Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eivät jotkut vain hyväksy sitä, etteivät saa lapsia?

Vierailija
09.04.2026 |

Miksi vellovat itsesäälissä jopa koko elämänsä? Voisivat elää täysillä sen sijaan.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on aivopesty siihen, että vain lasten saaminen on elämän täyttymys. Hyvää, ellei jopa parempaa, elämää pystyy hyvin viettämään myös ilman lapsia.

Vierailija
2/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aivopesty siihen, että vain lasten saaminen on elämän täyttymys. Hyvää, ellei jopa parempaa, elämää pystyy hyvin viettämään myös ilman lapsia.

Todellakin. Elämähän katkaistaan, kun hankitaan lapsia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on tosi kova paikka. Tarve saada oma lapsi voi olla tosi voimakas. Vanhemmuus on yksi ihmiselämän syvimmistä kokemuksista. Mutta tosiaankin oman itsensä tähden siihen suruun ei voi jäädä vellomaan ja katkeroitua lopullisesti. Elämästä tulee sitten ihan kauheeta.

Vierailija
4/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt, mutta en vaan pysty. Olen vasten tahtoani lapseton, ja se on henkisesti erittäin kivuliasta. 

N43

Vierailija
5/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska lapseton aikuinen on itsekin ikuinen napero aikuisten silmissä. Sellainen yli-ikäinen teini. Ainakin maaseudulla. Parikymppiset perheelliset otetaan huomattavasti vakavammin kuin harmaahapsiset lapsettomat, koska he tietävät jotain elämästä.

Vierailija
6/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta en vaan pysty. Olen vasten tahtoani lapseton, ja se on henkisesti erittäin kivuliasta. 

N43

En tunne juuri sinun tapaustasi, mutta hyvin usein tämä ns. tahaton lapsettomuus on ihan paskaa. Valtaosa olisi voinut saada lapsia jos olisi vain yrittänyt vähän enemmän ja paremmin. Ei se niin vaikeaa ole, jos ei ole jotain rakenteellista ongelmaa tms. 

Vierailija
7/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin ja nopein tapa pilata elämänsä on lisääntyä.

Vierailija
8/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään sinulta uudestaan kuolinvuoteella, että onko näin. 

Vierailija
9/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osittain omasta valinnasta, osittain vasten tahtoani lapsettomana (eli en löytänyt kumppania, enkä ollut valmis suunniteltuun yksinhuoltajuuteen keinohedelmöitystietä), ajattelen että tämä on monimutkainen asia. 

Kyllä lapsen ja lapsiperheen haluaminen on ihmisen elämässä iso asia. Sitä saa surra, ja eri ihmisillä suru on erilaista, ja erikestoista. Itsekin paitsi surin, koin elämän täysin merkityksettömäksi ilman lasta, kun alkoi hedelmällinen ikä loppua eikä vieläkään ollut kumppania - ja siis todella tajusin, että nyt lapsettomaksi olen jäämässä. 

Toisaalta itse pystyin nousemaan siitä surusta aikanaan poiskin, ja nykyään olen tyytyväinen lapsettoman viisikymppisen elämääni. Olisi voinut myös käydä toisin, jos olisin ottanut lapsettomuuden ja sen tuskan osaksi pysyvää identiteettiäni. Eli luulen, että osalla asiaan voi itse vaikuttaa kuten minä pystyin, muuttamalla omaa ajattelutapaansa niin ettei jää suruun kiinni pysyvästi. Mutta en todellakaan mene sanomaan, että asia on kaikilla sama.

Vierailija
10/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit se sanookin että näinhän se on 😆 

Vierailija
11/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska lapseton aikuinen on itsekin ikuinen napero aikuisten silmissä. Sellainen yli-ikäinen teini. Ainakin maaseudulla. Parikymppiset perheelliset otetaan huomattavasti vakavammin kuin harmaahapsiset lapsettomat, koska he tietävät jotain elämästä.

Suomalaisten perisynti, mitä muut ajattelee minusta. Ehkä lapsia ei kannata naapureiden takia tehdä, jos ei niitä itse halua. 

Vierailija
12/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä trolli.

Vierailija
13/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne käyttää sijais synnyttäjää kuin abrahamsara . Orjat pannaan paksuksi . Adoptiossa on myös rahalla ihmiskauppa . 

Vierailija
14/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: osa ihmisistä. Ei kaikki.

Vierailija
15/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aivopesty. Lasten hankkiminen on luonnollista. Siksi se voi masentaa joitakin ihmisiä..

Vierailija
16/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen ihmetellyt. Se on varmaan joku naistentauti? Kaivataan huutavaa kakaraa ja padkavaippoja. On niin ihanaa ne lukuisat unettomat yöt. Varsinkin kun kakru on sairaana ja vastaanotto nykypäivänä 150km. Päässä. Minä en voi tajuta, kuinka tuommoista kukaan tervejärkinen kaipaa? Jos menisin ko. Naisen luo ja alkaisin samaan, niin lähtö tulisi 1. Minuutin aikana! Reilusti paljon vähemmälläkin.

Vierailija
17/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten perisynti, mitä muut ajattelee minusta. Ehkä lapsia ei kannata naapureiden takia tehdä, jos ei niitä itse halua. 

Ehkä näin, mutta se vähättely ei mihinkään katoa. 

Vierailija
18/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että voi olla vaikeaa hyväksyä, kun joka paikassa sitä läväytetään naamalle kerta toisensa jälkeen. Jatkuvat utelut lasten hankkimisesta, töissä ihmisten perhevapaille jäämiset, ja jatkuvat keskustelut omista lapsista, kun muuta elämää ei ole.

t. vela, joka on lopen kyllästynyt muiden lasten kuulumisiin

Vierailija
19/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit se sanookin että näinhän se on 😆 

No silloin asiat olisi menneet juuri oikein hänen kohdallaan. Vain vahvimmat ja pystyvimmät siirtävät geenejään eteenpäin. 

Vierailija
20/119 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustaminen on aika syvä tarve. Se varmasti perustuu ihan biologiaankin. Elämähänhän on tarkoitus jatkua ja se jatkuu lisääntymällä. Minä ainakin koen elämäni hyvin itsekeskeiseksi, tyhjäksi ja merkityksettömäksi nyt ilman lapsia. Lapset toisivat sisältöä, merkitystä ja rakkautta elämääni. Muutoin elämässä on vain työt ja harrastukset. Ei minulle riitä sellainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän