Oliko mulla nolot tarjottavat vai vieraat?
Tänään aamulla sain tuttaviltamme viestiä, että ovat ajamassa kyläreissunsa paluumatkalla mökkipaikkakuntamme läpi ja koska joskus on ollut puhetta siitä, että tulisivat käymään mökillämme, olisi heillä nyt aikaa pieneen visiittiin, jos meille vaan sopii. No meille sopi hyvin ja lounasaikaan kun olisivat liikkeellä, pyysin tuomaan perunapussin joltain huoltoasemalta mukanaan, ettei meidän tarvitsisi varta vasten lähteä veneellä kauppareissulle, kun ylihuomenna jo lähtisimme itsekin kotiinpäin ja muut tarpeet kevyeen lounaaseen löytyisi kyllä jääkaapista. No noukimme vieraat rannasta ja tuliaisperunatkin saimme perille. Seurustelimme ja lapset leikkivät keskenään, kunnes lähdin valmistamaan lounasta - muikkukeittoa ja saaristolaisleipäkrutonkeja. Kun tuli ruokailun aika, saapui seurue nälkäisenä pöydän ääreen, vain todetakseen, ettei me nyt kyllä tätä syödä ja ehkä heillä olisi aika kotimatkalle nyt. Siinä olin sitten ihmeissäni katetun ruokapöydän ääressä, koitin ehdottaa, jos olisivat edes välipalaleipää tehneet ja jälkkäriksi varattu mustikkapiirakka sitten lopulta kelpasi siksi aikaa, että me saimme annoksemme syötyä ja pääsimme kuskaamaan heidän takaisin saaresta rantaan... Olen nyt koko illan miettinyt, että oliko tuo keitto nyt oikeasti nolo tarjottava muikkuineen päivineen (meidän perheestä keitto on superhyvää...)?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:49"]Oliko vieraista jollakulla kala-allergia. On aika yleinen allergia.
[/quote]
Niinpä. Suomalaisia myös helposti pierettää kaikkia vähän erilainen ruoka, mihin on tottunut.
Inhoan muikkuja ja en ole aiemmin kuullutkaan muikkusopasta. Muikut ja muut ruotoiset kalat jakavat aina mielipiteitä. Olisin kuitenkin tehnyt parhaani syödäkseni, jos sitä olisi tarjottu. Vieraat käyttäytyivät huonosti. Kerran tuttavillani käydessäni he kysyivät, että tykkäänkö muikuista. Vastasin rehellisesti, etten tykkää. He olivat varanneet niitä illalliseksi (en tiennyt sitä), koska kaikkihan muikuista tykkää. Jos ei ole yllätysvieraista kyse ja aikaa valmistautua, älkää valitko kalaa, paitsi lohi ehkä ok.
En ole koskaan ymmärtänyt muikun käyttöä ruokana. Kuin roskia söis. Etenkin keitossa, ajatus on ällöttävä.
Ei ollut nolot tarjoilut yllätysvieraille. Vieraat olivat noloja ja mä olisin senkin sanonut.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:57"]
joo, lohikeitto olis ollut paljon varmempi tarjottava. Uskon että sitä olisivat syöneet, lohi kun maistuu useammalle. Muikku ei todellakaan ole kaikkien herkkuruokaa. Vieraille kannattaa aina tarjota jotain "normaalia", moni lapsikaan ei varmasti koske muikkuun. En söisi minäkään ja olen kalan ystävä.
[/quote]Mulle tulee lohikeitosta mieleen työpaikkaruokala. Kyllä itsetehty muikkukeitto on paljon kesäisempää, mökille ja lomalle sopivampaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"]
http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg
Oksennustahan tuossa saisi pidätellä..
[/quote]
Ja sit mennään aivan onnessaan syömään sushia, raakaa kalaa. Se on kuitenkin hei aasialaista, ei mitään junttia suomalaisat perinneruokaa, jota ajatellessa jo oksu kurkkuun nousee.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:36"]
http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg
[/quote]
Ja sit mennään aivan onnessaan syömään sushia, raakaa kalaa. Se on kuitenkin hei aasialaista, ei mitään junttia suomalaisat perinneruokaa, jota ajatellessa jo oksu kurkkuun nousee.
