Oliko mulla nolot tarjottavat vai vieraat?
Tänään aamulla sain tuttaviltamme viestiä, että ovat ajamassa kyläreissunsa paluumatkalla mökkipaikkakuntamme läpi ja koska joskus on ollut puhetta siitä, että tulisivat käymään mökillämme, olisi heillä nyt aikaa pieneen visiittiin, jos meille vaan sopii. No meille sopi hyvin ja lounasaikaan kun olisivat liikkeellä, pyysin tuomaan perunapussin joltain huoltoasemalta mukanaan, ettei meidän tarvitsisi varta vasten lähteä veneellä kauppareissulle, kun ylihuomenna jo lähtisimme itsekin kotiinpäin ja muut tarpeet kevyeen lounaaseen löytyisi kyllä jääkaapista. No noukimme vieraat rannasta ja tuliaisperunatkin saimme perille. Seurustelimme ja lapset leikkivät keskenään, kunnes lähdin valmistamaan lounasta - muikkukeittoa ja saaristolaisleipäkrutonkeja. Kun tuli ruokailun aika, saapui seurue nälkäisenä pöydän ääreen, vain todetakseen, ettei me nyt kyllä tätä syödä ja ehkä heillä olisi aika kotimatkalle nyt. Siinä olin sitten ihmeissäni katetun ruokapöydän ääressä, koitin ehdottaa, jos olisivat edes välipalaleipää tehneet ja jälkkäriksi varattu mustikkapiirakka sitten lopulta kelpasi siksi aikaa, että me saimme annoksemme syötyä ja pääsimme kuskaamaan heidän takaisin saaresta rantaan... Olen nyt koko illan miettinyt, että oliko tuo keitto nyt oikeasti nolo tarjottava muikkuineen päivineen (meidän perheestä keitto on superhyvää...)?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:11"]En itse kärsi syödä ruotoista kalaa oli ne ruodot kuinka pieniä tahansa. Ihan pikkumuikutkin ruodin syödessä. Siinä mielessä ymmärrän vieraita ettei kelvannut. Totaalisen epäkohteliasta on tuo reaktio. Muikkukeitto ei ole mikään nolo ruoka. Jos on nirso niin sen voi tunnustaa ja korostaa ettei vika ole emännässä vaan omassa rajoittuneisuudessaan. [/quote] Mitä sulle tapahtuu, jos syöt pikkumuikkuja ruotoineen? [/quote] En syö!
[/quote]Alan lämpimästi kannattaa jonkinlaista alaikärajaa tälle palstalle. Esim. 10 v olisi jo paljon parempi kuin ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:11"]En itse kärsi syödä ruotoista kalaa oli ne ruodot kuinka pieniä tahansa. Ihan pikkumuikutkin ruodin syödessä. Siinä mielessä ymmärrän vieraita ettei kelvannut. Totaalisen epäkohteliasta on tuo reaktio. Muikkukeitto ei ole mikään nolo ruoka. Jos on nirso niin sen voi tunnustaa ja korostaa ettei vika ole emännässä vaan omassa rajoittuneisuudessaan.
[/quote]
Mitä sulle tapahtuu, jos syöt pikkumuikkuja ruotoineen?
[/quote]
En syö!
[/quote]
"En kärsi" --> tarkoittanee, että jotain tapahtuu, jos syöt. Kiinnostaa siis tietää, mitä tapahtuisi, jos söisit.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:11"]En itse kärsi syödä ruotoista kalaa oli ne ruodot kuinka pieniä tahansa. Ihan pikkumuikutkin ruodin syödessä. Siinä mielessä ymmärrän vieraita ettei kelvannut. Totaalisen epäkohteliasta on tuo reaktio. Muikkukeitto ei ole mikään nolo ruoka. Jos on nirso niin sen voi tunnustaa ja korostaa ettei vika ole emännässä vaan omassa rajoittuneisuudessaan.
[/quote]
Mitä sulle tapahtuu, jos syöt pikkumuikkuja ruotoineen?
[/quote]
En syö!
[/quote]
"En kärsi" --> tarkoittanee, että jotain tapahtuu, jos syöt. Kiinnostaa siis tietää, mitä tapahtuisi, jos söisit.
[/quote]
sorry, olin eri tyyppi, kun tuo "en kärsi"
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :) [/quote] Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä.
[/quote]Niin tai jos mökillä on pakko grillata joka pv
[/quote]
no olipa ruoka ap:n yökkeittoa tai grillattavaa, jos se on pakolla alas vedetty on se turhaa ruokaa.
Itse syön grillattuna vain broileria ja grillijuustoa. Lihat/makkarat/maissit yms jätän syömättä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:57"]
joo, lohikeitto olis ollut paljon varmempi tarjottava. Uskon että sitä olisivat syöneet, lohi kun maistuu useammalle. Muikku ei todellakaan ole kaikkien herkkuruokaa. Vieraille kannattaa aina tarjota jotain "normaalia", moni lapsikaan ei varmasti koske muikkuun. En söisi minäkään ja olen kalan ystävä.
[/quote]Eipä sinullakaan juuri järki päätä näköjään lämmitä.
[/quote]
Eipä sinullakaan kun noin tunteisiin meni. :D
[/quote]Tunteisiin? älykääpiön toteaminen älykääpiöksi ei pahemmin sykettä nosta.
Nykyisin monet aikuisetkin ovat kuin 3-vuotiaita nirsoja lapsia. Itse en aikaile sanoa pahasti sellaisille infantiileille moukille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:57"]joo, lohikeitto olis ollut paljon varmempi tarjottava. Uskon että sitä olisivat syöneet, lohi kun maistuu useammalle. Muikku ei todellakaan ole kaikkien herkkuruokaa. Vieraille kannattaa aina tarjota jotain "normaalia", moni lapsikaan ei varmasti koske muikkuun. En söisi minäkään ja olen kalan ystävä.
[/quote]
Meillä lapsi tunkee kurkustaab alas juuri sitä mitä minä käsken. En ikinä maailmassa olisi kehdannut käyttäytyä APn vieraiden tavoin, eikä myöskään 5 tai 7 vuotiaat lapseni.
Muikkukeittoa en ole koskaan syönyt ja jaan kyllä täälläkin mainitun ällötyksen silmällisiin ja ruodollisiin kaloihin lautasella (jota tässä keitossa ei edes ollut), mutta koko perhe olisi syönyt kohteliaasti vähän ja kiittänyt kauniisti ruuasta.
Millaset tavat teillä nirsoilijoilla on ollut kotona ja ihanko tosissaan opetatte seuraavan sukupolven samaan??
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:35"]Nykyisin monet aikuisetkin ovat kuin 3-vuotiaita nirsoja lapsia. Itse en aikaile sanoa pahasti sellaisille infantiileille moukille.
[/quote]
ihan rauhassa vaan! itse en silti syö, jos en halua. Eikä se että tuun kylään tarkoita, että haluaisin teidän jätesoppia
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:10"]Itse inhoan kalakeittoa enkä ole kalan ystävä ylipäätään, mutta musta toi oli erittäin normaalia ja tavallista tarjottavaa. En pahastuisi yhtään ja söisin ihan hyvällä ruokahalulla (koska nirsoilu on epäkohteliasta ja noloa). Ihme vieraita sulla. Mitä hemmetin porsaankyljyksiä ne mökillä odotti saavansa?
Voi helvetti. Ne porsaankyljykset nyt vasta noloa ja junttia olisi ollut. Muikkukeitto, herkkua! Vieraat vissiin tottuneet Valintatalon lihatarjontaan (valmisnarinadissa halpaa lihaa) eikä ymmärtäneet varsinaisesta luomuruuasta mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :) [/quote] Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä. [/quote]Niin tai jos mökillä on pakko grillata joka pv [/quote] no olipa ruoka ap:n yökkeittoa tai grillattavaa, jos se on pakolla alas vedetty on se turhaa ruokaa. Itse syön grillattuna vain broileria ja grillijuustoa. Lihat/makkarat/maissit yms jätän syömättä.
[/quote]
Mistä lähtien broileri ei ole ollut lihaa? Grillijuusto. Voi taivas.
Oliko sulla montakin kaveria sun 13 v. synttäreillä tänä vuonna?
Tuolla ruokavaliolla sun kannattaa pyytää, että äiti varaa sulle omat ruoat vierailuille mukaan. "Meidän Mette syö vaan kasvista nimeltä broileri ja grillijuustoa, että missäs teillä on se grilli täällä?"
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:25"]
Kalakeitto on varmaan yksi yleisemmin inhottuja ruokia. Esim. Koulussa kalakeitto ei meinaa upota mitenkään. Vaikea tilanne olisi ollut perheellemme. Kolme neljästä ei olisi saanut soppaa alas.
[/quote]
Perheenne on junttikasa Junttilasta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:25"]
Kalakeitto on varmaan yksi yleisemmin inhottuja ruokia. Esim. Koulussa kalakeitto ei meinaa upota mitenkään. Vaikea tilanne olisi ollut perheellemme. Kolme neljästä ei olisi saanut soppaa alas.
[/quote]
Jaa, eipä ole kohdalleni yhtään tästä kalakeittoa inhoavasta enemmistö. Lohikeittoa nyt ainakin rakastaa kaikki (paitsi allergikot). Varma tarjottava siis.
Ehkä nämä vieraat sitten odottivat nakkeja tms. Tiedä heistä. Heidän häpeänsä joka tapauksessa.
[/quote]
No tässä ainakin yksi joka inhoaa myös sitä lohikeittoa. Että siinä sun "kaikki"...
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:25"]
[/quote]Aina sitä viisastuu! En tätäkään ennen tiennyt,että kalakeitto on inhokkiruoka , koska meillä koko perhe rakastaa kalakeittoa. Ja kyllä meillä ainakin, keski-Suomessa, vesistöjen äärellä, kalakeitto on ihan suosittu ruoka.
[/quote]
Pääkaupunkiseudun päiväkodeissa mitä töissä olen ollut, kalasoppa maistuu ihan hyvin sekä lapsille että aikuisille. Ei ole tosiaankaan mikään inhokkiruoka, jos ei nyt suurin suosikkikaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :) [/quote] Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä. [/quote]Niin tai jos mökillä on pakko grillata joka pv [/quote] no olipa ruoka ap:n yökkeittoa tai grillattavaa, jos se on pakolla alas vedetty on se turhaa ruokaa. Itse syön grillattuna vain broileria ja grillijuustoa. Lihat/makkarat/maissit yms jätän syömättä.
[/quote]
Mistä lähtien broileri ei ole ollut lihaa? Grillijuusto. Voi taivas.
Oliko sulla montakin kaveria sun 13 v. synttäreillä tänä vuonna?
Tuolla ruokavaliolla sun kannattaa pyytää, että äiti varaa sulle omat ruoat vierailuille mukaan. "Meidän Mette syö vaan kasvista nimeltä broileri ja grillijuustoa, että missäs teillä on se grilli täällä?"
[/quote]
iän saa kyllä kertoa kolmella ja vähentää muurama vuosi ja broileri on lintu. Lihat on sitten yleisesti possua/nautaa yms yms yms. Moni joka ei "syö lihaa", syö kuitenkin broileria. Ja edelleen mulle ei ole ongelma jos tarjolla on jotain muuta ruokaa, en vaan syö niitä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :)
[/quote]
Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä.
[/quote]
Jos vieraat eivät kaivanneet ruokaa, niin miksi he eivät maininneet asiasta isäntäväelle jo aiemmin? Olisivat jo siinä kun ap pyysi tuomaan perunoita ruokaa varten sanoneet, että tuovat toki jos tarvitset mutta he eivät aio syödä lämmintä ruokaa mökillä. Siinä vaiheessa kun on yllätysvisiitille toisen mökille tullut ja mitään sanomatta antanut toisen ruokaakin vieraille laittaa, on turha alkaa painontarkkailumielessä tarjottavista kieltäytymään. Laihduta kotonasi niin paljon kuin sielu sietää, mutta kun kylään menet ja annat isäntäväen pistää pöydän koreaksi sinua varten, niin ole edes sen verran kohtelias, että vähän maistat.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:25"]
[/quote]Aina sitä viisastuu! En tätäkään ennen tiennyt,että kalakeitto on inhokkiruoka , koska meillä koko perhe rakastaa kalakeittoa. Ja kyllä meillä ainakin, keski-Suomessa, vesistöjen äärellä, kalakeitto on ihan suosittu ruoka.
[/quote]
No meilläkin koko perhe sekä kaikki tuttavat rakastavat kalakeittoa, en tunne ketään joka ei pitäisi. Ei todellakaan ole mielestäni inhokkiruoka.
Ja Ap.lla nolot vieraat!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :)
[/quote]
Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä.
[/quote]
Jos vieraat eivät kaivanneet ruokaa, niin miksi he eivät maininneet asiasta isäntäväelle jo aiemmin? Olisivat jo siinä kun ap pyysi tuomaan perunoita ruokaa varten sanoneet, että tuovat toki jos tarvitset mutta he eivät aio syödä lämmintä ruokaa mökillä. Siinä vaiheessa kun on yllätysvisiitille toisen mökille tullut ja mitään sanomatta antanut toisen ruokaakin vieraille laittaa, on turha alkaa painontarkkailumielessä tarjottavista kieltäytymään. Laihduta kotonasi niin paljon kuin sielu sietää, mutta kun kylään menet ja annat isäntäväen pistää pöydän koreaksi sinua varten, niin ole edes sen verran kohtelias, että vähän maistat.
[/quote]
No enkä maista! Jos en halua! Voin syödä jos ruoka näyttää, ettö on mieleeni, mutta ruokaa jota en halua en todellakaan syö!
Kalakeitto on inhokkini. Siitä huolimatta olisin yrittänyt niellä runsaan veden kera edes vähän. Tosin olisin yrittänyt saada lautaselleni enemmän perunoita kuin kaloja.
Inhoan kalaa, joka maistuu kalalta. Eli esim lohi menee, mutta ahven on taas järkyttävän pahaa, mutta yrittäisin niellä urhoollisesti sitäkin. Kiittäisin kauniisti ja toivoisin, ettei emäntä huomaisi kalainhoani.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:30"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :) [/quote] Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä. [/quote]Niin tai jos mökillä on pakko grillata joka pv [/quote] no olipa ruoka ap:n yökkeittoa tai grillattavaa, jos se on pakolla alas vedetty on se turhaa ruokaa. Itse syön grillattuna vain broileria ja grillijuustoa. Lihat/makkarat/maissit yms jätän syömättä. [/quote] Mistä lähtien broileri ei ole ollut lihaa? Grillijuusto. Voi taivas. Oliko sulla montakin kaveria sun 13 v. synttäreillä tänä vuonna? Tuolla ruokavaliolla sun kannattaa pyytää, että äiti varaa sulle omat ruoat vierailuille mukaan. "Meidän Mette syö vaan kasvista nimeltä broileri ja grillijuustoa, että missäs teillä on se grilli täällä?" [/quote] iän saa kyllä kertoa kolmella ja vähentää muurama vuosi ja broileri on lintu. Lihat on sitten yleisesti possua/nautaa yms yms yms. Moni joka ei "syö lihaa", syö kuitenkin broileria. Ja edelleen mulle ei ole ongelma jos tarjolla on jotain muuta ruokaa, en vaan syö niitä.
[/quote]
Lintsasit kuitenkin biologian tunneilta? "Broileri on lintu" voi hyvä isä sentään. Linnun liha on siis lintua, ei lihaa.
"Liha on yleisesti nautaa/possua". Onko jänis lihaa vai jänistä? Onko kalan se juttu, mitä siitä syödään lihaa? Karhu? Hirvi?
No, ole syömättä. Et nyt muutenkaan itsestäsi kauhean fiksua kuvaa anna. "Mä syön vaan kasviksia. Missä teillä kasvaa täällä mökillä Karinniemen hunajamarinoitua broiskua?"
psssst. Vielä useampi heistä, jotka eivät syö PUNAISTA lihaa, syövät kyllä kalaa. ennemmin kuin broileria.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:54"]No oli kyllä todella törkeä reaktio vierailta! Itse en ikimaailmassa kehtaisi kylässä käyttäytyä tuolla tavalla, olisin vaikka ottanut sitten vähän pienemmän annoksen. Harva ruoka niin pahaa on, etteikö sitä nyt pientä annosta voisi syödä. Tuota muikkukeittoa olisin tosi mielelläni syönyt, ihana kesäinen mökkiruoka :) [/quote] Ilmankos ihmiset on niin lihavia, kun mukamas on pakko syödä.
[/quote]Niin tai jos mökillä on pakko grillata joka pv