Oliko mulla nolot tarjottavat vai vieraat?
Tänään aamulla sain tuttaviltamme viestiä, että ovat ajamassa kyläreissunsa paluumatkalla mökkipaikkakuntamme läpi ja koska joskus on ollut puhetta siitä, että tulisivat käymään mökillämme, olisi heillä nyt aikaa pieneen visiittiin, jos meille vaan sopii. No meille sopi hyvin ja lounasaikaan kun olisivat liikkeellä, pyysin tuomaan perunapussin joltain huoltoasemalta mukanaan, ettei meidän tarvitsisi varta vasten lähteä veneellä kauppareissulle, kun ylihuomenna jo lähtisimme itsekin kotiinpäin ja muut tarpeet kevyeen lounaaseen löytyisi kyllä jääkaapista. No noukimme vieraat rannasta ja tuliaisperunatkin saimme perille. Seurustelimme ja lapset leikkivät keskenään, kunnes lähdin valmistamaan lounasta - muikkukeittoa ja saaristolaisleipäkrutonkeja. Kun tuli ruokailun aika, saapui seurue nälkäisenä pöydän ääreen, vain todetakseen, ettei me nyt kyllä tätä syödä ja ehkä heillä olisi aika kotimatkalle nyt. Siinä olin sitten ihmeissäni katetun ruokapöydän ääressä, koitin ehdottaa, jos olisivat edes välipalaleipää tehneet ja jälkkäriksi varattu mustikkapiirakka sitten lopulta kelpasi siksi aikaa, että me saimme annoksemme syötyä ja pääsimme kuskaamaan heidän takaisin saaresta rantaan... Olen nyt koko illan miettinyt, että oliko tuo keitto nyt oikeasti nolo tarjottava muikkuineen päivineen (meidän perheestä keitto on superhyvää...)?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"]
http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg
Oksennustahan tuossa saisi pidätellä..
[/quote]
Tuo on kyllä rantakalaa, ei muikkukeittoa. ap
Minä olen se, joka "ei kärsi" syödä ruotoista kalaa. Ihan pienetkin ruodot jää pyörimään suuhun, kutittelee ja pistelee poskea, tarttuu kurkkuun ja pitkään suussa seilattuaan alkavat oksettaa. Laitettuani suuhun päätän nielaista nielaista suupalan, mutta lopputuloksena kalan liha on nielty ja ruodot jääneet poskeen. Tyydyttääkö selitykseni? Lapsuuteni kesät vietin saaressa ja syötiin pitkälti vain kalaa. Olen ruotoasian suhteen perheeni musta lammas (ja muuten jo ihan pikkuisesta muksusta erityisen taitava ruotimaan kaloja;) ). Keitossa ruodot jää lillumaan liemeen eikä niitä saa eroteltua siististi. Muutoin saan kyllä nieltyä melkein mitä vain, kerran leikkauksen jälkeen nykäisin lääkekiposta 7 eri pilleriä samalla vesikulauksella alas.
Mutta tosiaan, jos joutuisin "ruotosopan" (sori...) äärelle niin pyytelisin kyllä nolona emännältä anteeksi omaa vajavaisuuttani. Lientä ja kasviksia voisin toki maistaa, mutta kaloihin en koskisi, koska muikusta ne pikkuruodot melkein pölähtää liemeen ympäriinsä.
Muistan kun olin pienenä ystäväni perheen mökillä (ehkä 7-8v). Ruokana oli silakkalaatikkoa, joka lapsen silmään näytti erilaiselta.
Kotona ei ollut koskaan ollut tuota ruokaa. Söin, vaikka vähän yökötti. Söin, koska mulle oli kotona opetettu, ettei kylässä olla nirsoja
.
Ap:n vieraat olisivat voineet ottaa keittoa vähän kohteliaisuudesta. Ja jos ne muikut oli se "paha" osuus ruoasta, niin ottaa lientä ja perunaa ja muutaman muikun ja jättää ne syömättä. Sekin mun mielestä kohteliaampaa, kun sanoa, että hyi yök en syö.
.
Sitä paitsi, kai tämä vierasperhe tajusi, että laitat ruokaa, eli siinäkin vaiheessa olisi voinut tulla sanomaan, että anteeksi, mutta meillä ei ole "aikaa" jäädä syömään tms.
.
Mun mielestä epäkohteliaat vieraat!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:10"]Itse inhoan kalakeittoa enkä ole kalan ystävä ylipäätään, mutta musta toi oli erittäin normaalia ja tavallista tarjottavaa. En pahastuisi yhtään ja söisin ihan hyvällä ruokahalulla (koska nirsoilu on epäkohteliasta ja noloa). Ihme vieraita sulla. Mitä hemmetin porsaankyljyksiä ne mökillä odotti saavansa?
[/quote]
Muuten samaa mieltä, mutta nuo porsaankyljykset. Ei kai ne oikeasti ole jonkun mielestä jotenkin hienoa tai parempaa ruokaa?
Ihan pirun kiva lukea täältä tätä. Oletan että puhut meistä, tai sitten jollain on ollut melkein vastaava kokemus. (paria yksityiskohtaa lukuunottamatta täsmää) Mutta miksi et kertonut mitä aiot kokata; sanoit vain että ruokaa kyllä on kunhan perunat tuotte? Jos oltaisiin nähty mitä kokkaat, oltaisiin osattu lähteä ajoissa pois.
Monelle on yllätys, että lapset eivät syö kalaa muuten kuin hyvin leivitettynä ja rasvassa paistettuna kalapuikkona, ja taatusti ruodottomana. Sivistyneet ihmiset olisivat tietenkin syöneet, mutta eihän sitä voi kaikilta odottaa.
Olisi kannattanut pyytää tuomaan myös nakkeja, kun tiesit lapsia olevan mukana. Minä olisin kyllä syönyt tuollaista suurena herkkuna, vaikka olisi ollut muikkuakin. Pidän kalakeitosta, mutta en ole koskaan niin pientä muikkua nähnyt, saati syönyt, että en olisi löytänyt siitä ruotoja. Ja olen sentään syönyt niitä kitkalaisia neulamuikkujakin.
Lientä ja perunaa olisin syönyt, mutta en kokonaisia kaloja pyrstöineen päivineen vaikka päät ilmeisesti oli leikattu pois. Kuvottaa ajatuskin, koska en ole koskaan syönyt kalaa noin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 07:38"]Ihan pirun kiva lukea täältä tätä. Oletan että puhut meistä, tai sitten jollain on ollut melkein vastaava kokemus. (paria yksityiskohtaa lukuunottamatta täsmää) Mutta miksi et kertonut mitä aiot kokata; sanoit vain että ruokaa kyllä on kunhan perunat tuotte? Jos oltaisiin nähty mitä kokkaat, oltaisiin osattu lähteä ajoissa pois.
[/quote]
Jännä, että kehtaat tunnustaa käyttäytyneesi kuvatulla tavalla. Eikö yhtään hävetä? Meille et olisi enää tervetullut tuollaisen moukkamaisuuden jälkeen, ap vaikutti mukavammalta ihmiseltä onneksi. Aika ymmärrettävää hakea täältä ajatuksia asiaan. Huomaatko muuten, että vaikka yleensä tällä palstalla ap aina tyrmätään, tällä kertaa näyttää yleinen mielipide olevan hänen puolellaan. Kertoo jostain.
Yksi ruoka mitä en lapsena enkä vieläkään pysty syömään oli muikkukastike. Kokonaisia pieniä muikkuja lillui nesteessä. Sen sijaan suurta herkkua oli paistetut muikut perunamuusin kera
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:14"]
http://2.bp.blogspot.com/-aYCslhW6xiw/UlbfittE1kI/AAAAAAAAC6g/CARtHPHJBDo/s1600/muikkuannos.jpg
Oksennustahan tuossa saisi pidätellä..
[/quote]
Tuo on kyllä rantakalaa, ei muikkukeittoa. ap
[/quote]
Voisitko linkata muikkukeiton kuvan? Jotta saisin hiukan käsitystä mistä puhutaan, en ole koskaan syönyt muikkukeittoa. Koska tuo kuva tulee googlen tuloksena kun etsii muikkukeiton kuvaa. Eli mikä on "oikeanlaista" muikkukeittoa? Sellaista, mitä sinä tarjosit?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 03:09"]
Täällä puhutaan muikkukeitosta yleisesti kalakeittona. Se olisi jo hemmetllistä huijausta jos odottaa kalakeittoa (lohi, sei,kuha, ahven, hauki...) ja saakin kalamaailman hyttysiä. Ei muikuilla voi olla juurikaan ravitsemuksellista hyötyä. Lihaa nimeksi, vain roipetta. Eihän silakastakaan tehdä keittoa, eihän?! Ehkä olen sitten nirso, mutta tässä tilanteessa muikku = hyönteinen. En mä koppiksia ja muitakaan aasian erikoisherkkuja syö.. mutta joo sushia kyllä! Kuten joku valopää jo muikun rinnastikin, kun ei ymmärrä mikä muikussa on ällöttävää. Siinä ei ole sitä lihaa! Siinä syödään nahka, silmät, sisuskalut, ruodot jne. Siis perkuujätteet eihän siinä muuta ole. Harva kampelaakaan nakertaa sellaisenaan.
[/quote]
Niissä roippeissahan se paras ravinto on.
No huh. En kyllä vaivautus ihan liikaa pitämään yhteyttä tuon jälkeen.
En ylipäänsä pidä kauheasti keitoista mutta kyllä olisin mieluusti maistanut muikkukeittoa, koska pidän muikuista. Saaristolaisleipäkrutongit olivat kyllä hyvä lisä! Jos sais valita niin voissa paistetut muikut kermaviilikastikkeella olis ollut vielä parempaa. Vierraat olivat kyllä noloja tässä tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 03:09"]
Täällä puhutaan muikkukeitosta yleisesti kalakeittona. Se olisi jo hemmetllistä huijausta jos odottaa kalakeittoa (lohi, sei,kuha, ahven, hauki...) ja saakin kalamaailman hyttysiä. Ei muikuilla voi olla juurikaan ravitsemuksellista hyötyä. Lihaa nimeksi, vain roipetta. Eihän silakastakaan tehdä keittoa, eihän?! Ehkä olen sitten nirso, mutta tässä tilanteessa muikku = hyönteinen. En mä koppiksia ja muitakaan aasian erikoisherkkuja syö.. mutta joo sushia kyllä! Kuten joku valopää jo muikun rinnastikin, kun ei ymmärrä mikä muikussa on ällöttävää. Siinä ei ole sitä lihaa! Siinä syödään nahka, silmät, sisuskalut, ruodot jne. Siis perkuujätteet eihän siinä muuta ole. Harva kampelaakaan nakertaa sellaisenaan.
[/quote]
Muikussa ei ole lihaa? Ai hittolainen, näytä mulle kala missä ei ole lihaa! Jos sinä olet vahingossa syönyt (laskiämpäristä?) perkuujätteitä niin ei se tarjoita sitä ettäkö muikussa ei olisi lihaa. Millä "eväillä" se kala ui ilman lihaksia? :)
Muikkukeittoa en ole koskaan saanut mutta söisin mieluusti! Kamalan nirsoa ja ennakkoluuloista porukkaa täällä palstailee, kannattaisi matkustaa vähän niin voi tulla vastaan vaikka kanan jalkoja maisteltavaksi. Ja nyt en puhu reisipaloista :P
Muikkukeitto olisi minunkin painajainen. Olisi jäänyt syömättä mutta olisin osannut kieltäytyä kohteliaammin JA tuonut mukanani muutakin kuin perunapussin. Minulle on opetettu että aina kun mennään kylään, ja etenkin yllätysvierailulle niin viedään tarjoamiset mukana.
Kyllä vieraat olivat aika noloja, jos noin kehtasivat sanoa. Ei muikkusoppa minunkaan herkkuani ole, mutta kyllässä syön mitä tarjotaan ja kiitän kauniisti.
Itse inhoan kalakeittoa enkä ole kalan ystävä ylipäätään, mutta musta toi oli erittäin normaalia ja tavallista tarjottavaa. En pahastuisi yhtään ja söisin ihan hyvällä ruokahalulla (koska nirsoilu on epäkohteliasta ja noloa). Ihme vieraita sulla. Mitä hemmetin porsaankyljyksiä ne mökillä odotti saavansa?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 00:34"]
Mökki on saaressa mutta vieraat olivat ajamassa ohi?
[/quote]
No, en varsinaisesti edellytä ko. käsitteen käyttöön sitä, että vieraiden kotimatkalleen valitsema tie kulkee aivan etupihamme ohi. Saman paikkakunnan läpi ajoivat, pienellä koukkauksella pääsivät rantaan, josta sitten noukimme heidät kyytiin. Close enough, kun noin muuten asutaan aika eri suunnilla. ap