[/quote]
Ööh, kyse on paljolti ulkomuodosta. ja myös mausta ruotoineen. Mikä helvetin ongelma sullakin on?
ei ole noloa kieltäytyä ruuasta, mutta on noloa loukkaaantua siitä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:42"]
[/quote]
[/quote]
Ööh, kyse on paljolti ulkomuodosta. ja myös mausta ruotoineen. Mikä helvetin ongelma sullakin on?
[/quote]Eipä ne ruodot miltään maistu.
Paistetut muikut ja perunamuusi olis voinu kelvata paremmin? Ite oisin kyllä keitonki syöny hyvällä ruokahalulla! Tais olla uus ruokalaji niille vieraille tai muuten inhokki?Noloa kyllä siirtyä suoraan jälkiruokaan, oisivat edes sitä leipää ottanu nälissään :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:49"]Oliko vieraista jollakulla kala-allergia. On aika yleinen allergia. [/quote] Niinpä. Suomalaisia myös helposti pierettää kaikkia vähän erilainen ruoka, mihin on tottunut.
[/quote]
tuttavani saa allergisen reaktion jo siitä, kun kalaa perataan samassa huoneessa. Erittäin hankala allergia
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Eipä ne ruodot miltään maistu.
[/quote]
En niin väittänytkään. Mä en mitään ällöttävää kalan nahkaa, pyrstöä ja ruotoja syö. Piste. Ja alapeukuta siinä ihan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 03:09"]
Täällä puhutaan muikkukeitosta yleisesti kalakeittona. Se olisi jo hemmetllistä huijausta jos odottaa kalakeittoa (lohi, sei,kuha, ahven, hauki...) ja saakin kalamaailman hyttysiä. Ei muikuilla voi olla juurikaan ravitsemuksellista hyötyä. Lihaa nimeksi, vain roipetta. Eihän silakastakaan tehdä keittoa, eihän?! Ehkä olen sitten nirso, mutta tässä tilanteessa muikku = hyönteinen. En mä koppiksia ja muitakaan aasian erikoisherkkuja syö.. mutta joo sushia kyllä! Kuten joku valopää jo muikun rinnastikin, kun ei ymmärrä mikä muikussa on ällöttävää. Siinä ei ole sitä lihaa! Siinä syödään nahka, silmät, sisuskalut, ruodot jne. Siis perkuujätteet eihän siinä muuta ole. Harva kampelaakaan nakertaa sellaisenaan.
[/quote]Kyllä silakkakeittoakin tehdään ainakin täällä Turun saaristossa. "Silaksoppa" on nimi sille. Herkkua.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:45"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:56"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"] http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg Oksennustahan tuossa saisi pidätellä.. [/quote] Tuo on kyllä rantakalaa, ei muikkukeittoa. ap [/quote] Voisitko linkata muikkukeiton kuvan? Jotta saisin hiukan käsitystä mistä puhutaan, en ole koskaan syönyt muikkukeittoa. Koska tuo kuva tulee googlen tuloksena kun etsii muikkukeiton kuvaa. Eli mikä on "oikeanlaista" muikkukeittoa? Sellaista, mitä sinä tarjosit? [/quote] http://www.valio.fi/reseptit/muikkukeitto/ Tämäkään ei ole "oikeanlainen" välttämättä laisinkaan, mutta tällä reseptillä tosiaan teen keittoni. Muikut siis tosiaan päättöminä ja paloiteltuina. ap [/quote] Kuule tuo kuva löytyi Googlesta hakusanalla muikkukeitto. Että joo.
[/quote]
Sieltä minun reseptini onkin peräisin, Valion sivuilta, ei mikään sukusalaisuus? :D ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:49"]
Soitin hänelle=siis ystäväperheen emännälle. T.131
[/quote]
No meidän vieraanamme ette siinä tapauksessa ole eilen olleet. ap
[/quote]
Täähän oli ihan eri stoori?
Sen verran olen kasvattanut lapsiani, että hekin olisivat istuneet pöytään ja mukisematta kauhoneet muutaman perunan palan lautaselleen ja kiittäneet kauniisti, vaikka ruoka olisikin ollut heistä kamalaa. Kysymys on käytöstavoista.