi